Paarden en pony's verkopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 08:44

Ik heb mijn ponies verkocht toen ik op kamers ging. In principe had ik ze kunnen houden. Ze stonden bij mn ouders aan huis en die hadden ze prima af en toe kunnen voeren en buiten zetten. Maar, mijn wedstrijdpony was zo werklustig dat ze na een halve week niks doen al uit de wei ontsnapte en bij haar vorige eigenaar liep ze altijd erg neurotisch heen en weer langs de draad als ze niks te doen had. Lijkt me beter voor zo'niet pony om haar te verkopen aan iemand die haar wel regelmatig aandacht kan geven.

Inderdaad, ik had nog een pony staan, voor gezelschap voor de ander. In principe had ze kunnen blijven, maar dan was ze alleen gebleven. Ook niet echt een diervriendelijke oplossing toch?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:09

Picasso schreef:
Wooooow Eline wat een verhaal, en dat om die tijd midden in de nacht.. :oo Ben het overigens wel met je eens! :) Ik heb er eentje staan die echt niet meer weggaat: was al nooit van plan om hem te verkopen (heb een paar keer de mogelijkheid gehad in de loop der jaren), maar nu kan het ook gewoon niet meer: hij heeft PPID en zou het niet eerlijk vinden om een ander op te zadelen met zijn gezondheidsproblemen. Daarnaast kan ik hem na al die jaren ook gewoon echt niet meer missen.

Maar, we hebben in afgelopen jaren heel wat wél aangekocht en weer verkocht om verschillende redenen. Ook niks mis mee vind ik: past het niet wbt karakter, maat of doeleinde: verkopen weer. Met bijna alle nieuwe eigenaren heb ik nog contact, erg leuk! :)

Ik kon maar niet in slaap vallen :') Dus dacht, ik ga wel even bokken. Toen kwam ik helemaal niet meer in slaap :+ Maar zie nu wel veel fouten en automatische correctie fouten van mijn mobiel. Een paard bekeren ipv beleren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:31

ElineS schreef:
Picasso schreef:
Wooooow Eline wat een verhaal, en dat om die tijd midden in de nacht.. :oo Ben het overigens wel met je eens! :) Ik heb er eentje staan die echt niet meer weggaat: was al nooit van plan om hem te verkopen (heb een paar keer de mogelijkheid gehad in de loop der jaren), maar nu kan het ook gewoon niet meer: hij heeft PPID en zou het niet eerlijk vinden om een ander op te zadelen met zijn gezondheidsproblemen. Daarnaast kan ik hem na al die jaren ook gewoon echt niet meer missen.

Maar, we hebben in afgelopen jaren heel wat wél aangekocht en weer verkocht om verschillende redenen. Ook niks mis mee vind ik: past het niet wbt karakter, maat of doeleinde: verkopen weer. Met bijna alle nieuwe eigenaren heb ik nog contact, erg leuk! :)

Ik kon maar niet in slaap vallen :') Dus dacht, ik ga wel even bokken. Toen kwam ik helemaal niet meer in slaap :+ Maar zie nu wel veel fouten en automatische correctie fouten van mijn mobiel. Een paard bekeren ipv beleren :D

Hahaha, ja 'paard bekeren' zag ik ook inderdaad en zag je al staan met bijbel en wijsvingertje... ik dacht dat het de vermoeidheid was bij je, maar autocorrect op telefoon maakt er soms ook een grappig verhaal van. Anyway; strekking van het verhaal kan ik me volledig in vinden.

Tango1979

Re: Paarden en pony's verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:43

Mijn paard heeft ruim een jaar stilgestaan met een peesblessure, gelukkig wel helemaal van hersteld. Ik wilde echter haar daarna niet meer doortrainen, we stonden op het punt om M dressuur te starten. Ik heb nu een jong paard en mijn merrie is doorverkocht aan een stalgenoot die er heerlijke bosritten mee maakt en twee keer in de week een rondje door de bak rijdt.

