Mensen met paarden hebben geld zat!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:23

mrie schreef:
Ach, je kunt wel zien waar het geld zit... In het paard namelijk.

Haha ja wij zeggen ook altijd dat we heel dure paarden hebben.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:24

Tja soms als ik hoor dat iemand bv een nieuwe keuken heeft gekocht denk ik waar doen ze het van en dan kijk ik naar mijn paardjes en besef dat ik ook die nieuwe keuken had kunnen kopen als zij er niet waren.
Mijn paarden maken me echter mede gelukkig en luxe interesseert me niet zo.
Ik merk juist dat vele in mijn omgeving schrikken wat het kost per maand en dan puur alleen al de stalling en dat terwijl ik heel goedkoop sta voor wat hier te krijgen is.
Ik erger me aan mensen die een paard hebben en beknibbelen op basiszorg ( zoals een veulen met een lelijke draadwond geen antibiotica en pijnstillers want ja moet zo goedkoop mogelijk) dan ga je zelf maar wat minder vaak uit eten.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:36

Een paard is gewoon een dure hobby,daar naast wel eigen staling dat wel weer wel.
Maar ik ga niet iemand gratis op mijn dieren laten,want ze kosten mij ook geld.
Verder ben ik erg zuinig op me spullen,en verder geen luxe zoals een telefoon abonnement of zon smart pfone,of dure kleren en of schoenen nee dat allemaal niet,spaarde vroeger breyer maar dat werd me toch te duur,af en toe iets nieuws voor me paard.
Maar ik heb geen ouders meer,maar de paarden geven me veel liefde,als ze er niet waren geweest had ik wel andere dingen kunnen doen das waar,maar zou niet anders willen.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:46

safina schreef:
Ik ben wel rijk ja. Ik schat dat minstens 95% van de wereldbevolking een lager inkomen heeft dan ik.

haha vertel me wat je doet :P ik voel een sector switch aan komen voor mezelf *\o/*

webster543

Re: Mensen met paarden hebben geld zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:55

Misschien een aansluitende vraag op TS haar openingspost :

Wie kan er, of hoeveel procent van de eigenaren, kunnen nu 3500€ neer leggen op tafel voor een levensreddende operatie?
Stel je paard/pony heeft kolieken en de DA zegt, enkel een OP kan hem redden. Kostenplaatje 3500€...

Toch wel benieuwd...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:57

Dat kan ik wel. Ik heb ook pas een paard gekocht toen ik er genoeg geld voor had.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:58

webster543 schreef:

Wie kan er, of hoeveel procent van de eigenaren, kunnen nu 3500€ neer leggen op tafel voor een levensreddende operatie?
Stel je paard/pony heeft kolieken en de DA zegt, enkel een OP kan hem redden. Kostenplaatje 3500€...

Toch wel benieuwd...

Dat kunnen ze nooit 100% zeggen en garantie op geven,want na de operatie kan er nog zoveel mis gaan.
Denk weinigen ik wil niet oftopic doen maar in 2012 zijn 5600 paarden naar de slacht gegaan waarom,omdat mensen ze niet meer konden betalen.

Mijn paard is 20 en een half zou je echt niet zeggen maar is dat wel eerlijk tegen over haar.
Zon zware operatie we kunnen dat wel betalen maar of ik het haar aan doe.?.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 01:04

Ik verbaas me er eerlijk gezegd over hoeveel mensen er met een paard zijn die het naar mijn idee eigenlijk niet kunnen veroorloven. Het gaat goed zolang er niks aan de hand is, maar onverwachts een da of een osteo kunnen ze niet betalen.

