Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Picasso schreef:Wooooow Eline wat een verhaal, en dat om die tijd midden in de nacht..Ben het overigens wel met je eens!
Ik heb er eentje staan die echt niet meer weggaat: was al nooit van plan om hem te verkopen (heb een paar keer de mogelijkheid gehad in de loop der jaren), maar nu kan het ook gewoon niet meer: hij heeft PPID en zou het niet eerlijk vinden om een ander op te zadelen met zijn gezondheidsproblemen. Daarnaast kan ik hem na al die jaren ook gewoon echt niet meer missen.
Maar, we hebben in afgelopen jaren heel wat wél aangekocht en weer verkocht om verschillende redenen. Ook niks mis mee vind ik: past het niet wbt karakter, maat of doeleinde: verkopen weer. Met bijna alle nieuwe eigenaren heb ik nog contact, erg leuk!
Dus dacht, ik ga wel even bokken. Toen kwam ik helemaal niet meer in slaap
Maar zie nu wel veel fouten en automatische correctie fouten van mijn mobiel. Een paard bekeren ipv beleren
ElineS schreef:Picasso schreef:Wooooow Eline wat een verhaal, en dat om die tijd midden in de nacht..Ben het overigens wel met je eens!
Ik heb er eentje staan die echt niet meer weggaat: was al nooit van plan om hem te verkopen (heb een paar keer de mogelijkheid gehad in de loop der jaren), maar nu kan het ook gewoon niet meer: hij heeft PPID en zou het niet eerlijk vinden om een ander op te zadelen met zijn gezondheidsproblemen. Daarnaast kan ik hem na al die jaren ook gewoon echt niet meer missen.
Maar, we hebben in afgelopen jaren heel wat wél aangekocht en weer verkocht om verschillende redenen. Ook niks mis mee vind ik: past het niet wbt karakter, maat of doeleinde: verkopen weer. Met bijna alle nieuwe eigenaren heb ik nog contact, erg leuk!
Ik kon maar niet in slaap vallenDus dacht, ik ga wel even bokken. Toen kwam ik helemaal niet meer in slaap
Maar zie nu wel veel fouten en automatische correctie fouten van mijn mobiel. Een paard bekeren ipv beleren
elenaMM77 schreef:[
ik heb hem gekocht om paard te rijden met hem..
niet om als geldverslindende knuffel op de weide te staan inderdaad..
maar als je goed leest, dan moet er wel heel wat aan de hand zijn, wil hij voor mij niet meer voldoen, want ik rijd recreatief..
maar als mijn plezier zou verschuiven naar wedstrijden en ik zou daar compleet in de knoop raken met hem.. ja, dan gaat op den duur mijn plezier eraan, die van de pony gaat eraan en beiden zullen dan ongelukkig worden..
jij zegt dan eigenlijk, ongelukkig geeft niet, je moet en zal m houden.. terwijl er misschien iemand is, die dan in een stadium zit waarin ik nu zit.. lekker recreatief bezig..
Deze pony, als die niet verkocht was, dan had hij nu nog in de Z dressuur volledig in de staak gestaan.
Pony en ruiter konden niet door een deur.. pony ging volledig in de staak, geen medische oorzaken, ruiter wilde verder na lang proberen (helaas reed zij met redelijk harde hand, deze pony kun je niet met harde hand rijden)..
hierop is hij aangekocht door een vrouw die hem geboren heeft zien worden in min of meer emotionele overweging.. want ze was zelf te zwaar en te groot voor hem.. Een tijd lang had ze een leaser voor hem die hem in het springen heeft uitgebracht.. tot l springen en L samengesteld.. Maar de eigenaresse wilde ook weer graag gaan rijden + de leaser zocht een eigen paard om verder te gaan in de dressuur.. Hierop zocht de eigenaresse dus een koper voor mijn pony..
Zo ben ik aan hem gekomen..
We zijn in alle rust in de bak bezig om hem opnieuw te gymnastieren en vanuit rust weer in de ontspanning te krijgen met dressuur.. Springen, vind ik leuk zolang het laag is.. In het bos kan B pony/BB paarden crosshindernissen vrij gebruiken en ruim 500 hectaren bos..
Wij hebben de tijd van ons leven..
