Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:08

Die 4 kilo pulp is dus 1 kg droge pulp + 3 liter water neem ik aan ?
Heb je al eens seniores priores van Subli of masters seniorenbrok van Masters geprobeerd ? Deze 2 producten vinden paarden vaak veel lekkerder als pulp alleen !

simone1

Re: Hoever ga jij op het welzijn van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:55

Jammer ts dat je nog steeds negeert dat hij maagzweren heeft. Als je die niet behandelt kun je er voer instoppen wat je wil....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:01

Ik zou hem ook eens een weekje op de abler zetten. Helemaal niet kostbaar en je weet dan alweer een stuk meer.

Heeft hij zijn hooi altijd helemaal op?

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:05

Hai,
Wij hebben als eens eerder contact gehad toen othello net in de draad was blijven hangen.

Ik loop ook nog altijd te sukkelen met mijn paard. Laatst had ze zichzelf aangetikt op het litteken en was dit weer een beetje open gegaan. Ofwel weer het verband in en boxrust. Mijn paard heeft me nu al dik 5000,- gekost aan dierenarts en verband enzo. Maar ik zou het zo weer doen. Ik heb al zo vaak op het punt gestaan om haar te laten gaan, maar ik kan het niet, als zo'n vrolijk kopje je aankijkt dan smelt je gewoon weg. Ze heeft gelukkig ook geen pijn ervan.

Ik ga ver. Zolang het paardwaardig is.

Dit van jou zijn maar kleine dingetjes. In mijn ogen tenminste

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 16:13

Waar kun je abler verkrijgen en hoeveel kost dat?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:17

Elin_ schreef:
tiwi1969 schreef:
Ik vind dit nog al een aantijging. Moord...

Voor een paard maakt het niet uit, die merkt niets van een korter of langer leven. Een paard leeft in het hier en nu en wil in het hier en nu comfort.
Als er in het bieden van comfort een einde aan de rek van de portemonnee komt is het zeker geen schande om het leven te beëindigen. Liever dat dan dat het dier met gebrekkige behandeling in de wei wordt gezet omdat de eigenaar geen geld meer heeft.

Voor mij persoonlijk speelt toekomstperspectief een grote rol, hoe groot is de kans op genezing en hoe groot is de kans op herhaling.
De leeftijd en algehele conditie is daarbij een belangrijke afweging en de uiteindelijke beslissing over behandelen of inslapen zal ieder voor zich moeten maken, met daarbij zijn of haar eigen doorslaggevende argumenten.

Gelukkig komen de rekeningen van de DA niet allemaal tegelijk, optellen begin ik niet aan.

Voor een paard maakt dat niet uit? Wie ben jij om te bepalen dat ,omdat je het te duur vind, je het leven beëindigt van een dier wat nog een kans had?
Dat noem ik moord ja.

Ik schrik echt van sommige reacties hier die bij ongewenst resultaat van herstel (dier wel te redden,pijnloos bestaan maar kan dan misschien geen Z proef meer lopen) en te hoge kosten ervoor kiezen om het dier onnodig in te laten slapen.
Schandalig, echt schandalig.
:n

Wat moet je dan met een kapot paard? Niet iedereen kan het in de achtertuin zetten als grasmaaier, mijn tuin zou binnen 1 maand kaal zijn. De handel in doen zou voor mij geen optie zijn, als zo'n paard überhaupt al te verkopen zou zijn. Aanbieden als gratis grasmaaier is vragen om ellende en doorverkoop, dus ook dat valt af. Dan zou ik mijn verantwoordelijkheid nemen, en het paard laten inslapen/slachten.

En wie bepaald welke kosten te hoog zijn? Iedereen heeft zijn eigen inkomen en vaste lasten, niet iedereen kan duizenden euro's ophoesten om DA rekeningen te betalen. Kan het niet, of wil dat niet. Dat is ieder zijn eigen keus. Zolang je maar de verantwoordelijkheid neemt voor je dier, op wat voor manier dan ook, om te zorgen dat het niet lijdt, heb je mijn zegen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:19

othelloster schreef:
Waar kun je abler verkrijgen en hoeveel kost dat?

[MD] Maagzweer, Ervaringen?

Hier staat alle info in, en kun je terecht met vragen.
Je kunt er veelal ook wel voor een week aan abler overnemen van iemand.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 16:23

Volg je gevoel...
Mok, rotstraal en vermagering zijn relatief simpel op te lossen... dus over die dingen zou ik me niet druk maken, dat kan elk paard voorkomen. Bij jou paard zal het kunnen komen doordat hij vermagert is, dus wat onstabiel en niet zo sterk, en daardoor komt de mok en rotstraal denk ik.
Nogmaals, vol je gevoel... deze drie dingen vallen op te lossen...
Ik zou vooral kijken of het op de lossen is, en wanneer dat kan kijk ik niet naar het bedrag of de moeite die ik er voor moet doen. Maar ik zou niet willen dat mijn paard dieper in de ellende kwam... en je moet het natuurlijk kunnen betalen.
Verder, 20 is nog niet oud hoor voor een paard, hij hoort dit prima aan te kunnen.
Wat je beslissing ook is... het is jou beslissing, en jij, alleen jij, weet wat het beste is voor je paard!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 16:27

