Paard kopen maar je weet niet wat...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:52

Een Lusitano of cruzado kan prima zo´n opleiding doen en is ook een fijn recreatie paard en supercomfortabel, plus dat ze over het algemeen goedkoop in onderhoudt zijn, zeker vergeleken andere sportpaarden.

Ik kan wel uitlijken voor een leuke hier in Portugal die binnen budget valt.

Maureen95

Re: Paard kopen maar je weet niet wat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 11:54

@safina
Ik snap dat je het wilt weten :) Maar om die reden wil ik ook pas vanaf september een paard kopen. Ik weet dat ik het dan kan en kan blijven betalen. Ook mijn opleiding en andere kosten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:01

Maureen95 schreef:
@safina
Ik ga om privacyredenen niet hier neerzetten waarvan ik het ga betalen :) Lijkt mij voor jullie ook niet heel belangrijk. Ik ga sowieso nog een nieuwe niveau 3 opleiding volgen. Ik weet dat ik dat aankan. Weet alleen nog niet wat.
@Azmay zo snugger ben ik helaas niet zoals andere mensen in dit topic al zeiden :) Ik kan niveau 3 aan.

Je hoeft niet zo zeer op een te moeilijke opleiding te zitten om het niet te halen..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:08

tita schreef:
Ik zou die 5000€ gaan gebruiken om je lening of boete terug te betalen
Je vragen zijn niet bepaald snugger
Je toekomst ook niet niveau2 liggen niet de paardenbanen voor het oprapen
Blijkbaar heb je weinig inlevingsvermogen en doorzettingsvermogen en je kennis van en over paarden is ook niet realistisch

Ga voor een ander praktisch beroep op niveau 2-3

Nies_ schreef:
Misschien geen aardige reactie, maar wel wat ik ook dacht :+ Zeker als al die wedstrijden er nog bij moeten komen. Stel je rijdt elke proef winst, dan ben je nog zo 52 proeven verder eens je L+1 springen en M1+1 dressuur bent. Met je startkaart, vereniging, reiskosten etc erbij zit je dan ook zo aan de €1500,- en dan reken ik de aanschaf of huur van een trailer met geschikte auto ervoor nog niet eens mee.

Als het je er dan echt alleen om gaat om een opleiding af te ronden zou ik zeggen zoek een andere pretopleiding uit. Er zijn er genoeg om uit te kiezen en de meeste een stuk makkelijker haalbaar.

Maureen, je moet nu een diploma niveau 2 of 3 halen om te voorkomen dat je je studiefinanciering terug moet betalen? Neem dan het advies van Tita en Nies ter harte en zoek een voor jou makkelijk te halen "pret"opleiding uit waar je zo mogelijk nog iets mee kunt (verdienen). Daarna kun je pas aan een ORUN opleiding beginnen. Instructeur basissport allround kost (naast de kosten van je paard) zo'n 2000 euro. Dan kun je lesgeven aan beginners en laag niveau (dressuur en springen). Hiervoor moeten jij en je paard op L niveau zijn en 70 cm kunnen springen. Dat valt nog mee dus. Je kunt vrijstelling krijgen voor de praktische toets als je minimaal 2 paarden in M1 dressuur hebt uitgebracht en 2 paarden op L nivau springen.
Je kunt ook kiezen voor mennen, lesgeven manege, gehandicapten etc. Allemaal losse modules die allemaal zo richting de 2000 kosten.
Wil je een instructeursopleiding wedstrijdsport volgen zijn de toelatingseisen al een heel stuk zwaarder. Je kunt dan wel afzonderlijk kiezen voor dressuur of springen, eventing maar je moet dan wel als combinatie op Z2+1 (dresuur) en springen Z+1, etc.
Je ziet er is heel wat veranderd en de kosten zijn niet mis. Voor je een beetje op niveau kunt lesgeven ben je ca 4000 aan cursuskosten kwijt, de kosten van je paard en de wedstrijden die je moet rijden op op Z niveau te komen. Zie hieronder de brochure.

https://www.knhs.nl/media/7672/20150828 ... ng-def.pdf

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:10

Lusitana schreef:
Een Lusitano of cruzado kan prima zo´n opleiding doen en is ook een fijn recreatie paard en supercomfortabel, plus dat ze over het algemeen goedkoop in onderhoudt zijn, zeker vergeleken andere sportpaarden.

