Kan ik een paard op winterstalling nemen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-15 22:34

bruintje123 schreef:
Billy,
Het eerste stuk is vaak in groepen ja.
Maar hoe verder weg hoe uit gedunder de groep wordt.
Tot gewoon alleen.

Donker is donker paard of school.
Mensen van het platteland zijn gewoon niet anders gewend.

Kyra
Dus 2500 aan koliek kosten vinden je ouders geen probleem?
Dan gewoon doen.
Maar eigenlijk denk ik dat je ouders niet over zulke kosten na hebben gedacht.

Daar hebben we wel over gedacht hoor, ik vind het jammer dat jullie allemaal zo reageren dit kan toch ieder paard overkomen alleen dan id het in mijn geval niet mijn paard! En misschien krijgt het paard wel helemaal geen koliek

Anoniem

Re: Kan ik een paard op winterstalling nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:53

Ik zou het niet doen. Ik denk dat het echt teveel voor je wordt. Onderschat niet hoeveel tijd je eraan kwijt bent om erheen te gaan, naar huis te fietsen, op stal uit te mesten, voer klaar te zetten, paard te verzorgen etcetc. Tegen de tijd dat je daar klaar mee bent, heb je eigenlijk geen tijd meer om te rijden omdat het zo snel donker is. Reken er maar op dat je van de 8 maanden dat je haar hebt, zo'n 4-5 maanden niet of nauwelijks zou kunnen rijden en alleen maar bezig bent met verplicht poepscheppen. Waardoor je dus ook geen tijd hebt om wat anders te doen, zoals lessen op een manege, andere sport/hobby en huiswerk. Ik denk dat dit plan alleen leuk als als je op een volpension kan staan met een binnenbak, zodat je nog een beetje vrij bent om ook eens wat anders te doen dan verplicht poepscheppen.
Ik denk dat je met een verzorgpony véél meer kan. Hoeft ook niet gelijk een pony te zijn waarmee je zo'n klik hebt als met Merelin, maar door het hele jaar 2/3 dagen in de week op dezelfde pony te rijden, waarnaast alleen de eigenaar er ook mee rijd, kan jij veel meer doorgroeien en leuk dingen doen. Helemaal als je met die verzorgpony ook lest. Dan kom je er tenminste nog aan toe om écht te rijden en doordat je in de zomer kan blijven doorrijden, kan je ook lekker buitenrijden. Want van de 8 maanden dat je aan winterstalling kan doen zal je er misschien 2 buiten kunnen rijden omdat het weer het niet toe laat (koud, nat, windering... We wonen nou eenmaal in Nederland) en het donker is. En aangezien jij/je ouders bereid zijn om zo'n bedrag per maand te betalen; is een leasepony een idee? Eentje die je het hele jaar door kunt leasen voor een paar dagen per week? Meestal hoef je dan ook niet te mesten ed, wat er dus eigenlijk op neer komt dat je al je tijd op stal ook echt in het paard kan steken, in plaats van bijna al je tijd kwijt zijn aan de dagelijkse klusjes en niet meer aan het paard toe kan komen :)

Overigens betekend een verzorgpony zoeken niet dat je moet stoppen met Merelin natuurlijk. Waar ken je haar nu van? Rij je in de zomer op de ponyhof? Dan kan je dat er gewoon bij blijven doen natuurlijk :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:00

kyramerelin schreef:
bruintje123 schreef:

Kyra
Dus 2500 aan koliek kosten vinden je ouders geen probleem?
Dan gewoon doen.
Maar eigenlijk denk ik dat je ouders niet over zulke kosten na hebben gedacht.

Daar hebben we wel over gedacht hoor, ik vind het jammer dat jullie allemaal zo reageren dit kan toch ieder paard overkomen alleen dan id het in mijn geval niet mijn paard! En misschien krijgt het paard wel helemaal geen koliek

Daar zeg je het zelf al, het is niet jouw paard waar je ouders dan die kosten voor betalen. Dat is het grote verschil. Heel veel geld kwijt zijn voor het paard van een ander.