Bedankt ninx!
Had hem de hele middag op de weide laten lopen.
De anderen Paarden op de paddock.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:49

Ik snap je dilemma heel goed! Sinds ik mijn pony heb (2,5 jaar) heeft ze ook altijd iets..
Inmiddels is dit ons lijstje van wat ze heeft gehad in die tijd;

- Bronchitis (weken moeten herstellen met veel medicijnen en aanpassingen in huisvesting)
- Grote diepe beenwond (ook weken moeten herstellen en wondverzorging)
- Ernstige diarree met hoge koorts (hoge DA kosten..)
- Weer een periode bronchitis.
- Wormbesmetting.
- Dikke bult op de uier na een trap van een paard.
- Poging tot veulen fokken; vele behandelingen, 3x naar de andere kant van NL voor de hengst, insemineren om de dag maar geen resultaat.
- Merrie bleek onvruchtbaar na bloedonderzoek; ziekte van cushing.
- Baarmoederontsteking.
- Zwaar hormonaal door de war waardoor ze maanden een klote karakter had en niet te hanteren was. En ik niks met haar kon, rijden was totaal geen optie.

Elke keer dacht ik; wat komt hierna.. En hoelang duurt dit nu.. Hoeveel gaat dit mij weer kosten.. :o
Het waren steeds periodes, dus dan denk je niet snel: dit is het laatste wat ik doe qua medische zorg.
Maar alles bij elkaar heeft het me echt ongelofelijk veel geld gekost. Ik denk wel 3x de aanschaf waarde van de pony.

De medicijnen nu zijn ook echt duur (Prascend en Regumate) maar gelukkig heb ik haar aan huis sinds een jaar dat drukt de kosten. Anders was ze er niet meer geweest. Dan had ik 't niet kunnen betalen.

Je moet kijken naar wat voor jou zelf haalbaar is. En ook of je er nog plezier aan beleeft. Ik heb een periode gehad dat ik er echt klaar mee was. Die eindeloze ellende. Paarden zijn (voor mij) nog altijd een hobby. En uiteindelijk moet er wel balans zijn en wil ik er ook plezier van hebben.

Ik heb nu besloten dat mocht ze bevangen raken (icm de cushing loopt ze wel risico) dan laat ik haar inslapen. Ze is gek op de wei en als ze daar niet meer op kan, dan is het klaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:55

natuurlijk kun je pech hebben,maar veel dingen zijn met goede verzorging te voorkomen.Draadwonden,wormbesmettingen...onder andere.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:22

Ik weet niet of je op mij reageert geerke, maar soms ben je ook afhankelijk van je stalbaas qua omheining (waardoor de draandwond is ontstaan) en met wormbesmetting ben je enorm afhankelijk van de andere paarden waar jouw paard mee samen staat.. Icm met een lage weerstand kan dat toch misgaan.

Gelukkig heb ik dat zelf nu in de hand maar misschien is dat voor TS anders.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:24

xApple schreef:
Ik weet niet of je op mij reageert geerke, maar soms ben je ook afhankelijk van je stalbaas qua omheining (waardoor de draandwond is ontstaan) en met wormbesmetting ben je enorm afhankelijk van de andere paarden waar jouw paard mee samen staat.. Icm met een lage weerstand kan dat toch misgaan.

daar heb je gelijk in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:34

xApple schreef:

En als het mis gaat, ben je ook nog eens afhankelijk van je DA. Ik had een goede, maar moest na onze verhuis op zoek naar een andere. Heb er 3 moeten bellen voor ik eindelijk serieus genomen werd. Daar verlies je als baas ook kostbare tijd mee en soms is de schade nadien niet meer te herstellen zoals in mijn geval. Ik ben 2 kostbare maanden verloren door die idioten die me niet wilde geloven.

Je hebt als baas veel in de hand en als je je dier door en door kent, kan je meestal vrij snel reageren wanneer het niet goed gaat, alleen moet je dan ook nog een fatsoenlijke DA hebben. Als ik dan lees dat dit paard nog nooit doorgestuurd is voor een gastroscopie, dan heb ik toch ook niet al te veel vertrouwen in de DA die bij dit paard komt.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 15:47

Draadwond kwam door dat Oude stalbaas draad niet op orde had.
Ja je Moet eerlijk naar het dier blijven.
Ben net terug en Othello heb ik weer kreupel aangetroffen op de plek waar hij de ontstekingen had, we zijn er series over na het denken om Othello de eeuwige weides Te gunnen... Heb al bericht gestuurd naar DA

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 16:08

TS doe vooral wat je hart je ingeeft. Je bent een goede baas, en je kunt niet de hele wereld tevreden stellen. Voor de een stop je te vroeg, voor de ander te laat. Doe wat voor jou goed voelt, en weet dat je er alles aan hebt gedaan. Wat je ook beslist, heeft veel sterkte de komende tijd! :(:)

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 16:35

Bedankt!

jurgeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:09

Hoe graag je soms ook nog wilt, je moet blijven luisteren naar je paard, sterkte in de beslissing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:21

Wat rot dat het zo slecht met hem gaat.

