Ik heb gewoon geen klik..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:39

Janinevv schreef:
amiraanouk schreef:
Ik denk dat je pony je ook een beetje aan het uitproberen is. De eerste maanden probeerd hij/zij natuurlijk hoger te komen dan jij. De eerste jaren klinkte het ook niet tussen mij en een van mijn shetlanders. Door gewoon iedere dag te poetsen en te knuffelen kwam er steeds meer een klik. Ik begon ook met vrijheidsdressuur, dat heeft zoveel veranderd. Je bent dan echt samen bezig. Hij/Zij hoeft dan niet alles te kunnen, het gaat erom dat je even lekker bezig bent.

Jaa van laatst toen ze vast stond brak ze het touw los, omdat ze weg wilde, nu bostel ik tijdens eten en dan is ze zo braaf.
Als ik ga lopen of iets dan loopt ze me soms zowat om ver. Of gaat ze "bang" doen. Als ik haar dan los laat loopt ze mee maar draait ze opeens me de kont toe. Nou zulke hoge billen voor je is geen pretje! Dan probeer ik zo min mogelijk er op te reageren of loop ik gewoon rustig weg van haar en ga ik wat anders doen ofzo.

Het blijft heel lastig!!

Ik hoop werkelijk dat ik je laatste stuk verkeerd begrijp. Als mijn paard zijn kont zomaar naar MIJ toe zou draaien, ongevraagd. Kan ie maatje 40-met-stalen-neus onder zijn reet krijgen. Is ie helemaal belatafeld? Dat doet ie maar bij zijn vriendjes. Bij mij loopt ie gewoon mee. Punt. En ik ben ook geen geode leider helaas. En zijn ze af en toe best ergens bang. Maar we gaan er uiteindelijk gewoon langs.

Omverlopen? Dan zet ik hem 3 meter terug. Mijn aura en daar mag ie inkomen als IK hem uitnodig en niet eerder. Wieberen die knol....

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:51

Wat jammer TS maar ik herken je verhaal heel goed. Je moet leiderschap zien te krijgen. Ik ben van nature ook snel onzeker en mijn jonkie nam daardoor ook maar de leiding van mij over. Nu heb ik goede begeleiding en gaat het inmiddels super. Ik heb de leiding hij volgt. We hebben inmiddels echt plezier samen en ondernemen steeds meer. Daar had ik een half jaar geleden alleen maar van durven dromen. Ik woon ook in de buurt van zwolle. Als je wilt weten wie mij zo goed vooruit helpt mag je altijd een pb doen.

Maflinger_S

Re: Ik heb gewoon geen klik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:57

Ach jeetje meis, je maakt het jezelf niet makkelijk. Ik lees echter niet zozeer dat je geen klik hebt met je paard maar dat je onzeker bent/wordt en daardoor niet meer weet wat je moet doen. Je bent waarschijnlijk ook nog niet heel ervaren met een eigen paard?

Grondwerkles nemen is een goede eerste stap, zoals hier al eerder is aangeraden. Je woont in de buurt van Zwolle, dan kan ik je Paulette Zorn van Equidact aanraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:13

Misschien een wat andere reactie dan wat tot nog toe gegeven is: Ik geef Ruitje groot gelijk. Als het niet bij je past, kan je haar beter verkopen.

Ik zou in ieder geval niet aan doormodderen, als ik jou was. Straks raak je nog verder van huis en dat zou zonde zijn voor jou en voor haar. Je kunt vanalles proberen, maar dat moet je alleen doen als je ervan overtuigd bent dat het een redelijke kans van slagen heeft. Zo niet, dan is het paard beter af bij iemand die er wel een goede klik mee heeft. Daar wordt je merrie gelukkiger van en jijzelf ook. Dat is een kwestie van even slikken en de knoop doorhakken.

Het is je paard hè, niet je echtgenoot. Aan je echtgenoot beloof je trouw tot de dood je scheidt. Die verkoop je niet. Een paard mag je wel verkopen, zolang het maar aan iemand is die er ook goed voor is. En als een paard beter bij iemand anders af is, dan moet je dat zeker doen. ;)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:16

safina schreef:
Het is je paard hè, niet je echtgenoot. Aan je echtgenoot beloof je trouw tot de dood je scheidt. Die verkoop je niet. Een paard mag je wel verkopen, zolang het maar aan iemand is die er ook goed voor is. En als een paard beter bij iemand anders af is, dan moet je dat zeker doen. ;)

En zelfs die mag je de deur uit trappen als je er niet gelukkig meer mee bent. :D

