Eigenares kijkt niet om naar haar paard. Ben het zo beu!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:14

He paard wordt voor de rest goed verzorgt door jouw, dus rijden is toch geen noodzaak?
Ik heb mijn paard en mezelf een hele maand vakantie gegeven.
Paardje is er zeker niet ongelukkiger door!
Als ik dan heel blij haar van de wei ging halen hield ze het wel voor bekeken en ging ze lopen met haar vriendjes.
Als het paard gewoon op de wei staat met andere paarden zie ik het probleem niet!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:17

lissisanne schreef:
Je kan toch een keer tegen haar vertellen wat hier staat?
Dat jij vindt dat het paard een aantal basis dingen moet krijgen en dat het misschien beter is als het paard verkocht wordt als ze dat niet kan geven?(eventueel kan jij dan zelfs nog helpen bemiddelen omdat je al eerder paarden heb verkocht)

Als ik ergens een paard in stalling had staan, had ik zulke bemoeienis van de stalhouder echt niet gewaardeerd. Je kan toch niet tegen iemand zeggen dat hij zijn paard moet verkopen omdat diegene er naar jouw idee niet genoeg mee doet?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:29

TS, ik vind je een topper zoals je in dit topic je eigen rol in de situatie onderzoekt en inziet.

In het dagelijks leven met dit paard en deze eigenaar ben ik bang dat jij - onbedoeld - de druk voor de eigenaar opvoert. Eigenaar komt nauwelijks en als ze komt geeft ze het paard nauwelijks aandacht maar heeft wel tijd om een uur met jou te kletsen. Ik krijg het vermoeden dat deze eigenaar ietwat last heeft van faalangst en steeds meer moeite moet doen om naar haar paard te gaan. En dan is ze daar eenmaal en dan durft ze niet, dus gaat ze met jou zitten kletsen om het probleem voor zich uit te schuiven. Laat het los, zorg voor het paard, zoals je dat altijd al doet, en laat de eigenaar haar eigen ontwikkeling bepalen.

Edit: en als ze om hulp vraagt, in welke vorm dan ook, wees er dan ook voor haar en geef haar die hulp.

Laibadji

Re: Eigenares kijkt niet om naar haar paard. Ben het zo beu!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 21:35

Dat van die faalangst herken ik echt bij haar. Door mijn eigen gedrevenheid vergeet ik dat soms en duw ik haar blijkbaar verder van haar paard vandaan... Ik ben er sowieso om haar te helpen en bied ook alle hulp aan... Maar is dat nu ook niet te pusherig in deze situatie? Wat kan ik doen om haar te helpen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:39

Let op mijn laatste zin: als ze om hulp vraagt ... en dat doet ze niet, dus biedt jij die niet aan, want ja, dan ben je pusherig in deze situatie. Om haar te helpen hoef je er alleen maar te zijn als ze wil komen kletsen en goed voor haar paard te zorgen, of ze er nu wel of niet is.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 21:46

Ik ben altijd heel positief naar haar toe. Ik geef haar geregeld complimenten over hoe ze gegroeid is met haar paard en dat ze een leuk duo zijn. Wanneer ze het moeilijk heeft ben ik een luisterend oor. Ik probeer positieve feedback te geven en haar gevoelens te erkennen. Ik besef echter ook dat we 2 tegenpolen zijn. Zij is eerder het rustige type dat door de dag wandelt en ik ben heel energiek een planner en heel gedreven. Dus daar zit ook een beetje de moeilijkheid. Maar toch komen we ook super overeen. Soms bemoeder ik haar te veel. Zij vindt dit ok want dat geeft haar veiligheid. Wanneer dit er niet is slaagt ze er niet in om zelf de verantwoordelijkheid op te nemen.
En toch...het is een topmeid waar ik veel aan heb. Zoals ik reeds gezegd heb deze topic is voor mij heel veel waard. Het doet mij nadenken, waardoor ik alles makkelijker kan relativeren en alles met andere ogen kan bekijk. Dus lang leve bokt! *\o/*

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 21:49

Ze heeft mij wel om hulp gevraagd. Vroeger gaf ik haar ook dressuurles. Door zwangerschap is dat weg gevallen. Alleen in de puste rijden vindt ze niet leuk want na 15 min weet ze niet meer wat te doen met haar paard. Ik heb haar beloofd dat ik haar terug les wil geven. Door de examens hebben we dit nog niet kunnen doen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:00

Gaaf! Volgens mij valt het allemaal best mee maar zijn jullie allebei een beetje zoekende. Komt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:25

Ik snap je probleem niet helemaal. Ik heb een pony die ik al 9 jaar heb, ben super gek met haar. Ze is 27, geniet van haar pensioen en blijft bij mij tot haar dood.

