Schuldgevoel verzorgpaard-eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:15

Was ook niet naar jou gericht, maar naar Anjali. :) Wat voor soort paard heb je trouwens in gedachten? Wel type fjord?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:18

Ik zou gewoon geen paard kopen. Lekker met deze aan de gang blijven en als je na je studie een baan hebt kan je zoveel gespaard hebben dat je een echt goed paard kunt kopen. Iedereen blij en daarbij echt een paard kan zo duur zijn dat je niks meer kan sparen. Zonde om je dat nu al tijdens je studie op de hals te halen.

Nala

Re: Schuldgevoel verzorgpaard-eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 16:22

Romary, wel type zwaarder koudbloed inderdaad. Of dat nou een fjord, tinker, bels, noriker of ardenner is maakt dan ook niet zoveel uit.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:29

Wat voor type paard wil jezelf?

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:29

O ik zie het al

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 16:30

Sandra8:
MorganeR schreef:
Romary, wel type zwaarder koudbloed inderdaad. Of dat nou een fjord, tinker, bels, noriker of ardenner is maakt dan ook niet zoveel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:38

Ik zou het zo basic mogelijk houden. Als de eigenaresse weer begint te manipuleren met dat ze er toch eigenlijk altijd van uit was gegaan dat jij haar bejaarde Fjord over zou nemen, steeds weer heel netjes zeggen:
'Wat jammer dat je daar blijkbaar vanuit ging. Ik heb namelijk al van jongs af aan de droom om een jong paard te kopen en zelf helemaal in te rijden.'
'Maar dan weet je nooit wat je koopt.'
'Ja, en dat vind ik er juist ook zo leuk en spannend aan, dat je samen het avontuur aangaat.'
Gewoon gelijk geven en zeggen dat dát precies is wat je er zo leuk aan vindt. :)

Zij is blijkbaar erg goed in jou een schuldgevoel aanpraten, maar dat kan andersom net zo goed:
'Het leek me juist ook handig voor jou dat ik nu een paard koop waar ik nog niet op kan rijden, want als die hier in de buurt gestald kan worden, dan betekent dat dat ik nog steeds genoeg tijd heb om jou met je Fjorden te helpen. Maar aan de andere kant klinkt het door al jouw opmerkingen alsof je echt een probleem hebt met dat ik een straks eigen paard heb. En dat is niet mijn bedoeling. Als dat zo is, dan is het misschien beter als ik helemaal met helpen/verzorgen van jouw bejaarde pony stop, want ik wil natuurlijk niet dat jij als eigenaar er een vervelend gevoel bij hebt dat ik jouw pony verzorg...'

Leg het probleem gewoon weer netjes terug bij haar, laat haar zien dat vervelende gedrag op een nette manier ook vervelende consequenties kan hebben, en ik denk dat ze er dan al heel snel geen probleem meer mee heeft. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-16 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:39

Hey TS!

Na zo lang sparen zou ik een paard zoeken waar jij je 100% goed bij voelt.
Jouw verzorgpaardje zal vast heel lief zijn en jullie zullen vast een goede band hebben maar als jij niet staat te springen om haar over te nemen moet je dat niet doen.
Als jij een jong paard koopt zal die (ga ik even van uit) nog in de opfok komen te staan en kun je er de eerste jaren niet zoveel mee doen.
Misschien kun je dan met de eigenaresse van de fjord afspreken dat je een keer in de week nog lekker langs komt en dat langzaam afbouwt?
21 is al vrij oud en met al zijn gebreken is het voor het paardje ook niet erg om het wat rustiger aan te doen? ( dit kan ik natuurlijk niet vanaf mijn computer beoordelen )
succes met de beslissing maar ik geloof dat je die al gemaakt hebt.

Sorry als iets al gezegd is, ik heb niet alle reacties gelezen :o

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 16:45

Ik heb op dit moment een fulltime Job en kom sowieso alleen in het weekend. De eigenaresse zegt dat ik ook vandaag zou kunnen zeggen dat ik stop, zonder consequenties, maar ook vandaag nog de papieren in handen kan hebben mocht ik dat willen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:50

Ik zou stoppen. Wat een zeikmens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:51

MorganeR schreef:
Ik heb op dit moment een fulltime Job en kom sowieso alleen in het weekend. De eigenaresse zegt dat ik ook vandaag zou kunnen zeggen dat ik stop, zonder consequenties, maar ook vandaag nog de papieren in handen kan hebben mocht ik dat willen.

