Hoe stal jij je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Re: Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:30

@TS
Hoe representatief denk je dat er hier gereageerd gaat worden? Bokt zou Bokt niet zijn als het niet iedereen die zijn paard minder dan 6-8uur per dag buiten heeft staan afschiet. Dus reageren veel mensen die hun paard op stal huisvesten niet (meer) op dit soort topics...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:33

Mijn paard staat 24/7 buiten met zijn vriendje. In de 7 jaar dat ik hem heb heeft hij misschien een dag of 5 binnen gestaan tot deze week. Nu helaas mok te pakken dus binnen blijven tot het beter weer is en alles genezen is. Ik wandel nu 2 keer per dag 20/30 minuten met hem.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:37

Graffi86 schreef:
@TS
Hoe representatief denk je dat er hier gereageerd gaat worden? Bokt zou Bokt niet zijn als het niet iedereen die zijn paard minder dan 6-8uur per dag buiten heeft staan afschiet. Dus reageren veel mensen die hun paard op stal huisvesten niet (meer) op dit soort topics...

Het is toch ook niet echt meer van deze tijd om je paard op stal te houden? Ik geloof niet dat iemand met een beetje verstand van paarden welzijn dat doet. al heb je natuurlijk nog steeds mensen met paarden die geen paardenmensen zijn.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:42

Toen ik net mijn paard had wist ik ook niet beter en was het in mijn ogen normaal als een paard 24/7 op stal stond...
Inmiddels komt ze 4 uur in de groep buiten, wat voor haar genoeg is ivm mok en koliek. Daarnaast heeft ze een uitloop aan stal dus kan ze zelf nog buiten gaan staan wanneer ze wilt.
Maar ik merk wel dat ze hierdoor veel lekkerder in d'r vel zit.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:57

Hier op een simpele pensionstal 's zomers 24/7 buiten vanaf dat het land het toelaat totdat het niet meer gaat qua weer/gras/conditie van het land. Iig vanaf eind april tot eind oktober.
De winter maanden zijn schipperen met paddocks. Mijn paard komt haast niet op de paddock (doe ik haar ook allerminst een plezier mee), maar heeft wel een bestraatte uitloop aan haar stal en kan dus de hele dag naar buiten als ze wil. Het is niet heel groot, maar groot genoeg om lekker rond te schooien en dromerig naar de auto's in de verte te kijken. Genoeg mentale afleiding dus.
Dit in combinatie met de persoonlijkheid van mijn paard (al wat ouder en geen plezier in hele dag paddock, vrij gevoelig voor winterweer ook) vind ik het een zeer goede optie voor haar.
Natuurlijk zou het heerlijk zijn als het land het hele jaar prachtig droog zou blijven en ze overdag lekker met de kudde naar buiten konden. Maar midden in het polderland is dat nou eenmaal haast niet te realiseren. Je zakt er swinters gewoon tot aan je knieën de blub in, en dus doen we het met op een na beste optie.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:15

smurffie schreef:
Graffi86 schreef:
@TS

Het is toch ook niet echt meer van deze tijd om je paard op stal te houden? Ik geloof niet dat iemand met een beetje verstand van paarden welzijn dat doet. al heb je natuurlijk nog steeds mensen met paarden die geen paardenmensen zijn.

Waarom niet een ieder die een paard op een andere manier stalt dan voor jou persoonlijk wenselijk is ook in zijn/haar waarde laten?
Ik heb al heel lang (meer dan 15jr) paarden en naast de eerste jaren waarin ze voornamelijk binnen stonden heb ik ze ook een aantal jaar 24/7 buiten gehad en dat is echt niet altijd zaligmakend en gaat hier ook niet meer gebeuren. Desalniettemin zal ik mensen die van mening zijn dat 24/7 buiten het aller allerbeste en diervriendelijkste is altijd in hun waarde laten ondanks dat ik inmiddels zelf wel beter weet.
Het zou fijn zijn als mensen die hun paarden op een andere manier houden ook in hun waarde gelaten worden, of je het er nou mee eens bent of niet. Iedereen geeft om zn beest en doet wat in hun ogen het beste is en een paar rotopmerkingen op bokt maken daar echt geen verschil in, ja dat bokt straks vol zit met mensen die hun mond niet meer open durven te trekken als de paarden op een andere manier gehouden worden dan het 'bokt-ideaal'.
Leven en laten leven.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:32

