Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
CarolineCF schreef:Wij hebben een soortgelijke situatie, d.w.z. een haflinger (wel van mij) met cushing en ook nog ir die aankomst van lucht (in het verleden ook bevangen is geweest) en een KWPN-er die veel meer moeten eten. Daar is recent nog een Shetlander bij gekomen van een kennisje die er niet meer voor kon zorgen. De oplossing bij ons is: we voeren arm hooi uit slowfeeders met de allerkleinste maas. Hierdoor is er wel altijd iets te knabbelen, maar kan de Haflinger niet ontploffen qua gewicht. De KWPN halen we er tweemaal per dag uit om hem bij te voeren, anders krijgt die te weinig.
Zoals al meerdere mensen hebben aangegeven is regelmatige beweging (minimaal 30 minuten per dag - al is het wandelen), heel belangrijk om opnieuw bevangenheid te voorkomen. Als het je zelf niet lukt dan zou ik daarvoor een advertentie voor een bijrijdster op Bokt zetten. Lang verhaal kort: het lijkt heel lastig - maar valt echt wel mee als je eenmaal weet hoe je het aan kunt vliegen.

Bimmetje schreef:CarolineCF schreef:Wij hebben een soortgelijke situatie, d.w.z. een haflinger (wel van mij) met cushing en ook nog ir die aankomst van lucht (in het verleden ook bevangen is geweest) en een KWPN-er die veel meer moeten eten. Daar is recent nog een Shetlander bij gekomen van een kennisje die er niet meer voor kon zorgen. De oplossing bij ons is: we voeren arm hooi uit slowfeeders met de allerkleinste maas. Hierdoor is er wel altijd iets te knabbelen, maar kan de Haflinger niet ontploffen qua gewicht. De KWPN halen we er tweemaal per dag uit om hem bij te voeren, anders krijgt die te weinig.
Zoals al meerdere mensen hebben aangegeven is regelmatige beweging (minimaal 30 minuten per dag - al is het wandelen), heel belangrijk om opnieuw bevangenheid te voorkomen. Als het je zelf niet lukt dan zou ik daarvoor een advertentie voor een bijrijdster op Bokt zetten. Lang verhaal kort: het lijkt heel lastig - maar valt echt wel mee als je eenmaal weet hoe je het aan kunt vliegen.
Ik vind dit echt de beste post tot nu toe gelezen!
Ook wij hebben een pony die echt heel slecht heeft gestaan door HB. Inmiddels loopt ze alweer jaaaaaren mee met kinderritjes en staat ze in een grote uitloop paddock en krijgt ze ook overjarig hooi en muesli speciaal voor paarden met verhoogde kans op HB en in de winter wortels bij gevoerd.
Ze ziet er topfit uit en de kinderen zijn gek op haar. Wij ook
Een 'gezond' paard zomaar inslapen omdat vanwege verhoogde kans op HB, vind ik toch ook echt Not Done.
Owja en foto's laten beoordelen, heeft geen enkel nut!
Een foto kan enorm vertekenen en niemand kan een paard juist beoordelen vanaf een foto.
Eight schreef:Ik kan momenteel niet uitgebreid reageren, maar vanavond zal ik via de laptop uitgebreid antwoord geven op de gestelde vragen. Wat mij nu het best lijkt: foto's laten beoordelen, tot die tijd manen vlechten zodat hij niet door de draad kan, slowfeeders hebben we. En zodra ik weet dat hij pijnloos te rijden is pak ik hem op, dan neem ik contact op met een manege die me aanspreekt of ik plaats een advertentie voor een goed huisje. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte
farahdiba46 schreef:Sorru ts maar ik vind dit ronduit schandalig. Een dier doe je toch niet zomaar weg omdat het iets mankeert
Nadiine__x schreef:Een paard met bevangenheid in laten slapen omdat je hem niet de juiste zorg kan bieden?!
Ayasha schreef:een kapot paard geef je IMO niet weg. Dat houd je zelf (maar dat is geen optie) of je laat je in slapen. Dat stuur je op geen enkele wijze de handel in (weggeven of verkopen, maakt niet uit.)