Paard kopen met een jaar lang 'begeleiding'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:44

Grappig wat mensen maken van het openingstopic.
Maar er staat nergens dat het paard pas over een jaar na jou is.
Er staat ook nergens dat je hele dure lessen moet betalen.
Ook niet dat het paard heel duur is.

Daarom haal ik hieronder even de tekst eruit die over advertentie gaat.

Mariett schreef:
Ik ben totaal niet op zoek naar een nieuw paard, maar ik stuitte per abuis op een advertentie over een paardje. Het paard werd verkocht inclusief een jaar lang begeleiding.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:46

Koper schreef:
Lusitana er bestaan ook mensen die gewoon geen gebemoei willen. De voornaamste reden dat ik paarden heb (afgezien natuurlijk van dat ik van paarden houd) is dat IK erover wil beslissen. Anders was ik wel blijven bijrijden.

Hoe kun je een paard nou leren kennen als er zich eerst een jaar lang iemand mee bemoeit? :')

Hoe niet?
Ik weet niet wat jij je voorstelt van begeleiding? Begeleiding is niet hetzelfde als indoctrinatie ofzo.
En welke beslissingen zijn zo belangrijk dat die niet genomen kunnen worden als er begeleiding bestaat?

Wijd eens wat uit?
Wat zou je specifiek willen waarvan je denkt dat zoiets niet zou mogen?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:51

Goof schreef:
A3a1 schreef:
Het gaat "helemaal niet" om de persoon die koopt, het gaat om het paard en die moet een zo goed mogelijke plek krijgen.

'Goed' is nogal een relatief begrip.
De 1 vindt het goed als een paard zijn leven lang in een stap spendeert, dagelijks flink getraind wordt en wekelijks in de wedstrijdring verschijnt.
De ander vindt het goed als een paard in een plas blubber paard staat te zijn en eist dat er geen bitten, ijzers en zwepen aan te pas komen.

Daarbij vind ik het nogal arrogant om als verkopen te denken dat jij de enige bent die weet hoe je goed voor een paard moet zijn.

Maar het gaat er niet om wat jij vind.
Het gaat erom wat de verkoper goed vind.

En als je zo eigenwijs bent, is het paard dus niet voor jou.

Klaar.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 24-05-16 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 10:53

A3a1 schreef:
Grappig wat mensen maken van het openingstopic.
Maar er staat nergens dat het paard pas over een jaar na jou is.
Er staat ook nergens dat je hele dure lessen moet betalen.
Ook niet dat het paard heel duur is.

Daarom haal ik hieronder even de tekst eruit die over advertentie gaat.

Mariett schreef:
Ik ben totaal niet op zoek naar een nieuw paard, maar ik stuitte per abuis op een advertentie over een paardje. Het paard werd verkocht inclusief een jaar lang begeleiding.

Mensen vroegen door over de advertentie, dus ik heb er iets meer over vertelt later ;)

Verder vind ik dat er een interessante discussie plaats vindt! :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:55

Ahhhh ok :D

Ga ik zo even bijlezen.

Laibadji

Re: Paard kopen met een jaar lang 'begeleiding'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:00

Ik ben er niet echt voorstander van omdat ik het hier in de praktijk mee maak. Ik heb een paard verkocht dat bij ons blijven staan is omdat de koper van een manege kwam en zelf begeleiding wou krijgen van ons. Als verkoper en vorige ruiter van het paard zit je er te dicht op. De nieuwe koper doet het op haar manier en via haar normen en waarden en kan nooit tippen en hoe jij het ziet over hoe het moet. Zo kom je op de duur in een lastige situatie.

Bij ons is het met hoogtes maar ook zeker met laagtes en frustraties van beide kanten gegaan. Gelukkig hebben we altijd een open communicatie gehad en zagen beide partijen in dat we allen met een goed hart handelden. Na 3 jaar staat het paard nog bij ons maar heb ik het echt moeten los laten. Dit was een heel moeilijk parcours en heel confronterend voor mezelf maar ik ben er uiteindelijk in geslaagd.
Dus neen ik ben hier geen voorstander van.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:05

ik ken de advertentie !

het staat er zo ook niet in !

er staat dat je eerst een jaar gaat kijken of jij de klik hebt met het door jou uitgezochte paard, je bent nog geen eigenaar en nog geen kosten. die zijn er pas naar een jaar . op de site staat heel duidelijk wat je kunt verwachten , en of dat jou manier is van met paarden om gaan.

ik zou er persoonlijk ook niet voor kiezen , maar je weet zo wel of een paard bij je past zodat hij niet na een jaar weer van baasje moet ruilen . ze zijn erg netjes met hun paarden , en zien het niet als een pakje boter alleen maar bewonderingswaardig lijkt mij.

je bent dus niet een jaar lang eigenaar je bent een jaar lang potentiele koper en kijkt na een jaar of je het wel of niet wil.