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:24

Weet je, jij voelt je onzeker en denkt waarschijnlijk dat jij de enige bent die fouten maakt in de omgang met je paard. Ik ben er van overtuigd dat we dit allemaal wel eens zijn overkomen. Gelukkig zie je zelf in dat het niet helemaal lekker gaat tussen jou en je paard.
Blijf je gevoel volgen, toen je ging kijken en eerste keer rijden, had je een goed gevoel en werd je er blij van. Nu na 4 maanden ben je onzeker en is de lol weg. Neem, zoals meer geadviseerd wordt, les. Bij iemand die met jou en je paard de toekomst in wil, ik bedoel dus lange termijn les en maak de afspraak dat hij/zij eerlijk is in het advies: houden of verkopen.
Ook ik ben eens begonnen met een eerste eigen paard en heb heeeeeeeeeel veel fouten gemaakt, gelukkig allemaal overkomelijk en weer hersteld. Toen ik een instructrice vond en een proefles genomen had, zei zij "ik ga met jullie eerst grondwerk doen", ik dacht echt... die is gek geworden, ik houd niet van grondwerk. Maar oh wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Het eerste jaar alleen maar grondwerk onder haar begeleiding en daarna er voorzichtig op. We maken sprongen en gaan zo goed vooruit, echt genieten. Geef jezelf en je paard nog een kans en vindt je lol in elkaar weer terug. <3

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:49

Ts, ik hoop wel dat je heel goed beseft dat jou dit met elk paard zal gebeuren, maakt niet uit hoe braaf ze bij een proefritje zijn zolang jouw manier in omgang niet gaat veranderen creeer je vervelende paarden en ze kunnen er nog niets aan doen ook.

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:01

bigone schreef:
Ts, ik hoop wel dat je heel goed beseft dat jou dit met elk paard zal gebeuren, maakt niet uit hoe braaf ze bij een proefritje zijn zolang jouw manier in omgang niet gaat veranderen creeer je vervelende paarden en ze kunnen er nog niets aan doen ook.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Je moet aan jezelf werken en dan volgt je paard je ook wel. Ik heb precies hetzelfde ervaren. Want hoe hard ik ook mijn best deed ik was niet de leider van ons twee. Maar zodra mijn instructrice er was zag ik een compleet ander paard. Nu zij mij hier wekelijks in begeleid gaat het geweldig. En kan ik alles met hem doen zonder angst. Dat is toch geweldig. Je moet aan jezelf gaan werken, dat valt niet altijd mee maar is wel ontzettend leuk en leerzaam. En de resultaten die het geeft is zoveel waard.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:20

Ik ben het eens met Bigone.

Je kan dit paard verkopen, dat is geen schande en je moet er zelf ook plezier in hebben uiteindelijk. Maar uit jouw berichten valt wel op te maken dat je deze problemen met een ander paard net zo goed kan hebben. Je eist je plek niet op en deze merrie maakt daar misbruik van.

Als ze haar kont naar jou draait, schop onder de kont. Als ze je omver loopt, peerd gelijk 3m achteruit zetten. Als ze zich lostrekt, vangen en weer vastzetten. Als 'leiden' niet in jouw karakter zit, zoek daar dan begeleiding bij. Niet persé omdat je absoluut met deze merrie overweg moet kunnen maar wel om veilig met elk paard om te kunnen gaan.
Je doet veel te veel toegevingen.

Juist omdat ze voordien een brave merrie was, moet je echt aan jezelf werken. Ze heeft een opvoeding gehad, ze weet hoe het moet. Je moet haar duidelijk maken dat dat bij jou ook moet, punt.
Brave paarden blijven niet vanzelf braaf.

Als je het met deze merrie echt niet meer ziet zitten, verkoop haar dan. Zal voor beiden beter zijn. Maar zoek bij een volgend paard (of deze, als je haar houdt) wel goede begeleiding om niet telkens in dezelfde situaties terecht te komen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 17:24

Bedankt voor al jullie reacties waardeer ik enorm!
Zit op mobiel dus lastig alles te beantwoorden.

Ik kon altijd best wel de baas zijn tegen een wat minder pittig heet ding, mijn haflinger.. Alleen streken onder t rijden toen even laten zien wie de baas was en toen hoorde ik van ; zo die durft!
Ik kan het dus blijkbaar wel alleen bij haar niet?

Mijn paard nu is snel schrikkerig en heel anders eigenlijk dan ik gewend ben ! Ik denk dat me onzeker maakt om dat aan te pakken omdat ik niet weet hoe ze reageert straks trapt ze me. Of weet ik het dat spookt er door me hoofd, van laatst ook zei ik halt en ging ze door dus gaf ruk aan me halster touw maar dan word ze ook gelijk heet en kop lucht in.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:33

Is niet zo raar. Een draver en een haflinger verschillen vrij veel. De haflinger is eigenwijs maar vrij nuchter, de draver is 'heter'.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:33

Mij lijkt het belangrijk een instructie te regelen en eerst zorgen dat je het paard aan de hand en met poetsen onder controle hebt voordat je er weer mee gaat rijden, mogelijk haal je daar dan weer meer vertrouwen uit waardoor het rijden (onder begeleiding ) ook beter zal gaan.

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:39

Ook dat is herkenbaar, met mijn vorige paard liep ik ook helemaal niet tegen problemen aan. En ook hij kon mega koppig zijn maar op een totaal andere manier. Daar was ik nooit bang van. Maar mij jonkie die ik nu heb is dat dus wel heel anders geweest. Hij is minder stabiel en zoekt een leider. Als hem die niet geboden wordt neemt hijzelf die positie in. Mijn oude paard was heel stabiel dus daar kwam het nooit ter sprake wie de leider was.