ChanelR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:23

.
Laatst bijgewerkt door ChanelR op 26-11-23 02:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:33

Ik heb dit jaar ook een paard van het ponyhof op winterstalling. Ik vind het een ultieme uitkomst en heb nog geen moment spijt gehad van de keuze om het te doen. Ik snap niet dat zo veel mensen hier het hele principe zo afkeuren, maar dat is weer een ander verhaal.

In ieder geval klinkt het niet alsof je zo veel tijd hebt en er komt meer bij kijken dan een paar keer per week even langs wippen. Mocht je iemand vinden om het mee samen te doen, lijkt het me al een veel beter plan.

Daarnaast staan er best wat financiële verplichtingen in het contract die niet mis zijn. Ook natuurlijk gewoon de inentingen, wormenkuren en hoefsmid. En aan spullen zul je ook nog een hoop kwijt zijn, alleen dat zadeltje, versleten dekje en een (versleten) hoofdstel is niet genoeg om 10 maanden mee door te komen. Zo heb ik een nieuw hoofdstel moeten kopen, nieuwe singel, dekjes, etc.

Het klinkt allemaal heel leuk natuurlijk, maar er komt echt een héle hoop bij kijken.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:43

@sky, de meeste, zo niet iedereen keurt de constructie af vanwege de extra kosten die je moet maken.
Zoals je zelf al schrijft zitten er aardig wat financiele verplichtingen aan en zijn de spullen die je meekrijgt niet in orde.
Ik vind het van de stal een slimme constructie, maanden geen kosten aan een pony, extra inkomsten.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:47

Hoihoi,

Dat is van ponyhof toch?
Ik heb james een winter op winterstalling gehad. Het was echt super leuk! Als je ouders er achter staan, zou ik het doen. Ik heb James die periode laten verzekeren voor als hij ziek zou worden. Gelukkig was dat niet het geval. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:48

Ik denk dat de meeste toch vallen over het feit dat je opdraait voor alle medische kosten of dat nu door jouw toedoen is of niet. Zolang er dan niets aan het paard mankeert niets aan de hand maar als het nu wel voorkomt en dan heb ik niet zozeer over een kleinigheidje maar als het wel in de papieren gaat lopen. Ik zou daar in ieder geval goed naar informeren. Dat maakt het wel een beetje oneerlijk naar mijn mening.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 07:13

En wat als het paard overlijd of een blessure oploopt waardoor hij niet meer inzetbaar gaat zijn?

Slim bedacht van de stal en echt erg ongunstig voor degene die hem in huis haalt voor die periode.

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 08:32

eefj33 schreef:
Ik zou het niet doen. Ik denk dat het echt teveel voor je wordt. Onderschat niet hoeveel tijd je eraan kwijt bent om erheen te gaan, naar huis te fietsen, op stal uit te mesten, voer klaar te zetten, paard te verzorgen etcetc. Tegen de tijd dat je daar klaar mee bent, heb je eigenlijk geen tijd meer om te rijden omdat het zo snel donker is. Reken er maar op dat je van de 8 maanden dat je haar hebt, zo'n 4-5 maanden niet of nauwelijks zou kunnen rijden en alleen maar bezig bent met verplicht poepscheppen. Waardoor je dus ook geen tijd hebt om wat anders te doen, zoals lessen op een manege, andere sport/hobby en huiswerk. Ik denk dat dit plan alleen leuk als als je op een volpension kan staan met een binnenbak, zodat je nog een beetje vrij bent om ook eens wat anders te doen dan verplicht poepscheppen.
Ik denk dat je met een verzorgpony véél meer kan. Hoeft ook niet gelijk een pony te zijn waarmee je zo'n klik hebt als met Merelin, maar door het hele jaar 2/3 dagen in de week op dezelfde pony te rijden, waarnaast alleen de eigenaar er ook mee rijd, kan jij veel meer doorgroeien en leuk dingen doen. Helemaal als je met die verzorgpony ook lest. Dan kom je er tenminste nog aan toe om écht te rijden en doordat je in de zomer kan blijven doorrijden, kan je ook lekker buitenrijden. Want van de 8 maanden dat je aan winterstalling kan doen zal je er misschien 2 buiten kunnen rijden omdat het weer het niet toe laat (koud, nat, windering... We wonen nou eenmaal in Nederland) en het donker is. En aangezien jij/je ouders bereid zijn om zo'n bedrag per maand te betalen; is een leasepony een idee? Eentje die je het hele jaar door kunt leasen voor een paar dagen per week? Meestal hoef je dan ook niet te mesten ed, wat er dus eigenlijk op neer komt dat je al je tijd op stal ook echt in het paard kan steken, in plaats van bijna al je tijd kwijt zijn aan de dagelijkse klusjes en niet meer aan het paard toe kan komen :)

