Paard kopen: realistische prijs?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:30

Even een kleine kanttekening voor wat betreft de draver! Het zijn vaak wel echte karakterpaarden waar je mee om moet kunnen/willen gaan! Ruitje zal je goed kunnen adviseren en ik zou zeker bij haar langs gaan :D maar zoek info over dravers en bedenk of het bij jou zal passen. Dravers zijn top paarden maar omdat ze vaak goedkoop zijn komen ze ook vaak terecht bij mensen zonder voldoende kennis en dat gaat uiteindelijk ten koste van het paard en dat vind ik zonde!

_Nelleke_

Re: Paard kopen: realistische prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:35

Ik denk inderdaad dat met de eisen die je hebt beter kunt kijken bij fjorden of Harlingers.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:28

Voor wat jij zoekt zou ik inderdaad eens wat Dravers gaan bekijken.

Ik heb die van mij op 3 jarige leeftijd gekocht, ze is nu 5. Iedereen is stik jaloers dat ik haar zonder problemen alleen buiten kan rijden, zelfs bitloos. Ze is braaf maar echt geen dooie. Ook in de bak doet ze echt enorm haar best en durf ik wel te zeggen dat we nu in een jaar tijd verder zijn in de dressuur dan meerdere mensen die ik ken met dure dressuurpaarden. Tsja, Z zullen we nooit worden, maar daar heb ik haar ook niet voor :)

Ik heb precies gekregen wat ik zocht; een paard waarmee ik alles kan doen, waar ik me veilig bij voel en waar ik bovenal gewoon plezier mee kan hebben.

Het ras moet je liggen en je moet dan net de juiste vinden, maar het zijn heerlijke dieren. Inderdaad wel karakterpaarden, je moet ervan houden.

Ander alternatief is denk ik bijvoorbeeld een Haflinger, die zie ik ook geregeld in die prijscategorie voorbij komen.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 08:08

Fortitude schreef:
Voor wat jij zoekt zou ik inderdaad eens wat Dravers gaan bekijken.

Ik heb die van mij op 3 jarige leeftijd gekocht, ze is nu 5. Iedereen is stik jaloers dat ik haar zonder problemen alleen buiten kan rijden, zelfs bitloos. Ze is braaf maar echt geen dooie. Ook in de bak doet ze echt enorm haar best en durf ik wel te zeggen dat we nu in een jaar tijd verder zijn in de dressuur dan meerdere mensen die ik ken met dure dressuurpaarden. Tsja, Z zullen we nooit worden, maar daar heb ik haar ook niet voor :)

Ik heb precies gekregen wat ik zocht; een paard waarmee ik alles kan doen, waar ik me veilig bij voel en waar ik bovenal gewoon plezier mee kan hebben.

Het ras moet je liggen en je moet dan net de juiste vinden, maar het zijn heerlijke dieren. Inderdaad wel karakterpaarden, je moet ervan houden.

Ander alternatief is denk ik bijvoorbeeld een Haflinger, die zie ik ook geregeld in die prijscategorie voorbij komen.

Wat leuk! Ik denk inderdaad dat een draver wel iets voor mij is. Ik vind ze er ook echt enorm leuk uit zien en van wat ik te horen krijg lijken ze mij heel erg leuk! Ik heb contact opgenomen met Ruitje :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:25

Ik denk dat het succes van deze plannen vooral vallen of staan op het vakmanschap van de ruiter. Jij dus. Ben je een super handige en ervaren ruiter dan zijn er echt wel leuke beestjes te vinden. Nog niet helemaal doorgereden of met een klein kronkeltje. Daar moet je dan wat tijd en energie in stoppen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:33

Ik ben er zeker van dat je voor dat bedrag wel een leuk paardje zal kunnen vinden, maar ik weet niet welke leeftijdscategorie je zoekt.

Ik heb mijn paard gekocht voor net geen 2000 en had alles wat ik wou. Braaf recreatiepaard dat wel iets kon zodat ik er veel van kon leren. paardje deed parcours 1m, basis dressuurwedstrijden, bomproef en volledig in orde. Werd weggedaan omdat hij te oud werd (ik heb hem gekocht op 13jarige leeftijd).

