eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:18

Desiree_2001 schreef:
Ik krijg inderdaad ook het idee dat je heel erg overdrijft (dat, of je hebt een aantal rekenlessen nodig). Tenzij het paard van je tante in een gouden stal staat denk ik niet dat je zo veel kwijt bent per maand, het lijk mij ook sterk dat je 100 euro per wedstrijd kwijt bent.
Ik ken inmiddels de prijzen van zo'n beetje alle stallen met een website hier in de omgeving en het duurste wat ik tegen ben gekomen was rond de 500 euro per maand, stallen waar je zo'n bedrag betaald zijn meestal lid van de KNHS en organiseren regelmatig wedstrijden, dus het lijkt me niet dat je dan ook nog eens 300 euro per maand kwijt bent aan wedstrijden.
Het bedrag wat Celiien noemt lijkt mij veel realistischer, want ik zou het erg knap vinden als je zó veel kwijt bent, dan zou ik toch echt op zoek gaan naar een andere stal.

ik zei dat je 20.- kwijt bent, maakt vede rrniet uit

Alice13

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:25

Ik snap niet dat er zoveel commentaar gegeven wordt op anemoonlena, zij gaf alleen aan wat haar tante kwijt is. (Voor top sport best een reële schatting) ik vind het raar dat iedereen haar belachelijk maakt en dat dit topic nu helemaal over die 10.000 euro gaat ipv over de Ts die een paard mag samen met haar vriendin!?!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:30

Paard samen met vriendin vind ik ook beetje moeilijk. Inderdaad vooral vanwege het heel houden van het paard. En als er wat kapot gaat wie er dan moet betalen.
Samen wedstrijden rijden moet prima kunnen, ook als je heel serieus bent. Dat doe ik ik zelf ook. Gaat meer om andere beslissingen en onverwachte kosten waar de moeilijkheid zit.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:34

Alice13 schreef:
Ik snap niet dat er zoveel commentaar gegeven wordt op anemoonlena, zij gaf alleen aan wat haar tante kwijt is. (Voor top sport best een reële schatting) ik vind het raar dat iedereen haar belachelijk maakt en dat dit topic nu helemaal over die 10.000 euro gaat ipv over de Ts die een paard mag samen met haar vriendin!?!

Ik maak haar niet belachelijk, ik zeg alleen dat ik denk dat dit bedrag erg overdreven is. Voor de topsport is het misschien wel realistisch en wie weet rijd haar tante wel in de topsport en is ze wel echt zo veel kwijt, dat weet ik niet, maar de topsport is niet voor iedereen en dat bereik je ook niet zomaar, er zijn maar weinig mensen die zo ver komen en voor de gemiddelde ruiter is dit geen reële schatting.
Verder ben ik het wel met je eens dat we erg offtopic zijn gegaan, dus misschien moeten we hier inderdaad maar over ophouden.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:46

Een collega van mij heeft een dochter die samen met haar vriendin een paard had op jullie leeftijd. De ouders van de meiden waren goed bevriend. Het was voor alle partijen een mooie manier om te zien hoe het zou zijn om een eigen paard te hebben terwijl er genoeg tijd over bleef voor school en huiswerk. Dit is lang goed gegaan, uiteindelijk hebben ze besloten voor 1 van de meiden een ander paard te kopen en dat haar vriendin het eerste paard helemaal voor haarzelf kreeg. Wat hiervan precies de reden was weet ik niet (volgens mij ambities en dat de eerste pony iets meer gehecht was aan 1 van de meiden). Uiteindelijk kwam dit ook erg goed uit omdat de vriendin met het nieuwe paard naar de andere kant van het land is verhuisd met paard voor studie. Dit is allemaal in vriendschap gegaan en de ouders hadden niet bijster veel verstand van paarden, maar wel genoeg geld, een groot hart voor dieren, grote gunfactor naar elkaar en de wil om te leren.

Het kan dus wel, maar er zijn veel redenen te verzinnen waarom je het beter niet kunt doen. Die zijn al meerdere malen genoemd.

ps. Het eerste jaar koste mijn paard bijna 3.000 in goedkope stalling en aanschaf van het zadel, paard, paardenvrachtwagen en vakantie niet meegerekend. Het 2e jaar zit er bijna op en dat zal rond de 4.400 komen te zitten, duurdere stalling en meer dierenartskosten.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:03

Jeetje wat een discussie, typisch bokt dit. Al betaald iemand 25.000 per jaar wat maakt het jou uit? Ik volg al een hele tijd het topic "wat kost een paard nu daadwerkelijk" daar kan je van heel veel mensen zien wat ze per maand en per jaar kwijt zijn. ;) ja er zitten mensen tussen die niet aan de 5000 komen maar er zijn er ook genoeg die ver daarboven zitten, mede door bijvoorbeeld dierenartskosten die je niet van tevoren kunt weten ..

