Wel of geen cap dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:54

/3
Samblabla schreef:
Hey hallo,

Dragen jullie wel of geen cap als jullie op buitenrit gaan en waarom wel en waarom niet?

Hier staan 2 mensen (50 en 60) die een jong paard gekocht hebben en pas 2 maanden doorgereden is. Het paard is 2 keer op buitenrit geweest met andere paarden. Allebei was ze heel erg koel in het hoofd.

Maar nu gaan deze mensen met rij ervaring van 3 maanden alleen het bos in, zonder cap want 'ze vallen toch niet' 'me haar gaat niet goed zitten' 'ik krijg er hoofdpijn van' en 'een cap is lelijk'. Dus ik vraag me eigenlijl af hoe belangrijk iemand zijn of haar hoofd vindt. Ik ben namelijk 2 jaar geleden gevallen van mijn paard en ik had ook geen cap op in het bos en weet hoe gevaarlijk het kan zijn.

Ze begrijpen blijkbaar niet dat er ook dingen zijn waar het paard zelf niks aan kan doen en ze toch kunnen vallen.

Hoe denken jullie hierover?

Je moet altijd een cap dragen want als je valt kun je een hersenschudding krijgen, en als een cap lelijk is koop je gewoon een mooie. /3 /3

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:54

tjah, de meningen zijn hier over verdeeld wel of geen cap dragen!

Zelfs van het braafste paard ter wereld kan je nog van af vallen, het is je eigen verantwoordelijkheid.
zeg altijd doe een cap op tijdens het rijden

arth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:58

Mijn cap is super lelijk maar toch doe ik hem aan :) :) :) :) :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:59

Tot nu toe nog nooit gevallen (afkloppen), maar al heel vaak mijn cap nodig gehad voor laaghangende takken. Ben toch heel blij dat ik hem dan op heb.

mmajar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:00

@bowen om nog maar eens de vergelijking met auto gordels te maken:toen die verplicht werden gesteld wisten degenen die er niet zon zin in hadden ook altijd spectaculaire verhalen te vertellen over mensen die juist een ongeluk hadden overleefd omdat ze geen gordel omhadden en uit de auto waren geslingerd.
Toch is eenieder er inmiddels wel van overtuigd dat het dragen van gordels meer levens redt dan kost.
zo ook met de cap, het verhaal is natuurlijk niet dat je onkwetsbaar wordt, maar je bent met cap iig beter beschermd dan zonder

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:08

Zonder cap op buitenrit gaan? Nooit, levensgevaarlijk. Een kennis van me is zo ooit eens van haar bomproof paard gevallen omdat deze struikelde. Het meisje bleef hierbij in de stijgbeugel vasthangen met haar voet, waardoor het paard zich verschrok en aan de kletter ging. Hij heeft haar een tiental meter meegesleept waar zij uiteindelijk is losgekomen nadat ze haar hoofd keihard tegen een verkeerspaal stootte. Ze is er gelukkig met enkel hoofdpijn vanaf gekomen, moest ze geen cap op hebben gehad was de schade veel erger geweest.

Ikzelf reed vroeger wel eens zonder cap in de bak, maar enkele horrorverhalen over brave, struikelende paarden hebben me wel anders doen inzien. Nu ga ik er niet meer op zonder cap, ook al is de mijne nog zo braaf. Ben gisteren overigens van een 3-jarige merrie afgedonderd, ook een doodbraaf paardje voor haar leeftijd. In de galop struikelde de plots waardoor ze op haar knieën terecht kwam en ik hierbij uit het zadel gekatapulteerd werd, wat was ik ook hier ontzettend blij dat ik mijn cap op had! Gelukkig er niks aan overgehouden ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:09

mmajar schreef:
@bowen om nog maar eens de vergelijking met auto gordels te maken:toen die verplicht werden gesteld wisten degenen die er niet zon zin in hadden ook altijd spectaculaire verhalen te vertellen over mensen die juist een ongeluk hadden overleefd omdat ze geen gordel omhadden en uit de auto waren geslingerd.
Toch is eenieder er inmiddels wel van overtuigd dat het dragen van gordels meer levens redt dan kost.
zo ook met de cap, het verhaal is natuurlijk niet dat je onkwetsbaar wordt, maar je bent met cap iig beter beschermd dan zonder

Het klopt dan ook dat de gordel het ook erger kan maken. Alleen geld dat het meestal juist het beter maakt.
Ik ken iemand die haar ongeboren kind is verloren door een gordel, bij een mildere klap die zonder gordel niet dat probleem had veroorzaakt. Zo zijn er wel meer gevallen.
Dat op de keper genomen er meer levens gered zijn dan problemen veroorzaakt door de gordel neemt niet weg dat de gordel ook zijn eigen risico's kent.

