Manen/staart afknippen bij overlijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:35

Ik heb vorige week mijn paard laten inslapen en cremeren. Voordat we haar wegbrachten had ik wel een stuk staart afgeknipt en had er toen een beetje een apart gevoel bij(want ze was er nog). Maar nu ze er niet meer is, is dit het enige tastbare wat ik nog van haar heb en af en toe nog kan vastpakken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:48

Toen Falco gestorven is, heb ik zachtjes zijn hoofd gewassen, en een paar andere plekken op zijn lichaam, hing overal bloed op. Hij werd gecremeerd, maar ik wou hem "proper" laten gaan. Ik heb dan in de VS een prachtige urne laten maken (via Etsy).
Ik heb een stukje manen en een stukje staart afgeknipt en in de urne gestoken, voor moest het ooit zo ver zijn dat ik er iets van wil laten maken.
Ik zou alles zo opnieuw doen, heb ook al een spaarplan voor mijn huidige twee paarden om hen ook te laten cremeren (SHCN).

Alles afknippen zou ik ook nooit doen. Zou ook niet weten wat ik daarmee moet doen.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:50

Paarden die op worden gehaald door de ophaaldienst, rendac. Gaan de verbrandings oven in, er wordt niks mee gedaan.
Zoals vele denken.. Er wordt geen hondenvoer en/of Lijm van gemaakt.

Ik heb niks van mijn overleden beestje geknipt omdat het zo plotseling kwam. Nog steeds spijt van.

Jinte

Re: Manen/staart afknippen bij overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:53

Heb destijds de manen en halve staart van mijn paard afgeknipt. Velen dachten destijds dat dat was omdat ik haar liet slachten, maar was puur om nog zoveel mogelijk van haar bij me te hebben. Halster heb ik ook nog. Inmiddels nog heel veel haar liggen, maar geen spijt van gehad dat ik bijna alles eraf heb gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:08

Ik geef zelf meer om herinneringen in de vorm van gedachten dan om tastbare dingen. Plukjes haar doen me niks, dus die hoef ik niet. En sieraden van paardenhaar vind ik niet mooi, dus die ga ik toch niet dragen.

Misschien moet ik hem maar in een kleedje verwerken. Dan heb ik er tenminste nog wat aan. De mijne is heel donker zwartbruin. Staat mooi bij mijn bank. Al lijkt een hoogpolige Shetlander me wat zachter aan mijn voeten. :D :+ ;)
Afbeelding

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:59

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:06

Heb er een goede pluk afgeknipt toen m'n paard was overleden.
Toen gewoon voor de zekerheid, mocht ik er ooit iets mee willen.

Inmiddels heb ik een gouden ring laten maken met het haar erin en een kettinkje met hanger.
Veel mensen zien niet eens dat er haar in de hanger en ring is verwerkt. Ik wou ook dat het subtiel was en niet te overdadig aanwezig.
Misschien laat ik ook nog wel iets anders maken ooit, heb nog zoveel haar over.

Zo heeft iedereen z'n gedachten erover.
Ik vind het fijn om 'iets' bij me te hebben.
Ben absoluut niet zweverig of zo, maar dat er na 16 jaar samen toch nog iets tastbaars is of zo :o

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:26

Heb na het inslapen de hele staart afgeknipt en een pluk van z'n manen.... wat was ik trots op die manen... en heb de da gevraagd nog een dop voor me los te peuteren. Hij was pas 3, tandarts zou hij dat jaar voor het eerst pas naartoe gaan.
Had ook een voortand die ik er zelf uit had gepeuterd toen ie los zat, staat voor mij nog steeds heel erg voor hoe zijn karakter was. Maar als daar iets mee zou gebeuren heb ik de dop nog..

Van de voortand en een pluk staart heb ik een hele mooie armband laten maken die ik ook heel vaak draag. De pluk manen hangt 'in' z'n hoofdstel aan de muur. Staart hangt ook aan de muur. Laatst heb ik een stuk staart verwerkt in een bitloos touwhoofdstel voor m'n prinses. Was wel gek idee, maar toch erg blij mee. Laatst waren we op het strand en voelde het toch alsof m'n vriend op die manier er ook een beetje bij was.

Wat ik nu over heb aan haar wil ik nog wel iets voor bedenken maar vooralsnog hangt t me goed.
Maar de glittertjes en kleurtjes die erin zaten.....het 'leven', dat was al weg toen hij weg was. Die glans is het kwijt ;(

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 18:37

Voor het inslapen van ponylief heb ik zijn manen afgeknipt en zijn staart gevlochten, toen hij eenmaal ingeslapen was heb ik de vlecht er af geknipt. Zijn voorpluk en sokjes heeft hij mogen houden. Afbeelding

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:26

Ik heb niets eraf geknipt bij mijn paard, hij moest gaan zoals hij was, dat gevoel had ik heel sterk. Misschien scheelt het dat ik in de 16 jaar dat ik hem had al verschillende, er door hem zelf uit getrapte plukken staarthaar had verzameld. Heb er nog steeds niets mee gedaan, en het is alweer 5 jaar geleden....

Mnon1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:29

ik had van mijn haflinger al wel veel manen, was van lange manen naar sport coupe gegaan.
toen ik haar liet inslapen heb ik ook nog wat uit haar staart gehaald om een armband van te laten maken (Wat ik nog steeds moet doen, maar vind het nog steeds moeilijk om zo met dat haar bezig te zijn)

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 23:04

Hele staart of manen zou ik me niet zo prettig bij voelen.. Ik zou gewoon een pluk van de staart afknippen en misschien van de manen nog wat. Liever voor mijn paard overleid, dan weet je dat het haar is afgeknipt in een leuke tijd en niet toen je paard was overleden. Ik zou het Misschien in een sieraad of iets verwerken. Al is het haar heel subtiel in een ketting of armbandje ofzo verwerkt zou ik het wel mooi vinden! Anders zou ik het gewoon bewaren, ophangen ofzo! Maar een foto is het mooist vind ik. Kan je het geheel mooi zien :) helemaal afknippen zou ik dus niet, al had ik het niet voor het overleiden gedaan dan zou ik er nog een stuk van af halen!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 00:52

Ik zou denk ik ook een pluk afknippen. Een sieraad ervan laten maken vind ik wel echt mooi, maar persoonlijk zou ik het ook tijdens het leven doen. Volgens mij denk ik daar niet aan als paard wordt ingeslapen......

marisje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:09

Ik zou een grote pluk van zijn staart afknippen zodat je er een sieraad van kan laten maken. Ik zou niet weten wat ik met een hele staart en sokken zou moeten doen. Maar je paard zal het gerust niet missen dus als jij er goed bij voelt, moet je dat gewoon doen!