Niet meer intensief rijden, inslapen of weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Re: Niet meer intensief rijden, inslapen of weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:30

Ik heb mijn paard ook laten gaan omdat hij elke dag pijn had, zelfs zonder iets met hem te doen. De ene dag meer pijn dan de andere, en geen behandeling met een reële slagingskans. Ik vond het niet eerlijk om hem met pijn te laten staan in zijn uitloopstal en niks meer met hem te mogen doen, wat voor leven heeft hij dan? Ik heb ontzettend veel weerstand gehad van bepaalde mensen om mij heen omdat die een 'gezond' paard zagen staan. Daarin tegen 3 klinieken die allemaal hetzelfde zeiden nadat ze zijn foto's hadden gezien, dit was het enige eerlijke wat ik voor hem had kunnen doen, en dit werd tijdens het inslapen nog eens zo ontzettend duidelijk.

Ik heb het altijd gezegd, ik ga hem geen pijn laten hebben omdat ik te egoïstisch ben om afscheid van hem te kunnen nemen. Ik mis hem elke dag, maar het is goed zo.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:31

KoudbloedKim schreef:
En onderscheid in paarden met een enorme werklust en paarden die het ook prima vinden om lekker in de wei te staan. :)

daar geloof ik persoonlijk niet zo in. Paarden zijn gewend dat wij met ze werken en de een heeft meer een Will to please als de ander.
Denk dat bij veel paarden meespeelt Hoe je ze houd en gewenning. Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn. Mijn merrie vindt het geweldig om te mogen werken! Als ze een lange tijd niet bereden wordt staat ze meestal te slapen wanneer ik haar poets. Tot ik dan het zadel haal, dan is ze helemaal hyper en vrolijk. En de oortjes vallen onderweg er bijna af zo ver staan ze naar voren. Maar kan niet zeggen dat ze ongelukkig is als ze niks doet. In begin moest ze er wel heel erg aan wennen. Gaf haar dan wel altijd aandacht en wat lekkers als ze aangaf mee te willen. En nu nog hetzelfde, als ze aangeeft mee te willen gaan we wat doen. Komt ze wat lekkers halen en ze gaat dan weer dan laat ik haar lekker staan.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:41

Ik denk dat iedereen dat voor zijn eigen moet bekijken. Hoe je er financieel voorstaat of hoe het paard zelf is.

Hier staat de merrie al bijna tien jaar dure grasmaaier te spelen. Tot een jaartje geleden met mijn oude shetlander. Deze is overleden en,ondertussen,is er een pony'tje bijgekomen.
In het begin vond ik het heel erg dat ik niet meer Kon rijden. Maar Kon toen wel andere mensen hun paarden blijven rijden. Na enkele jaren kwam het zelfs goed uit dat ik geen tijd meer moest steken in het rijden en alleen tijd moest steken in de verzorging. Kreeg een job, samen wonen met mijn partner en kids gekregen. Nu de kids wat ouder zijn rijden zij op het nieuwe pony'tje en kriebelt het bij mij om terug te rijden. Paard staat nog altijd lekker grasmaaier te spelen en kost mij behoorlijk wat geld met haar cushing en ouderdomskwaaltjes. Maar dat heb ik er met plezier voor over. Zolang het waardig blijft mag ze blijven. Maar ik heb mij voorgenomen dat er pas een nieuw paard komt als zij er niet meer is. Zij is bijna 26 jaar en zijn we 20 jaar een duo.
Ondertussen,geniet ik van de kids en hun pony.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:42

twinducklin schreef:
KoudbloedKim schreef:
En onderscheid in paarden met een enorme werklust en paarden die het ook prima vinden om lekker in de wei te staan. :)

daar geloof ik persoonlijk niet zo in. Paarden zijn gewend dat wij met ze werken en de een heeft meer een Will to please als de ander.
Denk dat bij veel paarden meespeelt Hoe je ze houd en gewenning. Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn. Mijn merrie vindt het geweldig om te mogen werken! Als ze een lange tijd niet bereden wordt staat ze meestal te slapen wanneer ik haar poets. Tot ik dan het zadel haal, dan is ze helemaal hyper en vrolijk. En de oortjes vallen onderweg er bijna af zo ver staan ze naar voren. Maar kan niet zeggen dat ze ongelukkig is als ze niks doet. In begin moest ze er wel heel erg aan wennen. Gaf haar dan wel altijd aandacht en wat lekkers als ze aangaf mee te willen. En nu nog hetzelfde, als ze aangeeft mee te willen gaan we wat doen. Komt ze wat lekkers halen en ze gaat dan weer dan laat ik haar lekker staan.

Ik geloof er wel degelijk in.
Mijn paard heeft een jaar 'rust' moeten hebben. Was erg ziek, het enige wat hij mocht doen was stappen aan de hand en wat grondwerk. Hij kent alle kunsten uit de vrijheidsdressuur en we deden al regelmatig grondwerk. Maar, na een tijdje was hij er echt klaar mee. Deed niet meer goed mee en vond er niks meer aan.Na een jaar groen licht gekregen om weer te gaan rijden. Het is een heel ander paard geworden vanaf de eerste keer dat we weer aan het [***] gingen. Dit paard zou je ongelukkig maken met alleen in de weide staan en/of grondwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:56

KoudbloedKim schreef:

