hoe ver reis jij om een paard te bezichtigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: hoe ver reis jij om een paard te bezichtigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:50

Op 1 na heb ik alleen maar jonge dieren gekocht, veulen of jaarling.
Die stonden allemaal redelijk in de buurt.
Natuurlijk voldeden ze aan een eis, maar of ze als rijdier fijn zijn is toch een gok.
En daar ben ik niet het hele land voor af gereisd.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:57

Het ligt er voor mij een beetje aan bij wie ik ga kijken. Als ik bij een bedrijf ga kijken waar ik meerdere paarden kan proberen en waar een professional mij helpt met het vinden van een geschikt paard wil ik daar best een aantal uur voor in de auto zitten.
Maar als ik naar een particulier zou gaan voor een paard (wat niet snel zal gebeuren) zou ik niet meer dan anderhalf (Misschien twee uur als het een heel goed paard is) uur in de auto willen zitten.

Als ik ooit op zoek ga naar het perfecte wedstrijdpaard voor mij, en ik kan dat niet vinden binnen Nederland, boek ik een paar weekjes IJsland om daar, in combinatie met een vakantie, heel veel paarden te gaan proberen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:43

Maar dan heb je die Ijslanders nog niet hier, en je weet ook niet of ze het hier even goed zullen doen als in hun geboorteland.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:47

Tja wij zijn helemaal uit Friesland naar zeeland gegaan om een veulen te bekijken we hebben haar gekocht, inmiddels is ze bijna 5 en ben ik erg blij met haar

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:48

Als een dier maar leuk genoeg is, wil ik er best een eind voor rijden, zolang het maar met de auto te doen is en dan het liefst wel op 1 dag ;)

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:16

Als ik een paard zou vinden en die zou aan de andere kant van nederland staan, zou ik om te beginnen vragen of ik een aantal filmpjes ed zou krijgen. Ik zou proberen om zo veel mogelijk informatie al te krijgen voor we gaan kijken. Als jij graag je paard iets wilt in een paard, of qua afspraken, en dit is niet mogelijk voorkom je al een berg teleurstellingen. is toch jammer als je er dan 3uur voor rijd. Ik ben eens bij een pony wezen kijken (al bijna 10 jaar geleden) die stond voor ons toch op zeker 2,5 uur rijden. Het was helaas niks, en uiteindelijk heb ik de pony van de buren gekocht (1km verder). Tja soms staat het goede gewoon onder je neus. Mijn huidige paard kwam ik al een paar x tegen op wedstrijd en ze stond me toen al wel aan, tot me verteld werd dat ze te koop was. Ook zij stond maar op een afstand van 20min rijden.
Paard van mijn moeder hebben we ook 2,5 uur kunnen rijden, maarja dat waren weer de buren van mijn opa en oma, dus dat scheelt ook weer :p
Als het nodig zou zijn en ik ben echt verliefd op een paard ver weg zou ik er met alle plezier een paar uur voor rijden, maar vaak loop je in de buurt spontaan tegen je droompaard op.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:20

Wij kopen de meeste Tinkers vanaf een foto als ze in het buitenland staan maar we zijn wel zelf eentje gaan halen in Frankrijk als dat meetelt? :+
We vragen dan wel foto's van alle hoeken en kanten en filmpjes. Risico moet je soms wel nemen als je iets speciaals zoekt.

xSlvna

Ik zou m nog gaan ophalen in Spanje hoor... als ie me aanspreekt via filmpjes. Bij wijze van. Niks te ver zolang het (financieel) mogelijk en fair is.

NatasjavE

Ik rij maximaal tot aan Wijhe.
Daar vind ik meestal wel het paard wat ik zoek.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:22

Mijn allereerste paard was 20 minuten rijden, toen kreeg ik een pony die ong 3 kwartier rijden was, daarna eentje die een half uurtje rijden was en nu eentje die zeker een uur rijden was. We zijn ook 1x naar Friesland gereden en toen werd dat hem niet maar toen zeiden mijn ouders ook wel 'Dit doen we nooit meer'. :+

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:25

Tsja, wat is ver. Zo groot is Nederland niet. Voor mijn pony's hebben we nooit ver hoeven reizen, de ene komt uit het dorp waar ik woon en de andere nog geen 25km hier vandaan. :Y) Mocht ik ooit nog een nieuw paard willen kopen dan wil ik daar best een paar uur voor rijden, maar ik zou wel eerst in de buurt gaan zoeken.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:06

anjali schreef:
Maar dan heb je die Ijslanders nog niet hier, en je weet ook niet of ze het hier even goed zullen doen als in hun geboorteland.

