Hoefbevangen paard 'weggeven' of inslapen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:35

De vraag is nu eigenlijk: is je pony nu kreupel? Zo ja, dan kun je hem niet weggeven of verkopen tot hij beter is. Zo nee: verkoop hem voor een aangepaste prijs met eerlijke informatie over zijn medische toestand.Als het qua karakter een prettig paardje is zijn er nog wel lefhebbers voor te vinden.Zelf koop ik veel liever een paard met een medisch probleem dan een met een karakterprobleem.

Bananas

Re: Hoefbevangen paard 'weggeven' of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:55

Waarom doe je hem niet naar een goede manege? Stal, af en toe op de wei, en lekker veel aandacht en andere paarden. En omdat hij hoefbevangen is, is het toch goed als ze veel beweging krijgen? Dat krijgt hij op een manege wel. Ik denk dat hij het erg leuk zou vinden op een manege.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 14:07

Ik kan momenteel niet uitgebreid reageren, maar vanavond zal ik via de laptop uitgebreid antwoord geven op de gestelde vragen. Wat mij nu het best lijkt: foto's laten beoordelen, tot die tijd manen vlechten zodat hij niet door de draad kan, slowfeeders hebben we. En zodra ik weet dat hij pijnloos te rijden is pak ik hem op, dan neem ik contact op met een manege die me aanspreekt of ik plaats een advertentie voor een goed huisje. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte :)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:14

CarolineCF schreef:
Wij hebben een soortgelijke situatie, d.w.z. een haflinger (wel van mij) met cushing en ook nog ir die aankomst van lucht (in het verleden ook bevangen is geweest) en een KWPN-er die veel meer moeten eten. Daar is recent nog een Shetlander bij gekomen van een kennisje die er niet meer voor kon zorgen. De oplossing bij ons is: we voeren arm hooi uit slowfeeders met de allerkleinste maas. Hierdoor is er wel altijd iets te knabbelen, maar kan de Haflinger niet ontploffen qua gewicht. De KWPN halen we er tweemaal per dag uit om hem bij te voeren, anders krijgt die te weinig.

Zoals al meerdere mensen hebben aangegeven is regelmatige beweging (minimaal 30 minuten per dag - al is het wandelen), heel belangrijk om opnieuw bevangenheid te voorkomen. Als het je zelf niet lukt dan zou ik daarvoor een advertentie voor een bijrijdster op Bokt zetten. Lang verhaal kort: het lijkt heel lastig - maar valt echt wel mee als je eenmaal weet hoe je het aan kunt vliegen.

Ik vind dit echt de beste post tot nu toe gelezen!
Ook wij hebben een pony die echt heel slecht heeft gestaan door HB. Inmiddels loopt ze alweer jaaaaaren mee met kinderritjes en staat ze in een grote uitloop paddock en krijgt ze ook overjarig hooi en muesli speciaal voor paarden met verhoogde kans op HB en in de winter wortels bij gevoerd.
Ze ziet er topfit uit en de kinderen zijn gek op haar. Wij ook ;)

Een 'gezond' paard zomaar inslapen omdat vanwege verhoogde kans op HB, vind ik toch ook echt Not Done.

Owja en foto's laten beoordelen, heeft geen enkel nut!
Een foto kan enorm vertekenen en niemand kan een paard juist beoordelen vanaf een foto.

Iriswolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:43

hoop dat je een goede oplossing vind!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:47

Bimmetje schreef:
CarolineCF schreef:
Wij hebben een soortgelijke situatie, d.w.z. een haflinger (wel van mij) met cushing en ook nog ir die aankomst van lucht (in het verleden ook bevangen is geweest) en een KWPN-er die veel meer moeten eten. Daar is recent nog een Shetlander bij gekomen van een kennisje die er niet meer voor kon zorgen. De oplossing bij ons is: we voeren arm hooi uit slowfeeders met de allerkleinste maas. Hierdoor is er wel altijd iets te knabbelen, maar kan de Haflinger niet ontploffen qua gewicht. De KWPN halen we er tweemaal per dag uit om hem bij te voeren, anders krijgt die te weinig.

Zoals al meerdere mensen hebben aangegeven is regelmatige beweging (minimaal 30 minuten per dag - al is het wandelen), heel belangrijk om opnieuw bevangenheid te voorkomen. Als het je zelf niet lukt dan zou ik daarvoor een advertentie voor een bijrijdster op Bokt zetten. Lang verhaal kort: het lijkt heel lastig - maar valt echt wel mee als je eenmaal weet hoe je het aan kunt vliegen.