Overigens betekend een verzorgpony zoeken niet dat je moet stoppen met Merelin natuurlijk. Waar ken je haar nu van? Rij je in de zomer op de ponyhof? Dan kan je dat er gewoon bij blijven doen natuurlijk :)

Bedankt voor je reactie! Ik ken Merelin van de manege waar ik iedere week op les. Ik moest 1xtje op Merelin en wilde er nooit meer van af....

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 08:34

caittom schreef:
Ik heb dit jaar Blondie op winterstalling. M´n moeder en ik zijn er helemaal gek op. Toch zou ik het je afraden aangezien je zegt dat je niet zeker weet of je genoeg tijd heb en voor het avondeten weer thuis moet zijn. Als je dan om 4 uur uit ben dan ben je met dit weer rond kwart voor 5 op stal en dan heb je dus erg weinig tijd om Merelin te doen. Als ik op dagen laat uit ben en op z´n vroegst rond 5 uur op stal dan ben ik niet voor 7 uur thuis. Dit terwijl het voor mij maar een kwartiertje rijden is. Ik zou dus als je het niet zeker weet het niet doen. Aangezien je ook dichtbij woont kan je ook met Hellen bespreken om haar te leasen. Dit is namelijk ook mogelijk .

Ook heeft het meisje dat Merelin nu heeft sowieso voorrang. Dus mocht het mogen/kunnen zou ik je nog niet te blij maken want volgensmij is het meisje dat haar nu heeft er ook helemaal gek op.

Ik weet niet of leasen iets is omdat ik niet op de fiets er naartoe kan het is namelijk met de auto al 25 min. En we moeten over de snelweg:( en ja dat weet ik van dat het meisje wat ze nu heeft voorrang heeft :)

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 08:37

Sky schreef:
Ik heb dit jaar ook een paard van het ponyhof op winterstalling. Ik vind het een ultieme uitkomst en heb nog geen moment spijt gehad van de keuze om het te doen. Ik snap niet dat zo veel mensen hier het hele principe zo afkeuren, maar dat is weer een ander verhaal.

In ieder geval klinkt het niet alsof je zo veel tijd hebt en er komt meer bij kijken dan een paar keer per week even langs wippen. Mocht je iemand vinden om het mee samen te doen, lijkt het me al een veel beter plan.

Daarnaast staan er best wat financiële verplichtingen in het contract die niet mis zijn. Ook natuurlijk gewoon de inentingen, wormenkuren en hoefsmid. En aan spullen zul je ook nog een hoop kwijt zijn, alleen dat zadeltje, versleten dekje en een (versleten) hoofdstel is niet genoeg om 10 maanden mee door te komen. Zo heb ik een nieuw hoofdstel moeten kopen, nieuwe singel, dekjes, etc.
Ja dat weet ik:) ik heb zelf al een nieuw (bitloos) hoofdstel van goede kwaliteit dus als het hoofdstel kapot gaat kan ik daar altijd mee rijden. Qua zadel ziet Merelins zadel en singel en riempjes er heel netjes uit. En anders dan moeet ik maar een nieuwe singel kopen haha. Zelf heb ik ook al een paar dekjes liggen :)
Het klinkt allemaal heel leuk natuurlijk, maar er komt echt een héle hoop bij kijken.

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 08:38

MeggiieTommy schreef:
Hoihoi,

Dat is van ponyhof toch?
Ik heb james een winter op winterstalling gehad. Het was echt super leuk! Als je ouders er achter staan, zou ik het doen. Ik heb James die periode laten verzekeren voor als hij ziek zou worden. Gelukkig was dat niet het geval. :)

Hoi, ja dat klopt datik bij Ponyhof :) leuk dat je James had! En ja ik moet van mijn ouders als ik Merelin neem haar laten verzekeren!

kyravp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 08:39

Tigra_ schreef:
Ik denk dat de meeste toch vallen over het feit dat je opdraait voor alle medische kosten of dat nu door jouw toedoen is of niet. Zolang er dan niets aan het paard mankeert niets aan de hand maar als het nu wel voorkomt en dan heb ik niet zozeer over een kleinigheidje maar als het wel in de papieren gaat lopen. Ik zou daar in ieder geval goed naar informeren. Dat maakt het wel een beetje oneerlijk naar mijn mening.

