ruzie met een hondeneigenaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:00

Xanthippe schreef:
Naast de kwestie, ik draag altijd mijn gordel in de auto :+

Beetje flauw .... het gaat er gewoon om dat jij vindt dat TS de eigenaar niet mag aansprekende over een bijtende hond die een groot gevaar kan kunnen vormen, omdat zij toevallig ook een overtreding beging. Namelijk haar hond los laten lopen, met als kanttekening dat die hond wel goed luisterde.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:01

ik ben het met TS eens. ik vind het ook belachelijk dat sommige mensen zo agressief reageren als hun hond gecorrigeerd wordt als die iemand of iets "aanvalt". dus je zou ook niks doen als vader als je kunt de hand van je moeder vast heft en een hond valt je kind aan? de hond hapt naar enkels en in kleding? nou dan heft die hond toch echt een uitdaging. het feit dat TS de hond los heft is fout maar dat doet er totaal niet toe in deze situatie. de hond van de wandelaar "valt" het paard aan. dit kan echt niet!!! levengevaarlijke situatie. voor TS, voor zijn virendin< voor de aanvallende hond zelfs voor de wandelaar. stel het paard raakt in paniek en denderd richting wandelaar en richting straat? wat dan? of de hond bijt je paard zo dat het paard ingeslapen kan worden of getraumatiseerd is? dan zit je daar lekker mee. ik vind het niet meer dan normal dat je ene hond corrigeert als de eigenaar niks doet in een potentieel gevaarlijke situatie. goed gedaan TS

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 11:08

Even voor de duidelijkheid. Ik heb de hond niet gecorrigeerd. Daarvoor geef ik de eigenaar de kans. Het is tenslotte zijn hond en niet de mijne. Wel heb ik hem verteld dat als hij dat niet doet ik het voor hem doe. Wat in mijn ogen niets meer als normaal was om dat zijn hond aan het bijten was. En ja mij hond liep ook los en daar ben ik blij om want mijn husky heeft de windhond afgeleid van het paard. Zodat erger verkomen was. Dit was echter niet uit vrije beweging van mijn los lopende hond dit was om dat ik mijn husky erop afstuurde. Gebruik maken van de middelen die je hebt. Mijn husky ging vervolgens speels met de windhond om. Het mooien van dieren. En ik gaf de man geen preek vanwege zijn loslopende hond. Ik gaf de man een preek vanwege een bijtende hond en zijn laxheid en onvermogen om er iets aan te doen. Had de man zijn hond geroepen. Of getracht in te grijpen was ik niet boos geweest. Ongelukken gebeuren nu eenmaal en het blijven dieren. Maar hoe je hiermee omgaat is mijn ogen erg belangrijk

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:12

Hondakevin schreef:
Even voor de duidelijkheid. Ik heb de hond niet gecorrigeerd. Daarvoor geef ik de eigenaar de kans. Het is tenslotte zijn hond en niet de mijne. Wel heb ik hem verteld dat als hij dat niet doet ik het voor hem doe. Wat in mijn ogen niets meer als normaal was om dat zijn hond aan het bijten was. En ja mij hond liep ook los en daar ben ik blij om want mijn husky heeft de windhond afgeleid van het paard. Zodat erger verkomen was. Dit was echter niet uit vrije beweging van mijn los lopende hond dit was om dat ik mijn husky erop afstuurde. Gebruik maken van de middelen die je hebt. Mijn husky ging vervolgens speels met de windhond om. Het mooien van dieren. En ik gaf de man geen preek vanwege zijn loslopende hond. Ik gaf de man een preek vanwege een bijtende hond en zijn laxheid en onvermogen om er iets aan te doen. Had de man zijn hond geroepen. Of getracht in te grijpen was ik niet boos geweest. Ongelukken gebeuren nu eenmaal en het blijven dieren. Maar hoe je hiermee omgaat is mijn ogen erg belangrijk

Ik vind dat je keurig gehandeld hebt en dat je preek n.a.v. de lakse houding en het niet ingrijpen van de eigenaar helemaal op zijn plek was.
Je hebt de hond niet eens gecorrigeerd, maar ik had het echt begrepen dat je in deze situatie die hond een schop had gegeven om hem weg te krijgen bij het paard van je vriendin.