Ik weet natuurlijk niet of de klik er ooit komt, maar is het niet de moeite waard om te proberen met begeleiding. Je hebt destijds toch voor haar gekozen dus je zult vast gek met haar zijn. Het geeft toch niks als je eventjes Hulp nodig bent. Misschien maar voor heel even om te zien hoe je het het beste kan aanpakken.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:56

je kunt het ook zien als een kans om meer over jezelf te leren en jezelf te ontwikkelen....daar kun je ook in je dagelijks leven profijt van hebben.

ik sta er denk ik wat anders in dan de meesten maar ik ben ervan overtuigd dat een paard niet zomaar in je leven komt...ze komen om er iets van te leren als je je ervoor openstelt. Dat kan dus zijn leuk rijden, maar misschien moet jij eerst nog andere dingen leren (leiding nemen, meer zelfvertrouwen bijv.)...wanneer je dit beheerst word je ook vanzelf een betere ruiter omdat je paard op jou kan vertrouwen...

ik vind je ook niet heel positief...krijg eigenlijk een beetje het gevoel dat je de goedkeuring van Bokt zoekt om hem te verkopen...ook dat is een keuze die je zelf moet maken..zullen mensen zijn die het begrijpen en mensen die het bullshit vinden...dat is dan maar zo. Jouw leven, jouw geld, jouw keus.

Ik denk wel dat de kans erg groot is dat de problemen met een ander paard ook komen...ik had op een gegeven moment 3 rijpaarden waarvan 2 manegeknollen....altijd braaf geweest. Wat denk je? Hier allemaal zonder rem!! Pas toen ik aan mezelf ging werken, kwam dat goed.

wilmers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:09

Je zou John Erb (zie website)kunnen vragen, die rijdt een keer in de twee weken een route bij jou in de buurt, is heel goed in grondwerk en ook goed in het vertrouwen tussen ruiter en paard te herstellen. Ik heb erg veel van hem geleerd.

mickey75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:20

Ik ben onlangs bij haar wezen kijken om te helpen en wat ik zag was een leuk dier die wel duidelijk een leider nodig had en dat kan jij zeker worden.
Ik wil je ook nog zeer zeker helpen,app me maar even als jij dat ook nog wilt.

Vividblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:28

Ik denk dat je zelf het beste aanvoelt wat nu juist het beste is (verkopen of niet). Daar kan je niemand anders over laten beslissen. Heb ongeveer hetzelfde meegemaakt: eerste eigen paard, bleek te pittig, doordat iedereen aandrong om met het paard door te doen het paard toch gehouden (want wilde niet opgeven), uiteindelijk 2 jaar doorgedaan en alsnog moeten verkopen omdat het niet ging (en ik had erg goede begeleiding). Achteraf gezien heb ik veel spijt gehad dat ik het paard zo lang gehouden heb en toch niet mijn eigen gevoel heb gevolgd. Heb nu een nieuw paard en dat gaat echt prima Dus ik zou echt zelf beslissen. Soms is een paard gewoonweg te moeilijk voor de eigenaar. En het moet uiteindelijk leuk blijven (het is een hobby he).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:30

mickey75 schreef:
Ik ben onlangs bij haar wezen kijken om te helpen en wat ik zag was een leuk dier die wel duidelijk een leider nodig had en dat kan jij zeker worden.
Ik wil je ook nog zeer zeker helpen,app me maar even als jij dat ook nog wilt.

Dit is een positief bericht! :) /3

mickey75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:44

we hebben al contact gehad en gelijk een afspraak gemaakt voor donderdagavond.
Dan zal ik kijken wat ik voor de dames kan betekenen,heb zelf dravers gehad dus dat scheelt weer en uiteraard bevoegd om les te geven.
Denk dat we het wel fiksen met elkaar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:13

mickey75 schreef:
Dan zal ik kijken wat ik voor de dames kan betekenen,heb zelf dravers gehad dus dat scheelt weer en uiteraard bevoegd om les te geven.

Dat zou mooi zijn!

Ts, houd je ons op de hoogte?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 20:34

troi schreef:
mickey75 schreef:

Dat zou mooi zijn!

Ts, houd je ons op de hoogte?

Jaa zal ik doen! :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:39

Super dat je al iemand hebt gevonden die met jullie aan de slag gaat en fijn dat je ons op de hoogte wilt houden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 20:41

Maflinger_S schreef:
Super dat je al iemand hebt gevonden die met jullie aan de slag gaat en fijn dat je ons op de hoogte wilt houden.

Jaa klopt!
Ik waardeer alle berichtjes, ben erg benieuwd :)

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:44

Super dat jullie dit snel hebben kunnen regelen +:)+
Ik ben erg benieuwd!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 00:41

Ik was de eerste bladzijdes aan het lezen en dacht steeds, ts heeft hulp nodig.
En ik ben blij om te lezen dat je dat nu hebt.

Je moet gewoon wat meer op je strepen gaan staan bij hem.
Want je kunt nu wel verkopen, maar hier ga je bij 9 van de 10 paarden tegen aan lopen.