Ik ben waarschijnlijk vrij nuchter in die dingen en ga lang niet zover als de meeste paardeneigenaren zouden gaan. Als je weet dat je binnen afzienbare tijd het besluit moet nemen om een paard te laten gaan, vind ik dat je die beslissing ook best wat naar voren mag schuiven. En dat je die tijd niet eindeloos hoeft te rekken met (dure) medicatie, behandelingen en alle zorgen daaromheen. Het maakt naar mijn idee voor een paard geen verschil of hij over een paar maanden gaat, over een jaar of nu.

Heel veel sterkte met het maken van een keuze.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:48

He wat een nare update! Heel veel sterkte de komende tijd.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:35

Volg je gevoel, kijk naar de herstelkansen, vraag de dierenarts om een rieeel beeld en kijk waar je hem voor hebt in de sport/recreatie of dat daarna nog haalbaar is. Bij mijn mini als hij bevangen word is het afgelopen, ik zal hem nog wel proberen op te lappen maar gezien hij met pensioen is en al eerder bevangen is geweest zal dat moeilijk zijn. Daarom heeft hij ook aparte middelen om hem daar zover mogelijk vandaan te houden.

Voor mijn welsh schimmel, zou ik een operatie overwegen mits het niet meer van 2000 euro kost en de kans op herstel groot is.
Als de kans op recreatief buitenrijden, en/of sport niet meer mogelijk is is het voor hem niet eerlijk hij geniet ervan om iets te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:34

Graffi86 schreef:
Wat moet je dan met een kapot paard? Niet iedereen kan het in de achtertuin zetten als grasmaaier, mijn tuin zou binnen 1 maand kaal zijn. De handel in doen zou voor mij geen optie zijn, als zo'n paard überhaupt al te verkopen zou zijn. Aanbieden als gratis grasmaaier is vragen om ellende en doorverkoop, dus ook dat valt af. Dan zou ik mijn verantwoordelijkheid nemen, en het paard laten inslapen/slachten.

Een 'kapot' paard kost toch niet per se meer geld of is toch niet ineens lastiger te houden dan een paard waar je nog wel op kan rijden? Dat laatste is zelfs andersom: met een paard waar je niet op kan rijden, is het makkelijker een plek te vinden (geen buiten- binnenbak of zadelkamer nodig). Of is het dier alleen een leven waard als jij erop kan rijden oid?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:38

WildWings schreef:
Graffi86 schreef:

Een 'kapot' paard kost toch niet per se meer geld of is toch niet ineens lastiger te houden dan een paard waar je nog wel op kan rijden? Dat laatste is zelfs andersom: met een paard waar je niet op kan rijden, is het makkelijker een plek te vinden (geen buiten- binnenbak of zadelkamer nodig). Of is het dier alleen een leven waard als jij erop kan rijden oid?

Dan moet ie zo kapot zijn dat je er verder geen kosten meer aan hebt. Ik ken eigenlijk weinig kapotte paarden waar verder geen medische kosten meer aan zijn om ze goed te houden eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:45

Ayasha schreef:
Dan moet ie zo kapot zijn dat je er verder geen kosten meer aan hebt. Ik ken eigenlijk weinig kapotte paarden waar verder geen medische kosten meer aan zijn om ze goed te houden eigenlijk.

Dat weet ik niet hoor, er zijn best aandoeningen waarbij een paard beter niet meer gereden kan worden, maar pijnvrij als grasmaaier functioneert. Maargoed, stel dat je geld kwijt bent (aan een bepaald supplement bijvoorbeeld), dan compenseert dat wel weer met het feit dat je je paard een heel stuk goedkoper kan stallen als je geen rijbak of faciliteiten erbij wilt. En daarnaast vraag ik me af: zijn die extra kosten het dan wel waard als je wél nog op je paard zou kunnen rijden?

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 18:03

Wat een nare update ts |( :(:)

Ik ga heel ver,we hebben onderhand al aardig wat da kosten gehad.zolang hij geen chronische pijn heeft blijf ik hem oplappen..
we hebben al een koliek operatie achter de rug..alleen dit jaar al mok,maagzweer medicatie dagje kliniek.hij is weer helemaal hersteld godzijdank..alleen het idee me grote vriend te verliezen doen de haren in me nek overeind staan...ik vind die 1000 euro grens die ik hier ergens boven las tenenkrommend,maar ieder zijn eigen keuzes...

Heel veel sterkte,moet een moeilijke periode voor jullie zijn...dikke knuffel