Maar in jouw opinie had hij nu dus nog gewoon door moeten modderen in de Z met een ruiter waarmee hij en de ruiter niet lekker matchen.. En ik dan? hoe had ik dan aan mijn super pony gekomen? voor mijn doeleinden? met zijn gouden karakter?
En ja.. als ik over 5 jaar toch zou besluiten dat ik wedstrijden wil gaan rijden en die drang en droom groeit en groeit en mijn plezier in buiten rondzwerven verdwijnt.. Wat zou ik dan aan hem hebben en hij aan mij? want plezier zul je hem niet meer doen in de dressuurring.
Dan kan hij toch beter naar iemand, die op een punt staat waar ik nu ben? met plezier, geen hoogstandjes?
Dus ja dan verkoop ik mijn maatje, om ons beiden plezier te laten houden.
---
En waarom denkt iedereen altijd dat de slacht slechter is dan kreupel in het land staan?
of met zere pezen, of met pijn in zijn rug.. Want dat zijn zaken waarmee je hem niet meer zult kunnen berijden.. En ja, dan laat ik hem inslapen/slachten.. Waarom? ik wil geen dier met chronische pijn op de wei zien.. naast het feit nog dat ik een paard wil hebben waarmee ik ook echt samen leuke dingen kan gaan doen..
En zoals ik aangaf.. ik weet niet hoe ik daar over 8-10 jaar in sta.. maar nu is het zoals ik erover denk.
----
als iedereen er zo over dacht als jij..
Dan had ik nu niet mijn eigen pony gehad..
dus gelukkig zijn er mensen die hun ponies verkopen als ze het plezier verliezen of een andere weg inslaan..
zo ben ik aan mijn pony gekomen.. en in het geval dat onze band verdwijnt, zal zo iemand aan mijn pony komen.
Ik vind het eigenlijk veel harder dat jij zegt, dat het not done is om een pony weg te doen..
wat zou mijn pony dan nu een naar leven hebben gehad
elenaMM77 schreef:Desiree schreef:Tjee wat hard!
Maar diseree.. Hoe zit dit dan?
dit staat op je eigen profiel..
je hebt zelf een paard gekocht, alleen al met het doel om m te verkopen?
meet je dan niet een beetje met twee maten?Citaat:Dit is het eerste paard dat ik ooit gekocht heb voor de handel. Ik moest hem zadelmak maken en ik was vanaf het eerste moment verliefd op dit paard
AFstamming is Jorn (v. Ahorn) x Ramiro. Hij loopt nu Z2 onder degene aan wie ik hem destijds verkocht had.
En nog een:Citaat:Ik had in die tijd ook nog Justin, een Notaris x doruto. Super paard. Is qua bouw toch weer hetzelfde type paard als Paddy, tevens een bloedkikker. Heb wel eens spijt dat ik hem verkocht had. Had net besloten om hem te houden toen iemand terug kwam op zijn beslissing om hem niet te kopen. Heb hem toen toch maar verkocht:
Eentje waarvan niet duidelijk is of je m weggedaan hebt.
En nog een vierdeCitaat:Hier is een foto van Radonja, mijn Balzflugmerrie, nu paard van een medebokker en stalgenote (gigelo)
-----
Vind het een beetje raar dat je mij hard vind..
Ik heb nog nooit een dier verkocht of weggedaan en jij zit met paarden al op vier paarden die je weg hebt gedaan?
En waarom is dat dan niet hard?
jwl schreef:Ik vind dat we vaak makkelijk met onze paarden omgaan. Dat veel mensen paarden zien als een gebruikt voorwerp. Dat vind ik raar.
Ik keur er verder niemand op af en ieder zijn ding maar ik zou het niet kunnen.
Desiree schreef:elenaMM77 schreef:
Dan heb je niet goed gelezen.
Ik heb ook wel eens paarden verkocht vanwege het ontbreken van een klik of vreugde die ik er aan beleef. Het is alleen zo, als je een paard koopt op vrij jonge leeftijd, je beleeft er jaren en jaren plezier aan, en op een dag is hij oud en versleten, dan wordt hij afgedankt. Dan moet hij weg omdat hij niet meer voldoet. Maar een paard dat nooit of nauwelijks wat voor mij gedaan heeft, verkoop ik gemakkelijk weer.
jwl schreef:Hoe staat bokt hier in?
