Wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:02

Inoterry schreef:
Pony is behoorlijk braaf en bomproof maar is in het verleden niet krijsproof gebleken

Ze moeten ook niet krijsen maar zingen :D

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:03

Wat bij mij vaak goed werkt bij kindjes die wat angstig zijn is uitleggen hoe een paard in elkaar zit, wat doet een paard wel of niet en waarom. Een paard gaat niet zomaar weg rennen voor van alles want dan zou hij veel te moe zijn als er echt een roofdier aan komt bijvoorbeeld. Of een paard springt echt niet zomaar in de sloot want dan is hij te kwetsbaar.
En als we iets tegen komen wat de pony toch een beetje spannend vindt gaan we daar mee oefenen zodat hij later het niet meer spannend vindt. Nou scheelt het wel dat ik met mijn eigen pony's werk die ik door en door ken en waar die al heel veel geleerd hebben en heel veel training achter de rug hebben. Het helpt soms ook om gewoon even een kleine 'demonstratie' te geven en te laten zien waar ze allemaal niet bang van zijn.
Verder merk ik dat angstige kinderen het heel fijn vinden om te leren hoe ze de 'controle' kunnen hebben. Ik leer ze het verschil voelen tussen spanning en ontspanning in hun eigen lijf en in het lijf van de pony. Als ze dat verschil kunnen herkennen (met een beetje hulp) leer ik ze hoe ze kunnen zorgen dat hun lijf los en ontspannen blijft. Hierbij gebruik ik ook ademhalingsoefeningen als dat bij het kind past. En vervolgens leer ik ze om zit en gewichtshulpen te gebruiken voor het rijden. Verder reageren mijn pony's allemaal op stemhulpen en HO is ook echt Ho. Ik laat ze dan ook steeds weer ervaren dat ze alleen maar Ho hoeven te zeggen de de pony gaat langzamer of staat stil, dat geeft veel vertrouwen.
Ik zou dus proberen om het vertrouwen op te bouwen door haar kennis te vergroten, als je meer tools krijgt krijg je ook meer vertrouwen. Spelletjes zijn leuk maar als de angst heel groot is kan handen los laten en allerlei oefeningen doen al een stap te ver zijn. Dan krijg je spanning in het lijf en is het veel moeilijker om te blijven zitten omdat je dan niet meer vloeiend mee kan bewegen met je pony.

Verder maak ik wel een aantal duidelijke afspraken; één daarvan is dat er niet gegild of gekrijst mag worden bij de pony's. Je mag bang zijn, dat mag je aangeven maar als het niet lukt, niet leuk meer is, je wil niet meer of je wordt bang zeg je HO en ga je niet gillen. Ik maak er dan vaak ook een grapje omheen en laat ze ervaren dat HO de meest effectieve oplossing is en dat hebben ze heel snel door. Humor is voor mij sowieso een hele belangrijke tool, juist in het omgaan met angstige kinderen. Een goed geplaatst grapje kan de spanning doorbreken.

Ik wil er nog wel even bij vermelden dat de angstige meiden die bij mij terecht zijn gekomen echt helemaal paardengek zijn maar nare ervaringen op hebben gedaan op de manege. Ze zijn bang maar de paardenliefde is vele malen sterker dan de angst en ze willen zelf graag rijden. Er moet niks en er is geen druk, niet vanuit ouders en ook niet vanuit mij. Dat is natuurlijke een wezenlijk verschil met de situatie waar jullie in zitten en die ik ook niet geheel wenselijk vind....
Laatst bijgewerkt door Swift op 19-12-15 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:05

Inoterry schreef:
Als ze er mee stopt, komt er wel een ander iemand lesgeven, met het risico dat er iemand komt die wel gaat dwingen.

Die redenatie hoor ik vaker, maar volgens mij wordt er meer kwaad in stand gehouden dan opgelost. Als iemand anders dat meisje een trauma bezorgt via de paardrijlessen, prima, maar dan is zij het in elk geval niet. Als er ooit een ongeluk gebeurt omdat de instructeur geen mogelijkheden overheeft om grenzen aan te geven en in te grijpen, dan is het tenminste niet haar verantwoording.

Ik meen dat bloedserieus. Aan kwalijke dingen moet je gewoon niet meewerken.