Natúúrlijk kun je stoppen zonder consequenties. :+

Ik zou de eigenaresse een tegenvoorstel doen: of je blijft haar in de weekenden helpen met haar Fjord, of - als zij daar grote principiele bezwaren tegen heeft - je stopt. Gewoon alles keurig terugleggen bij haar. Zíj is namelijk degene die een probleem heeft, jij niet. Jij kunt haar probleem niet oplossen, dat moet zij doen. Als zij dat niet wil of kan, dan is het pony verzorgen sowieso niet meer te doen omdat ze je dan blijft stalken. Dus het gewoon bij haar terugleggen: kun jij eroverheen stappen dat ik een eigen paard ga kopen, ja of nee? Zo niet, dan is het beter als ik met de verzorging van jouw pony stop. Zij heeft een probleem, dus zij die de enige die dat kan oplossen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 16:53

lieveli schreef:

Dat klopt niet hoor. Ik blijf haar sowieso nog verzorgen totdat ik officieel ga zoeken. Ik ben tevreden waar ik nu ben, dat is het punt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:56

MorganeR schreef:
lieveli schreef:

Dat klopt niet hoor. Ik blijf haar sowieso nog verzorgen totdat ik officieel ga zoeken.

Als je tegen de eigenaresse zegt dat je hoe dan ook, wat er ook mag gebeuren, blijft verzorgen tot je een eigen paard hebt, dan geef je dit type eigenaresse een vrijbrief om jou te blijven pesten, stalken en manipuleren, stomweg omdat je toch wel blijft, en als ze je niet op dag 1 kan ompraten, dan misschien wel op dag 15 of 46 of 98...
Vooral niet zeggen dat je hoe dan ook blijft! Als de eigenaresse aangeeft dat ze dit heel moeilijk vindt, dan geef jij aan dat als het écht zo moeilijk is voor haar het misschien beter is als je stopt. Dat laat je weten dat ze zich wel moet gedragen, als ze je wil houden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 16:59

Ik wil haar nu niet als boeman hier neerzetten hoor. Ze is een goed mens maar een beetje traag van begrip wat dit betreft.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:02

Ik zou zo vlak voordat je gaat studeren helemaal geen paard kopen. Blijf gewoon zo doorgaan en zie wat voor tijd er over blijft. Je kan dan beter nog even door sparen en na je studie een paard kopen naar jouw wensen. Een studie duurt zo 4 jaar en in die tussentijd kan er ook veel mis gaan. Als je er dan toch niet veel mee kan doen zou ik daar ook niet aan beginnen.

Toperoit

Ik zou gewoon je eigen paard kopen als de tijd daar is.

Yildou

Ik snap je probleem, maar als ik na jaren lang sparen eindelijk een eigen paardje zou kunnen kopen, zou dat er toch echt wel één zijn die aan al mijn eisen voldoet. Met het eventuele schuldgevoel blijf je misschien een jaartje zitten, met je overgekochte verzorgpaardje nog wel 10 tot 15 jaar! Koop lekker een nieuw paardje waar je nog 30 jaar lang plezier mee kan hebben!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 17:05

Het gaat over over 1-1,5 jaar, dan studeer ik al in mijn eerste of tweede jaar en weet ik dus precies hoeveel tijd en geld ik kwijt ben aan mijn studie om een goede inschatting te maken of een eigen paard haalbaar is.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:18

Je studie kan je misschien inschatten, maar je weet nooit of je onverhoopt voor extra kosten voor je paard komt te staan. Een stevige koliekaanval kan je gauw een paar duizend euro kosten. Een ongeluk in de wei is ook niet uitgesloten. Je weet het gewoon niet.
Natuurlijk is de keus aan jou, maar ik zou er pas eentje aanschaffen als je er meteen mee aan de slag kan.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 17:19

Myca, het gaat ja ook niet alleen om het rijden. Ik zal net zoveel genieten van het grondwerk en het wandelen, dus weggegooid geld oid zal het toch niet zijn.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 17:37

Nog tips om het de eigenaresse subtiel duidelijk te maken? Ik wil uiteraard geen ruzie of discussie maar gewoon op een rustige manier duidelijk maken wat ik zou willen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:42

MorganeR schreef:
Ik krijg van de eigenaresse van het paard en de eigenaresse van de stal allerlei argumenten als "ja maar je weet dat ze gezond is, je weet wat je koopt". Maar van de andere kant ga ik eind dit jaar studeren en zou ik toch niet veel met haar kunnen doen. Zo'n jong ding kan dan goed en evenwichtig opgroeien om rond de 4-5 jarige leeftijd eens een mens op z'n rug te krijgen.