Ik heb van mijn paardje veel geleerd, en ondertussen 3j later nog steeds happy met hem. Dus het is zeker mogelijk! succes

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:53

Blabla1980 schreef:
maralyn schreef:
Een brave fries zonder gebreken en goed verkeermak. Niet onder de 2500.
En boven de 167 al helemaal niet.

dikke onzin, lees eens verder naar boven. Je moet gewoon goed rondkijken

Dat JIJ mazzel had. Betekent niet direct dat die prijs normaal is hoor.
Óf je moet nét héél lang willen wachten of ver er vor willen rijden.
Wat op ik mp zie. Gemiddeld zadelmakke fries. 1500- 2000 euro.
Brave grote makkelijke en goed doorgereden fries 3000-4000 of meer.
Zeker als je een goed gefokte fries wil met weinig inteeltlijn.

Als ik daarbij ook zie wat n simpele fries moet kosten voor buitenland :') gewoon belachelijk... rustig 5000 tot 10000

Nee meid dat jij 'makkelijk' aan je makkelijk en brave fries kwam betekent niet dat jij ze maar over één kam kan scheren.

Fries zou ik over het algemeen niet meer aanraden met de doorgefokte karakters :')

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:06

Wil je alsjeblieft 1 advies zeer serieus nemen : Laat het ras en zeker de kleur los !
Ga enkel eens zoeken op je budget.
En ga kijken.... Soms moet je wel 20 paarden in het echt gaan bekijken voor je iets vind.

Ik krijg een beetje het idee dat je nog vrij "groen" bent op het gebied van eigen paard. Je kan pas voelen of het wat voor je is, als je het paard in het echt ziet.
Een groot paard lijkt misschien wel mooi of stoer of machtig, maar kan je er alles mee waar je ooit van gedroomd hebt.

Kleur kan toch nooit belangrijk zijn. Er is uit eindelijk altijd wel weer een mooier paard als jij je droom paard denkt gevonden te hebben.
Straks heb je een paard, helemaal jouw droom beeld qua bouw en kleur, kan je er niks mee omdat tie niet naar je luistert, je eraf gooit, je voorbij loopt enz... Het paard moet gewoon bij je passen qua karakter.

Kijk om je heen en hou je budget in de gaten. Neem dat als leidraad en ga bij verschillende rassen kijken. Wie weet waar je mee thuis komt.
Ga niet te jong voor je eerste paard en neem altijd iemand mee die er meer verstand van heeft en
laat je niet leiden door gedachte als "Wow, als ze me straks zien met dit paard..."

En denk niet; ik ga pas na de zomer vakantie kopen of ik wil volgende maand.... Hou al je opties open, straks loop je ergens tegen aan en kom je thuis met een paard waarvan je nooit gedacht zou hebben dat je daar tegen aan zou lopen.
Succes !

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:22

Persoonlijk zou ik eerst eens op een rijtje zetten wat je nu echt wil en dan kijken of je dat binnen je budget kan kopen. Ipv een paard kopen omdat die toevallig binnen je budget valt. Je eerste paard is meestal een miskoop omdat je er tijdens het gebruik ervan pas achter komt wat je echt wil.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 09:32

Dankjulliewel voor alle tips!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:35

Cowgirl schreef:
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... e=lr&pos=6

Is dit wat?

Okay ze is onbeleerd maar mijn ervaring is dat die friezen niet zo heel moeilijk zijn.
Ze is niet 'verpest' en je kan haar nog geheel naar eigen hand zetten.
Persoonlijk vind ik dat ze een heel fijn meewerkend en leergierig karakter hebben en niet zo snel onder de indruk zijn van dingen.

Als je een fries wilt moet je deze niet nemen want dit paard is geen fries.
Wat niet inhoud dat je er geen leuk paard aan zou kunnen hebben.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:41

Wat maralyn aangeeft over de prijzen is in mijn ogen niet waar, let goed op of er wel stamboek papieren bij zitten, zonder stamboek papier heb je nl geen fries maar koop je een barok uitziend paard.