Ik heb van huis uit mee gekregen, een beest doe je niet zo maar weg. Ik zou ook nooit zomaar afstand van mijn huidige pony kunnen doen ondanks dat ik er niet veel mee kan doen.
Maar hier in de omgeving gaan pony's als zoete broodjes over de toonbank.
Voldoen ze niet dan worden ze zonder pardon geruild.
Heb je je pony al jaren en is het beest niet meer geschikt om te doen wat je wilt dan gooi je hem met zn 20 jaar de verkoop in.
Persoonlijk vind ik het laatste echt een no go.
Ik ben erg benieuwd wat bokt vind en wat voor situaties zich voordoen die een rede zijn om de trouwe viervoeter te verkopen.
elenaMM77 schreef:ja maar dan ben ik toch niet hard..
want bij mij, zoals ik beschreven heb, zou het om exact dezelfde reden zijn..
ontbreken of verdwijnen van de klik of vreugde.
en een oud paard dat oud en versleten is zou hier naar de DA of slacht gaan..
als hij nog goed is, alleen wat minder intensief bereden kan worden, terwijl ik juist intensief wil rijden.. dan gaat hij naar een baasje die geen intensieve dingen verlangd.
het topic gaat juist over paarden als zoete broodjes..
dat betekent dus ook paarden kopen specifiek voor de handel, er wat mee doen en doorverkopen.
ik denk dat jij 'hij niet meer voldoet' alleen leest als oud en versleten..
maar hij voldoet ook niet als we constant zouden vechten,
of mijn interesses een andere richting op gaan als zijn kwaliteiten.
of inderdaad een blessure die niet meer kan genezen.. dan gaat er hier een spuitje in, in plaats van eeuwige grasmaaier te laten zijn, of ik moet wel heeeeeel zeker zijn dat iemand hem als grasmaaier wil hebben en hem ook als dusdanig laat leven.. Grasmaaiers zijn leuk, als je eigen gras hebt, of een heel perceel huurt waar hij met de pot kan meeeten.. Mijn paar staat op een pension, ik kan dat prima betalen, maar niet voor twee paarden, waarvan 1 slechts staat te eten en eigenlijk door een blessure nooit meer bereden kan worden, en dat ga ik een ander ook niet in de schoenen schuiven. Dan is het mijn keuze om hem zelf naar mora stables te brengen.
Brainless schreef:TS
Stel je koopt een pony (B) voor je kind; kind groeit eraf.
Pony dan maar laten staan?
Er 1 bijkopen? En daarna een paard?
Geen een meer kopen omdat je er maar 1 kan onderhouden?
Ik ben stapelgek op hem en hij is echt een vriendje voor me! Hem verkopen zou me ontzettend veel zeer doen. Toch blijf ik me ervan bewust dat mijn financiele situatie kan veranderen, en ik hem mogelijk ooit zal moeten verkopen.
Blijheid schreef:Ik vind dat een paard/pony verkopen niet per se gelijk staan als gebruiken als gebruiksvoorwerp. Ook met een pony waarvan je weet dat je hem later waarschijnlijk ooit gaat verkopen kan je toch een band opbouwen, en er veel liefde en werk in steken?
Bijvoorbeeld; Toen ik mijn pony kocht was het idee dat ik hem 3 jaar kon houden. Daarna zou ik op kamers gaan en zou het financieel onmogelijk worden. Ik kocht bewust een 4 jarige pony die geen ideale start had gehad, met het idee hem een gedegen basis en opleiding te geven zodat hij bij verkoop goed terecht zou komen en ik hem een stapje op weg kon helpen. Uiteindelijk liep het leven anders, en heb ik hem na 6 jaar nog steedsIk ben stapelgek op hem en hij is echt een vriendje voor me! Hem verkopen zou me ontzettend veel zeer doen. Toch blijf ik me ervan bewust dat mijn financiele situatie kan veranderen, en ik hem mogelijk ooit zal moeten verkopen.
Is dat dan gebruiken als een voorwerp? Ik vind van niet. Zo'n band heb ik met mijn fiets in elk geval nooit opgebouwd
jwl schreef:Ik vind dat we vaak makkelijk met onze paarden omgaan. Dat veel mensen paarden zien als een gebruikt voorwerp. Dat vind ik raar.
Ik keur er verder niemand op af en ieder zijn ding maar ik zou het niet kunnen.