Dit absoluut! Er zijn zo veel paarden die het niet fijn vinden om maar de hele dag buiten te staan, dag en nacht op het land.. Wij hebben ons paard toen (zwaar dampig) heerlijk zomers overdag op het land en 's nachts op stal. 's Winters werd het heel erg, en hij had gewoon geen zin meer om buiten te staan, om te bewegen of een beetje te klooien. Hoe veel pijn hij ook had, hoe ziek die was, hij had altijd goede zin.
Dat straaltje geluk was er toen echt af.
Toen hebben mijn moeder en ik besloten hem naar de slager te brengen, de dierenarts vond het ook een juiste keuze. Voor zover ik jou advies kan geven zou ik zeggen, kijk naar je paard en denk aan je eigen principes over hoe en wat je het zou willen. Ook tellen de kosten mee uiteraard, voor ons was het toen zo duidelijk als maar kan maar soms zie ik mensen €300/€400 in de maand betalen voor een paard wat nooit meer pijnvrij kan lopen. Tja... Het moet ergens ophouden natuurlijk!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:05

Toen wij te horen kregen dat onze pony ziek was hebben wij ook lopen dubben wat nou het beste zou zijn. Heel eerlijk gekeken naar pony en naar onszelf. Sindy was een echte werkpony die het niet naar haar zin had op de wei. Ja voor een paar uurtjes, zo'n 3 a 4 maar dan was ze het echt zat. Wij hebben de keuze gemaakt haar in te laten slapen. Achteraf gelukkig maar want er kwam toen zo'n strenge winter dat ze het daardoor niet overleefd zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:42

Misschien had ik er voor afgelopen winter ook niet in geloofd, maar heb met eigen ogen gezien hoe 1 van onze paarden is veranderd bij rust/niet mogen werken.
En zij heeft niet echt een will to please, wel heeel veel energie.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:19

Ik heb ook een beetje voor deze keuze gestaan. Al lijkt het nu wel weer aardig goed te gaan. Mijn ambities lagen bij het crossen en springen. Deze heb ik al bijgesteld naar alleen maar dressuur rijden. Maar de toekomst blijft onzeker, misschien kan ze nog 15 jaar pijnvrij rondlopen en misschien nog wel een paar jaar rijden, maar het kan ook zo minder worden en dan kan ze elke dag met pijn staan. Gelukkig heb ik een merrie met een goed papier dus ik ga nu zowiezo eerst een veulen fokken, want dat wilde ik al erg lang.

Verder heb ik wel besloten dat ze bij me oud mag worden mits ze geen pijn heeft. Bij mij zijn ook alle gedachtes door mijn hoofd heen gegaan, het is toch een hele financiële verantwoordelijkheid en uiteindelijk heb je het paard toch in eerste instantie gekocht om je dromen en ambities waar te maken.

Bij mij heeft de emotie toch de doorslag gegeven. Ik heb dit paard samen met mijn overleden vader gekocht en het was ook echt zijn vriendje.

Doe vooral waar je jezelf goed bij voelt en luister naar je eigen gevoel. En heb vooral geen haast bij de keuze. Ookal laat je ze deze zomer nog lekker van de weide genieten en maak je daarna evt alsnog de keuze om ze te laten inslapen dat kan dan ook altijd nog.

Ergens anders heen doen zou ik zelf ook niet zo snel doen. Je weet nooit wat ermee gebeurt. Hooguit misschien als weide maatje bij een bekende ofzo of in een natuurgebied, maar zou m niet zo snel uit het zicht doen.

Succes met je beslissing.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:37

@TS, persoonlijk zou ik mijn paard gewoon houden als ik er niet meer op zou kunnen rijden, MAAR... mijn paard is voor mij mijn huisdier én ik ben geen fanatieke ruiter (rijden heeft voor mij niet de hoogste prioriteit).

In jouw geval vind ik het vooral heel goed dat je je verantwoording wil nemen over het wel en wee van jouw paard(en). Daarmee bedoel ik dat je je 'afgeschreven' paard niet verkoopt of weggeeft, maar zelf het lot van je paard in eigen hand houdt. Of dat dan weide of eeuwige groene weides is is jouw keuze. Niemand kan die voor je maken, maar ik vind dus dat je in beide gevallen de verantwoording neemt.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:01

Ik hou me altijd vast aan de zin:
'Een paard weet niet wanneer het te vroeg is, maar voelt heel goed wanneer het te laat is'.

Dit heeft mij erg geholpen toen ik de keuze moest maken. Als het paard vriendelijk is mogen ze lekker genieten op de wei, maar als het niet meer vriendelijk is of gaat zijn dan is er voor mij maar 1 weg. Hoe moeilijk ook..
En dan hoeft het niet perse qua pijn te zijn, maar een paard kan ook niet happy zijn met enkel weidegang.
Sterkte TS met het maken van de keuze.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:20

Mijn pony staat op een pensioen stalling, met rijden heeft hij pijn, onbelast niet.
Het kost wel wat, maar tja.. dat is iets wat je van tevoren weet met dieren.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:26

Hier ook 1 met HKO in beide voorvoeten die na lang sukkelen en nog allerlei kwalen erbij te krijgen nu maar op vervroegd pensioen staat. Hij wordt volgende maand 11.
Verschrikkelijk lief maar eenkennig dier. Mijn allereerste eigen paard en ik zou hem niet kunnen missen.
Gelukkig een eigen weide met stallen bij de hand en nu mag hij lekker met zijn shettevriend genieten van het leven. Ik zou hem zelfs nog wel laten inspuiten in zijn voeten om hem gewoon als weidedecoratie te kunnen houden...

Ik heb overigens nog wel een ander paard die ik kan rijden op pension staan. Maar ik zou degene met HKO er nooit voor kunnen wegdoen of inslapen omdat ik de kosten anders niet meer kan dragen. Dan gaat de gezonde er uit.

Ik zou willen dat ik rationeler zou kunnen zijn over dit soort dingen. Maar dat ben en kan ik helaas niet.