Ze heeft water, muesli, onbeperkt hooi en gaat elke dag een aantal uur naar buiten. Ze krijgt van mij elke dag een aai, eens in de maand een poetsbeurt. Meer doe ik niet met haar.
Of ze het slecht heeft? Echt niet.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:28

Mijn complimenten voor je houding TS! :j Knap hoe je ook kritisch naar je zelf kijkt en de (soms ietwat aanvallende) reacties ook serieus neemt :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:52

Ik weet niet hoe veel stallen je hebt? Misschien een stalhulp of stagair aannemen die je wat werk uit handen neemt en ook iets met dat paard kan doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:37

antje_vip schreef:
Ik weet niet hoe veel stallen je hebt? Misschien een stalhulp of stagair aannemen die je wat werk uit handen neemt en ook iets met dat paard kan doen.

absoluut is dat een optie..

ik heb zelf een periode kinkhoest gehad.. op zo'n manier dat alleen de lucht van een stal of paard mij al blauw liet aanlopen.

op een gegeven moment had mijn beestje wat bewegingsdrang.. was een paardje bijgekomen en hij had natuurlijk alle tijd van de wereld om zich daar heeeeeeelemaal op te richten..

kreeg toen een whatsupje dat mijn pony zich zo stond op te winden en of het al wat beter met me ging.. want het zou voor hem beter zijn als hij op korte termijn even goed zijn energie kwijt kon, al was het maar 1x goed uitlopen..

maar ja, ik kon echt nog niet.. Toen gaf ze aan, ik heb nog wel een meisje hier die momenteel helpt op stal en waar zich keurig bij gedraagt bij het op en af de wei halen. ze wil m wel een keer longeren als je dat wilt..

dat aanbod heb ik gelijk aangenomen, op voorwaarden dat er geen bijzets gebruikt zouden worden (doe ik zelf ook nooit)..

is prima gegaan.. alle partijen blij.. ook het meisje want die had zelf geen paardje of pony dus een keer een beetje frisse pony aan het werk zetten (of in de rondte slingeren, geen idee en maakt mij ook niet uit.. mijn pony was moe maar tevreden na die longeersessie) was natuurlijk ook wel leuk.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:51

Even afgaand op de openingspost van ts vind ik dat ts met rede zich ergert. :j
Een paard is een levend dier die het net zo als de mens nodig heeft om eens met andere dingen bezig te zijn.
Daarbij kan die meid dus wel een uur bij hun binnen hangen, in dat uur had ze ook iets zinvols met haar paard kunnen doen!

Ik vind het ook erg makkelijk gezegd dat een paard ook happy is als het te eten en te drinken heeft maar velen vergeten dat een paard ook ECHTE aandacht nodig heeft anders kun je fluiten naar die zogenaamde band met je dier.

Van mij kon ze een "schop" onder d'r kont krijgen en zou ik haar voor de keuze zetten: Of meer met het beestje bezig zijn of kijken voor een ander plekje of paard verkopen aan iemand die er wel zielsgelukkig mee is.

Ik heb het zelf vaak meegemaakt met mensen die een paard hadden, beestje stond te verpieteren in de stal die ook nog zeer vuil was. Klagen als Weltmeisters hoe duur het toch allemaal is terwijl ze 3 uur met hun luie reet op een stoeltje voor de stal zaten zich te amuseren met hun dure GSM en sigaretten terwijl het paard stond te gillen om aandacht!
Dan kan ik ook ploffen!!! -:(-

Dus ik snap de frustratie van ts héél goed.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:00

Ik ben het volledig eens met de bovenstaande post!!!
Het lijkt inderdaad of dat meisje haar interesse in het paard behoorlijk verloren is..
Bah! Ondankbaar vind ik het

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:03

Ts ik snap je maar als je mijn stalbaas zou zijn ben ik snel weg. Nu in de winter zorg ik dat ze water/hooi hebben en droog kunnen staan en dan ben ik weer weg na een knuffel als ze niet in de modder hebben gelegen. Ik beslis zelf hoeveel/hoelang/wat ik met mijn paard doe en wanneer. Zolang het de gezondheid en veiligheid van mens en dier niet schaad hoef ik geen commentaar.

Dit is een nadeel van pensionhouder zijn en je moet er tegen kunnen. Dus of je erbij neerleggen en melden dat mocht paard blijven uitbreken de kosten omhoog gaan of misschien toch melden dat ze beter een andere stal kan zoeken.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:03

Hoezo is het ondankbaar, het is toch haar paard?
Genoeg mensen die een shet of twee in de achtertuin hebben staan, waar eens in de zoveel weken een borstel over wordt gehaald omdat de (klein)kinderen dat zo leuk vinden. Daar is toch ook niets ergs aan?

Paarden zijn dieren en vragen niet om een diepe band met een eigenaar. Natuurlijk mogen ze niet verpieteren in een stal, en moeten ze lekker met soortgenoten op de wei. Maar ik vind het altijd een beetje absurd als mensen doen alsof hun (kudde)dier snakt naar aandacht van een persoon. Ik ken genoeg paarden die geen zin hebben in hun baas.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:37

En wat is het probleem als een paard geen "intense" band heeft met een mens? Is een paard met "mensenvrienden" gelukkiger dan een paard die gewoon zijn verzorging krijgt zonder tierlala?
Ja, als je gaat rijden zal alles altijd wel beter gaan al je elkaar een beetje kent. Dus je moet niet klagen dat het voor geen meter gaat als je slechts 1 keer per maand komt en dan een zadel opgooit. Maar een paard krijgt echt geen depressie omdat hij een baasje heeft die maar 2 keer per maand eens aait en borstelt en paard van de buurvrouw 5 keer per week wordt doodgeknuffeld.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:46

Enkel de eerste pagina gelezen.