Excuus trouwens ik zeg heel de tijd 'zij' maar ik zie nu pas dat je een man bent :o

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:19

Grappig hoe in dit topic iedereen z'n eigen beeld schetst bij het incident.
Meestal kijk ik niet naar profielen, maar met deze naam en staccato manier van schrijven werd ik nieuwsgierig. En inderdaad, TS is een man, een militair bovendien.

Nou kun je mij een hoop wijsmaken, maar niet dat er op de wereld militairen bestaan die niet onmiddellijk in actie komen wanneer hun vrouw/vriendin door een ander in de problemen wordt gebracht. Bovendien zou half Bokt volgens mij zo met die vriendin willen ruilen: wie wil er nou geen vent die met je meegaat op buitenrit?

Met dit gegeven in het achterhoofd moest ik ook wel lachen om de heldinnen die de TS wel even op z'n gezicht zouden slaan. Succes daarmee dames.

Verder heb ik maar 1 tip: altijd kalm blijven. Het gaat mis zodra je boos/geïrriteerd wordt, als jij boos wordt kun je er donder op zeggen dat de ander boos wordt en mensen worden onredelijk (of eigenlijk nog veel onredelijker dan ze altijd al zijn) wanneer ze boos worden. Nu ben ik er niet bij geweest, maar ik kan me voorstellen dat de manier waarop je de eigenaar van de hond als eerste aansprak al een beetje autoritair was of bij die eigenaar zo overkwam. Waarschijnlijk ben je niet begonnen met "goedemiddag meneer, wat heeft u een prachtige hond, een windhond zo te zien?". Vermoedelijk wilde je maar 1 ding: die hond met z'n eigenaar zo snel mogelijk weg uit de buurt van je vriendin en haar paard, zodat jullie je wandeling weer fijn samen konden voortzetten. Da's volkomen logisch, maar als je wilt dat mensen zich inleven in wat hun gedrag voor jou voor gevolgen heeft, dan zul je er eerst achter moeten komen hoe zij zelf de situatie beleven. Mogelijk was die eigenaar zich rot geschrokken en allang blij dat zijn hond geen stukken had gemaakt. Jouw waarschuwing kan dan zomaar zijn overgekomen als ongevraagd commentaar van een dommekracht die blijkbaar indruk wil maken op z'n vriendin.
Of misschien had die eigenaar absoluut geen verstand van paarden en realiseerde hij zich niet dat het paard van je vriendin bang was en dat dat gevaarlijk kan zijn. Of misschien vond die eigenaar dat niet zijn probleem, jullie keuze om daar te lopen dus jullie verantwoordelijkheid om te zorgen dat dat paard met honden om kan gaan. Of misschien was die eigenaar hartstikke bang van paarden, maar wilde hij zich niet laten kennen en reageerde hij daarom nors. Of of of. Er zijn 101 redenen waarom iemand op een bepaalde manier reageert en er is maar 1 manier om er achter te komen welke reden het is: openstaan voor de beleving van de ander.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:26

Hoe kun je een paard leren omgaan met honden die bijten? Ik zie de flyers voor die cursussen al voor mij.

TS, je bent een man, excuses. :+

Edit, dat stuk hierboven zegt mij niets. Feit is dat de eigenaar zijn hond niet onder controle had en geen intentie maakte om zijn hond daar weg te halen. Kun je nog romantiserend proberen te benaderen maar in zo'n situatie zet dat geen zoden aan de dijk.

Azmay

Re: ruzie met een hondeneigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:32

Ik denk dat je heel juist hebt gehandeld TS.

Voor mij echt een nachtmerrie. Gelukkig maar 1x meegemaakt en omdat ik ruim van tevoren door had wat ging gebeuren kon ik het paard omdraaien en eens flink schreeuwen toen de hond er bijna was. Paardje jagen was ineens niet zo leuk meer :+
De baas in dit verhaal hield de hond in de eerste instantie wel bij zich maar dacht niet dat de hond een paar honderd meter zou rennen om in te halen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:33

Helaas zijn er veel honden eigenaren die niet realiseren wat hun hond doet in het bij zijn van een paard... helaas zijn er nog meer die niet realiseren dat mocht een paard een keer flink uit halen naar de hond dat de hond er dan waarschijnlijk niet meer is.