Ja klopt! Ga ik ook zeker doen. En ik ga sowieso mijn pony Laten verzekeren

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:43

Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar een verzorgpony die iets dichterbij staat.

Ik heb een tijdje moeten fietsen naar m'n verzorgpony toen ik jouw leeftijd had (ook 10 km). En was na 2 maanden helemaal kapot. Naar school 6 km heen/terug fietsen, huiswerk, naar de paarden fietsen, daar van alles doen, terug.
Ik was gewoon ziek van oververmoeidheid. + het is nu rond half 5/5 uur al donker. Ik zou het als ouder niet zo tof vinden als m'n kind dan nog moet fietsen in d'r eentje.

Ik ken ook iemand die Bounty 2 keer op winterstalling had, en zij heeft m later ook overgekocht.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:43

Een verzekering die dus uiteindelijk bepaalt welke behandeling het paard wel of niet krijgt. Ik kan me zo voorstellen dat de eigenaar hier ook nog wel wat over te zeggen heeft. Daarnaast zijn er genoeg dingen die de verzekering niet dekt.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:07

Sky schreef:

Dit is dus precies de reden dat mijn ouders uiteindelijk besloten hebben het niet te doen (aantal jaar geleden) je vangt eigenlijk gewoon een pony op. Je kunt hem vol gaan proppen met voer, goed tuig gaan kopen en hoefsmid, tandarts en entingen betalen, en na 8 maanden mag pony weer terug en wordt al het werk dat je erin hebt gestoken weer teniet gedaan.

Ik denk dat je er enorm spijt van krijgt als je naderhand 'jouw' paardje weer manege werk ziet doen, en ponyhof is wel zo financieel ingesteld dat ze daarop inspelen; dat je voorrang krijgt om het dier weer te leasen in de winter, of (voor een veel te hoge prijs) te kopen.

TS ik raad je aan gewoon opzoek te gaan naar een andere manege (een waar je zelf naar toe kunt fietsen?) En een verzorgpony.
Aangezien je zelf 25 km verder woont ben ik wel erg benieuwd waar (stuur maar pb hoor) misschien kan ik je nog aan wat adresjes helpen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 09:43

Dat raad ik ook aan.
Dichterbij een leuke verzorg / lease pony zoeken die je na de winter ook mag blijven doen. Waar medische kosten voor de eigenaar blijven zoals gebruikelijk is.

Ik begrijp wel dat deze pony je hart heeft gestolen.
Maar geloof me een ander kan dat ook. :)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:10

Zo, slimme manege, wat een uitgekookte constructie :(

TS ik zou het niet doen. Je hebt duidelijk niet genoeg tijd en hoe leuk een pony ook lijkt, je school is belangrijker.
Liever daar wat meer tijd aan besteden dat je later een eigen paard kunt houden naast je werk.
Klinkt als ver van je bed, maar geloof deze ' oude ' vrouw maar.
Ik zou willen dat ik op jouw leeftijd serieuzer met school bezig was geweest en toen Had geleerd, dan was het nu in veel opzichten beter geweest ;)

Gewoon een leuke verzorgpony zoeken waar je wat mee kan en mag.
De manege heeft een hele slimme constructie bedacht, voor hun... Helaas kun je niet anders dan er rekening mee houden dat het mis Kan gaan. Dat wil je financieel niet hebben, je ouders zeker niet.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:30

Wat een rare constructie. Niet alleen financieel gezien, maar wat dacht wat dat doet met die paarden. Die worden van hot naar her gesleept, ieder jaar opnieuw. Dat is toch ook niet te doen.