Als ze oprecht denkt dat er ruimte is om er iets positiefs van te maken, dan prima :j Vooral doen, en dan gun ik haar alle succes. Vandaar ook beslist een aantal tips waarvan ik denk dat je er wat mee kunt.

Maar je kunt niet integer en veilig les geven als je dat doet vanuit het idee 'ik kan niet anders', waarbij je de grens over gaat van wat nog aanvaardbaar is. Je moet van binnen die zekerheid hebben dat je durft in te grijpen en een grens aan te geven. Dat ben je volgens mij zowel aan jezelf als aan dat meisje ook echt verplicht.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:06

Inoterry schreef:
finnens schreef:
Ik hoor trouwens ook heel veel "kind wil dit niet, kind wil dat niet, niemand anders mag de pony vast houden'. Uiteindelijk is instructice degene die bepaald wat er gedaan wordt en vind ik ook dat er nieuwe dingen geprobeerd kunnen worden ook al wil kind dat niet. Vaak valt het achteraf mee en is kind blij dat ze weer iets overwonnen heeft. Door overal in mee te gaan wat ze niet wil bevestig je ook een beetje de angst.

Heel makkelijk gezegd, maar het kind gaat echt krijsen van angst. Niet handig als ze op een pony zit.

@Dreamybol, je kent nog niet de helft van de situatie en die kan en ga ik ook echt niet openbaar zetten dus gelieve er ook niet op deze wijze over te oordelen

Er is dus meer aan de hand dan alleen een bang kind....nog erger eigenlijk.
Ik zou daar echt mee kappen.

kohtje

Re: Wat te doen met bang kind wat alleen van haar pony af wil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:09

Pony aan een touwtje achter je aan laten stappen terwijl je de ander aan het les geven bent. Niet te veel zeggen.
Evt laatste 5 minuten even met haar bezig zijn.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:13

De klein dochter van onze stal eigenaar die heeft het ook gehad dat ze heel bang is sinds ze gevallen in alleen kies zij er wel zelf voor dat ze het toch steeds weer wil proberen.

Wij doen momenteel 2 dingen met haar:
We hebben haar op een bomproef haflinger gezet waar ze al spelend spelletje op doen en stuur oefeningen. We zijn begonnen met iemand erlangs. En hebben samen met haar een doel gemaakt.

We zijn begonnen met 4 passen stappen met iemand er langs en dit hebben we zo uitgebreid. nu 1 jaar naar datum durft ze alles weer alleen stap en draf sturen.

Met haar eigen pony vind ze het nog wel eng dus we hebben haar spelenderwijs vrijheidsdressuur en grond werk laten doen met de pony onder begeleiding.
We zijn nu een jaar verder en ze durft er weer op te zitten en een rondje te stappen als iemand hem vast houd. Ook al hebben we geprobeerd haar er op en de pony zelf rijden en iemand er achter met lange lijnen om haar te ondersteunen en dit gaat heel erg goed.

En wat bij haar goed hielp het negatieve ik wil dit niet en dat niet negeren en het positieve belonen door bijvoorbeeld een rozet of iets.
We spraken altijd voor af een doel was ze die les sowieso gedaan moet hebben. En ook was de afspraak als ze hier ja op zei dan moest het ook gebeuren. Ook hadden we afgesproken dat als ze haar doel niet haalde we net zo zouden zeuren en schreeuwen zoals zij dat doet als ze haar zin niet kreeg

Het waren simpele doelen zoals:
- van uit stap eerst voor het balkje, dan midden het balkje en daarna na het balkje stil te staan.
- proberen 5 passen wat harder te stappen.
- na paar keer oefenen zelf een figuur proberen te onthouden en te rijden.
Laatst bijgewerkt door haffylover op 19-12-15 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 21:14

kohtje schreef:
Pony aan een touwtje achter je aan laten stappen terwijl je de ander aan het les geven bent. Niet te veel zeggen.
Evt laatste 5 minuten even met haar bezig zijn.

Dat gaat dus niet, ze hebben beiden apart les

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:19

Inoterry schreef:
Gillbo schreef:
grondwerken,vrijheidsdressuur, schriktraining (aan de hand) enz er is zoveel te verzinnen.
Als je dat niet eens kan bedenken moet je je afvragen of je wel geschikt bent om kinderen les te geven, vertrouwd maken met een pony is niet alleen belangrijk als ze bang zijn

Aan dit soort reacties hebben we dus welgeteld echt helemaal niks :n . Als je het topic had gelezen had je geweten dat dit sowieso geen opties zijn, het kind moet er op van de ouders. Mijn kennis doet stinkend haar best om het zo leuk mogelijk te maken en kan verder prima met kinderen overweg. Het kind heeft ook wel vertrouwen in mijn kennis. Het is niet haar schuld dat de ouders zo'n plaat voor de kop hebben.

