Wat bepaalt de prijs van een paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Wat bepaalt de prijs van een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:13

Ja maar de waardebepaling is toch simpel: vraag en aanbod. Dus waar is meer vraag naar? We kunnen wel steeds naar de verkopers kijken maar dat is niet reëel denk ik?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:15

Als je kijkt naar de foklijnen van het KWPN dan was dat de laatste jaren meer gericht op 'talentvol' leek wel.

Idem met Fjorden (veel meer hoogbenige sporttypes) en Friezen.

Die vraag moet toch ergens vandaan zijn gekomen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:19

Ik weet niet, kan die vraag ook niet 'kunstmatig' zijn gecreëerd door de smalle top in een stamboek die vooral het ras willen creëren voor een klein deel topruiters?

Roodvos

Ik denk dat iedereen een braaf paard zoekt. Wat heb ik aan een wereldtalent als ik er niet op kan blijven zitten?

De nuance die Apple aanbrengt noem ik temperament. Hoog sensibel of meer flegmatiek.

ruitje

Boeiend topic dit trouwens :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:27

Overigens: in de UK en Ierland staat het KWPN bekend als 'braaf'. Als men daar een braaf paard zoekt dan koopt men een KWPN-er. Daar is het referentiekader ook iets anders. Als je gewend bent aan Engels Volbloed dan kan ik me voorstellen dat een KWPN-er 'braaf' gevonden wordt.

(hetzelfde overigens met Japanners, als die een braaf paard zoeken dan is het ook een KWPN-er, bij voorkeur een schimmel. Wat ze er vervolgens mee moeten doen als het paard uit het vliegtuig komt dat is een tweede :=)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:28

leuk topic inderdaad.

ik vind de omschrijving van apple trouwens perfect over de verdeling van recreatief, sport en topsport.

en wat betreft braaf vs talentvol.. zou ik voor het eerste gaan. als ik ooit z wordt, ben ik al hardstikke blij. dat kan volgens velen hier met een "normaal" paard. dus dan zal er vast een brave tussen zitten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:30

ruitje schreef:
Ja maar de waardebepaling is toch simpel: vraag en aanbod. Dus waar is meer vraag naar? We kunnen wel steeds naar de verkopers kijken maar dat is niet reëel denk ik?

Uiteindelijk is het vraag en aanbod..
Ik denk dat de vraag naar brave paarden de laatste jaren toeneemt, zeker in het (verre) buitenland.
En dus zijn de iets minder getalenteerde, brave paarden goed aan de prijs.
Een super getalenteerd braaf paard is bijna niet te betalen.

Alles onder voorwaarde van 'vrij van gebreken en gezond'.
En dat is dus een erg belangrijke factor en ook erg bepalend want er zijn veel paarden waar iets mee is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 22:37

Ik denk dat Kendra daar een mooi punt te pakken heeft:

Vraag naar brave paarden neemt toe, vooral in het buitenland (mits vrij van gebreken en gezond). De brave getalenteerde dieren zijn onbetaalbaar en gaan over de grens.

De brave, iets minder getalenteerde paarden zijn goed aan de prijs.

De minder brave, maar erg getalenteerde paarden zijn ook goed aan de prijs maar 'voor de ervaren ruiter'

En dan hou je nog een hele grote groep over, allemaal vergelijkbaar prijssegment (lees: het prijssegment waar de gemiddelde bokker waarschijnlijk in kijkt) met:
Braaf, maar totaal geen talent
Erg talentvol, maar je moet als ruiter van goede huize komen wil je er op blijven zitten
Braaf en redelijk talentvol, maar er zit ergens een dingetje niet helemaal ok (stalgebrek, chipje, beginnende KS, noem maar op).

Het 'er zijn veel paarden waar wat mee is' gaat zeker op :j En dan moet je als koper keuzes maken 'ok, dit is er mee mis: kan ik dat handelen of is dat niets voor mij?'

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 06:08

Die paarden waar wat mee is, worden dan vaak recreatiepaard genoemd. Maar zijn er dus dan veel recreatie ruiters die een paard met een gebrek echt ook kopen ?
Dus een paard met KS. Artrose, hoefkatrol etc ?

