Eisenpakket, voldeed jou paard hieraan bij aankoop ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:43

Ik was niet op zoek , zag de foto en juist de trieste blik in haar ogen ...zo ben ik gaan kijken.
de koop was zo rond. verwachtingen had ik http://niet.....de berichten niet positief een vreetzak, liever lui dan moe, niet galoperen in de bak , geen kinderpony maar wel die hoogte....eigenlijk zo bleek later stond ze na dat weekend op voor de slager!
Lui is ze niet ik moet haar vaak meer remmen dan aansporen,Bak werk heeft ze echt een hekel aan nog steeds galloperen onder de man kan ze wel maar het blijft een zwak punt.....Dan komen we bij het mennen, snel, slim en meedenkend en boven al betrouwbaar en verkeersmak.
En het is geen kinderpony nee, meer voor tieners omdat ze soms een beetje lomp is.
En haar oogjes die blinken en stralen de hele dag door en het gekke ze hinnikt altijd als ze me ziet of hoort.

In niets lijkt ze op mijn ideaal paard, maar we passen zo goed samen dat ze haar geld echt waard was!
zeker als ik bedenk dat ik er 2 had voor de prijs van 1!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kwita op 06-12-15 19:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:43

Ik wilde graag een ruin van een jaar of 13/14 aangezien ik niet zoveel ervaring heb. Het paard moest beleerd zijn en vooral erg braaf omdat ik een nogal onzekere ruiter ben.

Uiteindelijk ben ik verliefd geworden op een 17 jarige merrie (je zou niet zeggen dat ze 17 is!) ze is ontzettend lief maar wel voorwaarts. Gekregen va n <:)

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:46

Ik zocht naar een:
Pony van rond de 1.45-1.50
Mijn droompaard een Arabier
Heel graag een merrie, nooit anders gehad en wil ook niet anders :D
Paard dat beleerd was en waar ik volop buitenritten mee kon gaan doen.

Waar ik mee thuis kwam:
Een tinker merrie :+ (En ik wil nooit meer anders!)
Ze was nog niet heel lang onder het zadel en kon haar nog helemaal naar mn eigen hand zetten, anders dan ik zocht was/ is het een enorm pittige merrie.

Ik kwam met een heel ander paard thuis dan ik had gedacht maar wil haar voor geen goud kwijt!

SkyMarian

Re: Eisenpakket, voldeed jou paard hieraan bij aankoop ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:54

Ik zocht niks en kwam toch met een pony thuis. :? :D :D
Wel binnen het ras wat me aansprak, maar eigenlijk wilde ik stoppen met de paardensport. :+

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:57

Haha dat herken ik wel, in meerdere situaties :D
Ik heb altijd gezegd dat ik geen Fjord wilde... Nu heb ik er twee!
Toen ik een veulen wilde kopen, wilde ik een merrie, met een vrij makkelijk karakter met ouders rond minimaal 1,50. Nu heb ik een Fjorden hengst, gekocht met 6 maanden, de eerste twee weken door zijn karakter ontzettend veel spijt van gehad! Ouders zitten rond de 1,45 en 1,47.. Nu ik hem wat heb kunnen opvoeden en hij mij wat beter kent, gaat het heel goed en heb ik ook echt een band met hem opgebouwd :)

Zo'n 3 maanden terug ging ik opzoek naar een paard die bij mij in de lessen kon lopen. Wat ik zocht was:
Ruin
Tussen de 6 en 16 jaar oud
Minimaal 1,50 maximaal 1,65 groot
Géén Arabier
Beleerd met evt. problemen of onbeleerd
Niet te dominant in de kudde
Braaf bij de hoefsmid

Wat ik heb gekocht...
Volbloed Arabier
3 jaar oud
Net gecastreerd
Volledig onbeleerd, zelfs halster kon je niet omdoen..
Kon niet in de buurt komen, heel angstig
1,55 m
Heel onderdanig in de kudde, werd voor de dierenarts of hoefsmid verdooft

Totaal geen paard voor in de lessen dus haha! Het ergste is nog dat ik ook bij een ander paard had gekeken, die volledig aan mijn lijstje voldeed.. Maar met Flo had ik gewoon een hele sterke connectie, en nu gaat het ontzettend goed met hem :)

Afbeelding

Afbeelding

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:00

Ik zocht:

-Tinker of haflinger
-Ruin
-8-12 jaar
-Bomproof
-L dressuur en kan een sprongetje maken

Ik kwam thuis met een bruine KWPN merrie van 7, b dressuur, sensibel en bang voor hindernissen/balkjes :')

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:00

Ik wilde absoluut geen jong paard voor mijn dochter van toen 15 die van de pony's kwam :')

Paar paarden gezien maar dat was het niet..via via gaan kijken bij een jonge ruin. We hadden dat weekend toch niks staan om te kijken en op slag verliefd <3
Vanaf het eerst moment dat we hem zagen. Wel een paar keer terug geweest want hij was jong en dat is hij nog steeds. Inmiddels hebben we hem bijna 2 jaar en we hadden geen betere keus kunnen maken.