Ik neem zelf altijd een zweep mee op buitenrit mocht een hond mijn paard lastig vallen kan ik hem daar nog mee proberen weg te jagen. Als er iemand mee is laat ik die persoon de hond vangen en afleveren bij zijn baasje en rustig vragen of hij zijn hond in vervolg bij zich wil houden in het bijzijn van een paard omdat de hond voor gevaarlijke situaties kan zorgen. De meeste mensen zijn wel begripvol. Maar ik vind dat je heel goed hebt gehandeld TS, helaas zijn er te veel mensen die niet willen horen wat hun of hun hond niet goed doen -O-

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:40

Loslopende honden die achter je paard aan gaan, is ook hier een bron van ergenis. Gebeurt minimaal elke rit wel een keer, voornamelijk op het strand. Nu is mijn beest heel relaxt met honden, maar ik zie het bij anderen wel eens fout gaan.
Ik vind dat TS goed gehandeld heeft hoor, maar helaas zijn sommige hondeneigenaren gewoon erg laks.

Ik handel altijd als volgt: zie ik een hond op ons af komen stormen steek ik direct mijn menzweep in zijn richting en ik schroom ook niet om de hond hiermee een mep te verkopen als hij te dicht bij komt of om ons heen blijft jagen en blaffen. Daarnaast spreek ik de eigenaar erop aan als ik die passeer.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:01

magda_90 schreef:
Hoe kun je een paard leren omgaan met honden die bijten? Ik zie de flyers voor die cursussen al voor mij.

TS, je bent een man, excuses. :+

Edit, dat stuk hierboven zegt mij niets. Feit is dat de eigenaar zijn hond niet onder controle had en geen intentie maakte om zijn hond daar weg te halen. Kun je nog romantiserend proberen te benaderen maar in zo'n situatie zet dat geen zoden aan de dijk.

Hihi, romantiseren... Aan de andere kant wel jammer dat nuanceren voor veel mensen blijkbaar zo ongewoon is dat het moeilijk is voor te stellen dat op een actie meer dan 1 reactie mogelijk is.
Laten we aannemen dat het inderdaad een feit was dat de eigenaar zijn hond onder controle had, dat is immers best aannemelijk aangezien het gros van de eigenaren hun hond niet onder controle hebben. Zou dat wel zo zijn, dan zouden in dit land niet de losloopgebieden, maar juist de aanlijnplichtgebieden met bordjes zijn aangegeven.
Vervolgens is de vraag of de eigenaar inderdaad geen aanstalten maakte om de hond daar weg te halen. TS heeft niets gezien wat daarop wees, maar verdeelde zijn aandacht over de vreemde hond, zijn eigen hond, het paard en zijn vriendin. Dus is het zomaar mogelijk dat die man wel aanstalten maakte of zelfs een poging deed, maar dat zijn hond dat vrolijk negeerde.
Dan zou de eigenaar ook nog eens niet de intentie hebben gehad om in te grijpen. Maar hoe weet je dat? Dat lijkt mij tamelijk onlogisch en al helemaal geen feit. Iemand die z'n hond gaat uitlaten, heeft over het algemeen de intentie om ook met hond weer thuis te komen. Al schijnen er nog steeds exemplaren te zijn die liever zonder hond op vakantie willen, maar die willen juist van hun dier af en gaan er dus niet achteraan als het ineens op een paard afrent. Het lijkt mij dus een stuk aannemelijker dat die eigenaar wel degelijk de intentie had om zijn hond weer mee te krijgen.

