Dravermerrie gratis aangeboden gekregen met eisen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:42

Vjestagirl schreef:
Tuurlijk wel, maar ik denk dat het makkelijker is om een band te vormen met een dier wat je zelf uitzoekt op karaktereigenschappen die jou aanstaan, dan een paard wat je kiest omdat het nou eenmaal gratis is.

Precies, en dat is wat ons zo ongeveer is overkomen. Wij kregen ook een paard wat een goed thuis zocht en wij waren toen net op zoek naar een nieuw paard omdat eentje van de onze moest worden ingeslapen. Paard is ca. 1 jaar bij ons gebleven en toen hebben we in overleg gevraagd of ze het paard svp terug wilden halen. Klikte niet met ons kwa rijden en klikte helaas ook niet met mijn merrie.
Omdat het een gekregen dier was, konden we niet doen wat we zelf wilden (ik had tenminste het gevoel dat er over je schouder werd meegekeken). En mijn eigen gedachtes over de situatie tussen de paarden, die maar niet met elkaar leken op te schieten, werden zowat als onzin afgedaan...zo voelde het tenminste.
Na dit paard, een paard zelf uitgezocht en gekocht op kwaliteiten die bij ons pasten, en die is nu al weer jaren bij ons en hoeft nooit meer weg als het aan ons ligt.

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 01:50

Daarom zou ik ook echt goed kijken of het wel klikt in haar huidige omgeving. Er zit geen haast achter en zo nodig kom ik dan eerst regelmatig daar. Ik heb m momenteel geen vriend dus ik sta alleen voor de keuze. Verder heeft de merrie trouwens ook nooit iets gehad. Ook hoorde ik dat de eigenaar van de stal die ik op het oog heb dravers heeft en mij vast wel wat op weg kan helpen. Ook erg bedankt voor de positievere reacties. Ondanks dat ik zelf vrij nuchter onder alles ben geeft dit mij wel moed ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 05:18

Sonja schreef:
TS, je KENT dit paard dus nog niet?

Als je een paard gaat kopen, zie je er soms wel een stuk of 30 voor je HET paard gevonden hebt.
Waarom dan nu helemaal gáán voor een dier wat je nog nooit gezien hebt? Als je er een paar duizend euro voor neer zou moeten leggen, zou je dan ook DIT dier per sé willen hebben?
Laat je niet door je emoties meeslepen omdat het gratis is. Dit bespaart je in geval van een draver maximaal 1000 euro. Alle overige kosten zijn exact hetzelfde...

Onzin ik heb er 2 gezien. En het is al 5 jaar mijn beste maatje!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 05:29

Het zou goed zijn als je idd eerst (een paar keer) gaat kijken of het überhaupt klikt tussen jou en het paard: wie weet is zij qua karakter wel helemaal niet wat jij zoekt! Doe het net alsof het een paard is wat je potentieel wilt gaan kopen en neem ook een keer iemand anders mee met verstand van paarden!

Verder heb ik niet alle reacties doorgelezen, dus weet ik niet of dit al ter sprake is gekomen; maar weet je of de merrie (al) onder het zadel is? Als dat niet het geval is zal jij haar moeten omscholen/beleren (als je er op wilt gaan rijden). Kan je dit en wil je dit? Misschien moet je wel een expert erbij halen en dat kost ook geld (en heb je dat geld?).

Wat als er ooit een boze dag komt waarop je haar niet aan kunt houden (zij het financieel of door je eigen gezondheid of anders)? Denk aub na over de voorwaarden en her-definieer ze in jouw voordeel als dat mogelijk is. Kopen voor een symbolisch bedrag (zoals eerder genoemd) is ook handig.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 06:03

Ts, ik zou eerst gaan kijken bij het paard en desnoods een paar keer.
Kijken of het klikt.

Ik zelf heb er ook een gratis gekregen, wel een shetlander met kar. Met de zelfde eisen die jij hebt gehad.
En de shet was 18 toen. Hij wordt volgend jaar mei 22 en ik heb er geen spijt van gehad.

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 06:56

Lieve mensen, lees de OP gelieve door en de reacties die ik hier heb gegeven. In de OP staat dat ze dressuurmatig is gereden. Ook heb ik op deze pagina al gezegd dat ik inderdaad gewoon een paar keer langs ga. Gewoon om haar te borstelen en rustig een band op te bouwen en uiteindelijk rijden als het lijkt te klikken. Ook neem ik inderdaad een goede kennis van me mee die mij mee heeft geholpen met inrijden van jonge paarden. Ook ben ik zelf niet heel groen meer, maar toch fijn om altijd iemand bij de hand te hebben.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:17

Wacht, je bent werkloos geef je aan,
kun je dan uberhaupt een paard in onderhoud betalen?
Theoretisch gezien zou dat niet kunnen.