Dat is bij de cap niet zo, die levert geen eigen risico op, alleen maar bescherming. Ik wil dan ook op geen enkel moment beweren dat een cap onveilig zou zijn. Sterker nog, ik zou zelfs iedereen adviseren wel een cap te dragen.

Maar ik zie ook wel dat het schijnveiligheid veroorzaakt, lees hier maar. Nu wil ik niet op iemand wijzen, neem dit dus aub echt niet persoonlijk (het is een bekend verhaal, bij velen werkt dit zo) maar zie maar hoe er gezegd wordt, mijn paard is onberekenbaar, dus ik moet een cap dragen.
Dat noem ik schijnveiligheid, ipv ervoor te zorgen dat het paard niet "onberekenbaar" is, of er niet op gaat zitten als je weet dat er zomaar iets kan gebeuren (naast de ongelukken kunnen gebeuren, oliebol happens, onverwachte omstandigheden) wordt er een cap op het hoofd gezet en wordt er gezegd rij er maar gewoon doorheen.
Als je paard "onberekenbaar" is heb je een stuk meer om je druk over te maken dan alleen dat hoofd.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 07-12-15 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:10

Ik rij met de wagen, maar zelfs op de wagen stap ik nooit op zonder cap :j

saarie

Re: Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:13

Ik rij altijd, áltijd met cap. Geen cap? Niet op het paard. Dit geldt zelfs voor een rondje uitstappen. Deze regel hanteer ik ook voor al mijn lesklanten. Geen cap? Dan ga ik de bak weer uit.
Bodyprotector draag ik met springen, crossen en op buitenrit.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:15

Snollygoster schreef:
Zonder cap op buitenrit gaan? Nooit, levensgevaarlijk. Een kennis van me is zo ooit eens van haar bomproof paard gevallen omdat deze struikelde. Het meisje bleef hierbij in de stijgbeugel vasthangen met haar voet, waardoor het paard zich verschrok en aan de kletter ging. Hij heeft haar een tiental meter meegesleept waar zij uiteindelijk is losgekomen nadat ze haar hoofd keihard tegen een verkeerspaal stootte. Ze is er gelukkig met enkel hoofdpijn vanaf gekomen, moest ze geen cap op hebben gehad was de schade veel erger geweest.

Ikzelf reed vroeger wel eens zonder cap in de bak, maar enkele horrorverhalen over brave, struikelende paarden hebben me wel anders doen inzien. Nu ga ik er niet meer op zonder cap, ook al is de mijne nog zo braaf. Ben gisteren overigens van een 3-jarige merrie afgedonderd, ook een doodbraaf paardje voor haar leeftijd. In de galop struikelde de plots waardoor ze op haar knieën terecht kwam en ik hierbij uit het zadel gekatapulteerd werd, wat was ik ook hier ontzettend blij dat ik mijn cap op had! Gelukkig er niks aan overgehouden ;)

Precies dit ja! Mijn 20jarige merrietje is ook stikbraaf, en vroeger, paar maanden geleden zelfs nog, ging ik soms zonder cap op. Maar we zijn een paar keer gevallen, en ze heeft snel de neiging te gaan struikelen waardoor ik mijn balans kan verliezen, en zo op de grond kan liggen. En op het moment dat we samen vallen, dan is de kans dat ik een hoef tegen mijn hoofd krijg is dan ook groot

Cap opzetten doe ik dus de laatste tijd altijd, heb een hele mooie van QHP met glimmers in het midden en nog een andere van Pikeur (lekker mee pronken hehe) dus vind het absoluut geen probleem om ze op te doen :D

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:19

Altijd een cap, zonder uitzondering! Ik denk dat er tegenwoordig toch al genoeg bewezen is hoe belangrijk een cap is? Is het nog niet door bekende ruiters aangetoond dan wel in mijn omgeving. Zelfs als ik gewoon een rondje ga stappen buiten zet ik hem op. Als het aan mij ligt zouden ze het dragen van een cap mogen verplichten op de openbare weg.

Ik vind het zo'n onzin als mensen zeggen 'mijn paard is zo braaf' of 'te warm'. 99,9% van de tijd doet mijn paard ook helemaal niks, maar die 0,1% is voor mij genoeg. Je paard hoeft niet eens streken uit te halen om een gevaarlijke situatie te veroorzaken. Uitglijden of struikelen is al genoeg. En voor warm weer koop je toch gewoon een luchtige cap? Er zijn zoveel merken en modellen op de markt.

