Dit is toch een zadelafdruk op de rug?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Dit is toch een zadelafdruk op de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 19:45

@ bruintje123 sommige penny's hebben iets met een bepaald paard en kunnen er dingen mee doen die anderen niet kunnen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:49

Dat paard was gewoon een schat.
Daar had iedereen op weg kunnen rijden.
Niet zij alleen.
Heel die stam waren van die fijne paarden.
Daarom mocht zij die ook borstelen.

Maar gewoon de onnozelheid het te doen.
Dan spoor je als penny niet.
Had heel anders kunnen aflopen.

Hij had ook regelmatig andere staan. Waar penny bij borstelen al problemen zou krijgen.
Vertouwen is er dan niet meer in een penny die de eigen gang gaat.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:52

bruintje123 schreef:
Dat paard was gewoon een schat.
Daar had iedereen op weg kunnen rijden.
Niet zij alleen.

Maar gewoon de onnozelheid het te doen.
Dan spoor je als penny niet.
Had heel anders kunnen aflopen.


Ik ben ook penny geweest, geen haar op mijn hoofd dat ik op een paard gestapt zou zijn waar ik geen toestemming van de eigenaar voor had. Het idee al 8)7

Zie er heel verdacht uit TS, bij mijn 2 jaar oude zouden ze het ook zo kunnen doen. Hoop dat ze de 5 jarige van mijn weidegenootje pakken, die heeft ze er binnen 0,53 seconden naast liggen :Y)

djinnie

Berichten: 2796
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:01

terpentijn schreef:
Ik zou wel zó witheet worden als er iemand probeerde in de wei op mijn paarden te gaan rijden.
En tegelijk is het levensgevaarlijk, de merrie is te groenig, net zadelmak maar ontzettend springerig de ruin is een héle lastige als vreemden zelfs maar in de wei lopen.

TS ik ben benieuwd of je dit raadsel ooit nog weet te ontsluieren. Hou maar goed in de gaten of het niet weer een keer gebeurt...


Joapie leert die onnozele halzen dan snel af om andermans terrein te betreden. ~~}>

Jeetje, Gohya. Wat ongelooflijk vervelend dat je niet weet hoe of wat. En wat ontzettend brutaal. Wat ik hier ook lees, dat ouders gewoon niet reageren... Mijn kids zijn te jong om dit soort ongein uit te vreten (en hopelijk te slim), maar mocht ik zoiets terug krijgen... ai ai ai, dan zijn ze nog niet jarig. :x

Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: België

Re: Dit is toch een zadelafdruk op de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:05

Jeetje... Verschrikkelijk zeg! Ik zou echt razend zijn moest ik zo iemand betrappen.. Het is ook gewoon levensgevaarlijk. Ten eerste is het al moeilijk om de leeftijd van een paard te schatten. Je zou er maar een 3-jarige uitnemen die nog niet zadelmak is...

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Dit is toch een zadelafdruk op de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 20:07

Special_Da Fyanne is dan al wel bijna 29 maar dat zie je echt niet aan haar.Niemand die haar zo oud schat,eerder 15 dan 29 jaar en ze heeft nog pit genoeg.Maar ze is wel superlief en mak.
Maar voor hetzelfde geld zou ze een onbeleerd paard zijn,maar daarom denk ik ook dat het iemand is die Fyanne kent.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:07

Ik zou het niet eens durven ook joh, := Vind het al wat eng om op een vreemd paard te stappen als de eigenaar erbij is :')

Had je al iets van een camera gevonden trouwens? Daar was je naar op zoek toch?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 20:10

Ik heb er wel verschillende gezien,Wild camera.Maar erg duur wil je een goede hebben die een aantal meters kan filmen.Kost al gauw tussen de 300,- en 500,- euro,maar dan heb je ook wat.

famoza
Berichten: 118
Geregistreerd: 02-04-13
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:14

Wat een nare en vooral rare gebeurtenis!
Er moet toch iemand zijn die dit gezien moet hebben?
Inderdaad toch maar een camera ophangen, pff je kunt tegenwoordig niet eens je paard veilig in een wei meer hebben staan!
Misschien inderdaad 1 van je oude verzorgers...