Wat betreft zoden aan de dijk: het is best te doen om een hond bij een paard weg te krijgen als het je verder niet kan schelen wie wat waarvan vindt. Een flinke brul, een legerkist in de ribben van de hond, uithalen met een zweep, je paard africhten om honden gericht te schoppen, allemaal heel makkelijk. Voor TS was het gedrag van de hond naar mijn idee echter niet het probleem, die dijk had zoden zat. Het probleem zit er, zoals ik de OP lees, in dat de eigenaar van de andere hond en TS maar ieder huns weegs moesten gaan omdat het incident ander zou uitlopen op ruzie tussen mensen en niet tussen dieren. TS vraagt zich of of hij daar anders mee om had kunnen gaan en, zoals in mijn eerdere post valt te lezen, had dat volgens mij inderdaad gekund. Niks meer of minder dan dat.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:10

Ik weet net zo min als jij meer dan het verhaal wat geschreven is door de TS, daar haal ik de feiten vandaan.

maura schreef:
Verder heb ik maar 1 tip: altijd kalm blijven. Het gaat mis zodra je boos/geïrriteerd wordt, als jij boos wordt kun je er donder op zeggen dat de ander boos wordt en mensen worden onredelijk (of eigenlijk nog veel onredelijker dan ze altijd al zijn) wanneer ze boos worden.

Het is logisch dat men op zijn minst geïrriteerd wordt als een hond jouw paard al bijtend aanvalt... Ik snap je goedbedoelde advies, maar als vooral de eigenaar geen intentie schijnt te maken om te helpen dan werkt dat niet mee aan jouw gemoedstoestand.

maura schreef:
Nu ben ik er niet bij geweest, maar ik kan me voorstellen dat de manier waarop je de eigenaar van de hond als eerste aansprak al een beetje autoritair was of bij die eigenaar zo overkwam. Waarschijnlijk ben je niet begonnen met "goedemiddag meneer, wat heeft u een prachtige hond, een windhond zo te zien?". Vermoedelijk wilde je maar 1 ding: die hond met z'n eigenaar zo snel mogelijk weg uit de buurt van je vriendin en haar paard, zodat jullie je wandeling weer fijn samen konden voortzetten. Da's volkomen logisch, maar als je wilt dat mensen zich inleven in wat hun gedrag voor jou voor gevolgen heeft, dan zul je er eerst achter moeten komen hoe zij zelf de situatie beleven. Mogelijk was die eigenaar zich rot geschrokken en allang blij dat zijn hond geen stukken had gemaakt. Jouw waarschuwing kan dan zomaar zijn overgekomen als ongevraagd commentaar van een dommekracht die blijkbaar indruk wil maken op z'n vriendin.
Of misschien had die eigenaar absoluut geen verstand van paarden en realiseerde hij zich niet dat het paard van je vriendin bang was en dat dat gevaarlijk kan zijn. Of misschien vond die eigenaar dat niet zijn probleem, jullie keuze om daar te lopen dus jullie verantwoordelijkheid om te zorgen dat dat paard met honden om kan gaan. Of misschien was die eigenaar hartstikke bang van paarden, maar wilde hij zich niet laten kennen en reageerde hij daarom nors. Of of of. Er zijn 101 redenen waarom iemand op een bepaalde manier reageert en er is maar 1 manier om er achter te komen welke reden het is: openstaan voor de beleving van de ander.

Je bent inderdaad verwoed bezig om die hond daar weg te krijgen, de eigenaar heeft niet bepaald mee geholpen zo te lezen. Dan ga je toch niet (zie onderlijnde) eerst maar polsen hoe die eigenaar dit beleefd? Iemand met gezonde hersencellen zal direct mee helpen de hond daar weg te halen. Dat bedoel ik met romantiseren.

Heb je wel eens in een dergelijke situatie gezeten?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:41

Voor iedereeen die tip van je paard omdraaien naar een agressieve hond doe het alsjeblieft niet! Ik heb al een keer mee gemaakt dat hond vol in de aanval ging. Nadat ikzelf met een tak de hond achterna zat en de baas eindelijk eraan kwam hield hij op. Dit was een berner sennen die mijn paard achterba bleef gaan. Zelfs na omdraaien met een boze blik en een paar niet gerichte trappen ging het niet weg. Hond liep los waar het niet mocht en ik bevond mij op het ruiterpad nota bene. Meneer rende gauw er vandoor met het beest dus kon hem ook niet aanspreken. Dat beest heeft mijn paard toen wel bijna te pakken gehad in haar gezicht omdat ik haar omdraaide.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:15

Gix schreef:
Heb het eens meegemaakt met een politiehond in training. Die kwam van een rot eind op ons afrennen en probeerde mijn pony te grijpen in haar achterbenen.
Mijn pony heeft die hond dus wel een schop verkocht want die was daar uiteraard niet van gediend.