En dat je moet opdraaien voor alle kosten is ook bizar. Stel paard loopt ineens kreupel, DA moet komen, fotootjes worden gemaakt en blijkt: artrose. Wat dan? Jij kan niks meer met het paard, manege kan niks meer met het paard en dan? Mijn leasepaard liep een half jaar geleden ook ineens kreupel, van alles laten onderzoeken en bleek ook artrose te hebben. Ik heb daar niets voor betaald, want het is niet mijn paard. Ze staat nu op het land en krijgt volgend jaar een veulen, maar er kan dus niet meer op gereden worden. Ze loopt nu niet meer kreupel overigens, maar rijden is niet meer aan de orde.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:32

kyramerelin schreef:
Ja ik heb een adresje gevonden ongeveer 2 km van mij vandaan. Ik ga kijken of hun nog een plekje vrij hebben :)

Dat zou al een stuk beter zijn wbt de afstand. Het is wel handig als die stal een rijbak heeft! Anders kan je alleen maar buiten rijden en soms zal het daar geen weer voor zijn...

kyramerelin schreef:
Ja klopt! Ga ik ook zeker doen. En ik ga sowieso mijn pony Laten verzekeren

Hoe oud is de pony? Veel verzekeringen nemen geen paarden meer aan boven de 15 jaar....
Daarnaast weet ik niet of je een leasepaard kunt verzekeren. Je bent namelijk niet de eigenaar. En de verzekering moet de aankoopwaarde weten (dat is namelijk het bedrag wat je terug krijgt).

Verder zie ik dat je wel behoorlijk makkelijk denkt over de medische kosten en dat de pony vast niks overkomen zal wanneer ze bij jou is. Sommige paarden zijn erg gevoelig voor verhuizingen (door bijvoorbeeld stress en ander voer) en krijgen daardoor makkelijk koliek. En wat als de pony op de nieuwe stal samen mag staan met andere pensionpaarden op een weiland of op een paddock en er wordt gevochten? Rangorde bepalen hoort erbij en dat gebeurt niet altijd stilletjes! Ook kan je pony een virus oplopen door contact met 'nieuwe' paarden.
Houd dat dus goed in gedachten.

Ik snap dat je heel erg gehecht bent aan de pony en dat dit een leuke kans zou zijn. Als alle medische kosten niet voor de jou zouden zijn, zou ik de constructie al een stuk beter vinden.

Bedenk wel dat je ook een super leuke band kunt krijgen met een verzorgpony. En je kunt ook van 2 paardjes tegelijk houden, toch? Je zou op die stal die 2 km van je huis ligt ook even kunnen vragen of ze daar niet toevallig nog een verzorgster zoeken; als je toch gaat informeren daar! :)

ChanelR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:54

.
Laatst bijgewerkt door ChanelR op 26-11-23 02:42, in het totaal 1 keer bewerkt

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 10:54

Als je een stalling dichterbij kunt regelen zeg ik doen!

Zoveel maanden een 'eigen' paard is voor sommige meiden heel wat he! Dat het nogal uitgekookt is van die manege, paard erna weer terug gaat, valt dan in het niet.

Je hebt echt wel tijd genoeg, áls je die maar vrij wílt maken.

Zeker als je die stal op 10km afstand neemt, zullen je dagen heel vol zijn. Maar dat zou ik uberhaupt niet doen. Dat is misschien een paar maanden leuk, maar zodra je je 'eigen paard' wat meer gewend bent, zal het irritanter worden zoveel te moeten fietsen in het klote weer hier. Het zou best kunnen dat je het zoooo leuk vind dat het fietsen ook geen probleem blijft, maar ik kan het me niet zo goed voorstellen.. :P

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:52

Natuurlijk is het een financieel risico, maar jullie doen net alsof het alleen voor de manege iets positiefs oplevert. Je kunt er super veel van leren en heel veel plezier uithalen. De enige 'extra kosten' zijn die €175 die je eenmalig betaalt en dat doen ze niet voor de winst.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:54

Sky schreef:
Natuurlijk is het een financieel risico, maar jullie doen net alsof het alleen voor de manege iets positiefs oplevert. Je kunt er super veel van leren en heel veel plezier uithalen. De enige 'extra kosten' zijn die €175 die je eenmalig betaalt en dat doen ze niet voor de winst.

Een paard compleet uit de kosten hebben plus nog 175 toe krijgen doen ze niet uit de winst.

Waar dan wel voor?