Ik hoop dat je wat meer helderheid krijgt over de situatie! Want dit is niks zo als je nog met zoveel vragen zit.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:17

*komt piepen*

Het kan natuurlijk dat iemand je verzorgsters bezig heeft gezien en bedacht "dat wil ik ook". Die legt de link niet dat zij toestemming hebben van jou, maar ziet bijvoorbeeld wel wie de brave is en wie niet. Dus vraag een keer na aan je verzorgsters of ze niet toevallig soms aangesproken worden door een penny, of iemand die regelmatig staat te kijken. Daar denkt niet iedereen gelijk aan als je vraagt "heb je iets gezien".

Diegene die hier in de weide komt, nou die wens ik succes. Mijn wedstrijdpaard is weliswaar redelijk bomproof (voor mij in ieder geval wel) maar hij is pas vorig jaar op de leeftijd van 6,5 jaar gecastreerd. Ik vind 'm zo mak als een lammetje en fijn in de omgang. Onlangs echter een onervaren persoon erbij gelaten onder mijn toezicht, en dan blijkt ie niet zo heel lief meer... Dan komen de hengstenkuren nog wel boven zeg maar. Ik sta niet in voor de gevolgen als die penny dan net een zakje snoepjes, wortels of wat anders bij heeft. Want mijn paarden staan met 4 samen, en als het om eten gaat moet je wel met ijzeren hand kunnen regeren. Ik heb 3 ruinen en 1 shethengst trouwens.

Toen mijn wedstrijdpaard nog hengst was had ik dus 2 hengsten, en om die reden aan mijn hek een bordje "de hengsten dekken alles behalve schade. Betreden op eigen risico".

Werkte prima :Y)

Dionnetjuuh

Berichten: 408
Geregistreerd: 22-03-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:34

bruintje123 schreef:
Vroeger reed ik op een stal waar ik paarden zadelmak maakte.
Maar ben daar op een gegeven moment gestopt omdat ik de paarden aan huis kreeg maar ik had nog wel contact met de eigenaar.

Hij belde een keer op of ik toch niet een paard van hem wilde trainen bij mij aan huis.
Hij was al zadelmak en braaf.
Zadelmak vroeg ik? Door wie heb je dat dan laten doen.

Nou was een foutje zei hij.
Hij had een penny die de paarden borstelde en op de oude fokmerrie mocht rijden.
Toen hij niet thuis was had penny bedacht dat die schimmel met borstelen wel lief was.
Dus dier opgezadeld. Erop geklommen en gaan rijden.
Toen kwam de eigenaar thuis en kreeg een rolberoerte toen hij penny op zijn 3 jarige zag die nog niets kende. :+

Tja. Braaf dat was hij. :D

Dit is gelukkig goed afgelopen en eigenlijk sta ik er ook wel (positief) van te kijken want over het algemeen gaat het zadelmak maken niet zo 1, 2, 3.
Maar dat neemt niet weg dat t gewoon écht niet kan.

Tja, de beste voorzorgsmaatregelen zijn al genoemd.. Inderdaad met dat bordje, als dat jou het recht geeft de politie in te schakelen wanneer er mensen op jouw land zijn, doen! Het schrikt misschien niet af, maar zo (ik had hier nog nooit van gehoord dus ga er maar even van uit dat het juist is) kan je er wel écht iets aan doen wanneer er ongewenst gespuis op jouw paardje(s) hobbelen.
Is anders een dummie camera een optie? Geen idee of dat al geopperd is :o

WhiteLogness

Berichten: 818
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:34

Varekaj schreef:
*komt piepen*

Het kan natuurlijk dat iemand je verzorgsters bezig heeft gezien en bedacht "dat wil ik ook". Die legt de link niet dat zij toestemming hebben van jou, maar ziet bijvoorbeeld wel wie de brave is en wie niet. Dus vraag een keer na aan je verzorgsters of ze niet toevallig soms aangesproken worden door een penny, of iemand die regelmatig staat te kijken. Daar denkt niet iedereen gelijk aan als je vraagt "heb je iets gezien".