Wij zijn toen op zoek gegaan naar de eigenaren, en boos als ik was verhaal gedaan dat die hond nagekeken moest worden (mijn pony had niks). Kreeg die hond ook nog een schop na van de trainer. En mijn pony had hem maar dood moeten trappen want aan zulke beesten had de politie niks.

Dat is dan weer het andere kant van het spectrum.. ging mij ook weer te ver dit.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:16

magda_90 schreef:
Het is logisch dat men op zijn minst geïrriteerd wordt als een hond jouw paard al bijtend aanvalt... Ik snap je goedbedoelde advies, maar als vooral de eigenaar geen intentie schijnt te maken om te helpen dan werkt dat niet mee aan jouw gemoedstoestand.

Klopt. Maar je gemoedstoestand helpt alléén mee aan het vinden van een oplossing als die gemoedstoestand rustig en redelijk blijft. Woede, angst, agressie werken allemaal averechts, zéker in een situatie met een angstig paard en een jagende hond. Irritatie en woede zijn absoluut begrijpelijk, maar je schiet er niets mee op om het een ander, diens gedrag of het gedrag van zijn hond kwalijk te nemen dat jij je eigen gemoedstoestand niet kunt beheersen.

magda_90 schreef:
Je bent inderdaad verwoed bezig om die hond daar weg te krijgen, de eigenaar heeft niet bepaald mee geholpen zo te lezen. Dan ga je toch niet (zie onderlijnde) eerst maar polsen hoe die eigenaar dit beleefd? Iemand met gezonde hersencellen zal direct mee helpen de hond daar weg te halen. Dat bedoel ik met romantiseren.

Heb je wel eens in een dergelijke situatie gezeten?

Ik heb geen hond, ben geen man, geen militair en heb ook geen vriendin en omdat ik het idee heb dat de beleving van TS sterk is beïnvloed doordat zijn vriendin in gevaar kwam, heb ik wat dat betreft nooit in zo'n situatie gezeten. Ik heb overigens zeer gezonde hersencellen en ook een paard waar ik veel mee buitenrijd. In het verleden kwam het wel voor dat er opeens een hond in de staart van mijn paard hing (waarbij ik de mazzel heb dat ik er eentje heb die daar tegen kan, ondanks dat het een volbloed is krijg je die de pis niet lauw), maar sinds ik verhuisd ben en voornamelijk in Duitsland buitenrijd gebeurt dat niet meer. Het bleek hier, tot verbazing van mij en mijn paard, gebruikelijk dat mensen bij een naderend paard de hond terugroepen, naast zich laten zitten en zo stilstaand afwachten tot het paard is gepasseerd, waarbij ook steevast vriendelijk wordt gegroet. Enkel in de zomer als er veel toeristen zijn komt er nog wel eens een ongeleid-projectiel-hond langs. Afgelopen weekend met het mooie weer was dat een teckel-achtig dier dat bij mij in de tuin achter mijn kippen aanzat. Uiteindelijk heb ik dat beest zelf gepakt, want z'n eigenaresse kreeg dat niet voor elkaar. Ik had haar een preek kunnen geven over het verschil tussen de openbare weg en privé-terrein, over aanlijnplicht, over honden opvoeden en nog duizend dingen meer, maar het mens geneerde zich kapot en stond alleen maar naar haar hond te gillen. Intussen stond haar man of wie dan ook die mee was op die wandeling nog op de weg, aanwijzingen naar haar te roepen over wat ze moest doen en intussen zelf ook de hond roepend.
De hond was enigszins geïntimideerd door mijn haan (overigens terecht, met die wil je geen ruzie) dus ik kon 'm makkelijk pakken. Was ik boos geworden dan was dat vermoedelijk niet gelukt, wie weet waar die hond dan heen was gerend en als hij wel een poging had gedaan mijn haan te pakken was dat tenminste 1 dierenartsrekening geworden.