Ik blijf toch echt hangen bij de vraag: Waarom????
Wat is de drijfveer achter deze dwang??

Als je de echte drijfveer weet, heb je mogelijk ook betere aanknopingspunten om opbouwend bezig te gaan.

En als het dan echt projectiegedrag van de ouders is, dan heb ik daar wel een hele simpele oplossing voor...... }:) }:) }:)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:27

Er werd eerder al gevraagd of de ouders erbij waren als het meisje les heeft..
Ik was vroeger, als meisje van zes, ook bang. Ik had pijn in mijn buik teg de tijd dat ik les had en zat alleen maar te huilen op het paard.
Mijn moeder vond het zielig en wilde mij na een aantal weken toch van les afdoen.
Maar de instructeur zag klaarblijkelijk wel iets in mij ;) en raadde mijn moeder aan om mij af te leveren en zelf weg te gaan.
Dit heeft geholpen. Ik ben erg blij dat zowel mijn moeder als de instructeur doorgezet hebben!
Ik rijd nu al meer vijfenveertig jaar bijna dagelijks zonder angst en met heel veel plezier !
Dus als tip: laat het meisje alleen ( met instructeur natuurlijk)en zonder pottekijkers rijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:29

En wie weet is de volgende instructeur wél een succes, niet altijd uitgaan van het ergste natuurlijk :)

Als ze vast blijft lopen met dit meisje, is het ook goed om te zeggen: het lukt mij ook niet, ik stop met haar lesgeven.

Als ze liedjes met haar gaat zingen, kan ze dan wel wat ontspannen? Kreeg vroegah zelf de tip als je zenuwachtig bent op paard, dat nuriën je kalmeert.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:29

Lekker een kind leren dat het niet voldoet tenzij het dingen tegen d'r zin doet. Héérlijk om eraan mee te werken dat het zelfbeeld van een kind op deze manier volledig naar de knoppen gaat. En nee, ik weet het hele verhaal niet, maar dit summiere beetje is al genoeg om misselijk van te worden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:31

Wat ik nog wel eens deed bij bange ruiters is juist freubelen op paard, vlechtjes maken vanaf het zadel, je begint bij de schoft en eindigd uiteraard bij het hoofd. Doordat ze haar aandacht bij het vlechten moet hebben, vergeten ze de angst.
En uiteindelijk moet ze voorover zitten om de laatste vlechtjes te maken.
Borstelen vanaf het zadel idem, doordat je zoveel mogelijk plekken wil schoon hebben, zal ze in alle bochten moeten wringen om dat te laten gebeuren.

Waarschijnlijk zal ze niet gelijk alles durven, houd het eerst klein, bij bijvoorbeeld een makkelijk bereikbaar deel te pakken en van daaruit verder werken.

Vraagje moet het hele lesuur vanuit het zadel gewerkt worden, of is het mogelijk om de les in twee delen te splitsen, dan zou je bijvoorbeeld eerst grondwerk kunnen doen, om zo op de grond een vertrouwensband op te bouwen en daarna het verder uit te bouwen door erop. Bijkomend voordeel is dat de pony al moe is en dit kun je dan ook tegen het kind zeggen, van je pony is nu moe en zal dus extra braaf zijn.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 21:32

De ouders zijn er vaak niet bij maar helaas is het toch gebleken dat het niet mogelijk is om het kind eerder af te laten stappen en vanaf de grond wat te laten doen. Waarom kan ik niet openbaar zetten omdat ik alleen van een afstand betrokken ben bij de situatie

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:34

Zijn die ouders wel eens écht geconfronteerd met hun actie?
Dus niet alleen aangeven 'uw kind is bang en wil niet' maar echt recht in hun gezicht vragen waar ze in godsnaam mee bezig zijn?
Een doodsbang kind van 7 dwingen om elke week drie kwartier op een pony te zitten vind ik neigen naar geestelijke mishandeling en zou je melding van kunnen maken.
Blijven lesgeven en dus meedoen aan die kwelling vind ik overigens net zo goed zeer kwalijk.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:34