Goedkoop in onderhoud? Hoe bedoel je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:13

Maureen95 schreef:
@safina
Ik snap dat je het wilt weten :) Maar om die reden wil ik ook pas vanaf september een paard kopen. Ik weet dat ik het dan kan en kan blijven betalen. Ook mijn opleiding en andere kosten.

Nee, dan begrijp je me niet goed. Ik schrijf dat het mij niet uitmaakt. Ik hoef dat dus niet te weten. Zolang jij maar weet hoe je dat gaat oplossen. :)

Ik zou het rot voor je vinden als je straks je paardenopleiding hebt afgemaakt en zonder werk zit. En dat je dan bedenkt wat je wilt qua carrière, maar geen geld meer hebt om de opleiding die je daarvoor nodig hebt te betalen....

Maar zolang jij jezelf daar maar van bewust bent en het hebt doordacht. Mij ben je geen verantwoording schuldig hoor!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:22

Lusitana schreef:

Ik vraag me ten zeerste af of die L springen aankunnen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:23

Babootje schreef:
Maureen, je moet nu een diploma niveau 2 of 3 halen om te voorkomen dat je je studiefinanciering terug moet betalen? Neem dan het advies van Tita en Nies ter harte en zoek een voor jou makkelijk te halen "pret"opleiding uit waar je zo mogelijk nog iets mee kunt (verdienen). Daarna kun je pas aan een ORUN opleiding beginnen. Instructeur basissport allround kost (naast de kosten van je paard) zo'n 2000 euro. Dan kun je lesgeven aan beginners en laag niveau (dressuur en springen). Hiervoor moeten jij en je paard op L niveau zijn en 70 cm kunnen springen. Dat valt nog mee dus. Je kunt vrijstelling krijgen voor de praktische toets als je minimaal 2 paarden in M1 dressuur hebt uitgebracht en 2 paarden op L nivau springen.
Je kunt ook kiezen voor mennen, lesgeven manege, gehandicapten etc. Allemaal losse modules die allemaal zo richting de 2000 kosten.
Wil je een instructeursopleiding wedstrijdsport volgen zijn de toelatingseisen al een heel stuk zwaarder. Je kunt dan wel afzonderlijk kiezen voor dressuur of springen, eventing maar je moet dan wel als combinatie op Z2+1 (dresuur) en springen Z+1, etc.
Je ziet er is heel wat veranderd en de kosten zijn niet mis. Voor je een beetje op niveau kunt lesgeven ben je ca 4000 aan cursuskosten kwijt, de kosten van je paard en de wedstrijden die je moet rijden op op Z niveau te komen. Zie hieronder de brochure.

https://www.knhs.nl/media/7672/20150828 ... ng-def.pdf

Dit lijkt me heel wijs :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:35

Niet gaan studeren en jouw 5000 euro + alle bijkomende kosten voor opleiding, het paard en de lessen gebruiken om je stufi terug te betalen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 12:35

Oh dat wist ik niet dat je bij basissport niet M moest kunnen. Dat zou een mooie tussenstap zijn :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:40

Ik vind je reden om voor je stufie' zomaar even ' deze opleiding te gaan nogal bijzonder. Je zegt dat je verder met 20 jaar nog verder geen enkele opleiding afgemaakt te hebben. Verder over een aantal maanden geld geen probleem en 5000€ beschikbaar voor een paard. Wat dacht je ervan je schuld af te betalen en iets nuttigs met je leven te gaan doen voor je toekomst?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:42

Maar dit zijn toch 2 losse dingen?

Kun je geen vrijstellingen krijgen als je verder gaat met de opleiding waar je mee gestopt bent? Nieuwe klas, dus misschien dan wel kunnen doorzetten. Ben je eerder klaar en kun je daarna lekker doen wat je wilt qua dressuur oid. Heb je ook geen haast met nu de klasses door knallen enzo.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 12:47

Ja dat is wel een goed idee! Volgens mij is het alleen wel zo dat je als je een opleiding gestopt bent, je alles weer overnieuw kan doen. En ik wil sowieso niet meer terug naar het groenhorst.