Natuurlijk vind ik het dom van die vrouw om dat hondje los te laten lopen, maar we maken allemaal wel eens een inschattingsfout. En sommige mensen maken zo veel inschattingsfouten dat het voor iedereen een stuk rustiger zou zijn als ze helemaal geen hond zouden hebben (of paard, of kind, of auto, nou ja, het punt lijkt me duidelijk). Maar we leven nou eenmaal niet in een perfecte wereld tussen allemaal onfeilbare anderen, dus dan is het handig om jezelf een beetje in de hand te hebben op het moment dat er iets vervelends gebeurt door een ander.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:18

speedfiets_2 schreef:
Voor iedereeen die tip van je paard omdraaien naar een agressieve hond doe het alsjeblieft niet! Ik heb al een keer mee gemaakt dat hond vol in de aanval ging. Nadat ikzelf met een tak de hond achterna zat en de baas eindelijk eraan kwam hield hij op. Dit was een berner sennen die mijn paard achterba bleef gaan. Zelfs na omdraaien met een boze blik en een paar niet gerichte trappen ging het niet weg. Hond liep los waar het niet mocht en ik bevond mij op het ruiterpad nota bene. Meneer rende gauw er vandoor met het beest dus kon hem ook niet aanspreken. Dat beest heeft mijn paard toen wel bijna te pakken gehad in haar gezicht omdat ik haar omdraaide.

Ja je moet er echt mee opletten. Al heeft mijn hengst toch echt een keer een husky bij zijn kladde gevat en door de wei gezwiept. Ook niet leuk! Als ik niet had ingegrepen was de hond echt vermorzeld geweest. En dan de eigenaresse...oh ik dacht dat ze wel leuk samen zouden spelen...

Hond aan de lijn! Tenzij hij echt super onder apél staat, dan mag ie van mij zoveel loslopen als wie wil. maar geen tandjes in kinderen, andermans huisdieren of wild.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:41

mrie schreef:
Als jij mij aan zou spreken en vervolgens zou zeggen dat jij mijn hond dan wel even zou corrigeren, dan had je misschien wel een klap op je bek gehad van me. Dus ik denk dat je er goed vanaf gekomen bent. Wat is dat nou voor een manier van doen. Je zegt in feite: U moet naar mij luisteren en zo niet... En dan volgt er een bedreiging. Vind je het gek dat die man onredelijk gaat doen.

Je klaagt verder over dat zijn hond los liep, en vergoeilijkt dat je jouwe ook los liep. Die man had toch ook zijn hond niet los met de bedoeling even lekker in de hakken van en paard te gaan hangen.
Zoals jij het hier beschrijft hebje het echt over jezelf afgeroepen. En ik zeg niet dat de man met de windhond schuldvrij is. Maar ik eb ook stellig de indruk dat je nogal subjectief geschreven hebt. Ik zou maar wat minder hoog van de toren blazen.

:roll: wauw, stoere meid zeg..mag heel bokt even weten dat jij iemand op zijn bek zou slaan, ik voel de stress nu al..
Dus omdat iemand iets doet wat jii niet vind kunnen, mag jij wel iets doen wat niet mag? iets met hersenmassa heet dat..

Ts: ik snap je reactie helemaal, maar zelf heb ik intussen geleerd dat hondeneigenaren het gewoon niet begrijpen. De beste tip is een lange zweep mee, afstappen als een hond verder gaat als een beetje lollig op je afkomen en als hij echt te ver gaat even een zwiep. Voor de hond niet leuk, maar het scheelt een hoop ellende. ik heb tot nu toe altijd bij dreigen weten te houden. Ook een hond weet wel wanneer je het meent.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:52

mrie schreef:
Als jij mij aan zou spreken en vervolgens zou zeggen dat jij mijn hond dan wel even zou corrigeren, dan had je misschien wel een klap op je bek gehad van me. Dus ik denk dat je er goed vanaf gekomen bent. Wat is dat nou voor een manier van doen. Je zegt in feite: U moet naar mij luisteren en zo niet... En dan volgt er een bedreiging. Vind je het gek dat die man onredelijk gaat doen.
.

Excusé???

Lees je eigen commentaar eens goed door!