ts in jouw openingspost doe jij osteo en dergelijke af als luxe onzin. En dat je die niet nodig hebt als je correct rijd. Dit ben ik absoluut niet met je eens. Als je ze er nooit bij haalt zal jr ook nooit weten of het wel of niet nodig had. Hoe je het ook went of keert, paarden zijn niet gemaakt om op de rijden. Omdat wij dat nu perse willen moeten we er wel voor zorgen dat alle randvoorwaarden goed zijn. Dus elk jaar tandarts, minimaal 1x per jaar osteo, laat ook minstens 2x spieren na kijken en losmasseren als dat nodig is (en blijkbaar rij ik netjes want ze heeft er altijd weinig opmerkingen aan) zadel 1x per jaar na laten kijken. Persoonlijk vind ik dat BASIS zorg, en als je je dat niet kan veroorloven je dus gewoon geen geld hebt voor een paard.
Ben ik rijk: nee. Maar ik heb geen setjes, maar een paar dekjes, fiets de helft van het jaar elke dag een rondje van 40km woon-werk-paard-woon, en laat er veel voor.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 01:13

Bespaar ik aan dingen?
Ja...

Bespaar ik aan de basis behoefte van mijn paard?
Absoluut niet, de DA, de hoefsmid, zadelmaker,tandarts en de osteopaat komen als nodig is, als dat dan betekent dat ik niet in de duurste merken rondloop, so be it. Mijn paard maakt mij gelukkig niet de kleren waarmee ik rond loop, niet de handtas dat ik 2x per week uit de kast haal als ik op stap ga......

Ik ben ver van rijk, maar ik verdien genoeg om van te leven, mijn paard te houden, een bedrag aan de kant te zetten noodgevallen elke maand. Ik ben net zo gelukkig in een goedkoop rijbroek van BR dan als eentje van pikeur, en JA, die gaan ook net zolang mee hoor....

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 01:13

Je kan nooit garantie geven bij een OP. Maar veel mensen vergeten dat het risico er is. Het paard van 1500-2000€, daar hebben ze genoeg voor gespaard. Maar de operatie die misschien het leven van hun paard kan redden, niet. En dat is volgens mij fout!

Ik hen het met TS eens. Ga een paardenwinkel binnen, de prijzen zijn soms absurd hoog. Lessen... Nog zoiets. 80-90€ voor een uur les is bijna normaal. 8)7

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 01:47

90 euro voor een les,is dat soms bij Anky zo,wat betreft paarden spullen sommige dekjes 200 euro. :\ :roll:
Hier een eigen stal zonder hypotheek last erop,huurhuis en geen wagen ben zo tevreden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 02:41

webster543 schreef:

Toch wel benieuwd...

Ik heb dat niet direct liggen, maar kan er wel in 5 minuten aan komen.
Als student is het soms lastig, dus ik heb met mijn familie de afspraak dat zij mij geld lenen voor zulke dure dingen. Maar ik kom zelf tot ruim over de helft, dus heb wel wat back up.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 09:57

Bij sommige sporten heb je nou eenmaal het 'dure segment'. En dat is meestal bij sporten die als ' elitair' worden gezien. Golf is er ook zo eentje, tennis ook nog steeds wel, hockey misschien ook wel. En er zijn bedrijven die op die elite inspringen. Net zoals er bedrijven zijn die op de 'budgetsporters' inspringen.
Het verschil is dat de bedrijven die in het topsegment zitten ook de grote reclamebudgetten hebben. Dus die zien wij als gewone sporters in de bladen staan. De budgetfabrikanten hebben die budgetten niet, want die lage prijs moet wel ergens vandaan komen natuurlijk.

En verder is reclame bedoeld om nu juist die 'arme sloebers' te verleiden zich ook even rijk te voelen met (te) dure kleren, overbodige setjes, dekens in nieuwe seizoenskleuren of wat dan ook.

Dus nee, mensen met paarden in het algemeen hebben geen geld zat, maar er is kennelijk toch wel een voldoende rijk segment voor bedrijven om van te kunnen leven. Maar de reclame die ze maken is meer gericht op de mensen die het zich eigenlijk niet kunnen veroorloven. De echt rijken kopen wat ze willen wanneer ze het nodig hebben en laten zich over het algemeen totaal niet verleiden door reclame.