Een braaf gereden, en gezonde fries begint al snel bij een 4.500,00 euro en dan hoe beter het papier en hoe braver het paard dan kan het bedrag snel omhoog gaan.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:42

Voor minder dan dat hebben wij een super leuke 10 jarige merrie gekocht. Reden voor de lage prijs was spoed en een goed huis; en ze is niet groot (1.60) en lichamelijk niet 100% in orde. Niks wat wij er niet grotendeels uit kunnen trainen, dus voor ons prima.

Ik zou ook zeggen, laat ras en klein los en ga gewoon kijken! In onze zoektocht zijn we zeker twee paarden tegen gekomen die bij jouw wensen zouden passen. Behalve kleur en/of geslacht :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 20:47

friesiszwart schreef:
Cowgirl schreef:
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... e=lr&pos=6

Is dit wat?

Okay ze is onbeleerd maar mijn ervaring is dat die friezen niet zo heel moeilijk zijn.
Ze is niet 'verpest' en je kan haar nog geheel naar eigen hand zetten.
Persoonlijk vind ik dat ze een heel fijn meewerkend en leergierig karakter hebben en niet zo snel onder de indruk zijn van dingen.

Als je een fries wilt moet je deze niet nemen want dit paard is geen fries.
Wat niet inhoud dat je er geen leuk paard aan zou kunnen hebben.

Wat maar weer aantoont....een goed paard voor die prijs is een uitdaging. :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:09

friesiszwart schreef:
Wat maralyn aangeeft over de prijzen is in mijn ogen niet waar, let goed op of er wel stamboek papieren bij zitten, zonder stamboek papier heb je nl geen fries maar koop je een barok uitziend paard.

Een braaf gereden, en gezonde fries begint al snel bij een 4.500,00 euro en dan hoe beter het papier en hoe braver het paard dan kan het bedrag snel omhoog gaan.

:') dat is toch ook wat ik schrijf??

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:10

Leuk ts! Ik denk dat je met jouw budget moet kijken naar wat oudere paarden, paarden met een gebrek, bepaalde koudbloeden of inderdaad een draver.

Ik heb zelf ook een draver. Inderdaad karakterpaarden, moet je liggen. Ga gewoon eens kijken of je dat wat lijkt. Maar hou er wel rekening mee dat sommige dravers hele lichte basis kennen. Je moet er wel tijd en energie in willen steken. En pas ook op met het kopen van een jonge draver, het blijven jonge paarden en daar moet je wel wat ervaring mee hebben of begeleiding bij krijgen.

Succes met je zoektocht, ik ben benieuwd waar je mee thuis komt!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:55

rox_en_wilvy schreef:
Even een kleine kanttekening voor wat betreft de draver! Het zijn vaak wel echte karakterpaarden waar je mee om moet kunnen/willen gaan! Ruitje zal je goed kunnen adviseren en ik zou zeker bij haar langs gaan :D maar zoek info over dravers en bedenk of het bij jou zal passen. Dravers zijn top paarden maar omdat ze vaak goedkoop zijn komen ze ook vaak terecht bij mensen zonder voldoende kennis en dat gaat uiteindelijk ten koste van het paard en dat vind ik zonde!

Helemaal mee eens, een draver moet je kopen omdat je vind dat het leuke paarden zijn en niet omdat ze toevallig goedkoper zijn. Het zijn paarden met een flink karakter en dat moet je liggen. Ik heb mijn draver bij stal westfriesedijk gekocht nu anderhalve maand geleden en ben helemaal blij met hem. Ik zou als dravers je aanspreken echt een keer daar gaan kijken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:57

Er is zeker wat bruikbaars te krijgen binnen dat budget, maar niet met die stokmaat. Kleine E maat kom je zat moois tegen wat heel fijn te rijden is voor recreatie. Stokmaat bepaald deel van de prijs, papier en fokmogelijkheden ook. Voorkeur voor ruin geef ik je gelijk in, maar andere eisen zou ik laten schieten. Zeker als recreatie je hoofddoel is, is een paard wat onder de bomen door past wel prettig (er wordt gemiddeld meer op fietsers hoogte gesnoeid nl als dat al gebeurt). Ook loop je bij een groot paard in die prijsklasse sneller aan tegen iets onhandig lijf en dus makkelijker struikelen buiten. Dat is rijtechnisch op te vangen, maar dat moet je kunnen en het is voor beide partijen te vermoeiend als je echt uren er op uit wil.