Het is vooral lastig dat ik vaak als een gek wordt gezien omdat ik een ander paard zou kopen waarvan ik niks afweet... Maarja voor hetzelfde geld ligt m'n verzorgpaard binnen een week met koliek op de wei oid.

Imre, moet lukken inderdaad. Al weet ik dat de eigenaresse niet makkelijk van iets te overtuigen is.

Zoe, ik durf er nu al bijna vergif op in te nemen dat ze nu zeggen "ja ze wordt helemaal van jou, je mag doen en laten wat je wilt!" maar dat dat in de praktijk absoluut niet zo zal zijn. Zou ik ook niet kunnen mocht ik in de situatie van de eigenaresse zitten.

Zanora, ik zou het paard plus toebehoren helemaal gratis krijgen. De 6000 is gewoon wat ik gespaard heb (2000 voor paard en 4000 als buffer)

Tuurlijk wil ze je dit aanpraten/ aansmeren, want het is lastig een oud dier kwijt te raken en ze mankeert nogal wat: Het huidige paard samengevat: 21 jaar, fjord, zware zomereczeem, weigert vaak te galopperen, tikgeluid bij de achterhand en loopt niet graag/goed op harde bodem. Ik verzorg haar nu bijna 2 jaar.

Nu ze oud is wil ze ervanaf.......en praat ze jou dingen aan als dat ze ervanuit ging blablabla, NIET INTRAPPEN. Je bent haar helemaal niets verplicht, je hebt haar al uit de brand geholpen door het dier aandacht te geven en beweging te geven waar ze geen tijd voor heeft en of die niet meer wilde geven.

Ik zeg niet doen, koop maar lekker een jong dier waar je veel plezier aan hebt en wat je zocht. Daar heb je hard voor gespaard en gewerkt. Een oud dier van 21 zal jou heel veel ellende en geld kosten over een al niet te lange tijd, want ze mankeert nogal en alleen al dat: loopt niet graag/ goed op de harde bodem zou ik er ver weg uit te buurt blijven en zeer zeker niet kopen/ overnemen.

Mogelijk artrose of iets van hoefbevangen....................een dier dat niet goed loopt ga je toch niet kopen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 24-01-16 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:45

Ik vind dat de eigenaresse best negatief hier wordt neergezet (niet door ts). Zo lees ik het niet, maar wel dat er een bepaald beeld is ontstaan bij haar.

Ik zou het bij mezelf houden: als jullie eens samen zijn en het gaat over een eigen paard, dan je ideaalplaatje weergeven. Ws zal ze weer iets zeggen over de fjord, en dat is het moment daar duidelijk in te zijn 'nee, dat wil ik sowieso niet. Verzorgen vind ik leuk, maar als eigen paard wil ik iets heel anders uitzoeken'. En dan desnoods op iets heel anders verder gaan: het is geen discussie stuk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:53

Myca schreef:
Je studie kan je misschien inschatten, maar je weet nooit of je onverhoopt voor extra kosten voor je paard komt te staan. Een stevige koliekaanval kan je gauw een paar duizend euro kosten. Een ongeluk in de wei is ook niet uitgesloten. Je weet het gewoon niet.
Natuurlijk is de keus aan jou, maar ik zou er pas eentje aanschaffen als je er meteen mee aan de slag kan.

Als ze €6000 spaart en er een jonge fjord of ander genoemd ras van koopt blijft daar nog ruim voldoende voor over. Dan moet het wel heel gek gaan hoor, als dat dan niet voldoende blijkt.

Ik zou gewoon eerlijk zeggen dat je een jong paard wil, maar volgens mij heb je dat al gezegd..

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 18:50

Ik vind helaas dat het ook verkeerd opgevat wordt. De eigenaresse is écht geen slecht mens, haar persoonlijkheid is alleen lastig in deze situatie.

Nies, dat vond ik dus ook. Een buffer van 4500-5000 moet genoeg zijn.