Maar naar mijn mening wijken we een beetje af van het topic. We zijn nu meer een geld probleem aan het bespreken ( die er naar mijn inziens niet is) dan de vraag die ik in de op heb gesteld :=
Snap dat jullie allemaal meedenken en dat vind ik tof!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:48

dnieSz schreef:
Maar ook dat ga je niet redden met een budget van 5000...

Dat hoeft niet hoor..

ik heb vorig jaar een 11 jarige e pony ruin gekocht.
heeft Z dressuur gelopen
L gesprongen
L samengesteld.

Die laatsten waren nog in opbouw, niet zijn max.

Als iemand ervaren genoeg is zou die zo een hele behoorlijke M proef er op kunnen rijden..
Dus een goede ruiter kan ook echt wel in een jaar naar de M rijden waarschijnlijk..

Heb m voor 2600 euro inclusief toebehoren gekocht.

er zijn er genoeg.. Zo hoog is M niet.. En voor een paard dat een beetje kan springen is L ook niet echt heel ver..

Ik zou het wel in de hoek van de springgefokte paarden zoeken. zoals gezegd een M proef is makkelijker te realiseren in het algemeen met een niet dressuurgefokt paard, dan L springen met een paard dat eigenlijk een dressuurpaard pur sang is

zo bleek ook bij de mijne.. Dat hij Z heeft gelopen zegt eigenlijk niet zoveel, dressuur is totaal niet zijn ding, de basis zit er prima in en is zeg maar bevestigd. Springen is zijn ding alleen is hij er nooit ver in uitgebracht.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:55

E pony prijzen liggen wel weer anders natuurlijk he? Voor de opleiding heb je wel een paard nodig. Die ook nog kan springen en een leuke proef kan lopen. Voor iemand zonder echt wedstrijdniveau en binnen het jaar M & L. Ik geef het je te doen voor 5000€.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:05

Idd, E-pony's zitten vaak laag in prijs omdat het een niet graag gewilde maat is.

Maar Maureen, Tita zegt het een beetje bot, maar ik ben het wel met haar eens. Gezien je vragen heb je er allemaal niet veel verstand van, dat geeft niet, maar basiskennis van rassen/stamboeken etc is toch wel handig als je iets in de paarden wilt gaan doen. En dat leer je misschien op school, maar dat kun je beter leren door gewoon ervaring op te doen, boeken te lezen, rond te kijken etc. Als je professioneel poepschepper wil worden, moet je vooral de opleiding doen. Maar kijk eens verder, bijv facilitair medewerker, detailhandel, ik noem maar iets. Ik heb je ontmoet, maar ik denk dat jij best niveau 4 aan kunt hoor, dat is echt geen hogere wiskunde.
Dus mijn advies; ga op zoek naar een opleiding waar je meer mee kunt dan poepscheppen, koop een paard die bij je past, en vergeet de instructeursopleiding als je zelf nog weinig ervaring hebt in het dressuur-en springwerk. Want mijn ervaring is, dat je op de opleiding wel wat leert, maar dat het grootste deel toch van je eigen kennis, ervaring en kunde moet komen om echt een fatsoenlijke instructeur te worden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:22

DatBenIkNou schreef:
E pony prijzen liggen wel weer anders natuurlijk he? Voor de opleiding heb je wel een paard nodig. Die ook nog kan springen en een leuke proef kan lopen. Voor iemand zonder echt wedstrijdniveau en binnen het jaar M & L. Ik geef het je te doen voor 5000€.

ja maar een gemiddeld paard zonder bijzondere papieren of echt bijzondere prestaties (want Z zou in principe gewoon bereikbaar moeten zijn.. maar M is zeer zeker niet zo bijzonder te noemen als ze dat gelopen hebben, of lopen), hoeft echt geen 5000 euro te kosten..