Heb je groot gelijk in! Vaak is het even afwachten of ze eczeem ontwikkelen en natuurlijk het klimaatverschil. Voor het transport kan je van deur tot deur 2000 rekenen. En dan natuurlijk niet te vergeten dat ik liever geen paard heb wat al een tijd door een IJslandse vent van twee meter en honderd kilo gereden is. :+

Op een paar echte tegenvallers na heb ik het ook wel vaak goed zien gaan en er zijn velen manieren om het makkelijker te maken voor de dieren. De reden dat het mij (als ik in Nederland niks vind) een goed idee lijkt om naar IJsland te gaan is toch de brede keuze, de prijs-kwaliteit verhouding en het feit dat ik een aantal goede contacten in IJsland heb waarvan ik weet dat ze immens gave paarden hebben.

Als leek zonder die contacten zou ik overigens nooit naar IJsland gaan voor een paard, dan smeren ze je het meest kapotte gestoorde paard aan dat ze hebben staan :')

Ik hoop dat als ik over een paar jaar opzoek ga, ik mijn paard gewoon in Nederland vind, en dan nog het liefst bij de stoeterij waar ik werk :o

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 20:09

Ik heb op basis van 1 foto ja tegen mijn huidige paard gezet, daarna is hij in Hongkong in quarentine gegaan en een paar weken later op het vliegtuig naar Sydney. Die vliegtickets betaalde de oude eigenaar, godzijdank :')

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:55

Het zou er voor mij ook van afhangen hoe "makkelijk" mijn zoektocht verloopt en of ik iets anders in de buurt zou kunnen vinden. Maar mocht het paardje echt heel erg aanspreken dan zou ik best een eindje willen rijden, woon op de rand van West Friesland/Noord Kennemerland en zou best naar Overijsel of Groningen willen reizen als ik het gevoel heb van "dit is hem". Ik zal dan misschien wel eerst iets van foto's en filmpjes willen zien.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:27

Mijn spook stond 300 km verderop in duitsland. :+
Ik heb geen rijbewijs, en wilde niemand meeslepen voor niks dus ik ben de eerste keer kijken met de trein gegaan. :Y) :P
De tweede en laatste keer is een vriendin meegeweest met rijbewijs.
Daar gelijk alles in orde gemaakt en hij is gebracht, anders hadden we met twee auto's 300 km moeten rijden i.v.m. de menwagen die erbij zat.
Uiteindelijk is hij met wagen en al tegen brandstofvergoeding afgeleverd, met een trailer met koetsframe.
Die hebben mijn ouders nu zelf, toen nog niet.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:34

Mijn pony komt uit Almelo (vanuit het noorden van Friesland), vond dat niet eens zo ver. En mijn paard uit Zuidwolde (Drenthe). Beiden zijn gebracht, maar het gekke is dat mensen het altijd ver vinden rijden naar Friesland en anders om niet. :P
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel het kost om een paard met een vliegtuig te laten vervoeren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:37

Gucci_ schreef:
Mijn pony komt uit Almelo (vanuit het noorden van Friesland), vond dat niet eens zo ver. En mijn paard uit Zuidwolde (Drenthe). Beiden zijn gebracht, maar het gekke is dat mensen het altijd ver vinden rijden naar Friesland en anders om niet. :P
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel het kost om een paard met een vliegtuig te laten vervoeren.

Heel duur. Martinair deed het vroeger, het ging per krat waar er 3 ingaan voor dezelfde prijs.Maar dan krijg je ook nog gezondheidskeuringen,quarantaine etc.De exacte prijs weet ik niet meer,is ook al lang geleden.Ik heb over de hele wereld gekeken,maar eigenlijk altijd moeten afhaken,ook vanwege de reisstress voor de paarden. Ik heb 7 keer een paard gekocht en die stonden allemaal gemiddeld 15 km van mijn stal vandaan.Slechts2 keer een miskoop, de 5 andere allemaal wereldpaarden,al kwamen ze vlak uit de buurt!