Wat is dat nou voor een manier van doen. Je zegt in feite: U moet naar mij luisteren en zo niet

Wellicht als de hond goed geluisterd had hoeft de eigenaar niet te dreigen met een klap op de bek. En sorry, maar als mijn hond door de commando's heen breekt en op een paard afstormt krijgt HIJ die klap! Van MIJ! En niemand anders. En niet de eigenaar van het paard omdat die jou erop aanspreekt. Omgedraaide wereld toch zeker?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:54

gekvanfleur schreef:
mrie schreef:

Je klaagt verder over dat zijn hond los liep, en vergoeilijkt dat je jouwe ook los liep. Die man had toch ook zijn hond niet los met de bedoeling even lekker in de hakken van en paard te gaan hangen.
Zoals jij het hier beschrijft hebje het echt over jezelf afgeroepen. En ik zeg niet dat de man met de windhond schuldvrij is. Maar ik eb ook stellig de indruk dat je nogal subjectief geschreven hebt. Ik zou maar wat minder hoog van de toren blazen.

:roll: wauw, stoere meid zeg..mag heel bokt even weten dat jij iemand op zijn bek zou slaan, ik voel de stress nu al..
Dus omdat iemand iets doet wat jii niet vind kunnen, mag jij wel iets doen wat niet mag? iets met hersenmassa heet dat..

Ts: ik snap je reactie helemaal, maar zelf heb ik intussen geleerd dat hondeneigenaren het gewoon niet begrijpen. De beste tip is een lange zweep mee, afstappen als een hond verder gaat als een beetje lollig op je afkomen en als hij echt te ver gaat even een zwiep. Voor de hond niet leuk, maar het scheelt een hoop ellende. ik heb tot nu toe altijd bij dreigen weten te houden. Ook een hond weet wel wanneer je het meent.

Ts had zelf een loslopende hond bij, is dus ook één van die hondeneigenaren... en zat zelf niet op het paard.

Misschien eerst beter het verhaal lezen...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:37

Bizar dat mensen vinden dat de TS niet mag ingrijpen omdat hij niet op het paard zat en een losse hond bij had.

Als ik met mijn Poedel ergens loop (en die loopt meestal ook los) en ik zie een willekeurige ruiter "aangevallen" worden door een hond dan help ik de ruiter ook gewoon door in te grijpen hoor, lijkt me niet meer dan gewoon sociaal gedrag? :?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:38

Schijnbaar moet je tegenwoordig eerst voldoen aan alle regels voordat je pas mag ingrijpen...

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 14:43

Vindt het ook apart. Stel dat een vriend / familielid wie dan ook in elkaar geslagen wordt. Dan mag je dus niet ingrijpen, want het is jou zaak niet dus bemoei jezelf er niet mee. Heel raar dit. Ik was eens op een vliegveld daar schopte een volwassen man een meisje van 21. Ik heb toen ingegrepen en hem overgedragen aan AirPort security. Volgens veel mensen hier had ik door moeten lopen. En het haar zelf moeten laten oplossen. Want waarom zou ik me ermee bemoeien. Dit is precies wat mis is met de maatschappij. Mijn vriendin was in gevaar. Natuurlijk grijp ik in. Dat zouden veel meer mensen moeten doen. Dan hoor je die verhalen niet dat mensen dood geschopt worden en omstanders alleen maar kijken en nie ingrijpen. En ij snap dat niet iedereen dit durft of kan. Maar dat neemt niet weg dat iedereen maar weg zou moeten kijken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 14:46

Op de vorige pensionstal had ik ook een aanvaring met iemand, was die persoon al meerdere keren tegen gekomen op afstand en wist dat er al met andere aanvaringen waren geweest. Op een zaterdagavond liepen wij met de honden in het bos, beide los, beide oudjes, kom je uitgerekend diegene tegen met de hond. De hond begon te jagen op de oudste van ons zegt het baasje nog heel leuk ach hij heeft nog geen eten gehad zal wel honger hebben, deze is in paniek gaan rennen en tegen een boom aan, was bijna bewusteloos. Mijn man er nog achter aan maar de persoon met hond nergens meer te bekennen. Laat ik de bewuste persoon met hond daags er na weer tegen komen maar dit keer was ik te paard. Hond was mijn paard aan het treiteren en het had niet veel meer nodig dat het tot gericht meppen kwam van mijn paard. Bewuste persoon had me daar een grote waffel tegen mij, moest mijn paard onder controle houden want anders deed hij er wel wat aan, heb diegene aangekeken en de woorden van de dag ervoor herhaald, ach mijn paard heeft nog niet gegeten dus zal wel honger hebben, kon door een beste rake mep met de zweep op de hond nog voorkomen dat deze raak werd getrapt door mijn paard, eigenaar en bewuste hond daar nooit meer gezien.