Een knappe vos met 4 witte benen <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door djoeka op 06-12-15 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:01

ik zocht een ruin, liefst al wat ouder(ik was pas 8) vanaf 1,35m, geen schimmel
Waar we mee thuis kwamen; een merrie, 6 jaar, 1.30m en een schimmeltje :+ Maar nog steeds na bijna 7 jaar ben ik nog steeds heel blij met haar <3

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:04

Ik zocht een 3 tot 5 jarige Friese merrie Onbeleerd,

Tja kom ik thuis met een 2 jarige _O-

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:10

Ik zocht:

- een merrie
- 10+
- minimaal B dressuur, braaf en verkeersmak
- ±1.65m
- liefst schimmel

Dat paard had ik gevonden en gekocht. Maar helaas bij een handelaar die slecht bekend staat.
Paard veranderde, werd een rodeopaard en liep ineens stokkreupel.
Om een lang verhaal kort te houden, paard terug gebracht en besloten om een veulen te kopen. Zo had ik minstens 3 jaar de tijd om weer vertrouwen te krijgen in het rijden, en dacht dat de kans kleiner was dat het veulen al gebreken zou hebben dan een ouder paard (Wat helaas toch niet waar bleek. Veulen gekocht en op 4 jarige leeftijd in moeten laten slapen vanwege spat, artrose in lendenwervels en hoge en lage overhoef.).

Maar goed, toen was het eisenlijstje dus het volgende:

- veulen
- merrie

En die had ik dus gevonden. Een Tinker merrieveulen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:11

Formeel geen eisenlijstje (want pony kwam onverwacht op mijn pad), maar wel een aantal ideeën over wat ik wilde:

*Tinker (Haflinger/Fjord), liefst ruin
*Koel en braaf karakter
*Kleur maakt niet uit, maar veel wit is onhandig
*Beleerd en verkeersmak
*Het liefst ervaren, 8+ dus
*Geschikt om alleen mee op buitenrit te kunnen + geschikt voor mijn moeder (beginner).

Uiteindelijk lukte dat half, het werd:

*Tinkermerrie
*Van zichzelf erg koel en braaf
*Vos met veel wit
*Onbeleerde jaarling ( :') )

Uiteindelijk past ze toch erg goed. Ze is nu bijna 2, en mijn moeder kan er zelfstandig mee wandelen. Ze wordt waarschijnlijk beleerd als ze 3,5 of 4 is.

Spoiler:
(..Mijn moeder is intussen aan het dromen over een 'eigen', ouder paard waar ze op kan rijden, dus wie weet komt er nog gezinsuitbreiding binnenkort ook.. :') )

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:14

Mijn echte droompaard was:
Ruin
Beleerd
7 tot 13 jaar oud
En een apart kleurtje
Braaf
Verkeersmak
Allround

Waar kom ik dan weer mee
Een veulen van 6 maanden
Hengst
Hij heeft wel de kleur mee Red dun

Mijn 2e pony mijn droomshet was:
Klein
Ruin
Apart kleurtje en zeker geen schimmel
Liefst een beetje jong

Waar kom ik mee thuis
Middelmaatje
Pismerrie
Schimmel
En 1,5 jaar oud.

Tsja, kan je niks tegen doen toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:14

Bij mijn eerste paard wilde ik een driejarige schimmelmerrie van 1.70 en ik kocht een vierjarige vosruin van 1.64 :x
Oké, hij groeide uit tot 1.68 uiteindelijk.

Maar ik blijf lastig. Hij mag alle kleuren hebben maar écht geen saaie zwarte... Bingo een zwarte. Dat soort dingen. Zelfs mijn veulen! Als hij maar geen drie witte benen heeft en een scheve bles is alles goed. Geboren: Bingo, drie witte benen en een scheve bles, jawel hoor.

De paarden van nu zijn gekregen /goedkoop overgekocht dus die kende ik allemaal van het trainen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:16

Elf jaar geleden zochten wij een paard voor mijn man, die vooral groot moest zijn en hij wilde het liefst een paard wat minimaal Z liep. Een aantal paarden bekeken totdat Alf op MP voorbij kwam, zonder foto's en in de omschrijving niets wat ik zocht. Puur omdat ie zo groot was heb ik haar een mail gestuurd met allemaal vragen en ook de vraag om foto's.