Mariett
Blogger

Re: Paard kopen met een jaar lang 'begeleiding'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 11:21

Interessant Breggel, zo heb ik het namelijk niet op hun site gelezen/begrepen ;) Na een jaar zou je juist niks hoeven betalen voor de aanschaf van het paard.
Maar nogmaals gaat het topic niet over deze specifieke situatie, dat is slechts de aanleiding naar dit topic. Ik vind de discussie gewoon interessant.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:41

Voor mij blijft het redelijk simpel, eerst kijk ik of ik een klik met de verkoper heb en vooral met zijn manier van werken.
Ik las dat er trainers zijn, wie zou me trainen?

Vind ik dit een goede match en denken ik dat ik voldoende leer, voor dat geld.
En zou het misschien zo zijn dat tijdens de rit een ander paard beter bij me past?
Of zit dat in het plaatje ond er zoeken welk paard bij me past?

Dan ga ik een afweging maken, wil ik dit of wil ik dit niet?
Hoe graag wil ik met het paard gaan werken.
En mocht blijken dat het paard en ik geen goede match zijn, wat dan?

Goed het is een commercieel plaatje maar dat hoeft niet verkeerd te zijn.

Kortom ik ga onderzoeken.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:23

breggel1982 schreef:
je bent dus niet een jaar lang eigenaar je bent een jaar lang potentiele koper en kijkt na een jaar of je het wel of niet wil.

Maar je betaalt wel 4800€ voor de lessen tijdens dat jaar. En na dat jaar kan je het paard gratis overnemen. Maar wat als het paard chronisch ziek wordt of sterft? Of het bedrijf gaat failliet en het paard wordt in beslag genomen? Dan ben je je geld wel kwijt volgens mij...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:29

Lusitana schreef:
...

Ik zou denken "wat heb je te vebergen als je geen begeleiding kunt verdragen?" Ga je zo raar met paarden om dat niemand het mag zien?

Ik heb niks te verbergen, maar als ik een paard koop, kies ik voor begeleiding die bij mij en mijn doelen met het paard past. Niet bij begeleiding die bij de vorige eigenaar past. Ik kies een paard uit op het type, de mogelijkheden, de potentie etc. Niet op basis van hoe de vorige eigenaar er mee om ging.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:31

Anoeska schreef:
Lusitana schreef:
...

Ik zou denken "wat heb je te vebergen als je geen begeleiding kunt verdragen?" Ga je zo raar met paarden om dat niemand het mag zien?

Ik heb niks te verbergen, maar als ik een paard koop, kies ik voor begeleiding die bij mij en mijn doelen met het paard past. Niet bij begeleiding die bij de vorige eigenaar past. Ik kies een paard uit op het type, de mogelijkheden, de potentie etc. Niet op basis van hoe de vorige eigenaar er mee om ging.

En al het nou precies past in je straatje? Dan is er toch geen vuiltje aan de lucht?
En als het niet past, ga je gewoon niet op dat paard af.

Eline91 schreef:
Maar je betaalt wel 4800€ voor de lessen tijdens dat jaar. En na dat jaar kan je het paard gratis overnemen. Maar wat als het paard chronisch ziek wordt of sterft? Of het bedrijf gaat failliet en het paard wordt in beslag genomen? Dan ben je je geld wel kwijt volgens mij...

Je betaalt dan voor diensten, niet voor het paard. Als je niet van de lessen gebruik kunt maken door hun schuld, moeten ze een en ander terugbetalen. Daar zijn gewoon consumptie wetten op toepasbaar. Lijkt mij.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:28

Anoeska schreef:
Lusitana schreef:
...

Tja, dan gaat je droompaard aan je neus voorbij.
Maar goed we komen allemaal wel eens in situatie terecht dat we ergens vanaf zien omdat die situatie niet de onze is. Ook al wil je nog zo graag.

De verkoper zal blij zijn dat hij geen gezeur heeft.
Jij bent blij dat je geen bemoeial om je heen hebt.

Paarden genoeg, next.
Kopers genoeg denkt de verkoper, next