Jessix

Re: Dravermerrie gratis aangeboden gekregen met eisen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:27

Als je toch al een eigen paard wilde en deze voldoet aan je wensen moet je die kans natuurlijk grijpen.
Maar er is een land vol met paarden, ook voor weinig geld en zelfs gratis, dus neem haar alleen als je zeker weet dat dit het paard voor jou is.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:30

Matheno schreef:

Gohhhh weer een die niet kan lezen.....TS heeft een spaarrekening waar ze van kan en wil onderhouden.
Ik ben ook werkzoekend en ik heb er 2....zal wel niet kunnen he ;(

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:43

Ik heb mijn paard ook een soort van gekregen. Uiteindelijk wel 500,- voor betaald. Heb haar al 2 jaar en inderdaad al rond de 5000,- aan da kosten aan gehad. Ik weet ook dat ze een slechte rug heeft en slechte benen. Maar daarom is ze me echt niet minder waard. En ik heb de vorige eigenaar beloofd Dat ze bij me mag blijven tot haar dood. Dat heb ik haar ook beloofd. En ik zal er ook alles aan doen om dit waar te maken. Het kan dus wel. Ik heb met de oude eigenaar via de app een overeenkomst die ik later ook opgeslagen heb dat als ik het paard niet meer wil dat ze terug gaat. Ik heb die beslissing ook willen maken maar zou haar nu voor geen goud meer weg doen. En daarbij wie wil nog een paard wat getekent is voor haar leven. Niemand. Dus mag ze lekker bij mij blijven en kijken we van dag tot dag hoe het met haar gaat en wat we kunnen doen. En ik heb ook echt geen vetpot. Maar doe wel alles om het mijn paardje naar haar zin te maken

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 07:53

Natalie, je bent een topper _/-\o_
Zelf zou ik wel gewoon een gezond paard willen, maar als ze later ongeneeslijk ziek word of last van haar rug krijgt moet ik toch een oplossing vinden. Mij kennende zou ik een paard na een tijdje ook echt niet weg kunnen doen.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:57

Het stomme is ik zou het zo ook weer doen. Of ik een band met haar had. Absoluut niet. Maar sinds dat ze deze wond heeft gehad weet ze wat ze aan mij heeft en zijn we echt gegroeid. Ik heb destijds de keuze gemaakt en zal er ook alles aan doen dat dit goedkomt! Soms moet ik mezelf ook een trap onder me kont geven. Maar het loont zich wel. Als je je paard dan weer door de wei ziet rennen. Er kan altijd iets gebeuren ook met een gezond paard. Ik heb al meer dan 1 jaar ellende omdat ze in de prikkeldraad is blijven hangen. Heeft dus niks te maken met de rest.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:10

TS; GAAN MET DIE BANAAN! Kijken, en als je het een leuk paard vindt en het ziet er gezond uit, neem eens een risico in je leven. Zo een kans krijg je waarschijnlijk niet weer. Probeer wel een keer proef te rijden, om te kijken of je het paard qua rijden aankunt, zodat je niet in gevaarlijke situaties terecht gaat komen. Verder kun je kijken of je er een bijrijdster bij kunt nemen, die mee betaald in het onderhoud. Dat scheelt kosten voor jou, maar jij kunt over je paardje beslissen. Het mondelinge verzoek om het paard nooit meer door te verkopen, ach, dat wordt zoveel gevraagd, maar zodra het paardje van jou is, heeft de vorige eigenaar er niks meer over te zeggen. Ik wens je heel veel plezier toe met je paardje als je beslist haar te nemen/houden!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:28

Ik zou ervoor gaan, stiekem zijn er veel die van een uitkering/bijstand onderhouden.

Laten keuren doe je al, zeker niet vergeten. Ik kocht een goedkope 10 jarige draver op de gok en hij bleek helemaal kapot te zijn en knettergek als er voer in kwam :) hij moest het wel hebben want hij was graadmager.
Helaas na proberen heb ik hem weg laten brengen omdat ik iemand anders het niet aan wou doen. Heb ook weleens een jonge draver gereden van de boer en het was een heel lief paard maar ook in het koppie niet correct. Toch wil ik ooit nog eens een draver, ze rijden heerlijk en goede karakters.