Dit is echt zo'n onderwerp waar ik gefrustreerd van kan worden. :') Voor mij is het zo vanzelfsprekend, ik snap niet-capdragers echt niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:23

Ik heb hem zelf ook altijd op.
Maar vroeger ook niet.
Ik kom net als wat percy aangeeft uit de tijd dat niemand ze ophad.
Die dingen zaten inderdaad los op je hoofd en waren totaal nutteloos.

Maar de caps van nu zijn er voortaan in zoveel soorten dat bijna iedereen wat passend moet kunnen vinden.

Toch heb ik niet de drang om bij 18+ mensen te zeggen, waar is je cap.
Ieder zijn eigen keuze.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:28

de fout van geen cap dragen heb ik één keer gemaakt en daarna nooit meer :') ik ging onverwachts toch rijden en had geen cap bij me dus ik ben gewoon opgestapt. 'Ik val toch niet' dacht ik, tot ik ernaast lag met diverse kneuzingen... ik had geluk dat ik niet op mijn hoofd viel, anders was ik denk ik nog minder blij geweest, daarna deze fout nooit meer gemaakt.

Hoe braaf een paard ook is, het blijft een onvoorspelbaar dier en die ene keer dat je geen cap op hebt kan het goed fout gaan, helaas ben ik daar pijnlijk achter gekomen :+

kimmie636

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:30

Tuurlijk ik draag hem altijd! Vind mijn cap zelf ook mooi en zit lekker. Mijn haar tja jammer dan. En in de winter ook nog eens warm. :j

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:34

Bowen schreef:
Maaaarije schreef:
Heel eerlijk kan ik ook geen reden bedenken waarom je zonder cap zou rijden.

En ik vraag me dan ook af. Ja het is je eigen verantwoordelijkheid om hem niet op te doen, maar stel dat je paard struikeld/valt/schrikt. Jij valt. Op je hoofd, zonder cap.
Paard in paniek, vliegt misschien wel tegen een wandelaar/fietser/auto op.
En dat had misschien wel voorkomen kunnen worden als je wel een cap op had.
Waardoor er misschien wel andere mensen betrokken worden bij het verhaal "ik kies er voor geen cap te dragen"

Als je zo'n klap maakt dat de cap je moet redden zal je ook met cap niet in staat zijn dan je paard eventjes te kalmeren. Dat risico blijft dus gewoon staan, wel of geen cap.

Een cap is niet gelijk aan bv een goede motorhelm, het is maar een beperkte bescherming en een klap die zonder cap levensgevaarlijk is (of maakt dat je van de kaart bent) komt knoerthard aan met cap, ook dan spring je niet op met een niets aan de hand.
Het kan je leven redden (laat dat heel duidelijk zijn, dat wil ik niet bagatelliseren), maar maakt niet het verschil tussen in de kreukels liggen en niets aan de hand.
De cap gaat over jezelf, niet zozeer over anderen.

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Mijn vader is een aantal jaar geleden ook gevallen (al dan met een mountainbike) maar zn fiets helm heeft toch zeker wat gedaan. Ding was volledig kapot, zn zonnebril was kapot. Maar doordat hij een helm op had was hij wel in staat om een ambulance te bellen.

Edit: ik bedoel er dus mee dat een cap dus wel kan zorgen tussen het verschil van wel of niet buiten bewustzijn raken.
En als dat niet gebeurt is de kans dus groter dat je eerder opstaat.
Laatst bijgewerkt door Maaaarije op 07-12-15 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:36

mmajar schreef:
@percy,
denk je dat die 50-ers net als jij en ik hun gordels in de auto niet aandoen? Ze zijn net als jij en ik opgegroeid in de tijd dat dat nog niet verplicht was. Ik droeg als kind ook geen cap, later toen mijn dochter ging rijden en ik t later ook weer oppakte, altijd cap op.
(En als je denkt wie ben je, ik heb je op n verjaardag gesproken vlak voor je deze zomer naar polen zou afreizen)

Zijn we inderdaad ook niet mee opgegroeid met die gordels maar als iets veiliger kan is het toch goed stom om het niet te gebruiken. Als ik in één van de oldtimers rij zonder gordel voel ik me gewoon kaal. Zonder cap voel ik me nu ook heel bloot.

Heb even geen idee wie jij bent maar wij zijn inderdaad naar het EK in Polen geweest. Wacht even: Ulicoten?

prow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:41

Ik draag altijd een cap! Mensen denken vaak dat ze er niet afvallen, maar het kan ook gewoon zo zijn dat je paard valt en dan val je automatisch zelf ook. Ik ken iemand die in coma raakte omdat haar paard uit het niets viel.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:44

ik draag ook steeds en altijd een cap, ik vind mijn hersenen belangrijk genoeg om te berschermen :-)

in de winter draag ik zelfs een muts onder mijn cap (is er één die ik losser kan instellen)/
Dat is pas lelijk !! al schaam ik me dood, mijn oortjes hebben warm én mijn hoofd is beschermd.