Diegene die hier in de weide komt, nou die wens ik succes. Mijn wedstrijdpaard is weliswaar redelijk bomproof (voor mij in ieder geval wel) maar hij is pas vorig jaar op de leeftijd van 6,5 jaar gecastreerd. Ik vind 'm zo mak als een lammetje en fijn in de omgang. Onlangs echter een onervaren persoon erbij gelaten onder mijn toezicht, en dan blijkt ie niet zo heel lief meer... Dan komen de hengstenkuren nog wel boven zeg maar. Ik sta niet in voor de gevolgen als die penny dan net een zakje snoepjes, wortels of wat anders bij heeft. Want mijn paarden staan met 4 samen, en als het om eten gaat moet je wel met ijzeren hand kunnen regeren. Ik heb 3 ruinen en 1 shethengst trouwens.

Toen mijn wedstrijdpaard nog hengst was had ik dus 2 hengsten, en om die reden aan mijn hek een bordje "de hengsten dekken alles behalve schade. Betreden op eigen risico".

Werkte prima :Y)


Mmm, wat een raar mysterie Gohya!

Moest erg lachen om jouw bordje met die leuke tekst Varekaj _/-\o_

Kinke

Berichten: 20619
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Dit is toch een zadelafdruk op de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:04

Stalzicht heeft ook goede camera's.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Dit is toch een zadelafdruk op de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 00:55

Yep, cameraatje zetten of het iemand (zijn er huizen rond?) het echt goed laten bekijken. Desnoods ze vragen van binnenuit door een raam een camera op de weide te richten? Aangezien camera's die tegen weer en wind bestand zijn snel wat meer kosten.

Hier nog zo'n verhaal trouwens. Een keer twee veertienjarige pennymeisjes onderschept die met een zweepje en snoepjes bezig waren "vrijheidsdressuur" te leren aan m'n haflingerdame. Ze was al te dik, dus die snoepjes moesten er ook niet bij, en zeker niet verknipte vrijheidsdressuur. Toen ben ik toch uit mijn vel gesprongen hoor, ze mochten pronto vertrekken, privéterrein. Ik had haast een borstel naar hun hoofd gegooid, zo laaiend was ik. :') Doe je toch niet, dat zijn basismanieren. Nooit meer gezien of van gehoord. Ze waren ook wel heel erg geschrokken en ik moet toegeven, ik was klaar om een moord te plegen toen, bij wijze van spreken.

Zou al helemaal gek worden als ze erop zouden kruipen... hoop echt dat je ze vindt!

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Dit is toch een zadelafdruk op de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 10:00

Er komen regelmatig penny meisjes bij het weiland,die staan dan te kijken achter het hek.Sommige vragen of ze de wei in mogen om de paarden te aaien.Soms mag dat wel van mij en soms mogen ze ook een stukje op de rug van me paard stappen,houd ik ze wel vast.
Het is duidelijk dat er wel eens iemand in het weiland komt,soms zijn er bepaalde dingen die anders zijn.Een keer was het afgesloten weiland open gezet door iemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:17

Geen mensen meer toelaten in je weiland behalve je verzorgsters. Zou me absoluut niet verbazen dat je een keer een penny hebt meegenomen, er op hebt laten zitten en dat die dan nadien terugkomen met het idee dat het allemaal geen kwaad kan want ze mochten er ook op met jou erbij... Zeker als jij dingen hebt verteld als "deze is heel braaf, doet geen vlieg kwaad" etc. Ze zijn aardig selectief in wat ze willen horen en dat soort dingen onthouden ze dan onmiddellijk :+

Heb ook een tijd een penny aan mijn weiland gehad. In het begin viel het mee, nadien bloedirritant. Kon geen moment mer rustig met de paarden aan het werk of ze was er, en kwam altijd zo dicht mogelijk staan. Ze vond het zielig dat ze op kort gras stonden, maar vatte het niet dat ik voor 2 paarden en 2 shetters dagelijks zo'n 100kg hooi voorzag. Was dan ook zacht gezegd helemaal not amused toen een paar dagen later er een bult gras op de weide lag, afkomstig van een grasmaaier. Zo heel fijn gehakseld en plakkerig gras weet je wel, wat een paard absoluut niet mag hebben. Bleek van haar vader te zijn, omdat zijn dochter het zielig vond. En hij was er nog minder over te spreken dat ik resoluut nee zei toen hij vroeg of zijn dochter op mijn paarden mocht rijden "want ze staan er toch maar en goedkoper dan manège".

