Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Graffi86 schreef:@TS
Hoe representatief denk je dat er hier gereageerd gaat worden? Bokt zou Bokt niet zijn als het niet iedereen die zijn paard minder dan 6-8uur per dag buiten heeft staan afschiet. Dus reageren veel mensen die hun paard op stal huisvesten niet (meer) op dit soort topics...
smurffie schreef:Graffi86 schreef:@TS
Hoe representatief denk je dat er hier gereageerd gaat worden? Bokt zou Bokt niet zijn als het niet iedereen die zijn paard minder dan 6-8uur per dag buiten heeft staan afschiet. Dus reageren veel mensen die hun paard op stal huisvesten niet (meer) op dit soort topics...
Het is toch ook niet echt meer van deze tijd om je paard op stal te houden? Ik geloof niet dat iemand met een beetje verstand van paarden welzijn dat doet. al heb je natuurlijk nog steeds mensen met paarden die geen paardenmensen zijn.
saddledancer schreef:Wij hebben grote stallen, en ik heb een kleine kamer, daar kan ik echt niet rennen![]()
Verder vind ik niet dat een paard zelf maar moet aanvoelen wat t beste is, want dan zou ie er ook niet voor kiezen om een mens op zijn rug te hebben hoor, dat vind ik altijd zo'n non argument, als t dan allemaal zo natuurlijk moet, breng ze dan maar naar de oostvaarders plassen![]()
Misschien is 24/7 op stal niet ideaal, maar denk dat onze paarden het beter hebben dan menig particulier beestje dat al dan niet uren per dag buiten komt
ik geloof trouwens best dat je paarden het prima hebben. Dus dit is ook gewoon hoe ik erover denk
en ik zeg niet dat ik van 24/7 buiten stallen ben. Ik vind het gewoon belangrijk dat ze wel is buiten komen, en dat komen jou paarden. Prima dan toch?
zoals ik al zei de mijne staat in de nacht op stal dus ertegen ben ik niet. Graffi86 schreef:@TS
smurffie schreef:Graffi86 schreef:@TS
Het is toch ook niet echt meer van deze tijd om je paard op stal te houden? Ik geloof niet dat iemand met een beetje verstand van paarden welzijn dat doet. al heb je natuurlijk nog steeds mensen met paarden die geen paardenmensen zijn.
Graffi86 schreef:@TS

smurffie schreef:Wat ik bedoel met op stal houden zijn paarden die in hun box staan en er alleen uit komen voor training, stapmolen of de bak door gejaagd worden (ook wel losgooien met zweep) en verder dus 23 uur binnen in een hok staan.
Van mij hoeven paarden echt niet zo veel naar buiten als die van mij ( ongeveer 15 uur per dag) en absoluut geen 24/7 buiten, daar werd mijn paard ook ongelukkig van.
Maar 23 uur per dag in een hokje stoppen, geen lichamelijk contact met andere paarden, geen mogelijkheid tot lekker scharrelen, geen mogelijkheid tot spelen, geen benen strekken. Nee dat vind ik echt zielig en daar kan ik geen greintje respect voor opbrengen.
En dan het excuus randstad die iedere keer komt boven drijven.. ik woon ook midden in de randstad.
En doordat er nu nog geen deuren in zitten zie ik dat ze de stal opzoeken als het met bakken uit de lucht komt.
En 's avonds laat gaat ze ook liever in de stal staan dan er buiten in de paddock.
Ideaal! Dus denk dat ik het maar zo laat zoals het is.
anniekow schreef:Polly hoezo ben jij geen voorstander van 24/7 buiten?
Graffi86 schreef:smurffie schreef:Wat ik bedoel met op stal houden zijn paarden die in hun box staan en er alleen uit komen voor training, stapmolen of de bak door gejaagd worden (ook wel losgooien met zweep) en verder dus 23 uur binnen in een hok staan.
Van mij hoeven paarden echt niet zo veel naar buiten als die van mij ( ongeveer 15 uur per dag) en absoluut geen 24/7 buiten, daar werd mijn paard ook ongelukkig van.
Maar 23 uur per dag in een hokje stoppen, geen lichamelijk contact met andere paarden, geen mogelijkheid tot lekker scharrelen, geen mogelijkheid tot spelen, geen benen strekken. Nee dat vind ik echt zielig en daar kan ik geen greintje respect voor opbrengen.
En dan het excuus randstad die iedere keer komt boven drijven.. ik woon ook midden in de randstad.
Met dat bovenste ben ik het helemaal eens. Een paard moet sociaal contact kunnen hebben en uit z'n plaat kunnen gaan als hij daar zin in heeft. Dat is voor mij dagelijks los (met een ander paard!), en ook op stal elkaar kunnen zien en aanraken.
Daarnaast vind ik wel dat ligging/woonplaats effect heeft op het houden van een paard. Jij vindt dat je in de Randstad woont, alleen woon je wel in het Groene Hart van de Randstad. Dus toch iets meer ruimte en weiland dan iemand die bijvoorbeeld in de stadsregio Amsterdam of Den Haag woont. Maakt niet uit, maar dat zorgt er toch voor dat er minder ruimte is. Zowel voor stalling, weidegang als voor buitenritten. Dan is het een afweging die je maakt, wat telt het zwaarst?
Ik kan mijn paarden een stuk de polder in verhuizen, waar ze meer buiten komen, 'swinters tot hun knieën in de blubber kunnen staan, maar wel 24/7 buiten komen. Alleen zal ik het daar veelal moeten doen met een losse buitenbak, of een rondje langs de weg stappen. Nou heb ik 2 paarden die bakwerk vreselijk vinden en er strontchagrijnig van worden. Dus heb ik gekozen voor een stal met goede uitrijmogelijkheden, en dus maar wat minder weidegang.
saddledancer schreef:Wij hebben grote stallen, en ik heb een kleine kamer, daar kan ik echt niet rennen![]()
Verder vind ik niet dat een paard zelf maar moet aanvoelen wat t beste is, want dan zou ie er ook niet voor kiezen om een mens op zijn rug te hebben hoor, dat vind ik altijd zo'n non argument, als t dan allemaal zo natuurlijk moet, breng ze dan maar naar de oostvaarders plassen![]()
Misschien is 24/7 op stal niet ideaal, maar denk dat onze paarden het beter hebben dan menig particulier beestje dat al dan niet uren per dag buiten komt