Aan de andere kant zijn er ook (te veel) paardeneigenaren die eigenlijk te weinig geld hebben. Dat geld voor die operatie zou iedereen eigenlijk moeten hebben als reserve, en er zijn er meer dan genoeg die dat niet hebben. Die dan trouwens ook een probleem hebben als de auto de geest geeft, of de wasmachine...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:10

Als ik zie hoeveel mensen er voor elk wissewasje de dierenarts/peut/paat laten komen, dan zal er wel voldoende geld zijn (hoewel deze mensen vaak klagen over t geld).

Ik laat mijn paarden nooit zomaar zien, vind het pure onzin. Gewoon gezond boeren verstand kom je verder mee. Netjes met je dieren omgaan, ze behandelen als dieren en niet als porselein.

Ik investeer wel in goede producten voor ze, duur harnachement en dure dekens, omdat ze langer mee gaan dan goedkope.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:14

Knuffeldier, osteo meer dan eens per jaar zonder eenduidige aanleiding?
TS zegt niet dat die mensen onnodig zijn, ze zegt alleen dat er te vaak en makkelijk naar gegrepen wordt terwijl er rijtechnisch winst te behalen valt. Winst in euros ook nog. Dat lijkt me toch niet te ontkennen???

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:14

Bij mij word dat ook regelmatig gedacht. We wonen in een vrijstaand huis met een leuke tuin die mijn ouders met heel wat geluk hebben kunnen kopen. Dankzei mijn oma heb ik 2 paarden en hun hebben ook genoeg grond bij huis om de paarden daar op te houden. Mijn broertje doet aan honkbal en golf. En tja golf word inderdaad ook gezien als een elite sport. Maar het is gewoon nog betaalbaar omdat hij nog geen 18 is. Als hij 18 word zal er opnieuw gekeken moeten worden of hij die sport kan blijven doen omdat het dan heel duur word om te blijven lessen.

De dierenarts komt overigens echt niet zomaar. Er moet heel wat aan de hand zijn willen we de dierenarts er bij halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:19

Desiree schreef:
Je kunt natuurlijk ook voorkomen dat je paard vast komt te zitten door het paard echt goed te rijden. Je kunt een osteopaat en manueel therapeut erbij halen totdat je een ons weegt, maar het haalt niets uit als je zelf niet goed rijdt.
De meesten hier zoeken het niet in goed rijden en weten ook geen goede instructeurs op te noemen. Besteed daar dan liever geld aan uit.
Ik ben heel nuchter. Als een dierenarts moet komen, dan komt ze gewoon, heel simpel. Maar als mijn paard hier en daar een keertje vasthoudt, ga ik er niet gelijk een therapeut bij halen. Ik los het zelf op. Het geld groeit me niet op de rug!

Ik vind dit een lastig punt, door op een pard te rijden belasten we hem, door met een paard te sporten belasten we hem zwaar, een topsporter gat standaard naar een fysio osteo etc etc ..
Dus mijn paard laat ik elk jaar , en indien nodig vaker nakijken.

Een goede instructeur ( heb ik ook ) is al snel 50 euro of meer per uur ( mijne terecht wel ). Dat twee keer per maand is ook gewoon veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:24

knuffeldier schreef:
Ik verbaas me er eerlijk gezegd over hoeveel mensen er met een paard zijn die het naar mijn idee eigenlijk niet kunnen veroorloven. Het gaat goed zolang er niks aan de hand is, maar onverwachts een da of een osteo kunnen ze niet betalen.

ts in jouw openingspost doe jij osteo en dergelijke af als luxe onzin. En dat je die niet nodig hebt als je correct rijd. Dit ben ik absoluut niet met je eens. Als je ze er nooit bij haalt zal jr ook nooit weten of het wel of niet nodig had. Hoe je het ook went of keert, paarden zijn niet gemaakt om op de rijden. Omdat wij dat nu perse willen moeten we er wel voor zorgen dat alle randvoorwaarden goed zijn. Dus elk jaar tandarts, minimaal 1x per jaar osteo, laat ook minstens 2x spieren na kijken en losmasseren als dat nodig is (en blijkbaar rij ik netjes want ze heeft er altijd weinig opmerkingen aan) zadel 1x per jaar na laten kijken. Persoonlijk vind ik dat BASIS zorg, en als je je dat niet kan veroorloven je dus gewoon geen geld hebt voor een paard.

