Paardenmode van vroeger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:08

Ik heb nog 2 cavasdekens.
Ze zijn nog wel te koop, maar is wel zoeken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:12

Wat een heerlijk topic :D
Ben in 1995 begonnen met rijden maar een hoop komt toch bekend voor.

De cap met kinbakje....drama! Toen m'n kin constant rood en ruw bleef hebben we 'm er maar af gesloopt :=

Afbeelding

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:28

Frontriemen met bitje waren ook heel hip.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:32

Ok...
Ben ik bij deze officieel oud..
Tijdlang zonder zadel naar de les gereden om daar een zadel te lenen voor de les, en dan natuurlijk zadelloos weer terug ( was toch echt minimaal een half uur stappen...)

In de vrachtwagen op concours, of inderdaad gewoon met zijn allen er naar toe rijden.

Vilten schabrak (1-tje)
Bitringen
Lage neusriem,
Rood wit driehoekjes getapte frontriem
Koordsingel
Ribbroek
Cap met strikje en elastiekje
Rubber laarzen... chaps met franje en klittenband..
wit tape om de vlechtjes..

En voor degene die zichzelf écht serieus namen: vilten lappen onder bandages..

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:37

Brainless schreef:
Ik heb nog 2 cavasdekens.
Ze zijn nog wel te koop, maar is wel zoeken.

Erg fijne dekens zijn dat! Vorig jaar heb ik er eentje laten maken bij http://www.dutchhorserug.com/nl. Daar zijn ze momenteel zeer beperkt leverbaar.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:40

denbine schreef:
En eind 90 (dacht ik) kwamen de bandplooi met ruitje helemaal in.
Dacht dat die van Kentucky en pikeur helemaal hip waren onder de dressuuurmiepen ;)

En die van Cavallo! :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:41

Haha, wat grappig. Ik ben in '86 begonnen met rijden, en herken heel veel:

-beige (smalle) ribbelrijbroek
-daarna blauwe dikke ribbroek.('90) die heb ik nog steeds!
-strikje achter cap
-chaps met klittenband en franjes
-geknipte wollen (?) dekens als dekje
-lage neusriem
- getapte frontriem
- Slobbertruien of met paardenhoofd
En jawel, op mijn 15e kreeg ik een legergroene pofbroek.. Dat was zogenaamd 'in' maar ik liep voor gek ermee.. Hij was dus eerst altijd te groot, en toen 'ineens' te klein.. :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:44

Leuk al dat jeugdsentiment hier :D

Wat ik me nog heeel goed herinner is dat er op de markt van die stoffn paardenhoofdjes te koop waren. Die kon je moeder dan op je rode bodywarmer naaien of strijken :D Echt iedereen had wel minstens één jas/bodywarmer met dat hoofdje erop gezet.

Koordsingels, brrr... en dan die plekjes die de paarden ervan kregen..

De standaard springzweep waar iedereen mee reed, zwart met nog een kleur gestreept. En de prachtige pvc laarzen waarmee je tenminste door de bagger kon banjeren en gewoon ff onder de tuinslang afspoelen als ze schoon moesten :j

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:46

Ik ben begonnen met rijden met spijkerbroek en regenlaarzen. En zo'n lompe (waterhoofd) cap met enkel bandje onder de kin.

Ik moet zeggen dat ik nu weer gewoon in spijkerbroek op het paard zit. Op een Barefoot Arizona.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:48

Ik heb wel gemerkt dat het er echt aan ligt uit welke omgeving je komt en welke manege etc.

Ik ben begonnen met echt les toen ik 5jaar was in 1979. Daarvoor wel erop gezeten.

Bij ons had iedereen wel nette sjabrakjes, tuig etc. Ook op wedstrijd droeg iedereen een jasje.

Ik ging lessen op leuke pony's. Zadeltjes met een sjabrakje eronder en elke pony een andere kleur frontriem. Ze stonden wel op stand.

Mijn eerste rijroekje was beige en had echt leren kniestukken. Meesten hadden beige of zwart. Sommigen bruin of donker groen/donker blauw. Cap was met velours en elastiek.

Toen ik met wedstrijden begon was ik 8 en hadden we nog het grijze proevenboekje. Daarna geel en daarna het eerste blauwe mapje. Heb ze alle 3 nog.
We reden wel met jasje, plastron etc.

Toen ik een eigen pony kreeg en op een andere manege kwam, reden mensen meer met een manege trui wedstrijden.
Toen kwamen ook de ribbroeken in alle kleuren in. En de broeken met echt leren zitvlak. Dat was een hel om te wassen en daarna weer aan te trekken.

Dekens waren blauw met geel. Als zweetdeken gebruikten we echte wollen dekens die je oma ofzo over had. Je sloeg ze in een punt en weer terug. Dan singel erom.