Ik geniet van dressuurrijden, trainen etc mijn merrie was daar minder geschikt meer voor. Dan kan je beter iemand anders voor haar zoeken die wel helemaal dolgelukkig met het paard is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:46

Ik heb mijn eerste eigen paard moeten verkopen toen ik ging scheiden, omdat ik toen moeilijk de eindjes aan mekaar kon knopen. Paardje 2 bleef te klein en na een stom ongeval aan de hand, was ik mijn vertrouwen kwijt. En toen kwam 3, mijn huidig maatje en die gaat nooit meer weg. Door gezondheidsproblemen kon ik hem al een tijdje niet meer doorrijden, maar dat kon ik wel oplossen met een bijrijder en ondertussen zou ik op zoek gaan naar een paard met comfortabele gangen en een rustig karakter. Het afgelopen jaar is mijn maatje erg ziek geweest, veel bazen zouden hem laten hemelen, maar hij is voor mij elke cent die hij nu gekost heeft waard. Stilletjes aan begint hij te herstellen en hij mag nu lekker op rust.
Vind ik dat iedereen zo met zijn paard moet omgaan? Nee, ik kan het omdat ik de kosten kan dragen en het voor mijn paard wil doen, maar als een ander die weg niet wil op gaan, zal ik dat zeker respecteren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:10

safina schreef:
Desiree schreef:
[
Tjee wat hard!

Moet iedereen toch voor zichzelf weten?

Ja, maar daar kan ik het nog wel hard om vinden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:13

elenaMM77 schreef:
[

ik heb hem gekocht om paard te rijden met hem..
niet om als geldverslindende knuffel op de weide te staan inderdaad..

maar als je goed leest, dan moet er wel heel wat aan de hand zijn, wil hij voor mij niet meer voldoen, want ik rijd recreatief..

maar als mijn plezier zou verschuiven naar wedstrijden en ik zou daar compleet in de knoop raken met hem.. ja, dan gaat op den duur mijn plezier eraan, die van de pony gaat eraan en beiden zullen dan ongelukkig worden..

jij zegt dan eigenlijk, ongelukkig geeft niet, je moet en zal m houden.. terwijl er misschien iemand is, die dan in een stadium zit waarin ik nu zit.. lekker recreatief bezig..

Deze pony, als die niet verkocht was, dan had hij nu nog in de Z dressuur volledig in de staak gestaan.
Pony en ruiter konden niet door een deur.. pony ging volledig in de staak, geen medische oorzaken, ruiter wilde verder na lang proberen (helaas reed zij met redelijk harde hand, deze pony kun je niet met harde hand rijden)..

hierop is hij aangekocht door een vrouw die hem geboren heeft zien worden in min of meer emotionele overweging.. want ze was zelf te zwaar en te groot voor hem.. Een tijd lang had ze een leaser voor hem die hem in het springen heeft uitgebracht.. tot l springen en L samengesteld.. Maar de eigenaresse wilde ook weer graag gaan rijden + de leaser zocht een eigen paard om verder te gaan in de dressuur.. Hierop zocht de eigenaresse dus een koper voor mijn pony..

Zo ben ik aan hem gekomen..

We zijn in alle rust in de bak bezig om hem opnieuw te gymnastieren en vanuit rust weer in de ontspanning te krijgen met dressuur.. Springen, vind ik leuk zolang het laag is.. In het bos kan B pony/BB paarden crosshindernissen vrij gebruiken en ruim 500 hectaren bos..

Wij hebben de tijd van ons leven..

Maar in jouw opinie had hij nu dus nog gewoon door moeten modderen in de Z met een ruiter waarmee hij en de ruiter niet lekker matchen.. En ik dan? hoe had ik dan aan mijn super pony gekomen? voor mijn doeleinden? met zijn gouden karakter?

En ja.. als ik over 5 jaar toch zou besluiten dat ik wedstrijden wil gaan rijden en die drang en droom groeit en groeit en mijn plezier in buiten rondzwerven verdwijnt.. Wat zou ik dan aan hem hebben en hij aan mij? want plezier zul je hem niet meer doen in de dressuurring.

Dan kan hij toch beter naar iemand, die op een punt staat waar ik nu ben? met plezier, geen hoogstandjes?

Dus ja dan verkoop ik mijn maatje, om ons beiden plezier te laten houden.

---

En waarom denkt iedereen altijd dat de slacht slechter is dan kreupel in het land staan?
of met zere pezen, of met pijn in zijn rug.. Want dat zijn zaken waarmee je hem niet meer zult kunnen berijden.. En ja, dan laat ik hem inslapen/slachten.. Waarom? ik wil geen dier met chronische pijn op de wei zien.. naast het feit nog dat ik een paard wil hebben waarmee ik ook echt samen leuke dingen kan gaan doen..