Dit dus...
Basis.

Ben ik rijk, ik vind van wel, per definitie als je een paard kan onderhouden ben je rijker dan gemiddeld. Je kan namelijk minimaal 300 Euro per maand missen. Maar ik woon in een rijtjeshuis, ga goedkoop op vakantie ( met gezin ) , dus de meeste mensen zullen ons niet als rijk zien.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:25

Ik heb 2 eigen paarden en werken ons scheel om dat te betalen. Gaan vrijwel nooit op vakantie en kan mij in een ruitersportzaak nooit eens uitleven.
Eens per jaar koop ik 1 of 2 dekjes en koop alleen iets nieuws als het aan vervanging toe is

Mijn paardrn staan op een pensionstal met binnenbaan, maar sta elke dag zelf de stallen uit te mesten. Zo lukt het mij om goedkoper te staan. (Iedere euro is er 1 toch)

Ze gaan elke 3 maanden ter controle naar de fysio. Ik vind de opmerking als je je dier goed rijd heb je dat niet nodig, totaal misplaatst in mijn ogen.
Er zijn maar zeer weinig mensen die hun dier écht goed rijden, een foutje sluipt er zo in. Ik heb liever dat de fysio mij hier optijd voor waarschuwt, dan dat het een langdurig traject wordt met meer kosten.

Les heb ik voor een behoorlijke prijs, daarom les ik niet elke week.

Geld voor een dure operatie is er wel, maar toch heb ik ervoor gekozen om mn dieren te verzekeren voor onverwachte medische kosten.

Ik heb mn spullen denk ik goed voor elkaar maar daarin tegen blijft er weinig over voor andere zaken....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:29

ivy_power89 schreef:
Ik heb 2 eigen paarden en werken ons scheel om dat te betalen. Gaan vrijwel nooit op vakantie en kan mij in een ruitersportzaak nooit eens uitleven.
Eens per jaar koop ik 1 of 2 dekjes en koop alleen iets nieuws als het aan vervanging toe is

Mijn paardrn staan op een pensionstal met binnenbaan, maar sta elke dag zelf de stallen uit te mesten. Zo lukt het mij om goedkoper te staan. (Iedere euro is er 1 toch)

Ze gaan elke 3 maanden ter controle naar de fysio. Ik vind de opmerking als je je dier goed rijd heb je dat niet nodig, totaal misplaatst in mijn ogen.
Er zijn maar zeer weinig mensen die hun dier écht goed rijden, een foutje sluipt er zo in. Ik heb liever dat de fysio mij hier optijd voor waarschuwt, dan dat het een langdurig traject wordt met meer kosten.

Les heb ik voor een behoorlijke prijs, daarom les ik niet elke week.

Geld voor een dure operatie is er wel, maar toch heb ik ervoor gekozen om mn dieren te verzekeren voor onverwachte medische kosten.

Ik heb mn spullen denk ik goed voor elkaar maar daarin tegen blijft er weinig over voor andere zaken....

Als je goed rijdt en je een goede instructeur hebt, zal die een kleine verandering ook opmerken en ben je er alsnog op tijd bij. Waarom moet je fysio je waarschuwen? Dat is de taak van jezelf en je instructeur om in de gaten te houden.

Helaas is een goede instructeur niet in geld uit te drukken en lopen er voor een flinke prijs nog genoeg kletsmajoors bij die precies weten welke leerlingen ze moeten hebben om geld te verdienen. En verdienen ze er ook meer dan genoeg aan. Denk maar aan die rechtrichten hype instructeurs.
Alsof rechtrichten de heilige graal is. Jezus, denk na, dat is gewoon onderdeel van het rijden. 8)7

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:35

Ik heb mijn hele leven paarden gehad. En mijn hele leven hebben ze nooit iets te kort gehad. Heb wel specifieke ideeen over wie er aan mijn paarden zit en wat ik voor ze koop :o
Heb allerlei sporten gedaan met ze van mennen tot dressuren tot endurance.
Maar ben erg zuinig op mijn spullen, koop altijd goede spullen maar ben beslist geen 'mode-koper'. Daardoor doe ik jaren en jaren met dekens, dekjes, jassen etc. En marktplaats is mijn beste vriend :+
Zo heb ik altijd paarden kunnen houden tot mijn grote geluk en dat is onbetaalbaar.