Dan je handen er vanaf trekken, dit is een situatie waar je ook vanaf de zijlijn niet bij betrokken wil zijn. Die kindergeest is volop in ontwikkeling en wordt al nu tot het uiterste in het rood gedreven.. Intriest.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:36

pearlie schreef:
Zijn die ouders wel eens écht geconfronteerd met hun actie?
Dus niet alleen aangeven 'uw kind is bang en wil niet' maar echt recht in hun gezicht vragen waar ze in godsnaam mee bezig zijn?
Een doodsbang kind van 7 dwingen om elke week drie kwartier op een pony te zitten vind ik neigen naar geestelijke mishandeling en zou je melding van kunnen maken.
Blijven lesgeven en dus meedoen aan die kwelling vind ik overigens net zo goed zeer kwalijk.

En als het inderdaad zo dwangmatig is (vandaar mijn waarom-vraag) is de instructrice er medeplichtig aan en daarmee net zo strafbaar!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 21:38

Mensen, hoe goedbedoeld ook, dit topic is bedoelt om ideeën op te doen om het voor het kind toch zo leuk mogelijk te maken. Zouden jullie heel erg alstublieft de overige reacties achterwege willen laten aangezien ik verder geen invloed heb op de situatie en ik zo het overzicht kwijt raak op de tips die ons wel kunnen helpen. We weten namelijk zelf ook wel dat dit voor het kind geen wenselijke situatie is dus daar hoef ik verder echt geen discussie over.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:42

Je hebt wél invloed, laat 'die kennis' dit topic maar lezen. En ga eens lezen over wat dwang doet met de menselijke geest, en helemaal als die geest 7 jaar oud is.

'Mama, ik wil niet paardrijden'
'Je moet, mama heeft een pony voor je gekocht en les voor je betaald, dus je gaat'
'Maar mama, ik vind het eng'
'Niets mee te maken, daar zet je je maar overheen, je gaat op die pony'
'Maar mama, ik vind het echt heel eng'
'Daar word je hard van, daar leer je van en nu niet meer zeuren, je gaat gewoon'

Een kind leert hiervan alleen maar dat haar grenzen niet tellen, dat angst onderdrukt moet worden en dat je er blijkbaar hard en beter van wordt om dingen tegen je zin te doen. Fijn om vanaf je zevende te leren, heb je je hele leven wat aan. NOT.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:43

Inoterry schreef:
Mensen, hoe goedbedoeld ook, dit topic is bedoelt om ideeën op te doen om het voor het kind toch zo leuk mogelijk te maken. Zouden jullie heel erg alstublieft de overige reacties achterwege willen laten aangezien ik verder geen invloed heb op de situatie en ik zo het overzicht kwijt raak op de tips die ons wel kunnen helpen. We weten namelijk zelf ook wel dat dit voor het kind geen wenselijke situatie is dus daar hoef ik verder echt geen discussie over.

Je hebt in zoverre invloed op de situatie dat je de instructrice dringend kunt adviseren te stoppen met lesgeven aan dit meisje. Je mag tenslotte ook suggesties aandragen voor de lessen??
Daarnaast, ook jij kunt (evt anoniem) een zorgmelding doen.
Het houdt niet op......niet vanzelf......

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:47

Dreamybol schreef:
Dan je handen er vanaf trekken, dit is een situatie waar je ook vanaf de zijlijn niet bij betrokken wil zijn. Die kindergeest is volop in ontwikkeling en wordt al nu tot het uiterste in het rood gedreven.. Intriest.

Dit is ook mijn idee, klinkt misschien wel hard, maar ouders die zo hard pushen om hun zin door te drijven is absoluut geen goede zaak. Dit werkt alleen maar averechts en ik heb als instructrice dit een paar keer zien gebeuren.

Het heeft totaal ook geen zin om door te zetten, de angst zal alleen maar erger worden.

Mijn dochtertje was eerst ook ontzettend bang, maar had wel interesse in de paarden. Maar zij is vier jaar oud. We zijn eerst begonnen met alleen been aaien, heb grote haflingers, daarintegen is zij maar een klein turfje. En van daaruit verder gewerkt, naar alleen maar op de rug zitten.
Nu heeft ze een pony gekregen van opa, meer op haar maat en nu kan het niet gek genoeg, uiteraard rijd ze nog vast en max 15 minuten en voornamelijk stap.