En zoals ik aangaf.. ik weet niet hoe ik daar over 8-10 jaar in sta.. maar nu is het zoals ik erover denk.

----

als iedereen er zo over dacht als jij..

Dan had ik nu niet mijn eigen pony gehad..
dus gelukkig zijn er mensen die hun ponies verkopen als ze het plezier verliezen of een andere weg inslaan..

zo ben ik aan mijn pony gekomen.. en in het geval dat onze band verdwijnt, zal zo iemand aan mijn pony komen.

Ik vind het eigenlijk veel harder dat jij zegt, dat het not done is om een pony weg te doen..
wat zou mijn pony dan nu een naar leven hebben gehad

Dan heb je niet goed gelezen.
Ik heb ook wel eens paarden verkocht vanwege het ontbreken van een klik of vreugde die ik er aan beleef. Het is alleen zo, als je een paard koopt op vrij jonge leeftijd, je beleeft er jaren en jaren plezier aan, en op een dag is hij oud en versleten, dan wordt hij afgedankt. Dan moet hij weg omdat hij niet meer voldoet. Maar een paard dat nooit of nauwelijks wat voor mij gedaan heeft, verkoop ik gemakkelijk weer.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:15

elenaMM77 schreef:
Desiree schreef:
Tjee wat hard!

Maar diseree.. Hoe zit dit dan?

dit staat op je eigen profiel..

je hebt zelf een paard gekocht, alleen al met het doel om m te verkopen?
meet je dan niet een beetje met twee maten?

Citaat:
Dit is het eerste paard dat ik ooit gekocht heb voor de handel. Ik moest hem zadelmak maken en ik was vanaf het eerste moment verliefd op dit paard
AFstamming is Jorn (v. Ahorn) x Ramiro. Hij loopt nu Z2 onder degene aan wie ik hem destijds verkocht had.

En nog een:
Citaat:
Ik had in die tijd ook nog Justin, een Notaris x doruto. Super paard. Is qua bouw toch weer hetzelfde type paard als Paddy, tevens een bloedkikker. Heb wel eens spijt dat ik hem verkocht had. Had net besloten om hem te houden toen iemand terug kwam op zijn beslissing om hem niet te kopen. Heb hem toen toch maar verkocht:

Eentje waarvan niet duidelijk is of je m weggedaan hebt.

En nog een vierde

Citaat:
Hier is een foto van Radonja, mijn Balzflugmerrie, nu paard van een medebokker en stalgenote (gigelo)

-----

Vind het een beetje raar dat je mij hard vind..
Ik heb nog nooit een dier verkocht of weggedaan en jij zit met paarden al op vier paarden die je weg hebt gedaan?

En waarom is dat dan niet hard?

Deze dieren waren puur verkocht voor de handel. Ik moet zie ik mijn profiel vernieuwen want bovenstaande speelt al veel meer als 10 jaar geleden.

Ik reed voor een handelaar waar ik jonge paarden inreed en die werden dan weer verkocht. En ik heb dus zelf ook een paar keer een jong paard zelf gekocht, ingereden en weer doorverkocht. Maar dit zijn dieren met hele goede kansen. Betere kansen zelfs, omdat ze nu ingereden zijn. Niet iedereen kan of durft een paard zelf in te rijden.

Maar een oud paard vind ik gewoon een heel ander verhaal. Iones kocht ik in 1993. Daar heb ik zoveel op geleerd, zoveel mee beleefd, zulke mooie tijden mee gehad. Die deed ik niet weg op zijn ouwe versleten dag. Dat vond ik niet fair.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:17

Mijn eerate paard heb ik destijds als veulen gekocht en ze is overleden vlak voor ze 13 werd aan koliek. Anders had ze nog bij me geweest. Ik heb nu een bijna driejarige die ik met 6 maanden heb gekregen. Ik ben eerlijk, als hij en ik niet klikken onder het zadel gaat hij naar een baasje die wel een klik met hem onder het zadel heeft. Niet omdat ikhem graag weg wil doen maar puur dat hij dan een beter leven heeft fan als hij bij mij zou blijven. Heb ik wel een klik met hem dan blijft hij ook tot zijn dood bij me. Tenzij ik het financieel niet meer trek en ik genoodzaakt ben hem te verkopen. Maar dan nog doe ik er alles aan om hem hier te houden. Ik hou er niet van om paarden weg te doen als een stuk speelgoes. Voor de handel snap ik het natuurlojk want daar leven deze mensen van maar voor me zelf nee geen denken aan

