[VOLG] Tinker Jynthe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjanien

Re: [VOLG] Tinker Jynthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 15:50

Dit is geen mok. Het zit tussen de kogel en de knie/ spronggewricht. En dan voornamelijk op pijpbeengedeelte heeft ze wondtjes. Achter in een lijn van boven naar beneden. Dus alle symptomen van mijt. We gaan het eerst op deze manier behandelen. Over 7-10 dagen weer met de benen in het bad. Blijft ze dan nog klachten houden kijken we verder.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:40

Rasp= soort droge mok. Dat staat er.
Rasp zitaan de achterkant van het pijpbeen.
De korsten op het pijpbeen is geen teken van mijt. Zoveel da's gaan daarmee de mist in :n.
Geloof me, ik heb meerdere tinkers. En ze hebben regelmatig mijt en rasp, je ontkomt er bijna niet aan. Maar er zit wel degelijk een verschil tussen de 2. En de korsjes aan de pijpbenen zijn absoluut rasp.

Wassen met betadine scrub en honing wondzalf erop. Of groene leem, wil ook helpen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-16 20:29

Ik ga eerst dit proberen. Zie wel dat ik het niet duidelijk heb gezegd ze heeft de wondjes niet op de achterkant van het pijpbeen maar echt aan de binnenkant van het pijpbeen. Maar bedankt voor je tip! Mocht het niet overgaan ga ik dat proberen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 17:01

Jynthe gisteren voor de tweede keer gewassen. We zien haar niet meer stampen of aan de been krabben. Mocht het toch niet helpen ga ik jouw manier toepassen @cp112. Bedankt voor het advies alvast.

Vandaag haar lekker geborsteld de schilfers die ze onder de haren had zitten laten nu echt goed los en kon ik er zo uit borstelen. Haar vandaag even lekker aan de hand laten grazen. Gisteren zijn ze voor het eerst een half uurtje de wei op geweest na het winterseizoen. Vandaag is er kunstmest gestrooid dus nu even wachten op een bui voor ze de wei weer op kunnen. Hoop dat ze dan kwa gewicht nog meer bijtrekt. Kwa gedrag is ze al echt veranderd. Ze staat meer open voor contact en Zoekt het ook zelf op. En ze wordt al lekker jolig. Nog even paar foto's van vandaag in de relax modus . Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 09:48

Jynthe is nu ongeveer 2 maanden bij ons. En ze wordt steeds mooier. <3 de kale plekken op haar hoofd van het ingegroeide halster en op haar schouder zijn helemaal weg. Het halster opdoen vindt ze nu ook geen probleem meer. Ze zoekt steeds meer contact met je. Mooi om te zien hoe de band zich tussen ons ontwikkeld en dat ze me gaat vertrouwen. Als ik bij de paddock kom komt ze altijd meteen naar je toe voor een aai en natuurlijk een snoepje. Want het is een echte tinker alles doet ze voor eten. :D we hebben het rijden even stop gezet. Omdat ze kwa gewicht nog niet heel veel aankomt en ik merk dat ze nog niet helemaal lekker in haar vel zit laten we haar eerst goed op gewicht komen. Ze wordt al wel steeds attenter maar ik wacht nu tot ik zie dat ze er echt aan toe is. Ze heeft natuurlijk ook het nodige meegemaakt dus krijgt even lekker de tijd om bij te komen. Ze lopen nu weer in de wei en ik hoop dat ze nu ze lekker gras kan eten beter op gewicht komt en weer lekker in haar vel gaat zitten. Het onderlinge gedrag met mijn andere paarden is al veel beter. Ze wordt niet meer weggejaagd en geeft nu soms ook zelf een boze blik naar de andere paarden.

Ze is gelukkig weer jeuk en stamp vrij. En gisteren is de smid weer langs geweest. Dat ging deze keer heel goed. 1 keer wou ze gaan liggen maar voor de rest heeft ze het heel netjes gedaan. Er is weer aardig wat afgekomen maar nu staat ze er weer mooi bij.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:02

Ik ga je topic volgen. Erg leuk!