Maar dit is voor mij dus een reden niet in contact te blijven met een oude eigenaar...
Ik vind jou nogal erg bemoeizuchtig. Het id haar paard en haar keuze hoeveel ze het dier rijdt. En nee het is niet voor iedereen mogelijk te studeren en uren in rijden te stoppen. Mij lukt dit ook niet. Maar paardje heeft het goed en staat 24/7 buiten. Als iemand tegen mij zou komen zeuren zou die toch snel weten wie de eigenaar is...

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 17:00

Zoe_97 schreef:
Enkel de eerste pagina gelezen.

Maar dit is voor mij dus een reden niet in contact te blijven met een oude eigenaar...
Ik vind jou nogal erg bemoeizuchtig. Het id haar paard en haar keuze hoeveel ze het dier rijdt. En nee het is niet voor iedereen mogelijk te studeren en uren in rijden te stoppen. Mij lukt dit ook niet. Maar paardje heeft het goed en staat 24/7 buiten. Als iemand tegen mij zou komen zeuren zou die toch snel weten wie de eigenaar is...

Bedankt voor je reactie die ik ook begrijp. Mag ik ook vragen om verder te lezen... Dan wordt er veel duidelijk! Groetjes

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:14

dit is de reden waarom ik een paar jaar geleden geen paard kreeg. " je gaat er toch niks mee doen als je gaat studeren". Vraag me af waarom mensen paarden hebben en er vrijwel niks mee doen.. Rijden moet natuurlijk niet maar het komt bij mij over dat ze haar paard amper ziet en eerder naar stal gaat voor de gezelligheid..
Beetje rare situatie vind ik.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:03

sunny de een kiest een goudvis op hoeven en met vacht, om van te genieten als 'van mij' en ik kijk af en toe eens.. verder is alles prima op orde..

de ander heeft een paard om samen dingen mee te gaan doen en een innige band mee op te bouwen.

je ouders waren verstandig.. want een goudvis op hoeven met vacht is heeeeeel wat duurder te onderhouden, dan een goudvis in een aquarium.. als je toch met geen van beide echt iets onderneemt ;)

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 20:34

elenaMM77 schreef:
sunny de een kiest een goudvis op hoeven en met vacht, om van te genieten als 'van mij' en ik kijk af en toe eens.. verder is alles prima op orde..

de ander heeft een paard om samen dingen mee te gaan doen en een innige band mee op te bouwen.

je ouders waren verstandig.. want een goudvis op hoeven met vacht is heeeeeel wat duurder te onderhouden, dan een goudvis in een aquarium.. als je toch met geen van beide echt iets onderneemt ;)

:+ leuk gezegd!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:19

Ik sta echt ervan te kijken hoeveel mensen zich eronderuit praten ipv toe te geven dat een paard (en elk ander dier ook) weldegelijk aandacht nodig heeft en ja dat kost nu eenmaal tijd en energie.

Jammer dat het gros van de tegenwoordige ruiters een paard hebben zoals ze hun gsm hebben, leuk om mee te pronken naar anderen maar verder niks.
Maar ach.........we hebben een paard..........PUNT.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:23

funnyhorses schreef:
Ik sta echt ervan te kijken hoeveel mensen zich eronderuit praten ipv toe te geven dat een paard (en elk ander dier ook) weldegelijk aandacht nodig heeft en ja dat kost nu eenmaal tijd en energie.

Jammer dat het gros van de tegenwoordige ruiters een paard hebben zoals ze hun gsm hebben, leuk om mee te pronken naar anderen maar verder niks.
Maar ach.........we hebben een paard..........PUNT.

Ok?!
Dus alle paardjes in de opfok zijn zielig en de eigenaren zijn mishandelaars wat zij verwaarlozen hun paard door er geen aandacht aan te besteden (en daardoor geen band op te bouwen).

Mijn opa had op het laatst voor het leuke uitzicht 2 paarden lopen in de wei... daar werd niks meer mee gedaan.
Kregen in de winter bijgevoerd, hadden schoon water en de HS kwam regelmatig.
Maar ze werden nooit geborsteld of vertroeteld.
En ja, die waren echt heel zielig :+

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:24

Nogmaals, waarom heeft een paard aandacht van een mens nodig? Waarom zou een paard in de wei met soortgenoten die nauwelijks een mens ziet zich ongelukkiger voelen dan eentje die vijf keer per week moet rondjes maken onder het zadel en vlechtjes in zijn haar krijgt? Een paard heeft sociale contacten nodig ja, maar als het goed is komen die in de eerste plaats van andere paarden. En als je niets met een groot paard doet heb je inderdaad iets als een erg dure goudvis :D .