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:17

jwl schreef:
Ik vind dat we vaak makkelijk met onze paarden omgaan. Dat veel mensen paarden zien als een gebruikt voorwerp. Dat vind ik raar.
Ik keur er verder niemand op af en ieder zijn ding maar ik zou het niet kunnen.

Ja, dat signaleer ik ook. Hier zijn maar weinig paarden die bij iemand oud mogen worden. Voor die tijd moeten ze opgekrast zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:23

Ik ben ook van mening dat een dier blijft tot de tijd daar is.

Toch heb ik mijn KWPN merrie op haar 15e, na 11 jaar te hebben weg gedaan.
Dit was eerlijker, beter, en fijner voor haar. En heb hier nog geen moment spijt van gehad.
Zij heeft nu een beter leven bij een nieuw thuis. Zonder reden, of omdat zij niet goed genoeg zou zijn, zou voor mij geen reden zijn haar weg te doen.

Nu erg blij met mijn nieuwe aanwinst.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:28

Ik heb net een pony verkocht, om de eenvoudige reden dat ik echt een heel goede thuis voor hem gevonden heb.
De pony werd helaas te klein voor me, en ik vond het zo zonde om een goede, brave, getalenteerde sportpony op vrij jonge leeftijd al aan de kant te zetten. Er zijn genoeg mensen die een echt brave pony zoeken, en al helemaal als hij tot een behoorlijk niveau opgeleid is.

Uiteraard is het altijd een risico als je een dier verkoopt, maar de ene koper is de andere niet. Ik heb de pony ook verkocht aan iemand uit de club.

Ik ben van mening dat verkopen niet slecht hoeft te zijn, maar dat je wel met een aantal dingen rekening moet houden.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:47

Ik fok mini's,dus het is logisch dat ik af en toe een pony verkoop en als ik daar op ingesteld ben,scheelt het heel wat.

Mijn eerste paard echter heb ik gehad toen ze 2.5 jaar was.
Heel veel plezier mee beleefd,een harde periode mee overleefd en alles heb ik aan en met haar geleerd qua paardrijden.
Toen ze 12 was liet ik haar voor het eerst dekken,ze kreeg toen spijtig genoeg een hartritmestoornis die van haar een afgeschreven paardje maakte.
Ze moest noodgedwongen op vervroegd pensioen.
Wij die 5x per week reden en plezier hadden,dit was allemaal over.
Intussen is ze bijna 24 jaar en staat ze nog steeds bij mij te genieten van dat langgerekte pensioen.
Mijn rijcarrière is gestopt toen zij ziek werd..
Ik mis het rijden heel erg maar haar ging ik zo mogelijk nog meer missen want ze is een groot deel van mijn leven. Ik heb het geluk haar financieel te kunnen houden want anders was ik genoodzaakt ze in te slapen,verkopen doe ik een paard met dergelijk gebrek niet,je ziet er niks aan dus ze hadden er zeker weer mee gaan rijden en springen kon ze ook als de beste.
Ik heb 3 veulens uit haar gefokt,die zijn wel verkocht geworden,maar 1 ding was zeker,zij bleef.

Ik ben dan ook van mening dat je dergelijke oude of zieke paarden niet meer verkoopt. Als dat noodgedwongen toch moet,laat ze dan liever inslapen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:51

Desiree schreef:
elenaMM77 schreef:

Dan heb je niet goed gelezen.
Ik heb ook wel eens paarden verkocht vanwege het ontbreken van een klik of vreugde die ik er aan beleef. Het is alleen zo, als je een paard koopt op vrij jonge leeftijd, je beleeft er jaren en jaren plezier aan, en op een dag is hij oud en versleten, dan wordt hij afgedankt. Dan moet hij weg omdat hij niet meer voldoet. Maar een paard dat nooit of nauwelijks wat voor mij gedaan heeft, verkoop ik gemakkelijk weer.