Mijn zoektocht was:
Ruin/merrie
8-12 jaar
L/M dressuur, basis springen
1.50-1.66
Budget max 3500

Ik had echt heel ruim de keuze..
Om maar te zwijgen van de paarden die ouder waren dan 12 en gewoon nog actief liepen in de sport maar door hun leeftijd binnen het budget vielen..

Het gaat toch ook niet om een belofte paard met superpapieren? gaat om een paard dat binnen een jaar onder haar een M proef zou kunnen lopen en L zou kunnen springen..

Met een budget van 5000 euro en ruim 3 maanden de tijd red je dat echt wel

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:41

Nou ik weet niet wanneer dat was en wat je uiteindelijk daadwerkelijk hebt kunnen kopen goedgekeurd? Want ik heb ruim een jaar geleden de zelfde zoektocht gehad maar heb mijn budget van 5000€ iets op moeten rekken. Voor het bedrag wat jij noemt alleen paarden met een bemerking oid. Zo lang is 3 maanden zoeken overigs niet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:43

zoals ik aangaf, vorig jaar.

in het geval van TS hoeft een dier niet piepjong of beloftevol te zijn..
alleen basis dressuur te lopen.. Immers M is iets dat ieder paard zou moeten kunnen lopen.
Als dat in wedstrijden bevestigd is, is dat mooi meegenomen..
en L springen is ook echt niet zo'n enorme prestatie.

Een ouder leerpaard dat nog een paar jaartjes mee kan lopen zou in principe al volstaan voor het doel.
Of een paard dat stukje bij beetje is uitgebracht tot M en een behoorlijke sprongetje kan laten zien.

mijn zoektocht was paard of pony, recreatie+.. fijn als het wat bevestiging heeft in de wedstrijden, maar het moest vooral gewoon allround en betrouwbaar zijn.

gezien de eisen voor de toelating die dat niet eens blijken te zijn.. ongeveer L kan en 70cm paroursje kan springen ( zo te lezen hoeft het dus niet eens middels sport te zijn aangetoond).. dat kan bijna ieder paard dat een beetje recht op z'n benen staat en een beetje is doorgereden.. Meeste recreatiepaarden kunnen dat zelfs wel. Dan ligt het gewoon aan TS of ze het ook voor elkaar krijgt.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:20

Kan je niet een deal sluiten met een manege dat jij daar komt helpen en als je je opleiding hebt gehaald dan ook daar werken en in ruil daar voor trainen zij jouw wn krijg je een van hun paarden tot je beschikking

Zoiets is op onze manege al eens gedaan

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:31

Wil je dit paard totdat je je niveau hebt gehaald of hierna nog door met dat paard? Zoniet, misschien kun je wat leasen? Kan je het altijd beëindigen. Voor de rest, je kan het beste bij elk paard dat je al een beetje aanspreekt kijken. Er zijn vast wel paarden die nu L lopen in de dressuur en L in het springen, kwestie van les nemen en het paard het aanleren. Anders zullen er ook een paar zijn die zowel M dressuur als L (of hoger) springen lopen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:33

Elena jij gooit nu dingen door elkaar.
Dat L dressuur en een parcour van 70 cm is een Orun toelatingseis, voor het begin van de instructeursopleiding. Zodra je daar de eerste delen van hebt, gaan ook die eisen omhoog.
Voor de opleiding die Maureen wil gaan doen is de eis M dressuur en L springen. Dat is echt een stuk hoger dan het begin van de Orun.

Daarnaast heeft Maureen dus nooit geen wedstrijden gereden. Moet in de B beginnen. Iemand had het al voorgerekend (ik ben er zelf nl een beetje uit kwa de hoeveelheid punten) maar dat je mits je alle wedstrijden een winstpunt haalde je al 52 wedstrijden nodig was. Nog een stuk training erbij, ook mede vanwege de toch andere rijstijl, je bent zo 10.000 euro verder incl paard.
Dat alleen voor een opleiding. Heel eerlijk ik zou het niet doen.