Die kwamen binnen en ik vond m prachtig, mijn man dus ook en die wilde gaan kijken. Een bijna 7 jarig paard van 1.84 wat weinig kon, ja rondjes lopen... Niet verkeersmak, geen wedstrijdervaring, nooit gesprongen, ja over een hek heen wat niet de bedoeling was, en hij bleek ook nog lastig op de trailer te krijgen. Kortom, alles wat we niet wilden. Maar hij was en is fantastisch! Hij brak los bij de keuring en liep daar in zijn eentje te showen en ik weet nog dat de dierenarts zei nou als deze iets mankeert, eet ik mijn klomp op, zo ging ie tekeer in de loeizware longeerbak.
En ze had gelijk, nooit iets gemankeerd, keihard en man wat een fantastisch paard, nog steeds!

Mijn man reed al na een half jaar niet meer wegens een blessure en toen hij daarvan hersteld was, besloot ie om ermee te stoppen en sindsdien is ie van mij. Een machtiger paard had ik me nooit kunnen wensen en nee hij voldeed niet aan de eisen die we hadden maar oh wat is geworden wat ik altijd wilde!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:16

Toen ik voor mijn pony ging zien, was dit mijn eisenpakket:
Ruin, D-pony (minstens 1m45), allrounder, jonge pony maar beleerd, braaf, géén bruine kleur.

Ik ben met een 3,5 jarige ruin van 1m42 naar huis gegaan. Beleerd, héél braaf maar wel bruin :))
Hij is ondertussen wel 1m44. En hij was ook een allrounder dus op zich ben ik er heel blij mee!

Nadat mijn eerste ervaring met een paard zo slecht verlopen was, wilde ik geen paard meer. En uiteindelijk is er toch een paard op mijn pad gekomen. :')
Ik had dus geen eisenpakket, maar ik heb wel jaren gezegd dat ik geen groot paard wou met veel wit op het hoofd. Ook geen schimmel, geen merrie en ik wou een mooi, fijn hoofdje.
Met wat kom ik thuis?
Ruin van 1m80 met een giga hoofd (gelukkig valt het nu wel mee xD) en met een giga bles. :')
Maar ik ben er wel blij mee haha! :D

Ik ga bewust niet naar merries kijken, dus daar zal ik ook nooit mee naar huis komen :)
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 06-12-15 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:17

Nope hier klopte het gekochte paard absoluut niet met wat ik zocht :D
Op 1 puntje na: Ik zocht een tinker en heb een tinker.

Verder was mijn wensenlijstje:
Ruin of merrie maakte mij dan niets uit.
De kleur ook niet. Al zocht ik wel een bonte. En had lichte voorkeur voor een zwart/witte.
Leeftijd tussen de 10 en 15 jaar, liefst vanaf 12.
Een brave goed doorgereden, die al veel gezien had.
Hoe slomer hoe beterder voor mij was me motto :+
Beleerd voor de kar.

Ik kwam thuis met.
Een merrie.
Net 6.
Moest nog goed doorgereden worden.
Of ze betuigd was was onbekend.
Mevrouw is van ras tinker, maar heeft een flinke portie volbloed in zich en gedraagt zich ook zo.
Ze kan super braaf zijn, maar heeft ook haar nerveuze momenten.

Het eerste half jaar is haar karakter zo verandert. Dat ik me vaak achter de oren krabte of het wel een juiste keus was geweest. De eerste 3 maanden was ik met regelmaat bang van mijn eigen paard.
Nu hebben we nog zo onze momenten dat het iets minder gaat, maar voor geen goud dat ze nog weg gaat.
Onze beste keus is geweest dat we zijn overgestapt op het mennen, ik geen angst. En zij kan haar energie eruit lopen op haar tempo, en dat is hard :o

Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:20

Hier dit lijstje:
Menpony met kilometers, jaar of 15 oud.
Liefst geen bruin maar zwart ofzo, en geen log model maar een die echt kan lopen.
Daar kwam ik dus ook mee thuis! :D

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:29

kuch ja ... heeeeel herkenbaar.
wilde een haflinger van rond de 8 jaar, die al wat had gezien van de wereld, waar ik lekker mee naar buiten kon en die mijn wat verder kon helpen met mijn rijvaardigheid.