ja maar dan ben ik toch niet hard..
want bij mij, zoals ik beschreven heb, zou het om exact dezelfde reden zijn..
ontbreken of verdwijnen van de klik of vreugde.

en een oud paard dat oud en versleten is zou hier naar de DA of slacht gaan..
als hij nog goed is, alleen wat minder intensief bereden kan worden, terwijl ik juist intensief wil rijden.. dan gaat hij naar een baasje die geen intensieve dingen verlangd.

het topic gaat juist over paarden als zoete broodjes..
dat betekent dus ook paarden kopen specifiek voor de handel, er wat mee doen en doorverkopen.

ik denk dat jij 'hij niet meer voldoet' alleen leest als oud en versleten..
maar hij voldoet ook niet als we constant zouden vechten,
of mijn interesses een andere richting op gaan als zijn kwaliteiten.
of inderdaad een blessure die niet meer kan genezen.. dan gaat er hier een spuitje in, in plaats van eeuwige grasmaaier te laten zijn, of ik moet wel heeeeeel zeker zijn dat iemand hem als grasmaaier wil hebben en hem ook als dusdanig laat leven.. Grasmaaiers zijn leuk, als je eigen gras hebt, of een heel perceel huurt waar hij met de pot kan meeeten.. Mijn paar staat op een pension, ik kan dat prima betalen, maar niet voor twee paarden, waarvan 1 slechts staat te eten en eigenlijk door een blessure nooit meer bereden kan worden, en dat ga ik een ander ook niet in de schoenen schuiven. Dan is het mijn keuze om hem zelf naar mora stables te brengen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:58

pretty schreef:
Ik ben dan ook van mening dat je dergelijke oude of zieke paarden niet meer verkoopt. Als dat noodgedwongen toch moet,laat ze dan liever inslapen.

Dat is ook mijn mening. Mijn gezonde jonge sportpony ging weg, maar mijn D-pony met COPD blijft hier.

Jotach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:09

jwl schreef:
Hoe staat bokt hier in?
Ik heb van huis uit mee gekregen, een beest doe je niet zo maar weg. Ik zou ook nooit zomaar afstand van mijn huidige pony kunnen doen ondanks dat ik er niet veel mee kan doen.

Maar hier in de omgeving gaan pony's als zoete broodjes over de toonbank.
Voldoen ze niet dan worden ze zonder pardon geruild.
Heb je je pony al jaren en is het beest niet meer geschikt om te doen wat je wilt dan gooi je hem met zn 20 jaar de verkoop in.

Persoonlijk vind ik het laatste echt een no go.
Ik ben erg benieuwd wat bokt vind en wat voor situaties zich voordoen die een rede zijn om de trouwe viervoeter te verkopen.

Ik hield super veel van mijn lieve pony, 'k heb ze 6 jaar gehad... Maar toen werd ik allergisch, de afspraak was 1 paard, en omwille van mijn gezondheid (en het plezier echt leuk is dat niet als je de hele tijd moet niezen en uitslag krijgt) hebben we haar aan een goede thuis waar we nog soms een contact mee hebben verkocht en een hypoallergeen paard aangekocht. Ik hou van beide nog steeds super duper veel!!! <3

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:10

elenaMM77 schreef:
ja maar dan ben ik toch niet hard..
want bij mij, zoals ik beschreven heb, zou het om exact dezelfde reden zijn..
ontbreken of verdwijnen van de klik of vreugde.

en een oud paard dat oud en versleten is zou hier naar de DA of slacht gaan..
als hij nog goed is, alleen wat minder intensief bereden kan worden, terwijl ik juist intensief wil rijden.. dan gaat hij naar een baasje die geen intensieve dingen verlangd.

het topic gaat juist over paarden als zoete broodjes..
dat betekent dus ook paarden kopen specifiek voor de handel, er wat mee doen en doorverkopen.

ik denk dat jij 'hij niet meer voldoet' alleen leest als oud en versleten..
maar hij voldoet ook niet als we constant zouden vechten,
of mijn interesses een andere richting op gaan als zijn kwaliteiten.
of inderdaad een blessure die niet meer kan genezen.. dan gaat er hier een spuitje in, in plaats van eeuwige grasmaaier te laten zijn, of ik moet wel heeeeeel zeker zijn dat iemand hem als grasmaaier wil hebben en hem ook als dusdanig laat leven.. Grasmaaiers zijn leuk, als je eigen gras hebt, of een heel perceel huurt waar hij met de pot kan meeeten.. Mijn paar staat op een pension, ik kan dat prima betalen, maar niet voor twee paarden, waarvan 1 slechts staat te eten en eigenlijk door een blessure nooit meer bereden kan worden, en dat ga ik een ander ook niet in de schoenen schuiven. Dan is het mijn keuze om hem zelf naar mora stables te brengen.