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 06:29

Ik denk dat er een heleboel van dit soort paarden aan onwetende kopers wordt verkocht.
Prima prijsje leuk om te beginnen en dan begint ook gelijk de ellende dierenartsje hier smidje daar. Ostheopaatje erbij (want die mensen kosten niets).
Voor mij is de klik, het karakter en gebruiksdoel belangrijk. Ik kocht mijn Draver op karakter...dressuur was niet zo ons ding, toen de overstap gemaakt naar de western en wow wat een verademing voor ons. Hij kan ook springen en ik kan er veilig mee naar buiten. Iedereen denkt dat de mijne gemakkelijk is geboren......er zijn er maar weinig die snappen dat ik ook wel met mijn handen in het haar heb gezeten, maar ik heb doorgezet en hij is onbetaalbaar.
Mijn Quarter heb ik gekocht, omdat ik de westernsport erg leuk vindt en daar in verder wil. Ik zag hem dat hij 6 dagen oud was en was verkocht. Wat was dat dan....ik denk een klik. Hij heeft geen top ouders, maar zijn vader is pleasure/halter gefokt en zijn moeder reining. Ik wilde een allround paardje en de prijs was voor mij ook prima.
Hij is nu 2 jaar en nu zeg ik als het een boscrosser wordt dan vind ik het ook goed.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 06:30

Ik denk dat niemand bewust voor een paard met een gebrek kiest. Wel kunnen de omstandigheden zo zijn dat een gebrek niet meteen een nadeel hoeft te zijn bij het paard.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 06:58

ruitje schreef:
Ik weet niet, kan die vraag ook niet 'kunstmatig' zijn gecreëerd door de smalle top in een stamboek die vooral het ras willen creëren voor een klein deel topruiters?

Dit vindt ik een goed punt.

Ik persoonlijk fok af en toe een veulen
Deze zijn eigenlijk altijd voor de verkoop
Daarbij geef ik dan in de advertentie ook zeker aan wat voor karakter ze hebben
Want ook daaraan kan je deels de werkwillendheid aan af meten
Verder probeer ik een veelzijdig, eerlijk paard te fokken
1 die ook door een minder getalenteerde ruiter of amazone leuk gereden kan worden
En uiteindelijk kan je daar op zeg 6 maanden nog niet zo veel van zeggen
Maar ik heb niet de illusie een olympische topper te fokken
En probeer dus ook niet mijn veulens als die olympische toppers te verkopen

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 07:37

ruitje schreef:
Hoe kan het oprecht dat karakter niet als eerste genoemd word?

Voor mij komt dat echt op plek 1, zowel voor de recreatie als de sport.

Waarschijnlijk omdat je, als je een paard op internet zoekt, je eerst naar de zes eisen in het lijstje zal kijken. Karakter is uiteindelijk (voor mij) de beslissende factor of je hem daadwerkelijk koopt. Dus: de bepalende factor of een paard voor mij persoonlijk het geld waard is dat men vraagt voor mijn eerste zes eisen.

Leuk als hij aan alle eisen voldoet en de prijs goed is, maar als het een echte rotbok is, dan hoef ik hem nog niet. Een brave zou ik ook niet persé hoeven (ben eigenlijk geen brave paarden gewend, als ik het zo bekijk), maar wel een waar na een niet ál te heftige discussie enigszins mee samen te werken valt. :j Een paard hoeft niet lief te zijn, als hij maar een beetje respectvol naar mij toe is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:26

Cardy schreef:
Ik denk dat niemand bewust voor een paard met een gebrek kiest. Wel kunnen de omstandigheden zo zijn dat een gebrek niet meteen een nadeel hoeft te zijn bij het paard.

Precies. Als je als potentiele koper bijvoorbeeld dicht aan de kust woont dan hoeft een paard met enig zomerexceem geen bezwaar te zijn :-)
Als je als koper niet van plan bent om SGW wedstrijden te rijden, maar het te houden bij dressuur en wat B en L wedstrijden dan hoeft een lichte cornage geen probleem te zijn.
Als een potentieel paard door een blessure niet meer mag springen, maar verder wel helemaal ok is als je gewoon dressuurmatig aan de slag wilt dan hoeft dat ook geen belemmering te zijn.
etc.etc.etc.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:33

piezze schreef:
Ik denk dat de juiste volgorde qua waardebepaling is:
1 te verwachten toekomstperspectief in de sport.