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:08

Jentecats schreef:
Jeetje wat een discussie, typisch bokt dit. Al betaald iemand 25.000 per jaar wat maakt het jou uit? Ik volg al een hele tijd het topic "wat kost een paard nu daadwerkelijk" daar kan je van heel veel mensen zien wat ze per maand en per jaar kwijt zijn. ;) ja er zitten mensen tussen die niet aan de 5000 komen maar er zijn er ook genoeg die ver daarboven zitten, mede door bijvoorbeeld dierenartskosten die je niet van tevoren kunt weten ..

zo zie ik t ook, t enige wat ik heb gezegd is dat je uit kunt komen op 10.000 en ik krijg nare reacties over een goude stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:17

Moderatoropmerking:
Gelieve de discussie over het bedrag te laten varen, dit is namelijk offtopic. Bespreken hoeveel een paard kost mag wel, dit zou TS eventueel kunnen helpen met een beslissing etc.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 08:22

Ik zie ook dat je 13 jaar bent, zit je dan nog op de basisschool of al op de middelbare school?
Als je op de basisschool zit heb je nu nog alle tijd, maar als je dan naar de middelbare gaat zie je in dat je niet altijd meer evenveel tijd hebt voor je paard.
Hou het lekker bij een verzorg/bijrijdpaardje en neem een eigen paard als je er echt alle tijd voor hebt.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:10

Dan is toch juist samen met een vriendinnetje de oplossing, de helft vd tijd en kosten.?!

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:55

Alice13 schreef:
Dan is toch juist samen met een vriendinnetje de oplossing, de helft vd tijd en kosten.?!

En als je dan een x ruzie krijgt gaat he paard eronder lijden.
Je kan beter afwachten tot je genoeg geld hebt voor een paard voor jezelf, dat is in verhouding een stuk makkelijker voor het paard

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:11

Alice13 schreef:

Een verzorgpaard is dan een veel betere keuze, omdat de verhoudingen dan totaal duidelijk zijn.

Afspraken die niet na worden gekomen of anders worden begrepen, situaties die nooit besproken zijn - en je kunt onmogelijk alles bespreken. Daarbij gaat het ook nog om geld en wanneer het paard een dierenarts nodig heeft, kan het om heel veel geld gaan. Alleen geld is vaak een reden voor ruzie ;) , dan is en niet eens een paard bij betrokken.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:14

ben het wel met jullie eens hoor, ik zou nog geen boot met een vriend(in) kopen laatstaan een levend wezen.
Maar voor de tijd is het best een goede overweging. Daarnaast weten we de verstandhoudingen niet.
Er zijn ook genoeg zusjes die samen een paard hebben. Opzich moet het allemaal wel kunnen, maar je moet duidelijke afspraken maken. gelukkig zijn de meisjes 13 en zijn er nog ouders/volwassen die over de financiele beslissingen gaan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:40

Met familie is er ook vaak ruzie. Genoeg gezien. Verschil is alleen dat ze het wel op moeten lossen wanneer ze in 1 huis wonen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:04

Er zijn altijd uitersten, maar over algemeen is het volgens mij wel op te lossen.

Nog wat anders... De ts heeft sinds de eerste twee berichten niet meer gereageerd haha

Livawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:50

verzorgpaard is inderdaad een idee want de kosten voor een paard zijn hoog als je vriendin ermee zou stoppen omdat ze het niet meer kan betalen zijn jij en je paard de pineut

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:36

Het is zeker niet slim om met een vriendin een pony te kopen! Krijg je sowieso ruzie door en naar wie gaat de pony dan? Misschien wil die vriendin wel dezelfde dagen komen en rijden als jij. Ik zou zeggen koop een paard voor jou alleen! Dat is beter voor als je wedstrijden wilt rijden, maar ook als het paard bijvoorbeeld ziek is wie gaat de DA dan betalen?

Ik zou trouwens geen stal maken op je 13 dat lijkt me niet zo'n goed plan...
Ik weet niet wat je budget is, maar vaak is het op een manege wel erg duur! Persoonlijk houd ik meer van een wat gemoedelijkere stal dan een luxe pensionstal. Een luxe pensionstal is trouwens ook wel duurder dan een kleine pensionstal natuurlijk.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:53

Hoi, dat ligt heel erg aan jullie budget en aan het paard.
Ik raad altijd kleinschalige pensionstallen aan, daar heb je alle faciliteiten en het is er meestal super gezellig.
Privestallen zijn ook fijn, maar ik kan uit ervaring vertellen dat dat een stuk minder gezellig is.
Maneges vind ik persoonlijk beetje storend, allemaal gillende kinderen.

Daarbij wil ik nog even terugkomen op het feit dat je samen met je vriendin een paard gaat kopen, dit raad ik AF.