Dan neem ik mijn woorden terug want dan denk je er toch net zo over als ik. En je hebt gelijk, ik las `hij niet meer voldoet` inderdaad als `oud en versleten`.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:13

Verkopen kan ook in het voordeel van een dier zijn. Ik heb nu bijvoorbeeld mijn pony te koop staan omdat ik er uitgegroeid ben. Waarom de pony aanhouden omdat ik hem niet kan missen? De pony vind het geweldig om ritten te maken, alle aandacht te krijgen. Is een beetje asociaal als ik hem voor mijn eigen gevoel houd dan vind ik!
Maar nu heb ik het echter over een gezonde betrouwbare jonge pony die alle kansen heeft om een leuk tehuis te vinden. Ik heb ook nog een pony staan die ik nooit zou verkopen omdat hij niet erg betrouwbaar is met kinderen. Bij hem is de kans dus ook groot dat hij niet goed terecht komt. Daar neem ik dan ook mijn verantwoordelijkheid voor en zorg met alle plezier voor hem tot zijn oude jaren!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:19

Brainless schreef:
TS
Stel je koopt een pony (B) voor je kind; kind groeit eraf.
Pony dan maar laten staan?
Er 1 bijkopen? En daarna een paard?
Geen een meer kopen omdat je er maar 1 kan onderhouden?

Ik was 5 toen mijn 1ste pony gekocht werd een shet van 1 meter. Toen ik eruit gegroeid was na 3 jaar kwam er een kleine c en werd de shet verkocht naar een huisje zoals bij ons kleine kinderen leren rijden.

De c is na te klein geworden te zijn verkocht en toen is er een d pony voor terug gekomen. En daaruit hebben we een e pony gefokt waar ik na de d pony mee verder kon.

Na de e heeft mijn vader een paarden veulen gekocht en is de e weggegaan toen ik op het paard kon gaan rijden.

Het paard heb ik nu 15 jaar later nog de rest is allemaal naar goede huizen gegaan met contact behoudt en die pony's hebben het allemaal super gehad en sommige staan nu nog op de plekken waarheen ze zijn gegaan vanuit ons. Tevens kwamen de pony's ook bij ons uit gezinnen waarde kinderen er te groot voor waren geworden.

als wij alles hadden moeten houden thuis had ik nu 11 pony's en paarden gehad. En als ik de 1ste had moeten houden had ik pas 3 jaar geleden iets nieuws kunnen kopen om weer te kunnen gaan rijden met eigen paard.
de shet is namelijk bijna 40 jaar geworden.......ik ben nu 32 en als ik ooit kinderen ga krijgen die willen rijden zou ik hetzelfde doen als mijn ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:30

Ik vind dat een paard/pony verkopen niet per se gelijk staan als gebruiken als gebruiksvoorwerp. Ook met een pony waarvan je weet dat je hem later waarschijnlijk ooit gaat verkopen kan je toch een band opbouwen, en er veel liefde en werk in steken?
Bijvoorbeeld; Toen ik mijn pony kocht was het idee dat ik hem 3 jaar kon houden. Daarna zou ik op kamers gaan en zou het financieel onmogelijk worden. Ik kocht bewust een 4 jarige pony die geen ideale start had gehad, met het idee hem een gedegen basis en opleiding te geven zodat hij bij verkoop goed terecht zou komen en ik hem een stapje op weg kon helpen. Uiteindelijk liep het leven anders, en heb ik hem na 6 jaar nog steeds :D Ik ben stapelgek op hem en hij is echt een vriendje voor me! Hem verkopen zou me ontzettend veel zeer doen. Toch blijf ik me ervan bewust dat mijn financiele situatie kan veranderen, en ik hem mogelijk ooit zal moeten verkopen.
Is dat dan gebruiken als een voorwerp? Ik vind van niet. Zo'n band heb ik met mijn fiets in elk geval nooit opgebouwd :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:46