Ik heb zelf, oooooooooit lang lang geleden de basis kandidaat instructeurs gedaan van de Orun. Had er sowieso al een paard rondlopen, die hoefde ik dus niet meer te kopen, en als ik me niet vergis was die toen M dressuur met mij. Dus ook die toelatingseis was al behaald. Ik kon zo aan de opleiding beginnen. Maar dan nog was die niet zomaar gehaald. En het stukje lesgeven was best pittig. Je moet fouten van de ruiter gaan herkennen en ook weten hoe je die op moet lossen.
Voor iemand die dus uit een andere tak komt, waar problemen op een andere wijze worden opgelost, is dit nog meer dan een beetje pittig. Ik ben zelf pas later western gaan rijden, zat dus vol in de engelse sport op dat moment.

Daarnaast moet ze dus nog compleet de toelatingseisen gaan behalen. Wil zeggen M dressuur en L springen. En dat in pak em beet een half jaar tijd. Echt wees realistisch want dat is een hele hoge lat. Een hele ervaren ruiter met veel wedstrijdervaring en een heel getalenteerd paard zal dat voor mekaar kunnen krijgen, maar iemand die net begint met wedstrijdrijden is dat imo echt te hoog gegrepen.
Wedstrijden rijden is niet alleen maar een net proefje neerleggen. Je hebt ook concurentie, en als die de lat al hoog leggen, heb je er echt aan te rijden om dat te evenaren en je punten te krijgen. Dan krijg je nog wat wil de jury zien. Waarop kan ik extra punten pakken, wat zijn de sterke en zwakke punten van mijn paard. Het wordt allemaal zo makkelijk bedacht, maar dat is het imo niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:35

Babootje schreef:
Goedkoop in onderhoud? Hoe bedoel je dat?

In vergelijking met andere sportpaarden eten ze minder.

liekec schreef:
Ik vraag me ten zeerste af of die L springen aankunnen.

Ik vraag me af waar je dat idee op baseert? Welke tekortkoming zou er dan moeten zijn?

Hier in Portugal wordt op basisniveau gewoon op cruzados en Lusitanos rondgesprongen en het zijn ook de parden die intsructeursopleidingen doen.

Lusitanos zijn geweldig all-round en worden op bruikbaarheid gefokt, anders dan de PRE.

Er is zelfs een springcompetitie voor alleen Lusitanos vanuit het stamboek. 1m, 1.10m en 1.20m

Caetano is bv een fokker van Lusitanos waarbij alle jonge dieren én de arena in gaan, én de springsport in met zoon én dressuursport in met dochter en dan kijken ze waar het meeste talent ligt, maar ze starten in zowel springen als dressuur meteen op redelijk hoog niveau.

Nou heeft hij niet de paarden in goedkopere prijsklasses, maar om het ras hoef je het echt niet te laten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:46

Als ik een paard zou zoeken om snel L/m springen te worden zou ik voor we paard gaan die dat niveau al op concours heeft gelopen.
En dan zijn de lusitano's erg moeilijk te krijgen.
Laat ik het anders stellen. Ik ken er geen in Nederland.

Maar zonder niveau als ruiter deze eis willen lijkt me niet verstandig.
Dan leg je je onnodig druk op wat alleen maar averechts werkt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:16

@ Rina,

dan heb ik verkeerd gelezen in het topic.. ik dacht dat wat ze nodig had wat lager bleek te zijn dan wat ze dacht..

ik heb het verder alleen over de opmerking gehad dat het budget voor het paard niet toereikend zou zijn.. Niet het totale kostenplaatje natuurlijk..

En ook niet over of TS het wel of niet zou lukken.. Ook ik twijfel erover of je vanaf nooit wedstrijden zo even in een jaartje naar M rijd, met wat voor paard dan ook.

Je kunt mij op een grand prix paard zetten en dan zit ik over een jaar nog niet in de M ben ik bang.
Naast het feit dat het haalbaar is, vind ik de motivatie voor de opleiding ook niet je van het.. Persoonlijk zou ik geen instructie willen van zo'n instructeur als ik die achtergrond wist.

Heb dan liever iemand die al veel langer bezig is en vanuit 'ik wil niet anders dan paarden' naast het wedstrijdrijden uiteindelijk van lesgeven het beroep maakt..

maar dat is allemaal niet waarover ik het had.. ik ging puur in op het budget van 5000 euro voor een paard dat geschikt is om M mee te rijden en L te springen.