Heb die meid nadien niet meer gezien, mag zo blijven.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Dit is toch een zadelafdruk op de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 11:52

Dat ga ik nu ook zeker doen,geen kinderen meer toelaten in de wei.Ik zeg idd. altijd dat Fyanne de braafste is en iedereen er zo op kan rijden.Dat Congo een moeilijke pony is,dat die je eraf gooit.
Ow dat gemaaide gras! dat word hier ook regelmatig in de wei gegooid.Vaak zie ik het eerder liggen dan de paarden,gooi er dan alles weer uit.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Dit is toch een zadelafdruk op de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:56

wat erg zeg, moet er niet aan denken dat iemand zomaar even mijn paard pakt.
Staat er stroom omheen? Op mijn oude plek klommen ook kinderen de wei in.
We hebben er stroom omheen gezet, tegen de kinderen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:59

@dion. Zadelmak maken is in veel gevallen niet zo'n spektakel hoor.
Goed ik deed het ook anders dan zonder voorbereiden er op gaan zitten.
Maar ik ken er een heleboel waar dat zo bij had gekund.
Natuurlijk ken ik er ook die dat niet gepikt hadden en zo'n penny zou verongelukken.


Gohya
Voortaan fyanne ook maar gaan beschrijven als levensgevaarlijk :D

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 12:00

Ja ik heb schrikdraad met stroom rondom het weiland,maar bij het hek zit natuurlijk een handvat,moet er zelf ook uit kunnen zonder stroom te krijgen.

Lijkt me wel een goed idee bruintje. ;)

Iris02

Berichten: 126
Geregistreerd: 25-07-13
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:10

Vreselijk dat mensen gewoon op een paard gaan zitten..
Dat doe je toch niet... :(

Bamii

Berichten: 1394
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:14

Kan je niet als er weer een aantal meisjes bij het hek staan om te aaien en even te zitten zeggen dat je dat niet meer doet omdat iemand stiekem heeft gereden? Dat er pas weer mensen mogen aaien als duidelijk is geworden wie dat is. Wie weet komt er dan de aap uit de mouw

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Dit is toch een zadelafdruk op de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 12:28

Ik denk niet dat ook maar iemand zal toegeven stiekum gereden te hebben.Ik laat gewoon niemand meer in de wei,ik zeg gewoon dat de nieuwe pony [die is er] vals en gevaarlijk is en dat die vreemden aanvalt.

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:32

wauww hoe durven ze het, ik ben nu 13 en zou nooit zonder toestemming op een paard gaan zitten :+
Ik snap zulke dingen echt niet, neem dan zelf rijles ofzo als je graag wil rijden.

Emita

Berichten: 3243
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:29

Bizar verhaal!

Ik heb ook eens zoiets gehad. Toen ik op vakantie was heeft blijkbaar een stalgenoot zomaar op mijn paard gereden. De stal eigenaresse keurde dat goed (w-t-f???) maar toen gooide hij haar eraf en had ze haar ribben gebroken. Toen ik terug kwam van vakantie zei ze dat ze van haar eigen paard was gevallen en daarom haar ribben had gebroken. Ik wist eerst van niks. Tot een andere stalgenoot mij de waarheid vertelde en die zei dat de staleigenaresse en dat meisje hadden afgesproken om niks tegen mij te zeggen omdat ik anders boos zou worden. Goh, gek he? Ik kan nog steeds ontploffen van dit voorval. Ben uiteraard direct van stal veranderd en ik zag die gebroken ribben als een verdiend karma. En deze personen zijn 26 (het meisje dat op mijn paard hd gereden en d'r ribben brak) en 50+ (staleigenaresse) dus het hoeven niet altijd jonge penny's te zijn.

Ik hoop dat je de "daders" vindt!