En ja ik voel me zeer bemiddeld (en dat zijn we ook, we hebben goed 'geboerd' in de loop der jaren, dankzij (de mogelijkheid om) hard (te) werken en geen gekke dingen doen) maar dat voelde ik me ook toen ik student was en dagenlang havermout of macaroni at omdat ik geen geld meer had voor 'normaal' eten (want tja, dat zat allemaal in de stalling en onderhoud van het paard :) )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:49

blackflicka schreef:
Dat kunnen ze nooit 100% zeggen en garantie op geven,want na de operatie kan er nog zoveel mis gaan.
Denk weinigen ik wil niet oftopic doen maar in 2012 zijn 5600 paarden naar de slacht gegaan waarom,omdat mensen ze niet meer konden betalen.

Mijn paard is 20 en een half zou je echt niet zeggen maar is dat wel eerlijk tegen over haar.
Zon zware operatie we kunnen dat wel betalen maar of ik het haar aan doe.?.

Wat is je bron?

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 10:56

Ik verbaas me er meer over hoeveel mensen een paard hebben die het eigenlijk niet kunnen betalen of helemaal geen backup hebben mocht er iets met het paard gebeuren, dan kan je het paard toch ook niet bieden wat hij eigelijk nodig heeft? en dan heb ik het niet over setjes ect.
Ik heb een bepaald bedrag gereserveerd voor dat soort onverwachte dingen en alles wat hij nodig heeft kan ik betalen.
Ben ik rijk, nee dat niet maar ik ga bewust om met mijn geld, laat veel en spaar.

Maar reken maar dat ik me rijk voel met een pracht van een paard :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:05

webster543 schreef:
Je kan nooit garantie geven bij een OP. Maar veel mensen vergeten dat het risico er is. Het paard van 1500-2000€, daar hebben ze genoeg voor gespaard. Maar de operatie die misschien het leven van hun paard kan redden, niet. En dat is volgens mij fout!

Ik hen het met TS eens. Ga een paardenwinkel binnen, de prijzen zijn soms absurd hoog. Lessen... Nog zoiets. 80-90€ voor een uur les is bijna normaal. 8)7

1. dat kan bij vrijwel elke kliniek op af betaling
2. of zo'n operatie uitgevoerd wordt hier hangt niet van de prijs af maar van de slagingskans en of de nadelen opwegen tegen de voordelen. Krijgt mijn 20'er iets dergelijks voor dan laat ik hem gaan.
Hier pas een huis gekocht dus hier staat geen 3500 euro aan de kant. Wel een DA die aan gespreid betalen doet moesten de kosten hoog oplopen. Toen de jonge hier een sport maakte van de DA op bezoek krijgen en steeds aan bedragen van 250 a 300 per keer stelde hij het zelf voor. Of ik eventueel gespreid wilde betalen.

DA's zijn ook gewoon mensen hoor en als je een vaste DA hebt dan doen die daar vaak niet moeilijk over. Hier staat wel een bedrag opzij overigens, maar da's geen 3.000 euro momenteel.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:08

Rijk?
Nee, we laten heel veel voor de paarden en honden.
Op vakantie? Wat is dat...
Maar die hebben we ook niet nodig, we wonen zo mooi rustig, ik moet niet naar het buitenland daarvoor.

Kijk de mensen die dat roepen dat iemand met paarden rijk is gaat waarschijnlijk 3 keer per jaar op vakantie, heeft een dure auto voor de deur staan, een luxe ingericht huis en kinderen die minstens op 3 sporten/hobby's zitten.

Tis dus maar hoe je het bekijkt. En waar je prioriteiten liggen.