Ik laat mensen die hun paard in hun waarde laten in hun waarde. Al komt het beestje er 2 uuruit in de winter (in vrijheid, niet om te trainen). Ik zou zelf in de winter ook geen 24/7 meer willen. Maar 24/7 in stal kan ik geen respect voor hebben omdat je totaal niets doet aan de behoefte van je paard. Ik vind het wat weg hebben van mishandeling om een paard geen paard te laten zijn maar een speeltje die voor jou op wedstrijd moet presteren.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 15:32

saddledancer schreef:
Wij hebben grote stallen, en ik heb een kleine kamer, daar kan ik echt niet rennen :')
Verder vind ik niet dat een paard zelf maar moet aanvoelen wat t beste is, want dan zou ie er ook niet voor kiezen om een mens op zijn rug te hebben hoor, dat vind ik altijd zo'n non argument, als t dan allemaal zo natuurlijk moet, breng ze dan maar naar de oostvaarders plassen :')
Misschien is 24/7 op stal niet ideaal, maar denk dat onze paarden het beter hebben dan menig particulier beestje dat al dan niet uren per dag buiten komt :j

Van mij hoeft het niet natuurlijk allemaal hoor, maar een paard paard laten zijn vind ik iets anders. Een paard is een dier die zijn beweging nodig heeft en dat hij prima zelf aan kan voelen als hij wilt rennen of niet. In een stal heeft hij die keuze niet en daar kan je vervelende paarden van krijgen. En wie moet anders aanvoelen wat het beste is? Volgens mij kan een paard dat alleen zelf maar goed. Tegenwoordig hebben ze daar inderdaad vaak een handje bij nodig. Maar gewoon het contact met andere paarden en beweging in de wei kunnen ze echt wel zelf regelen en aanvoelen. :j ik geloof trouwens best dat je paarden het prima hebben. Dus dit is ook gewoon hoe ik erover denk ;) en ik zeg niet dat ik van 24/7 buiten stallen ben. Ik vind het gewoon belangrijk dat ze wel is buiten komen, en dat komen jou paarden. Prima dan toch? :) zoals ik al zei de mijne staat in de nacht op stal dus ertegen ben ik niet.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 15:45

Graffi86 schreef:
@TS

Ik heb het gemerkt ja.. Ik laat gewoon mijn mening altijd weten met daarbij dat diegene het zelf moet weten en zijn ding moet doen en dat mag. Maar er word helaas soms vel op elkaar gereageerd. Jammer

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:55

Bij ons swinters overdag op de paddocks, zomers op de wei, maar als het erg heet is snachts op de wei en overdag op stal.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:58

Saddledancer hoezo denk jij dat jullie paarden het beter hebben dan menig particulier paard?

Polly hoezo ben jij geen voorstander van 24/7 buiten?

Puur uit nieuwsgierigheid :)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:05

smurffie schreef:
Graffi86 schreef:
@TS

Ligt er aan wat je bedoeld met 'op stal houden'. Hier op Bokt moet alles 24/7 buiten lopen, en het liefst alles 'loos' (deken, bit, boom, enz). Dat niet ieder dier, mens of deel van NL daarvoor geschikt is wordt even buiten beschouwing gelaten.
In een ander topic kreeg ik te horen dat ik maar naar Oost-NL moest verhuizen of mijn paarden moest verkopen, omdat ik nu op klei/veen-grond woon en de paarden daar 'swinters echt de wei niet op kunnen.

Mijn paarden staat 'szomers 4-6u per dag op de wei, en 1-2u op de paddock. 'sWinters vervalt de wei, en is het dus alleen paddock. Zielig? Geen idee, paarden zien er gezond uit, hebben noch stal- noch fysieke gebreken en zijn het hele jaar door relaxed te rijden. Zal dus blijkbaar wel iets goed doen in hun ogen, en dat telt voor mij 100x zwaarder dan alle kritieken op Bokt.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:17

De pensionstal waar ik in het weekend werk heeft de paarden eigenlijk altijd binnen.
Klanten zijn zelf verantwoordelijk over de tijd dat hun paard naar buiten gaat.
Doordeweeks kan tegen betaling je paard voor een uur in de molen of uur in de paddock gezet worden.
Sommige klanten zie je echt 3x per dag komen voor hun paard en andere laten ze wel is een dagje staan.
Ik zie zelf geen paarden die er onder lijden, tuurlijk de ene komt graag meer buiten dan de ander, maar geen gebreken etc.
De paarden hebben altijd wat te knabbelen en staan dik in het stro in ruime boxen.