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:46

Ik ga akkoord dat een cap soms een onterecht veiligheidsgevoel kan geven. Ik vind het bv ook heel belangrijk om een paard alvorens op te stappen eens kort aan de longe te nemen, zeker bij een ongekend paard, gewoon om te zien hoe zijn stemming is en wat het paard kan / niet kent. Mensen die dit niet doen nemen volgens mij ook onnodige risico's, net zoals wanneer je beslist om geen cap aan te doen. Vriendinnetje van mij is van mening dat 'wanneer ze moet vallen, ze zal vallen' en draagt om die reden geen cap, maar ik vind het ronduit belachelijk om een kostbaar leven in handen van het lot te geven.. Ik rij veel te graag met mijn paard om te riskeren het niet meer te kunnen..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:49

Stoerdoenerij en omdat ze ouder zijn denken ze dat ze alles beter weten.

Ze zullen zichzelf enorm tegenkomen, wanneer er toch iets gebeurd, dan niet gaan miepen achteraf.......

Vroeger was er iemand met een paardje die altijd naar ons toekwam om te lessen in de manegelessen, na de les mocht haar vriendin erop en met haar ernaast op de fiets weer naar huis toe rijden.

Paardje schrok heel erg en ging ervandoor .................vriendin kwam hard tegen een boom aan. haar schedel in 2 gebroken.................Heeft 3 maanden in de coma gelegen en is aan 1 oog blind en 1 oor doof. Schedel was van oor tot oor gebroken, verschrikkelijk.

Het zo bekende liedje.... doet hij nooit, het schrikken en ervandoor gaan.................vriendin verloor haar gewicht nadat het dier ergens van was geschrokken (kent het dier al jarenlang als bijrijder) en zo tegen de boom aangeknald.

Ze reed zonder cap..........staat stoer.......en paardje doet toch niets en is braaf en heel goed verkeersmak.

Is ongeveer 20 jaar geleden gebeurd.

Als ze een cap op had gehad was het misschien iets minder erg geweest.......
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 07-12-15 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:52

Volwassen mensen zijn zelf in staat te beslissen of ze een cap op doen of niet.
Kinderen vind ik dat de ouders het moeten verplichten een cap te dragen.

Een cap kan er in sommige gevallen zeker voor zorgen dat je hoofd heel blijft.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:53

Ik zal ook nooit opstappen zonder cap! Het voelt voor mij als autorijden zonder gordel.
En er waren in het verleden mede pensionners die mijn raar aankeken op het wel dragen van een cap.
Totdat het oh zo brave paard van een mede stalgenoot aan de kletter sloeg door een harde knal, vergeet nooit meer hoe de amazone met haar hoofd de bak rand raakte, die niet mee gaf...
Is weken lang zoet geweest en is nu nog niet helemaal 100. Hersenen hebben een goeie optater gehad.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:56

Iets met leef en laat leven...

Zolang ze maar nooit zonder cap op mijn paard gaan zitten :') (ook deels vanwege aansprakelijkheid) Dan krijgen ze een hele harde uitbrander en mogen ze er nooit meer op...

Zelf rijd ik ook altijd met cap...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:58

Je moet doen waar je je goed bij voelt! Ik heb hem eigenlijk altijd op. Alleen bij mijn merrie af en toe niet als ik even snel een rondje in de bak ging hobbelen (vergat hem dan gewoon weleens). Nou je raadt het al; oktober dit jaar struikelt het beest in de uitgestrekte draf en zo een hersenschudding waar ik nu nog last van heb. :')
Kan nu wel zeggen dat ik nooit meer zonder cap op stap, maar ik ken mezelf langer dan vandaag dus dat doe ik niet.

Carr_friesje

Re: Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:07

Ik heb hem ook altijd op. (m.u.v. even een keer snel af en op voor een mooie foto hier en daar.)
Voel me echt naakt zonder dat ding.

Heb ook jarenlang een bomproof paardje gereden. Beestje was 21 en kon je een bom naast afsteken zonder dat ze een spier verrekte.
En wat denk je? In de winter waren we een heel rustig stapritje aan het maken, madam glijd uit waardoor d'r volledige achterhand onder d'r vandaan schuift. Gevolg: allebei een flinke smak tegen de grond en ik vol op m'n hoofd..
Nee, voor mij geen caploos rijden. Al is paardlief nog zo braaf.