In mijn onderschrift vind je ook het verhaal van mijn zwarte tinker met grote witte bles!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 11:46

Heb al even vluchtig naar je topic gekeken. Leuk paard! Vanavond ga ik even rustig alles doorlezen. Leuk dat je volgt.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 21:36

Zo maar weer eens even een update plaatsen.
We hebben Jynthe de laatste weken lekker van het gras laten genieten en 2 keer per week even longeren of los in de bak. Het rijden hebben we maar even gelaten voor wat het was omdat ze kwa gewicht nog niet veel aan kwam en niet lekker in haar vel zat. Ze sloot zich beetje af dus gewoon even stapje terug gedaan. En dat heeft haar duidelijk goed gedaan. Ze is hele goede maatjes met de shet geworden. Als een weidegenoot ( die geen 1 paard aardig vindt) op de shet af komt gesprint dan springt Jynthe snel tussen beide. Helaas hebben ze ook uitgevonden dat het een leuk spelletje is wanneer je naar binnen moet je eerst paar rondjes door de wei rent en dan achter huis ook even overal gaat rondneuzen . Maar ik ben alleen maar blij met deze acties want ze toont een heel stuk blijer. Donderdag het zadel er weer opgedaan. Ik had haar ervoor weer even ontwormd. En ze zat beetje met hoofd te schudden en met voorbeen te schrapen. Maar gewoon gaan rijden een voorwaarts gehouden. Zelfs nog effe gegaloppeerd wat ze netjes deed. Vandaag haar even gepoetst en los in de bak laten lopen. Erna was ik haar aan het aaien en voelde ik een bobbel onder haar kin tussen de kaken. Keek ik goed zag ik allemaal etter en een wond schoon gemaakt met betandine en wondspray erop. Even overlegd met iemand die op een kliniek heeft gewerkt die dacht misschien aan een ontsteking van een kies wat naar buiten is gegaan. Ze eet wel de laatste weken haar muesli heel slecht en laat de brokken eruit vallen. Morgenvroeg bellen we meteen de tandarts. Daar moest ze toch al naar toe voor een behandeling eens kijken of hun wat kunnen vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:39

Oeh bah :( Goed dat je er even naar laat kijken!

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:38

Ah bah...super dat je er naar laat kijken.. hopelijk is het niets ernstigs :(

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 11:42

Tandarts (ex dierenarts) gebeld en de foto's laten zien. Hun hebben dit nog nooit meegemaakt bij een ontstoken kies. Ze raden aan de da er naar te laten kijken hij denkt aan evt droes. In een ander topic had iemand het over fistel. Daar lijkt het ook erg op. Wordt terug gebeld door de da wanneer die vanmiddag langs komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:04

Ik dacht ook metteen aan droes... hopelijk weet je al meer en is er een DA bij geweest

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:38

Ik dacht ook al meteen aan droes maar ik dacht die gene die bij die kliniek heeft gewerkt dat wel al uitgesloten had maar dat niet dus :(
Vervelend droes :( hopelijk weet je inmiddels al iets meer!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 22:11

Da is geweest en heeft kweek afgenomen. Afwachten of het droes is, ze had alleen wat opgezette lymfe klieren. Voor de rest een heel allert paard wat heel goed eet. Zekere voor onzekere genomen en paard apart van de anderen gezet. Al hoewel de kans ook heel groot is als het droes is dat ze al besmet zijn. Paarden blijven voorlopig even op het erf. Ik krijg van de week de uitslag te horen. Da zei dat het kon dat ze in verleden misschien al eens droes heeft gehad en het nu door een verlaagd imuum systeem nog een keer in mindere mate krijgt. Ik twijfel heel erg of het dat wel is. Ze is de laatste weken juist fitter dan eerst en niks geen ziekte verschijnselen. Afwachten maar en hopen dat het geen droes is en ze snel weer bij haar vriendjes kan. Ze staat nu snachts buiten omdat we geen aparte stal hebben. Maar ze loopt de hele tijd langs de draad omdat ze bij de andere paarden wil. Vannacht blijft de stal van de shet open staan zodat hij in en uit kan lopen en ze elkaar kunnen zien.
Nog wat foto's van gisteren:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 20:07

De uitslag van de kweek is nog steeds niet binnen. De da verwacht dat die er dinsdag is. Aan Jynthe is niks te merken. De plek was met paar dagen al weer dicht en nu zie je enkel nog een kale plek. Vandaag heb ik haar weer opgepakt en hoop dat we deze keer nu wel verder kunnen en de tegenslagen wegblijven. Ik heb haar even los in de bak gegooid en mevrouw had er duidelijk zin in. Morgen heeft ze een dagje vrij en dan wil ik haar maandag voor het eerst op de dubbele longeer lijn proberen.
Gisteren is mijn man mee geweest om afscheidfoto's te maken van een ander paard en hebben we ook nog paar mooie foto's van jynthe gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 21:51

even een update:

Het was gelukkig geen droes. De wond was ook snel weer genezen. Met Jynthe gaat het heel goed, ze is behoorlijk wat kilo's aangekomen. Begint nu echt een speknekkie te krijgen en weer wat voller. Ze voelt zich ook heel erg goed (soms iets te goed). Ik rijd 1-2 keer per week met haar. Opzich is ze heel makkelijk als er een week tussen heeft gezeten is het gewoon weer opstappen. Vorige week had ik eerst even in de bak gereden en daarna gingen we uitstappen op de weg (doen we elke keer) maar mevrouw had dus door dat we altijd weer omgingen draaien en liep de heletijd te waggelen en wou weer terug na huis. Dus dat maar niet gedaan en dan maar een rondje rijden. Omdat er aardig wat groot verkeer was voor de veiligere optie gekomen en het bos in. Nou dat hebben we geweten. Mevrouw wou het bos niet in en op de plek waar een bankje stond kon ze zich wel omdraaien dacht ze. Gevolg dat ze met haar kont op de bank zit maar daar wordt ze niet warm of koud van. Ze bleef daar aan het klieren dus maar via het pad erlangs gereden en verder op het bos in. Komen we op een gegeven moment bij een waterplas en dat vond ze toch niet zo'n goed idee. Dus huppakee stond ze andersom. Ik heb haar telkens weer omgedraaid en opnieuw geprobeerd. Maar ze werd heel vervelend. Telkens omdraaien en beetje omhoog komen en vol met haar kont tegen de boom aan. Op een gegeven moment ging ze dwars door het bos in ben toen afgestapt en zelf voorop gelopen. Ze volgde netjes toen er weer op en terug er door gereden. Er waren ook heel veel dazen waar ze veel last van had de terug weg was het meer dribbelen dan stappen. Thuis afgespoeld en wat muesli gegeven en gepoetst om haar weer tot rust te laten komen. De volgende dag dat ik haar uit de wei haalde werd ze weer beetje nerveus. rustig gepoetst en even gelongeert. Ik merk dat het een heel gevoelig paard is en je er heel voorzichtig mee om moet gaan en ze nog meer vertrouwen moet krijgen. Afgelopen weekend reed ik samen met iemand anders in de bak. En telkens als we bij het andere paard in de buurt kwamen ging mevrouw op de rem en bleef plakken. Ik gaf haar eerst been als gevolg daarop kreeg ik een bok. Ze bleef dit herhalen op een gegeven moment gaf ik haar iets een tikje met de zweep als correctie en toen kwam ze omhoog. Ik dacht ohjee daar gaan we achterover maar gelukkig ging het goed. Daarna nog verder gereden en wel even alle gangen gereden maar niet meer in de buurt van het andere paard en dan ging het goed. Dag erna meteen weer even gereden , wel alleen in de bak. En dat ging hartstikke goed. Heb nog nooit zo fijn kunnen galloperen met haar. Dus dat is nog even een dingetje om te oefenen met haar. Denk dat het puur uit onzekerheid is bij haar en omdat ze heel erg naar mijn andere paard trekt. Komt allemaal goed we gaan er lekker verder mee aan het werk om een goede band op te bouwen. En eerst haar alleen in de bak even iets meer te bevestigen. Ik weet wel dat ze geen standaard tinker is. Haar vorige eigenaar zei ook het is een turbo tinker en dan nog eentje die echt even het vertrouwen in de mens moet krijgen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:24

Typisch Tinkergedrag. Ze zijn inderdaad erg gevoelig. Moet je doorheen, vertrouwen opbouwen, leiding geven, samenwerken, en dan heb je uiteindelijk een wereldpaard waar je alles mee kunt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 09:37

komt me zo bekend voor., die van mij is ook zo gevoelig. en wil ook nog wel eens uitproberen.
veel succes :)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 22:04

Ik ken verschillende tinkers maar zo gevoelig als Jynthe heb ik nog niet mee gemaakt. Maar ik weet nu wel dat het geen lompheid is maar puur angst/gebrek aan vertrouwen. We weten natuurlijk ook niet wat er in Engeland en op transport met haar gebeurt is. Vandaag liet ze zich eerst niet pakken in de wei. Dat is ook nog een dingetje omdat ze een ingegroeid halster had krijg je haar niet makkelijk een halter op. Ik had hem laatst een poos omgelaten en dan kun je haar zo pakken. Maar ik ben bang dat ze misschien een keer ergens achter blijft hangen met het halster. Maar uiteindelijk dan komt ze zo ineens op je af en netjes bij je staan met haar hoofd naar beneden. Vandaag haar even uit de wei gehaald gepoetst en muesli gegeven. En daarna weer terug in de wei gezet.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:47