Kom je thuis met een merrie van 4, was net die zomer zadelmak gemaakt, kende een soort van een stuur en gas en de rem. En ze was zeker niet zo makkelijk en braaf als ik had gehoopt... Nu 4 jaar verder begint het allemaal op zn plek te vallen maar ondanks dat ik dol ben op der en der nooit meer kwijt zou willen denk ik niet dat ik nog een keer voor zo'n jong dier ga.
Heeft me heel wat slapeloze nachten en valpartijen gekost (zelfs vorige week nog bodemonderzoek gedaan)

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:40

Hm, laat ik me hier ook maar aansluiten. Eigenlijk was ik niet op zoekt, maar ik wist wel wat ik weer graag zou willen, nl:
Een haflingerruin van een jaar of 6, rond de 1.55m, veel wit aan hoofd en benen, lekker ongecompliceerd zo dat ik er naast de wedstrijden ook mee naar buiten kon en niet te gek in het hoofd.
Wat heb ik nu op stal staan: Een haflinger(jawel)merrie van 1.45m, een smalle bles, geen wit aan de benen, zo gek als een deur, dus buitenritten gaan niet en een echt merrie merrie.
Maar ze is wel geweldig en stiekem precies wat ik nodig had :)

aestate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:41

Ik zocht een paard dat al wat ouder was (in ieder geval boven de 14) en al M/Z had gelopen. Ik kwam van de manege af en wilde leren, dus een leerpaard was voor mij de beste keuze. Ook niet te groot, zo rond de 1.65, aangezien ik zelf ook niet zo lang ben. Heb het paard gevonden: een ruin van 16 jaar, net Z1 gelopen. Beste keus ooit! Nu 4 jaar verder heb ik hem ook in het Z gekregen. Oefeningen heb ik hem inderdaad nooit aan hoeven leren, maar wat het basiswerk betreft (gehoorzaamheid, goed nageeflijk, impuls, de verzameling) heb ik het hele pakket ook door mogen maken.
Afbeelding
Nu dus ook begonnen met het oefenen met stang en trens, niet zozeer omdat hij het nodig heeft maar meer om zelf die vaardigheid te krijgen (en evt. later geen ander jong paard te verpesten met onkunde).

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:47

Jeskim schreef:
Vraag mij nu wel af hoe zo veel mensen bij een totaal ander paard zijn uitgekomen.
Hoeveel paarden zijn er bekeken voor er tot koop over is gegaan en waarom worden eisen in dusdanige mate bijgesteld? Waren je eisen dan misschien niet haalbaar, heb je je eigen kunnen over of onderschat?
Gewoon nieuwsgierig hoor!!

Ik ben niet eens gaan kijken bij andere paarden dan die paarden die voldeden aan mijn belangrijkste eisen.

Mijn vriend kwam met de advertentie, en ik stond ook wel open voor andere rassen. toen ik daar was vond ik hem een leuke uitdaging, en na wat overleg en nadenken heb ik de knoop doorgehakt.
Ik heb naar 2 Haflingers gekeken tot ik bij Cal kwam

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:54

Ik was op zoek naar een paard waar ik al vrij snel wedstrijden mee kon rijden. Uiteindelijk een fokmerrie gekocht die wel al de basis kende. Het eerste anderhalf jaar een hoop pech gehad want het bleek dat ze een stuk los bot in de kaak had en daar zijn een hoop dierenarts bezoekjes aan vooraf gegaan. Daarna heeft het weer tijd gekost om vertrouwen terug te krijgen in het bit en haar verder door te rijden wat ook niet zo gemakkelijk leek want ze moet echt aan het werk gezet worden, ze doet liever niets uit zichzelf :')
Maar nu gelukkig sinds deze zomer zijn we langzaam begonnen met wedstrijden, oefenwedstrijden en 2 knhs wedstrijden en nu heel blij met het paard wat ik nu heb!
Het heeft geduld gekost maar uiteindelijk heb ik dan toch het paard waar ik naar zocht

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:05

Ik wilde een brave ruin van ongeveer 1.66 en een jaar of 10
Ik kwam thuis met een magere, 5 jarige merrie van 1.73, inmiddels nog groter. Heel eerlijk dier, maar sinds ze op gewicht is is ze soms enorm heet :)
Heb haar inmiddels 3 jaar en ben er dolblij mee
Laatst bijgewerkt door Billy op 06-12-15 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:06

Ik had geen eisen pakket.
Ik wilde alleen geen merrie

Mando kwam op mijn pad. ..
Ik wilde nog helemaal geen paard.

4.5
Onbeleerd
Belg
Haflinger
Ruin

Heb hem regelmatig achter het behang willen plakken. .. dat is nooit gelukt maar voor geen miljoen gaat hij nog weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:07

Ik vond toevallig net gisteren mijn eisenlijstje van deze zomer terug. Ik wou een paard zonder gedoe:

- Andalusier/Lusitano
- merrie/ruin
- 100% gezond door de keuring
- 100% verkeersmak, braaf op de grond en onder het zadel
- 5 jaar of ouder (daarvoor zijn ze nog onvolgroeid en kun je niet echt rijden)
- vooral graag vos, anders andere kleuren maar geen schimmel
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 18:08, in het totaal 2 keer bewerkt