(Stal is in de randstad)

Toegevoegd: In de zomer is er de mogelijkheid tot 24/7 buiten in de weide
Laatst bijgewerkt door Obelix95 op 05-03-16 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:19

Wat ik bedoel met op stal houden zijn paarden die in hun box staan en er alleen uit komen voor training, stapmolen of de bak door gejaagd worden (ook wel losgooien met zweep) en verder dus 23 uur binnen in een hok staan.
Van mij hoeven paarden echt niet zo veel naar buiten als die van mij ( ongeveer 15 uur per dag) en absoluut geen 24/7 buiten, daar werd mijn paard ook ongelukkig van.
Maar 23 uur per dag in een hokje stoppen, geen lichamelijk contact met andere paarden, geen mogelijkheid tot lekker scharrelen, geen mogelijkheid tot spelen, geen benen strekken. Nee dat vind ik echt zielig en daar kan ik geen greintje respect voor opbrengen.

En dan het excuus randstad die iedere keer komt boven drijven.. ik woon ook midden in de randstad.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:29

Graffi86 schreef:
@TS

Ik durf hier best te reageren en te vertellen dat mijn paard op dit moment niet zo veel buiten komt.

Hier is het gewoon te nat om ze s' winters op de weide te hebben dus zijn we nu helaas paddock gebonden, en gezien we ze allemaal naar buiten willen hebben zijn we aan dag delen gebonden en komt de mijne er momenteel naast het trainen en eventueel stappen er ongeveer 3-4 uur uit.
Zou ik dat anders zien? Ja tuurlijk baal ik een beetje als het weer van dat mooie weer is en ze niet wat langer buiten heeft gestaan, maar het is nu even niet anders en van de zomer als de weide weer toegankelijk is word het allemaal even wat makkelijker :)
Verder lijkt het er op dat ik er soms meer last van heb dan bijvoorbeeld mijn jonge merrie want die geeft altijd vrij snel aan weer naar binnen te willen door onrustig gedrag te vertonen, vooral bij slecht weer.

Wel durf ik te stellen dat onze paarden er allemaal gezond en fit bij staan, beter dan sommige stallen waar ik kom waar de paarden veel langer buiten staan, maar gezien de grond hier de gehele dag in een kaal ingemodderd weiland staan. Dus dan maar liever wat minder naar buiten.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:34

smurffie schreef:
Wat ik bedoel met op stal houden zijn paarden die in hun box staan en er alleen uit komen voor training, stapmolen of de bak door gejaagd worden (ook wel losgooien met zweep) en verder dus 23 uur binnen in een hok staan.
Van mij hoeven paarden echt niet zo veel naar buiten als die van mij ( ongeveer 15 uur per dag) en absoluut geen 24/7 buiten, daar werd mijn paard ook ongelukkig van.
Maar 23 uur per dag in een hokje stoppen, geen lichamelijk contact met andere paarden, geen mogelijkheid tot lekker scharrelen, geen mogelijkheid tot spelen, geen benen strekken. Nee dat vind ik echt zielig en daar kan ik geen greintje respect voor opbrengen.

En dan het excuus randstad die iedere keer komt boven drijven.. ik woon ook midden in de randstad.

Met dat bovenste ben ik het helemaal eens. Een paard moet sociaal contact kunnen hebben en uit z'n plaat kunnen gaan als hij daar zin in heeft. Dat is voor mij dagelijks los (met een ander paard!), en ook op stal elkaar kunnen zien en aanraken.

Daarnaast vind ik wel dat ligging/woonplaats effect heeft op het houden van een paard. Jij vindt dat je in de Randstad woont, alleen woon je wel in het Groene Hart van de Randstad. Dus toch iets meer ruimte en weiland dan iemand die bijvoorbeeld in de stadsregio Amsterdam of Den Haag woont. Maakt niet uit, maar dat zorgt er toch voor dat er minder ruimte is. Zowel voor stalling, weidegang als voor buitenritten. Dan is het een afweging die je maakt, wat telt het zwaarst?

Ik kan mijn paarden een stuk de polder in verhuizen, waar ze meer buiten komen, 'swinters tot hun knieën in de blubber kunnen staan, maar wel 24/7 buiten komen. Alleen zal ik het daar veelal moeten doen met een losse buitenbak, of een rondje langs de weg stappen. Nou heb ik 2 paarden die bakwerk vreselijk vinden en er strontchagrijnig van worden. Dus heb ik gekozen voor een stal met goede uitrijmogelijkheden, en dus maar wat minder weidegang.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:38