Blijheid schreef:
Ik vind dat een paard/pony verkopen niet per se gelijk staan als gebruiken als gebruiksvoorwerp. Ook met een pony waarvan je weet dat je hem later waarschijnlijk ooit gaat verkopen kan je toch een band opbouwen, en er veel liefde en werk in steken?
Bijvoorbeeld; Toen ik mijn pony kocht was het idee dat ik hem 3 jaar kon houden. Daarna zou ik op kamers gaan en zou het financieel onmogelijk worden. Ik kocht bewust een 4 jarige pony die geen ideale start had gehad, met het idee hem een gedegen basis en opleiding te geven zodat hij bij verkoop goed terecht zou komen en ik hem een stapje op weg kon helpen. Uiteindelijk liep het leven anders, en heb ik hem na 6 jaar nog steeds :D Ik ben stapelgek op hem en hij is echt een vriendje voor me! Hem verkopen zou me ontzettend veel zeer doen. Toch blijf ik me ervan bewust dat mijn financiele situatie kan veranderen, en ik hem mogelijk ooit zal moeten verkopen.
Is dat dan gebruiken als een voorwerp? Ik vind van niet. Zo'n band heb ik met mijn fiets in elk geval nooit opgebouwd :)

niet?
ik heb anders de allerliefste fiets van de hele wereld..
hij is wel wat mishandeld voor ik hem kocht.
Ik weet niet wat hij allemaal heeft moeten meemaken, maar dat hij een zwaar leven had gehad tot ik m zag, dat was overduidelijk.

ik zag zijn droeve koplampje half afhangend en ik was op slag verliefd..

we hebben een mooi plekje ingericht in de schuur waar hij makkelijk kan draaien en liggen als hij dat wil. want buiten staan? dan zie je hem gewoon wegkwijnen :') :') :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:59

Sorry dat ik je moet teleurstellen ElenaMM :')

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:21

Eigenlijk is sport beoefenen met als belangrijkste sportattribuut een dier( paard dus) best ingewikkeld. Het risico wat je loopt, of eigenlijk, het paard, is dat het als niets meer dan een sportattribuut wordt gezien...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:35

jwl schreef:
Ik vind dat we vaak makkelijk met onze paarden omgaan. Dat veel mensen paarden zien als een gebruikt voorwerp. Dat vind ik raar.
Ik keur er verder niemand op af en ieder zijn ding maar ik zou het niet kunnen.

Ik zie mijn paard wel als een dier-persoon, en niet als een apparaat. Maar sommige mensen hier lijken te vergeten dat er ook een markt is voor oude(re) paarden. Er zijn zat topics te vinden die vol staan met berichten van mensen die hun paard hebben gekocht toen ie 20, 25 of 30 was. Je zal maar op zoek zijn naar een ervaren en doodbraaf wat ouder paard en vervolgens niets kunnen vinden omdat iedereen zijn paard moet houden tot zijn dood. Ik heb de mijne gekocht in het jaar dat ie 16 werd en dat vond ik een mooi mazzeltje. Een ander zou zeggen een paard van 16 verkoop je niet meer

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:40

Mijn twee pony's blijven in principe tot hun dood bij mij. Mijn eerste eigen pony heb ik vanaf dat hij twee weken oud is, zijn moeder kocht ik ruim een jaar later. Beide zijn Shetlanders dus wat betreft rijden en te groot worden heb ik geen problemen. Mijn merrie heb ik nu net beleerd, maar als zij dit niet leuk meer zou vinden, geblesseerd raakt of over heel wat jaren (ze is nu 7) te oud wordt, gaat ze om die redenen echt niet weg. Idem voor mijn jaarling.

Ik zie mijn pony's bijna als mijn kinderen en voor mij is het meer dan een 'object' waarmee ik mijn sport kan uitoefenen. Het zijn mijn maatjes voor het leven. Overigens veroordeel ik mensen die hun paard wel zo zien of hun paard verkopen niet, maar zij staan er kennelijk anders in.

Wel ben ik van mening dat sommige mensen echt te veel en te snel verkopen. Als het 'nieuwe' eraf is en er komt weer wat anders op internet dan wordt het dier meteen verkocht om maar weer een nieuw paard aan te kunnen schaffen.