Soms moet je uit veiligheid gewoon ingrijpen, of dat op een leuke manier is of niet, dat maakt mij niet uit als het maar duidelijk is voor zowel de hond als het baasje.

Hondakevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 16:10

meggiemeg schreef:
Op de vorige pensionstal had ik ook een aanvaring met iemand, was die persoon al meerdere keren tegen gekomen op afstand en wist dat er al met andere aanvaringen waren geweest. Op een zaterdagavond liepen wij met de honden in het bos, beide los, beide oudjes, kom je uitgerekend diegene tegen met de hond. De hond begon te jagen op de oudste van ons zegt het baasje nog heel leuk ach hij heeft nog geen eten gehad zal wel honger hebben, deze is in paniek gaan rennen en tegen een boom aan, was bijna bewusteloos. Mijn man er nog achter aan maar de persoon met hond nergens meer te bekennen. Laat ik de bewuste persoon met hond daags er na weer tegen komen maar dit keer was ik te paard. Hond was mijn paard aan het treiteren en het had niet veel meer nodig dat het tot gericht meppen kwam van mijn paard. Bewuste persoon had me daar een grote waffel tegen mij, moest mijn paard onder controle houden want anders deed hij er wel wat aan, heb diegene aangekeken en de woorden van de dag ervoor herhaald, ach mijn paard heeft nog niet gegeten dus zal wel honger hebben, kon door een beste rake mep met de zweep op de hond nog voorkomen dat deze raak werd getrapt door mijn paard, eigenaar en bewuste hond daar nooit meer gezien.

Soms moet je uit veiligheid gewoon ingrijpen, of dat op een leuke manier is of niet, dat maakt mij niet uit als het maar duidelijk is voor zowel de hond als het baasje.

Het is verschrikkelijk dat het zo moet. Dit Heeft dan ook echt met het baasje van de hond te maken. Arrogante kwal. Er zijn inmiddels 17 milliloen gergristeerde Nederlanders. Die allemaal met elkaar moeten leven op het kleine stukje Nederland. Als iedereen rekening zou houden met elkaar kwamen deze situaties niet voor. Hoop dat alles is goed gekomen met je hond en paard. En goed dat je de bewuste man nooit meer gezien hebt.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:19

door dit soort mensen heb ik een pony die zich opspant als hij nog maar een vreemde hond ziet. Heel frustrerend. Pups gehad die bijna in zn staart hingen, werd niet gecorrigeerd want 'met een trap leerden ze het wel af' werd er dan gezegd. Letterlijk mechelaars in zn billen, een rottweiler op zn rug en staffords gehad die eindeloos rondjes om hem circelden en in zn benen beten. Maar volgens baasje deden ze niks hoor, zelfs niet na mijn vraag om ze bij te houden.

TS ik vind dat je prima gehandeld hebt, ik had al veel eerder gecorrigeerd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:46

Hondakevin schreef:
Het is verschrikkelijk dat het zo moet. Dit Heeft dan ook echt met het baasje van de hond te maken. Arrogante kwal. Er zijn inmiddels 17 milliloen gergristeerde Nederlanders. Die allemaal met elkaar moeten leven op het kleine stukje Nederland. Als iedereen rekening zou houden met elkaar kwamen deze situaties niet voor. Hoop dat alles is goed gekomen met je hond en paard. En goed dat je de bewuste man nooit meer gezien hebt.

Ik ben het eens met de reacties van alle anderen hoor, dat de baas aangepakt moet worden omdat het een groot gebrek in de opvoeding is naar een dier. Alleen is het soms beter om zoals in mijn geval de hond dusdanig te laten schrikken dat deze het niet snel meer zal doen, daarna had ik graag de eigenaar aan gepakt op dezelfde manier maar helaas.