2 afstamming

3 leeftijd

4 grootte

5 uiterlijk/kleurtje/aftekeningen

6 geslacht en fokmogelijkheden

Alles in combinatie met gezondheid uiteraard. Zonder dat us het slachtprijs.

Je vergeet karakter. Dat staat toch wel op plek 2 voor de meeste. Je kunt nog wel zo'n goed paard hebben, als die niet wil dan heb je weinig aan die kwaliteiten. Een paard wat al naar doet als je wat meer verzameling vraagt (en nu heb ik het niet om medische klachten maar karakter) gaat geheid staken in het M/Z als je snel moet schakelen tussen deze dingen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:56

Apple, toch geld dat niet meer weet ik. Paarden met een gebrek zijn onverkoopbaar.

Ook mensen met een budget van 1500 euro willen een gezond paard.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:57

Karakter is meer, wat eerder werd gezegd, een doorslaggevende factor, tenzij je echt een beginnerspaardje zoekt. Al kunnen er natuurlijk wel termen in de advertentie staan die je aanspreken. Bij mij zijn dat bijvoorbeeld 'sensibel' en 'eerlijk'. Bij 'rustig' of 'braaf' haak ik af :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 09:11

Ha, sensibel, ook weer zo'n leuke vage term ! Wat houdt dat nu weer in ?!

En Apple, idd zomerexceem of cornage zijn misschien gebreken die nog " kunnen ". Alhoewel je wel erg dicht bij de kust moet wonen voor ZE ( ik woon er 15 km vandaan, en de paarden worden er hier ook helemaal voor ingepakt ). Maar ik zag laatst een zes jarige te koop staan als recreatie paard. Belletje gaat dan rinkelen, blijkt het paard al artrose te hebben. Is zo'n paard nog verkoopbaar ??

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:21

Sensibel is gevoelig.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:26

Karakter is inderdaad erg belangrijk. elk gezond paard moet technisch gezien naar het Z gereden kunnen worden. dat is namelijk de basis van de opleiding. hierin is een stukje aanleg wel gewenst natuurlijk maar als het paard niet wilt of er geen plezier aan heeft zal dat de waarde voor een ruiter beinvloeden.

alles is verkoopbaar, het is wat de gek ervoor geeft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 09:29

Sheran schreef:
Sensibel is gevoelig.

Ja, dat weet ik. Maar wat is nou gevoelig. Een paard wat werkelijk overal van schrikt en er dan vandoor wil, een paard wat niet aan te raken is, een paard dat oplettend is , een paard dat .... Ik vind dat zo'n vage term !
Laatst bijgewerkt door Maris op 06-06-16 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 09:30

DarkoFoitzik schreef:
Karakter is inderdaad erg belangrijk. elk gezond paard moet technisch gezien naar het Z gereden kunnen worden. dat is namelijk de basis van de opleiding. hierin is een stukje aanleg wel gewenst natuurlijk maar als het paard niet wilt of er geen plezier aan heeft zal dat de waarde voor een ruiter beinvloeden.

alles is verkoopbaar, het is wat de gek ervoor geeft.

Nou dat vind ik dus ook. Elk gezond paard moet een Z proefje kunnen lopen ! Of de ruiter of amazone dat kan is een ander verhaal.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:33

Ik denk dat ts eerder bedoeld hoe je sensibel uit moet leggen in veel gevallen.

Namelijk de een bedoeld met sensibel; een vlug lerend paard dat heel licht aan de hulpen staat. Een ander bedoeld ermee; paard vliegt de bomen in zodra er maar 1 grassprietje beweegt.

edit; ts was me al voor; mijn vermoeden was juist :D
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 06-06-16 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:34

Ik denk dat het per tak van sport ook verschilt waarop de waarde wordt beoordeelt.

Bijv. Recreatiepaarden:
Haflinger a heeft een hele mooie afstamming, maar schijt zevenkleuren voor verkeer
Haflinger B geen papieren, onbekende afstamming, maar je kan er een bom naast afsteken.

Gok dat haflinger B dan voor recreatief gebruik nog wel wat meer zou kunnen opbrengen.

Maar zoietszal wellicht wat minder van belang zijn als je een engelse volbloed voor de rennen aanschaft