Om nog even in te gaan op de opmerking van "niet de eerste de beste" (ofzo iets). Mijn shet was overleden en ik mocht een nieuwe uitzoeken van de boer, pakte degene die ik als eerst tegenkwam en mijn hart stal. Ruim 2.5 jaar verder en heel veel geld minder aan de dierenarts ben ik nog steeds gek op hem. Zijn vriendin kwam 2 maand daarna, de enige die aansloot als zijn vriendje. Dus die heb ik erbij gekocht. De band idd vanzelf gegroeid en ben net zo gek op haar (en haar inmiddels veulentje)
Bij wijze van, ik trek er altijd gewoon eentje uit de wei bij de boer en het komt altijd goed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:36

Matheno schreef:

Hoezo zou dat theoretisch niet kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:39

Elin_ schreef:
Sonja schreef:
TS, je KENT dit paard dus nog niet?

Als je een paard gaat kopen, zie je er soms wel een stuk of 30 voor je HET paard gevonden hebt

Onzin ik heb er 2 gezien. En het is al 5 jaar mijn beste maatje!

Lijkt me echt rot om zo slecht te kunnen lezen en dan meteen 'onzin' te gaan roepen :(:)

Er staat SOMS.
Zoals je SOMS ook mazzel kunt hebben en al met het eerste paard thuis kunt komen.

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:47

Waarom zou er wat achter steken bij een oude man van 80, lijkt mij dat het hem een goed gevoel geeft als zijn paardje goed terecht komt als hij zijn laatste adem uitblaast. Hij kan hem ook voor € 500, euro op marktplaats zetten, dan zijn er genoeg mensen die haar zo op komen halen.
De oude eigenaar van onze draver wou ook persé niet dat hij in de handel terecht zou komen, en die was echt nog geen 80!
Dirk gekocht voor een symbolisch bedrag en ook niet laten keuren. Inmiddels ruim een jaar later is hij M springen en vorige maand laten keuren voor de verzekering, rondom goedgekeurd, met de complimenten van de veearts dat hij er zo strak en puntgaaf uitzag.

https://www.facebook.com/profile.php?id=100009417511371

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:51

Ook hier positieve ervaringen met paardjes kopen/krijgen.

Zo heb ik mijn eerste pony gekocht dit was het 2e paard die ik bezocht. En er was gelijk een klik! Dus hop 2 weken later stond hij er.

Nummer 2 was 1x kijken en dat was goed.
Nummer 3 was nog makkelijker, die komt bij de Fokker van nummer 1 vandaan, had wat foto's en filmpjes gezien, en zijn haar gaan halen. Ik heb haar voor een symbolisch bedrag gekocht wegens omstandigheden waar ze vroeger mee te maken heeft gehad.
Beestje is 4,5 jaar oud, inmiddels door maanblindheid blind aan 1 oog en drachtig van onze hengst. Ben nooit zo gelukkig geweest met een paardje als met haar. Wat een heerlijk ding is het.

Dus wat dat betreft zegt het niets. Ik heb haar een super huisje bij mij gegeven ondanks het zorgenkindje dat ze misschien wel is. Maar ik zou het zo weer doen!

Over een uitkering en paarden houden wil ik zeggen.. DOEN!! Ik heb tijdens de paarden 2-3x zonder baan gezeten. En nu is het tot december ook even niet makkelijk. Maar zeker als je een buffertje hebt en de klik er is! zeg ik doen!!!
Mijn merrie heb ik ook overgenomen met bepaalde afspraken, maar hier zie ik weinig problemen in. Goed overleg is anders dan iets verplicht zijn.. Succes ermee Ts!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:57

Zie ook geen problemen.
Als de klik er is en moeder staat garant voor noodgevallen, dan staat niks het plezier in de weg, toch?

Zou het paard wel officieel kopen en een een getekende koopoverenkomst maken.
Zodat, mocht de gulle gever onverhoopt komen te overlijden, er geen getouwtrek ontstaat om het dier met de erfgenamen...
Geloof me, als het om geld gaat, veranderen mensen vaak snel van principes ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:21

Die tip van Shirley is een belangrijke :j

Hier ook een heel goede ervaring met een gekregen paard. In mijn geval een kwpn merrie van 21 jaar met een peesblessure. Zij was bedoeld als weidemaatje voor mijn ruin, rijden was niet relevant aangezien ik geen tijd heb om 2 paarden te rijden :n
Een keer wezen kijken en op basis daarvan de inschatting gemaakt dat ze waarschijnlijk goed met mijn ruin overweg zou kunnen. Ik heb haar ook niet laten keuren, ik ben puur op mijn eigen inzicht en ervaring af gegaan.
Eenmaal hier thuis bleek ze inderdaad heel goed met mijn ruin overweg te kunnen, wat een schat van een dier! Het zijn echt dikke maatjes geworden.
Maar nog leuker... het niksen heeft ervoor gezorgd dat die peesblessure over is. In feite heb ik hier nu een gezonde seniorenmerrie staan die sowieso minimaal eens per week op buitenrit gaat. Vindt ze prachtig om te doen.
Het leuke is dat ze daarmee ook weer een goede daad doet, degene die haar eens per week meeneemt op buitenrit is door mijn dame van haar angsten voor het rijden af geholpen :D Alle puzzelstukjes vallen daarmee op z'n plek voor zowel paarden als mensen.
Dus nee, ik heb geen spijt van het overnemen van dit paard :n

