Ik weet net zo min als jij meer dan het verhaal wat geschreven is door de TS, daar haal ik de feiten vandaan.
maura schreef:Verder heb ik maar 1 tip: altijd kalm blijven. Het gaat mis zodra je boos/geïrriteerd wordt, als jij boos wordt kun je er donder op zeggen dat de ander boos wordt en mensen worden onredelijk (of eigenlijk nog veel onredelijker dan ze altijd al zijn) wanneer ze boos worden.
Het is logisch dat men op zijn minst geïrriteerd wordt als een hond jouw paard al bijtend aanvalt... Ik snap je goedbedoelde advies, maar als vooral de eigenaar geen intentie schijnt te maken om te helpen dan werkt dat niet mee aan jouw gemoedstoestand.
maura schreef:Nu ben ik er niet bij geweest, maar ik kan me voorstellen dat de manier waarop je de eigenaar van de hond als eerste aansprak al een beetje autoritair was of bij die eigenaar zo overkwam. Waarschijnlijk ben je niet begonnen met "goedemiddag meneer, wat heeft u een prachtige hond, een windhond zo te zien?". Vermoedelijk wilde je maar 1 ding: die hond met z'n eigenaar zo snel mogelijk weg uit de buurt van je vriendin en haar paard, zodat jullie je wandeling weer fijn samen konden voortzetten. Da's volkomen logisch, maar als je wilt dat mensen zich inleven in wat hun gedrag voor jou voor gevolgen heeft, dan zul je er eerst achter moeten komen hoe zij zelf de situatie beleven. Mogelijk was die eigenaar zich rot geschrokken en allang blij dat zijn hond geen stukken had gemaakt. Jouw waarschuwing kan dan zomaar zijn overgekomen als ongevraagd commentaar van een dommekracht die blijkbaar indruk wil maken op z'n vriendin.
Of misschien had die eigenaar absoluut geen verstand van paarden en realiseerde hij zich niet dat het paard van je vriendin bang was en dat dat gevaarlijk kan zijn. Of misschien vond die eigenaar dat niet zijn probleem, jullie keuze om daar te lopen dus jullie verantwoordelijkheid om te zorgen dat dat paard met honden om kan gaan. Of misschien was die eigenaar hartstikke bang van paarden, maar wilde hij zich niet laten kennen en reageerde hij daarom nors. Of of of. Er zijn 101 redenen waarom iemand op een bepaalde manier reageert en er is maar 1 manier om er achter te komen welke reden het is: openstaan voor de beleving van de ander.
Je bent inderdaad verwoed bezig om die hond daar weg te krijgen, de eigenaar heeft niet bepaald mee geholpen zo te lezen. Dan ga je toch niet (zie onderlijnde) eerst maar polsen hoe die eigenaar dit beleefd? Iemand met gezonde hersencellen zal direct mee helpen de hond daar weg te halen. Dat bedoel ik met romantiseren.
Heb je wel eens in een dergelijke situatie gezeten?