Ik vind dit echt de beste post tot nu toe gelezen!
Ook wij hebben een pony die echt heel slecht heeft gestaan door HB. Inmiddels loopt ze alweer jaaaaaren mee met kinderritjes en staat ze in een grote uitloop paddock en krijgt ze ook overjarig hooi en muesli speciaal voor paarden met verhoogde kans op HB en in de winter wortels bij gevoerd.
Ze ziet er topfit uit en de kinderen zijn gek op haar. Wij ook ;)

Een 'gezond' paard zomaar inslapen omdat vanwege verhoogde kans op HB, vind ik toch ook echt Not Done.

Owja en foto's laten beoordelen, heeft geen enkel nut!
Een foto kan enorm vertekenen en niemand kan een paard juist beoordelen vanaf een foto.

Het gaat niet zozeer om foto,s maar om de vraag of hij wel of niet kreupel is .

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:01

Anjali, in de OP staat dat ie in februari erg kreupel was, en wellicht heb ik er overheen gelezen, maar ik ging er vanuit dat ie nu niet goed loopt.

Foto's maken en beoordelen zou ik dan weer wel doen, ook al zegt een foto alleen ook niet alles.
Maar een paard met een ernstig gekanteld hoefbeen ging ik toch echt niet naar een manege doen of met pijn laten lopen ergens. Of het risico nemen dat ie de handel in ging.

Een juiste diagnose, en pas aan de hand daarvan een weloverwogen beslissing maken lijkt me het verstandigste.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:13

Heel eerlijk: ik vind het echt niet kunnen dat nu hij dit aan de hand heeft dat je dit in andermans schoenen gaat schuiven.

Of gezond dier wegdoen of houden en niet ervoor willen zorgen = inslapen of slacht.

Er zijn zat kneuzen en ongezonde dieren, waar veel dierenleed is en ook waar de mensen veel ellende mee hebben en met de hoge kosten opgescheept zitten.

Ik vind het een heel erg raar iets om een dier dat niet gezond is en het jou teveel is om het dan maar "ellende" in andermans schoenen te gaan schuiven, dat is hoe ik het zie en absoluut niet netjes.

Want hij is jou teveel gedoe, dat is gewoon een feit.
Want als hij gezond was geweest, ging je het niet wegdoen.

Dan zoek je maar een andere oplossing voor, iets waardoor je er mee happy zijn zoals bijvoorbeeld aanpassingen doen en hulp bij gaan zoeken in de vorm van iemand die jouw paard meer aandacht wilt geven.

Dan zadel je niet een ander op met een dier dat niet gezond is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:19

@Ragdollcat ze zadelt toch niet per definitie een ander met het paard op, daar ze ook de optie in slaten slapen al noemt. Ze zoekt een oplossing en bekijkt mogelijkheden.

Als hij gezond was geweest, was hij ook weggegaan, dat stond al in de planning. Misschien heb je niet alle posts gelezen van TS?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:21

Mijn mond valt werkelijk waar open van dot topic..

Een paard met bevangenheid in laten slapen omdat je hem niet de juiste zorg kan bieden?!

Ik heb vorige maand mijn oude bijrijd paard gekocht, hij is tot nu toe elke zomer zwaar bevangen geweest, maar met de juiste zorg en verzorging en vooral. Voeding! Hoeven deze paarden helemaal niet ziek te worden!

Ga opzoek naar een goed baasje voor. Hem, 1 die weet wat bevangen paarden nodig hebben. 1 die een goede smid in de hand neemt en 1 die hem de juiste huisvesting en vooral voeding geeft.

Je geeft zelf aan dit nu niet kunnen, dat is dapper van, je denkt aan het welzijn van je paard.

De eigenaar van mijn paard had dat helaas al veel eerder moeten doen..

Er zijn echt wel. Mensen die hiervoor open staan!

Ik zou hem nu zo snel mogelijk ergens stallen waar hij per direct de juiste voeding krijgt als dit bij jullie thuis niet mogelijk is, voordat hij een terug krijgt.
En daarna opzoek gaan naar een geschikt baasje..

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:37

Eight schreef:
Ik kan momenteel niet uitgebreid reageren, maar vanavond zal ik via de laptop uitgebreid antwoord geven op de gestelde vragen. Wat mij nu het best lijkt: foto's laten beoordelen, tot die tijd manen vlechten zodat hij niet door de draad kan, slowfeeders hebben we. En zodra ik weet dat hij pijnloos te rijden is pak ik hem op, dan neem ik contact op met een manege die me aanspreekt of ik plaats een advertentie voor een goed huisje. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte :)

Ik vind het wel jammer dat hij niet bij jullie kan blijven. Zelf zou ik het maximale doen om een "ziek" paard bij me te houden. Indien het bij mij houden niet lukt (om financiële reden, om praktische reden, omdat het dier te veel pijn heeft) laat ik hem inslapen/slachten, tenzij er goede vooruitzichten zijn en het dier helemaal kan herstellen, dan kan verkopen een optie zijn.