Die twee van mij hebben eigen keuze of ze buiten of binnen staan.
Zowel in de weide als de paddock hebben ze een stal. In de weide een schuilstal. En de paddock aan huis de 'echte' stallen. Die tzt ook afgesloten kunnen worden. Zitten nu nog geen deuren in, want is nog in aanbouw. Maar ze maken er al wel gebruik van. :j En doordat er nu nog geen deuren in zitten zie ik dat ze de stal opzoeken als het met bakken uit de lucht komt. :j En 's avonds laat gaat ze ook liever in de stal staan dan er buiten in de paddock.
Dus denk dat ik de stal zo houd dat de deuren gewoon open staan en ze zelf een keuze kunnen maken. En als ze op - van voor reden dan ook - op stal moeten de deuren dicht kunnen. :)
En wat me opvalt is dat ze de stal schoon houden en buiten poepen. _O- Ideaal! Dus denk dat ik het maar zo laat zoals het is.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:45

Ik schrik er wel van dat er paarden zijn de bijna de hele dag binnen staan, lijkt mij geen paardwaardig bestaan.

Toen ik nog een eigen paard had stond hij eerst twee jaar 24/7 buiten en in de winter binnen in een ruime box. Vooral door dat ze in de winter vrij veel binnen stonden zijn wij toen verhuist naar een stal waarbij ze 12/7 op paddock zouden staan. Helaas paste ons paard niet goed in de groep en werd hij zonder overleg met ons gewoon de hele dag binnen gehouden, resultaat een ongelofelijk vervelend, depressief paard. Dus daar zijn we na een week weg gegaan.

Uit eindelijk hebben we een jaar lang op een luxe pension stal gestaan waar de paarden in de winter en herfst 14/7 op paddock stonden met twee maatjes en in de zomer 24/7 op land met 5 maatjes. Als ze op stal stonden kregen ze een goed gevuld hooinet dat bijgevuld werd zodra hij leeg was. Veder had hij een enorme box van 4x5 waar hij contact kon maken met andere paarden, ook was er een dikke stro laag om op de liggen. Ik heb aan deze stal dan ook echt een heel happy paard over gehouden.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:10

Waar ik mij nog het meeste over verbaas is dat mensen zijn met paarden blijkbaar (?) het normaal en/of vanzelfsprekend vinden om hun paard een dag op de box te laten staan (stalrust/medische redenen daarbuiten gelaten)???????????????

Vraag mij echt serieus af onder welke steen die mensen vandaan komen. ;(
Dan hebben we het minimaal over 36-48 u stilstaan van een bewegingsdier op gemiddeld 3 bij 3-4 meter? * box met uitloop is al weer wat anders

Paard is in de eerste plaats toch bv een sociaal bewegingsdier, dus ruimte om te biomechanische werking van het lichaam te onderhouden en sociaal contact te onderhouden met andere soortgenoten (naast gedegen voer, etc.

Heel bijzonder om te lezen. Al komt je paard er per dag maar 20 min uit voor de nodig nodige beweging (zie ook onderzoeken), dat is toch minimaal wat je een bewegingsdier dient te bieden> Tussen 24/7 op stal en 24/7 buiten zit een groot verschil en is een groot grijs gebied. Ik zie bv zelf iever dat een paard dan 2-3x per dag een half uur of een uur (naast training of e.d.) de box uit komt om te bewegen en/of sociaal contact, dan 3u de box uit en dan weer 21 uur opgepot staan :(:)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:43

Ik ben heel erg benieuwd naar de regio's waar de mensen wonen die zo hard lopen te roepen dat paarden maar naar buiten moeten, meerdere uren per dag. Ja natuurlijk is dat ideaal maar ik wil die mensen van harte uitnodigen om hier in de buurt eens een aantal pensionstallen te bezoeken. De meeste stallen hebben een buitenbak en 1 of 2 paddocks, weidegang is op onze west friese kleibodem een no go dus ja wat dan? Je paard weg doen? De meeste stallen zijn zelf service dus buiten zetten als je er zelf bent en niet weggaan want dan kan een ander zn beest niet kwijt. En bij elkaar zetten? Hola dat is hard vloeken want dan kon je paard weleens een kaal plekje oplopen.

Gelukkig heb ik nu een fijne stal waar ze in groepjes buiten komen, meerdere uren maar dat is hier in de regio uniek.

anniekow schreef:
Polly hoezo ben jij geen voorstander van 24/7 buiten?