Koordsingels ken ik ook. Maar heb die nu weer. Wel echt wol en roper model voor westernzadel, maar deze bevalt super.

Dekjes kwamen in kleuren, net als dekens. Kon je ook laten borduren. Later kwamen de gewatteerde dekens.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:55

Koper schreef:
susanne_m schreef:
Je zwarte hoofdstel bij je bruine zadel (enbruin was toen niet iets om trots op te zijn)

Of bij je blauwe, oldskool Wintec. En dan bruine beugelriemen. En bij dat zwart, blauw en bruin een groene frontriem :Y)

Die had mijn lievelingspony op de manege ook, vond ik toen een heel fijn zadel :')

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:56

cissie schreef:
Bestaan die prachtige haarnetjes nog waar je hele haar incl hoofd in zat?
Haha ....

Ja hoor!

Heb ze nog steeds maar dan alleen om een paar keer om m'n knot te draaien tegen plukjes (op cc)

Ik voel me ook oud haha, herken zoveel uit dit topic, geweldig!

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:00

Jute dekens en met koud weer een gewone wollen deken eronder. In een puntje vouwen, terugslaan en vastmaken met zo'n dekensingel met een leren schoftje.

En de rood/gele of blauw/gele transportbeschermers wat meer met bontgevlekte lappen waren. Eerst bandages eronder en dan die lappen erover. Liefst met bijpassende staartbeschermer.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:04

Zie de canvas dekens hier tegen komen. Deze gebruiken wij nog steeds op stal. Ik vervloek ze! Zijn mega zwaar, paarden krijgen schuurplekken en natuurlijk niet waterdicht.

Maar wel oersterk! Warm en vormen helemaal naar het paard, doe je de deken af staat de deken nog in vorm van het paard.

Ik ben dan nog 'jong' maar de zachte caps met strikje heb ik nog gedragen in combi met een ribbroek!

Kom nog regelmatig de tape geblokte frontriemen tegen en de nep bonte zadelvormig sjabraken.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:05

Bij ons moest op de manege wel verplicht het elastische bandje onder je kin, maar dat elastiek lubberde op een gegeven moment helemaal uit dus dan deed je er een knoopje in, reed je met zo'n raar lusje onder je kin :P

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:06

Oja, de waxjassen!!

En rubber overschoenen voor je leren laarzen :=
Laatst bijgewerkt door Lien2 op 18-03-16 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:08

Brainless schreef:
Wow een fluwelen dekje... die had ik niet.
Ik had 1 vilten zadeldekje :+

Vilten dekje, koord singel en driehoekjes frontriem :)

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:09

1975, vilten shabrak, hoge neusriem, rubberen laarzen, zwarte pulli, beige rijbroek. Elastiek moest op deze manege wel onder de kin.

Afbeelding

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:10

Mooi plaatje! Ik vind het juist wel chique zo'n klassieke look :P

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:14

Hihi ik gebruik nog steeds mijn oude borstels en hoevenkrabber uit 1980 tot 1990. Echt onverslijtbaar de spullen uit die tijd. De koordsingel gebruik ik inderdaad ook nog

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:15

Borstels heb ik ook nog van vroeger.

Koordsingel heb ik geen meer.
Heb ook nog ergens van die gera peesbeschermers liggen, maar die gebruik ik ook niet meer.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 18-03-16 00:32, in het totaal 2 keer bewerkt

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:15

Wat een fantastisch topic! Ik heb zoveel "oja!" momenten gehad, echt, alsof het gisteren was, haha :P
Vooral die walgelijke kin-dingetjes aan je (veel te lompe) cap, wat een drama was dat altijd... Altijd maar proberen je moeder te overtuigen dat zonder dat ding je cap even veilig was :')
Canvasdeken ligt hier inderdaad ook nog, degelijke dingen maar idd, niet te tillen.. :P (en ik was laatst in een zaak waar ze die dingen met de hand maakten; peperduur ook! )

Leuke foto's komen er voorbij!

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:18

Hoofdstellen met super brede bandjes en lekker niet onderlegt _O-
Ineens was het ook hip om een petje te dragen met pikeur erop en dan je paardenstaart door het gat aan de achterkant!
Zijn die vilten sjabrakken nog te vinden?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:22

Ha, feest der herkenning. Een aantal van die dingen heb ik nog liggen.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:24

Ik heb hier nog koordsingels liggen, maar vind het ondingen. Ik heb ook nog een oud Passier dressuurzadel. Nu wil niemand het meer hebben omdat het kussenkanaal te smal is. Maar wat een kwaliteit zadel, het leer is gewoon nog goed na 30 jaar.