Alles is in alle rust gegaan en op haar tempo, dit is de juiste basis voor paardrijden.
Daarnaast van paardrijden horen kinderen een glimlach van oor tot oor krijgen en niet angst waarvan ze misselijk en buikpijn van krijgen.

Bang zijn is niet erg, angst wel. Aan bang zijn kun je werken, angst niet.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:53

Ik heb een tijd een angstig kind geholpen met het omgaan en rijden van paarden.. ze wou zelf heel graag leren rijden maar was erg angstig..
In het begin durfde ze niet dichter dan 3 meter in de buurt komen.. ik ben begonnen dat ze naar mij kon kijken waarbij ik vanalles vertelde.. en dan mocht ze hem zijn brokken geven.. lees zij zetten ergens een emmer neer, ging ver weg staan en dan mocht ik met t paard naar de emmer lopen haha..
Op den duur durfde ze dichterbij te komen en hielp ze met poetsen.. maar alleen bij zijn billen want zijn hoofd was veel beweeglijker wat weer eng was..
Volgende stap was samen longeren en eigenlijk was dat het beste wat ik kon doen.. daarmee kon ze namelijk de bewegingen van t paard controleren (stap, draf, ho) en dat gaf haar vertrouwen.. net als dingen als kont omzetten etc..
Toen heb haar gedurende het borstelen er eens opgezet (was toen denk k een jaar verder).. en dat hebben we toen uitgebouwd..
Na een jaar of 2 gingen we rondjes buiten stappen.. en denk na 3 jaar ook in draf in de bak en naast de fiets..
In het begin heb ik haar veel ruimte moeten geven zonder te pushen en haar laten ervaren.. op t laatste moest ik haar soms wat meer pushen nieuwe dingen te proberen..

Wij deden dingen als slalom, 8 jes rijden.. of zij maakte met pylonen en balken een parcours die ze daarna dan ging rijden of aan de hand ging lopen met mij.. later in draf deden we wel eens wedstrijdjes ik rennend en zij te paard.. ook deden we balans oefeningen en voltige oefeningen
Moet zeggen dat ze altijd veel gehad heeft aan het kijken naar mij en t werken op de grond omdat ze dan het gedrag van t paard kon observeren.. ik legde daarbij ook altijd uit wat het paard deed en waarom..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:55

Inoterry schreef:
De ouders zijn er vaak niet bij maar helaas is het toch gebleken dat het niet mogelijk is om het kind eerder af te laten stappen en vanaf de grond wat te laten doen. Waarom kan ik niet openbaar zetten omdat ik alleen van een afstand betrokken ben bij de situatie

Niet zo moeilijk doen, lesje krijsen van kind filmen en aan de ouders laten zien kom nou. Is het soms een vriendendienst omdat de paarden bij die ouders staan of zo, vind het maar een vreemd verhaal.
Diegene die les geeft (gediplomeerd??) kan dus geen kant op en MOET dus lesgeven door bepaalde verplichtingen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:55

pearlie schreef:
Inoterry schreef:

Je hebt in zoverre invloed op de situatie dat je de instructrice dringend kunt adviseren te stoppen met lesgeven aan dit meisje. Je mag tenslotte ook suggesties aandragen voor de lessen??
Daarnaast, ook jij kunt (evt anoniem) een zorgmelding doen.
Het houdt niet op......niet vanzelf......

Idd :j
Lees je eigen tekst nog eens na ts, heb je zelf kinderen??
Echt ik ben een nuchtere, maar dit vind ik te triest voor woorden, dat ouders dit hun kinderen aan kunnen doen, daar je wil je toch niet aan mee werken??
Ik zou het als moeder niet kunnen, zoveel druk op een kind leggen en zeker niet op het kind van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:59

Is het geen idee om het kind gewoon op de pony te zetten (aangezien dat dat moet van de ouders) en verder gewoon niks te doen? Alleen maar lekker rondjes wandelen met de pony en intussen lekker kletsen met het kind?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 22:02

Varekaj schreef:
Is het geen idee om het kind gewoon op de pony te zetten (aangezien dat dat moet van de ouders) en verder gewoon niks te doen? Alleen maar lekker rondjes wandelen met de pony en intussen lekker kletsen met het kind?

Dat idee word al bijna wekelijks uitgevoerd :D . En dan kan ze het nog het langste volhouden :j