Omdat ik geboren en getogen ben in de westfriese klei en een paard hier 24/7 buiten is een soort garantie op blessures. Klei word een grote glijbaan en daarnaast zakken ze tot hun buik weg. De afgelopen jaren heb ik wegens omstandigheden weinig tot niks met mn pony's gedaan en stonden ze dus 24/7 buiten, dat betekende wel dat ik er in het natte seizoen ook niks mee kón doen omdat de klei in bonken aan hun poten zat, er dikke slierten klei aan hun buik hing en omdat de wei spekglad was. Ik heb deze pony's nu 16 jaar en ik heb ze niet meer zo timide gezien als toen ze 24/7 buiten liepen in de winter.
Ze stonden bij mij op een verhard stuk (met toegang tot weiland) met een ruif hooi die nooit leeg was en vers water onder een afdak.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:45

Graffi86 schreef:
smurffie schreef:

Met dat bovenste ben ik het helemaal eens. Een paard moet sociaal contact kunnen hebben en uit z'n plaat kunnen gaan als hij daar zin in heeft. Dat is voor mij dagelijks los (met een ander paard!), en ook op stal elkaar kunnen zien en aanraken.

Daarnaast vind ik wel dat ligging/woonplaats effect heeft op het houden van een paard. Jij vindt dat je in de Randstad woont, alleen woon je wel in het Groene Hart van de Randstad. Dus toch iets meer ruimte en weiland dan iemand die bijvoorbeeld in de stadsregio Amsterdam of Den Haag woont. Maakt niet uit, maar dat zorgt er toch voor dat er minder ruimte is. Zowel voor stalling, weidegang als voor buitenritten. Dan is het een afweging die je maakt, wat telt het zwaarst?

Ik kan mijn paarden een stuk de polder in verhuizen, waar ze meer buiten komen, 'swinters tot hun knieën in de blubber kunnen staan, maar wel 24/7 buiten komen. Alleen zal ik het daar veelal moeten doen met een losse buitenbak, of een rondje langs de weg stappen. Nou heb ik 2 paarden die bakwerk vreselijk vinden en er strontchagrijnig van worden. Dus heb ik gekozen voor een stal met goede uitrijmogelijkheden, en dus maar wat minder weidegang.

Ik woon hier met de paarden aan huis sinds 1,5 jaar. Hiervoor in de bollenstreek (=bollengrond) daar bleef mijn paard niet binnen. Regio den Haag en Amsterdam zijn genoeg stallen waar paarden gewoon buiten komen. Alleen als je hartje Amsterdam gaat wonen kan het zijn dat je er verder voor moet reizen ja.
Keuzes maken is wel een item. Vaak zie je of buiten, of binnenbak.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:54

Hier in de buurt is het ook heel normaal dat de paarden niet structureel een paar uur buiten komen, meestal moet je het zelf regelen (en erbij blijven omdat anders een ander zn beest niet kwijt kan)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:54

saddledancer schreef:
Wij hebben grote stallen, en ik heb een kleine kamer, daar kan ik echt niet rennen :')
Verder vind ik niet dat een paard zelf maar moet aanvoelen wat t beste is, want dan zou ie er ook niet voor kiezen om een mens op zijn rug te hebben hoor, dat vind ik altijd zo'n non argument, als t dan allemaal zo natuurlijk moet, breng ze dan maar naar de oostvaarders plassen :')
Misschien is 24/7 op stal niet ideaal, maar denk dat onze paarden het beter hebben dan menig particulier beestje dat al dan niet uren per dag buiten komt :j

Verdiep je in de basisbehoefte van een paard! 23/7 op stal komt daar niet in voor!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:06

Wij hebben 24/7 buiten met schuilstal die echt enorm is. Ze kunnen 's nachts op de paddock staan met schuilmogelijkheid, en overdag 's winters in de bak met wat kort gras(zeg maar bijna geen :p) en overdag 's zomers op het land tegenover ons huis(dit is 1 hectare groot en er staat een mooi grasvlak klaar voor van de zomer). Ze krijgen onbeperkt hooi in de schuilstal en daar staat ook hun water. Meestal in de winter krijgen ze nog hooi bij(buiten 's ochtends en 's avonds 4 slowfeederzakken hooi vol) 1 of 2 manden hooi.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:10

Wij hebben een schuilstal voor onze grote paarden ( 3 paarden) met paddock en hele tijd hooi. in zomer staan ze vanaf 11 uur op de wei en gaan om 10 uur weer naar de paddock met hooi.

De 2 kleintjes hebben een eigen schuilstal met loopruimte en gaan ook in zomer om 11 uur naar het weiland met zijn 2en. ( ze mogen niet teveel eten dus hebben een andere weide).

We zetten ze zelf niet in de wei maar hebben een automatische poort. Dus hier staan ze 24/7 buiten.
Onze ponys en paarden staan liever buiten alleen 1 shetlander heeft vroeger binnen gestaan doordat ze keuringen liep en een fokmerrie was ( bij oude eigenaar).