Er kan best een hele tijd overheen gaan (langer dan je lief is) voordat ze 100% vertrouwen heeft.
Ik ga nooit ver de wei in. Ik blijf na 5 meter staan, vraag om te komen. Meestal komt hij er gelijk aan en soms duurt het een paar minuten. Komt ie niet, draai ik om en loop weg.
Ik heb meestal wel wat lekkers of een knuffel. Voor hem altijd een gok of er wat te snaaien valt of niet.
Zolang je de druk laag houdt, en vraagt zal ze steeds meer zelf laten zien. En ook gaan vragen aan je. Dat is zo geweldig.
kijkt naar de hooizak - het hooi is op...(ja weet ik, ik moet nog vullen)
draait z'n kont naar me toe - kriebel eens bij mijn staart...
draait zich om en doet een stap naar achteren - kriebel de sokken achter even...
Zo prachtig :)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 05:27

Afbeelding

Afbeelding

We zijn gisterochtend vroeg vertrokken richting Noordwijkerhout voor 2 daagjes strand met de paarden. Gisteren eerst gewacht tot het een beetje was afgekoeld. Savonds de paarden opgezadeld en maar het strand. Jynthe was super braaf. Water ging ze zo in. De golven vondt ze eerst nog beetje spannend. Vandaag gaan we nog weer een keer naar het strand en dan weer richting huis.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:22

ziet er goed uit, geniet ervan :)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 22:01

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paar foto's van het strand. Het is al weer voorbij maar zeker voor herhaling vatbaar. Normaal gingen we er 1 dagje naar toe. Maar aangezien we er 2,5-3 uur over rijden nu gekozen voor 2 dagen dat is zo goed bevallen dat we dit vaker gaan doen. Heb je er net wat meer aan. Jynthe was vandaag weer super braaf. Eerst liep mijn andere paard voorop maar die zag duinspoken dus Jytnthe maar voorop en dat ze heeft ze de hele tijd netjes gedaan. Ook de zee in deed ze braaf en liep heel trots voorop. De eerste golven waren even spannend maar daarna was het goed. Ben blij met deze foto's.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 09:47

Wat een leuk dier, ik kom ook volgen!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 15:15

even een update hoe het nu met Jynthe gaat.

laats viel het mij op dat ze met rijden de oren meer naar achter heeft. Ik dacht toen al van er is iets met haar, ze is niet helemaal happy. En nu er wat minder gras in de wei staat valt me het ook op dat ze meteen weer wat afvalt. Ze kreeg ook allemaal weer kale plekjes. Beide kanten van de schoft heeft ze het omdat ze wat last heeft van staart en manen exceem. Maar ook weer op haar hoofd en op haar kont en op de heupen kreeg ze kale plekken. Ik smeer het nu dagelijks in met lotion en het lijkt weer wat rustiger te worden. Ik ben ook weer begonnen met muesli voeren. Ze staan 24/7 buiten dus in de zomer was ik daarmee gestopt. We waren laatst op een open dag en daar was iemand die vanaf een foto kan zien waar het dier last van heeft. Eerst is mijn man zelf geweest en alles wat die man zei klopte precies. We waren eerst weer weg gelopen maar nadietijd zei ik tegen mijn man zou hij ook een foto vanaf een mobiel kunnen beoordelen. Dat kon hij gelukkig en hij zei: het bit was niet goed en lag te los in de mond. Ze heeft last van de tanden. We moesten haar linkerachterbeen goed uitkrabben.
Dus meteen ermee aan de slag gegaan en overgegaan naar bitloos rijden. Met mijn andere paard reed ik altijd al bitloos maar die is al veel verder in de africhting en heel netjes aan de hulpen. Bij jynthe moet daar nog echt aan gewerkt worden en ik durf nog niet met haar bitloos naar buiten. Ze ontspant wel heel fijn met bitloos rijden. De smid komt zaterdag dus ben benieuwd of hij linksachter wat kan ontdekken. Ik heb wel meteen s'avonds de hoef uitgekrabt maar kon niks bijzonders vinden. We gaan een afspraak maken bij de tandarts. En ik doe nu even een stapje terug in het werk. Hopen dat ze weer goed in haar vel komt te zitten. Ze glimt wel heel erg en heeft appeltjes maar iets zegt mij dat ze niet helemaal happy is. Nu alleen maar poetsen en wandelen. Ze wordt wel steeds opener naar mij toe en zoekt ook echt je aandacht op. Normaal bleef ze gewoon grazen maar nu komt ze echt naar je toe voor een knuffel/snoepje.