Succes met het vinden van een goede oplossing voor dit mooie dier. Hopelijk vind je een gepaste manege die het dier in bruikleen wil. Een ander privé adres kan ook al vrees ik dat de nieuwe eigenaar voornamelijk je dier zal kopen aangezien hij te koop zal staan voor een lagere aankoopprijs (en de nieuwe eigenaar niet ten volle zal beseffen wat het is om voor zo'n dier te zorgen). Maar je kunt uiteraard geluk hebben (als je bv een Nadiine__x tegen het lijf loopt).

Als ik een nieuw dier koop, kies ik in ieder geval voor een gezond dier. En ik denk dat veel mensen ook zo denken.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:45

Sorru ts maar ik vind dit ronduit schandalig. Een dier doe je toch niet zomaar weg omdat het iets mankeert _-:(

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:47

farahdiba46 schreef:
Sorru ts maar ik vind dit ronduit schandalig. Een dier doe je toch niet zomaar weg omdat het iets mankeert _-:(

Hij gaat niet weg omdat hij iets makeert, hij zou al weg en nu mankeert hij toevallig ook nog wat, dus wordt dat moeilijker.

Heb je ook nog een tip voor TS of kwam je alleen in het topic om dit te tonen dat je een mening klaar had?

Nadiine__x schreef:
Een paard met bevangenheid in laten slapen omdat je hem niet de juiste zorg kan bieden?!

Als ze hem niet laat inslapen "zadelt ze een ander op met een probleem."
Als ze hem wel laat inslapen deugt ze zogenaamd ook niet.

Een paard in laten slapen omdat je niet wilt dat hij van hand tot hand gaat, of omdat je niet wilt dat de toekomst onzeker is (je moet er maar tegen kunnen, ik heb dus een paar keer meegemaakt dat ik zeer slecht nieuws kreeg vlak nadat ik paarden naar wat ik dacht zeer goede tehuizen had laten gaan) is niet zo raar als het lijkt.

Natuurlijk klinkt het in eerste instantie cru als het een jong paard betreft, maar hoeveel échte garantie op een waardig leven tot het natuurlijke einde kun je een paard geven als je zelf niet meer in de hand hebt hoe er mee om wordt gegaan?
Wie biedt er een levenslang tehuis aan een paard? Dat zijn er echt niet veel, en ik zou zeggen laat diegene zich dan maar melden!
Als je zelf dit paard niet overneemt, vind ik niet dat je TS moet aanvallen op oplossingen die ze zoekt.
Ze is er trouwens nog helemaal niet uit over wat er gaat gebeuren-
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 07-05-16 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:48

farahdiba46 schreef:

En wat als zij geen keuze heeft?

Het is haar vaders paard?

Makkelijke conclusies trekken hoor

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:55

Als die persoon weet wat het paard mankeert kiest deze persoon hier zelf voor. Er zijn zat bevangen paarden en is. Ruimschoots info over te vinden. De nieuwe eigenaar weet dus waar hij aan begint. En een bevangen paard kan nog prima pijnvrij leven en zelfs gereden worden. (mits met se juiste verzorging van de hoeven en het niet al te ver is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:41

Nou ik heb er hier 1 van nu 11 jaar met cushing en om de haverklap tegen bevangen aan of het is, maar wat een ellende! En niet alleen voor mij als eigenaar.
Er zijn vele verschillende oorzaken voor hb, die zijn echt niet altijd voedingsgerelateerd, dus ik vind het een beetje kort door de bocht om maar te stellen dat dit soort paarden, prima naar een nieuwe eigenaar kunnen.

En als die van mij nooit meer op de wei kan, laat ik haar ook inslapen (tenminste, ik hoop dat ik de ballen blijf hebben, om dit dan ook echt te doen) want ik vind het geen leven voor een gezelschapspony, om de rest van haar leven te moeten slijten op een zandpaddock.
Dat ik haar nooit aan een ander mee zal geven, dat staat vast, bij mij gaat ze alleen nog maar weg, met hun 4 benen in de lucht.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 16:42

Ik wordt gewoon misselijk van de reacties die ik hier over me heen krijg. Bokkers die niet lezen, me wellicht niet begrijpen? De haflinger moet weg, deze beslissing is gemaakt voor hij hoefbevangen werd, omdat mijn vader er geen tijd voor heeft en mijn ouders graag voor hun oudere dag een huis willen zoeken met minder grond. De oudste merrie hebben wij al zo lang, die gaat nooit meer weg, de merrie die ik zelf heb gekocht gaat ook niet weg. Ik wil deze opties dan ook niet meer horen want deze voegen totaal geen waarde toe aan hetgeen ik nu aan het doen ben. Een nieuw huisje zoeken voor de haf, wat totaal geen haast heeft.