Van wat ik lees lijkt mij dat je nodig hebt :
Terreinzeker, ervaren genoeg om niet van elke scheve grasspriet te panieken (en bosmak is niet verkeersmak trouwens, fladderende fazant is heel iets anders dan langsscheurende trekker combi), netjes aan de basishulpen, gewoon gezond, correct gebouwd, geen speciale verzorging nodig (sokken bv hebben extra aandacht nodig), vergeeft je fouten. Of redelijk wat de engelsen een first horse noemen.

Speciale knoppen kan je er altijd later op zetten, als de basis maar echt goed er in zit. Goede opvoeding bijhouden is vrij makkelijk, maar die basis moeten bijwerken zeker niet.

En ja, paard moet gewoon meteen goed aanvoelen, als je denkt ik heb niks over dit dier te zeggen of als ik maar niet val, dan past deze niet bij jouw.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:12

Offtoppic: moet je die hoeven zien van die fries in de link van Marktplaats! Echt erg!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:22

Ga vooral kijken en rijden! Plan een dag in om allemaal adresjes af te gaan en kijk hoe de paarden reageren op de omgeving en hoe ze aanvoelen onder het zadel. Soms valt het tegen (super mooie foto's, maar in werkelijkheid valt paard tegen) en soms valt het reuze mee ('opknappertjes').

Kijk vooral met welk paard je een klik hebt, ongeacht het ras. Ik ken genoeg voorbeelden van kopers die geen schimmel/vos wilden en er toch mee thuis kwamen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:31

Je bent jong dus kan je maar één tip geven, neem ruim de tijd, ga eerst eens goed rondkijken en proefrijden en dan, heb je er eentje gevonden, neem iemand met verstand van zaken mee en laat goed keuren!!!!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:49

Leuk dat je een knap paard zoekt, maar wat voor een karakter moet het paard hebben dat bij je past?

Ruitje kan je voor wat betreft dravers goed adviseren. Ga zeker op het aanbod in om bij haar eens kennis te maken met het ras!

Ik kom tegenwoordig ook veel mensen tegen die toch geen klik hebben met hun draver. Het zijn volbloeden en sommigen hebben ook nog een rillerig karakter. Je moet daarmee om kunnen gaan. Helaas vinden veel mensen ze knap en goedkoop en kopen het paard met verkeerde intenties.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:01

Wij hebben ongeveer dezelfde eisen, behalve dan jouw hoogte eis. En ik moet zeggen dat het tot nu toe best lastig is hoor, ik zoek namelijk een braaf paard die niet al te oud is en waar ik op pas, zoveel eisen heb ik niet. Ras maakt mij ook niks uit, zolang die maar betrouwbaar is, merk dat daar al best weinig aanbod in is (of ik kijk met mijn neus). Ze moeten er echt wel zijn, maar waar? Ze zeggen dat geduld een schone zaak is, iets wat ik nog moet leren blijkt :').

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:17

Als je echt een braaf en betrouwbaar paard wil kan je het beste naar een koudbloed kijken. Ik weet niet hoe lang je bent maar bijv een haf van ong 1.50m wat, wat breder is kan je tot een behoorlijke lengte op. En als je dat toch te klein vind kan je evt naar een fries kijken, hoewel dat dat warmbloeden zijn, zijn ze 9 van de 10 keer heel braaf en betrouwbaar.

LadyTrucker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:24

Sammie schreef:
Voor dat bedrag krijg je er bij warmbloedig meestal wat gebreken bij of heb je oudje. Tinkers, haflingers etc heb je wel voor die prijs

Tinkers zijn een duurder ras..
Mijn bruin bonte tinker koop je echt niet voor €2000 euro.

Ts voor dat geld vind je wel een leuk paard
Het zal tijd kosten en niet de jongste en mooiste zijn misschien maar zorg dat je er een klik mee hebt.