Hij loopt momenteel niet stokkreupel maar ook niet helemaal lekker. Rijden moet daarom sowieso nog wachten. Ik denk dat zodra hij weer te rijden is, ik hem doorrijd en kijk wat verder de mogelijkheden zijn kwa manege of nieuw baasje. Mocht hij nooit helemaal zuiver worden.. wat dan? Dat is meer de vraag, is het dan humaner om hem in te slapen of te 'verkopen' niet wetend waar hij dan terecht komt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:47

een kapot paard geef je IMO niet weg. Dat houd je zelf (maar dat is geen optie) of je laat je in slapen. Dat stuur je op geen enkele wijze de handel in (weggeven of verkopen, maakt niet uit.)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 16:48

Ayasha schreef:
een kapot paard geef je IMO niet weg. Dat houd je zelf (maar dat is geen optie) of je laat je in slapen. Dat stuur je op geen enkele wijze de handel in (weggeven of verkopen, maakt niet uit.)

Leven en laten leven. Dat jij het niet kan begrijpen is heel makkelijk, omdat jij niet in deze situatie zit. Het is niet mijn paard, ik kies er niet voor. Ik doe enkel informatie op zodat mijn vader de beste keuze kan maken.

En iedereen die zegt mijn paard is ieder jaar hoefbevangen geweest, ga jezelf eens achter de oren krabben. Dit doet een paard gruwelijk veel zeer. Als het een terugkerend probleem is waar geen vat op te krijgen is en je laat het doorgaan, dat vind ik echt zielig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:54

Oh ik heb een kapotte gehad die me veel geld gekost heeft. Die is gewoon gebleven tot zijn dood. Ik heb dus wel degelijk in die situatie gezeten. Had dat niet gekunt, dan had ik hem laten in slapen. kwestie van te voorkomen dat ie in de handel terecht kwam.
Je vraagt toch zelf wat je moet doen als ie niet zuiver wordt?
Als je enkel wil horen dat verkopen prima kan moet je dat er bij zetten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:56

Ik zou hem ook eerst op de foto zetten.
Is dat slecht hoef je niet meer te twijfelen wat te doen.
Is de foto goed kun je kijken of iemand te vinden is voor een hb paard.
Maar of dat eerlijk is. Een paard de handel in met mankementen?
Zelf zou ik dat niet kunnen.

Wel vraag ik me af waarom je meningen Wilt.
Eigenlijk is maar 1 antwoord goed. Dat we zeggen verkoop maar.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 16:58

Geld is het probleem niet Ayasha, hij krijgt nu alle zorg. Maar met de zomer op komst wordt het steeds lastiger, mijn ouders zijn weekenden weg waardoor ik er straks alleen voor sta. Het is mijn paard niet dus ik kies daar niet voor. Ik bekijk de mogelijkheden die er zijn. En dat ik alleen wil horen verkoop maar is onzin, ik denk zelf ook aan inslapen maar dat ik helemaal cru volgens sommigen. Hij heeft hier een super leven, wat is eerlijk tegenover hem? Hij is niet gewend op stal te staan (heeft altijd buiten gestaan) en kan niet alleen zijn. Hij is heel sterk en gaat voor eten dwars door de omheining waardoor apart voeren van de andere twee niet lukt. Een graasmasker en deels de weide op durf ik niet aan omdat het nog zo vers is de bevangenheid.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:02

Heb je al eens gemeten hoeveel stroom er op staat?
Er zijn er maar weinig die met veel stroom door gaan.
Ik heb hier een paar paarden gehad die als uitbreker bekend stonden. 1 staat er nog.
ZE hebben het alle 1 keer geprobeerd. Daarna nooit meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:03

Dat zeg ik toch. Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Ik vind inslapen in een situatie als deze helemaal niet zo cru. Soms moet je gewoon je derriere afkuisen met penny-meningen en gewoon kijken naar wat in deze situatie moet gebeuren. Is dat een zes jarige inslapen. Dan is dat heel jammer (vooral voor jullie want jullie moeten afscheid nemen) maar dan is dat zo.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 17:04

Sorry Ayasha inderdaad verkeerd gelezen, mijn excuses :)!