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:23

Aleydis schreef:
Ook zal ik de eisen wat proberen te versoepelen, want ik wil gewoon vrijheid hebben met mijn eigen paard en niet gebonden blijven aan iets terwijl ik alle kosten al betaal, al is ze gratis.

Die eisen zijn nul en niks waard. Als jij een 'bonnetje' krijgt bij je paard, maw, een bewijs dat ze aan je verkocht is (voor 0 euro) kun jij er daarna mee doen en laten wat je wilt. Verkopen onder voorwaarden bestaat niet. Nergens bij. Een verkoper van bankstellen kan ook niet eisen dat je hond er niet op mag liggen (om maar eens wat geks te roepen). Verkocht = verkocht. Zo simpel is het. Oók als dat 'verkopen' gratis geven is. Zorg alleen wél voor een bon/contract/whatever, dat het op papier staat dat het eigendom op jou overgaat. Alle andere voorwaarden die in zo'n contract gezet worden, ook al teken je er allebei voor, zijn niet rechtsgeldig.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:35

Kopen kan niet voor 0 euro, dat is schenking, vandaar ook mijn tip om haar te kopen met koopovereenkomst van 1 euro.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:57

Het gaat hier vooral over geld en natuurlijk is geld héél belangrijk, maar toch was onze voornaamste twijfel voor het wel of niet nemen van een paard de factor tijd. En helemaal als TO nu werkloos is en dus alle tijd van de wereld heeft en vrij is om deze zelf in te delen, denk ik dat dit aspect nog weleens tegen kan vallen als er een nieuwe baan is.
Sowieso kost een nieuwe baan in het begin een hoop extra energie en tegen de tijd dat je je draai hebt gevonden en dingen wat makkelijker worden, kom je er meestal achter dat werken toch wel erg veel tijd kost. Heb je na elke werkdag nog energie om naar je paard te gaan? Goedkope stalling betekent meestal meer zelf doen, en dat klinkt vaak als niet zo veel en makkelijk te doen, tot je krapper in je tijd komt te zitten.

Verder zijn de meeste tips hier wel gegeven, denk ik. Die van Shirley over of je het ook zou doen als het geld kostte en je had dat geld gewoon vind ik een heel sterke. Wij namen ons paard vrij onverwachts van de manege over en toen had ik ook voor mezelf heel duidelijk dat als er een paard geadverteerd zou zijn met zijn karaktereigenschappen en verdere omschrijving in de advertentie we er zeker waren gaan kijken. Hij past bij ons, niet alleen omdat de mogelijkheid zich 'toevallig' voordeed en dat lijkt mij erg belangrijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 10:58

Ibbel schreef:
Aleydis schreef:
Ook zal ik de eisen wat proberen te versoepelen, want ik wil gewoon vrijheid hebben met mijn eigen paard en niet gebonden blijven aan iets terwijl ik alle kosten al betaal, al is ze gratis.

Die eisen zijn nul en niks waard. Als jij een 'bonnetje' krijgt bij je paard, maw, een bewijs dat ze aan je verkocht is (voor 0 euro) kun jij er daarna mee doen en laten wat je wilt. Verkopen onder voorwaarden bestaat niet. Nergens bij. Een verkoper van bankstellen kan ook niet eisen dat je hond er niet op mag liggen (om maar eens wat geks te roepen). Verkocht = verkocht. Zo simpel is het. Oók als dat 'verkopen' gratis geven is. Zorg alleen wél voor een bon/contract/whatever, dat het op papier staat dat het eigendom op jou overgaat. Alle andere voorwaarden die in zo'n contract gezet worden, ook al teken je er allebei voor, zijn niet rechtsgeldig.

Wow. Ja feitelijk gezien is dat zo. Maar hallo dat doe je gewoon niet! Juist hierom komen al die paarden in de handel, omdat mensen maling hebben aan elkaars afspraken. Ga het iemand even lekker aanraden zeg :n

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:08

Raad ik iets aan?
Een fatsoenlijk mens geeft deze juridische feiten gewoon vooraf aan de schenker aan. Dan weet die man van 80 waar hij aan toe is. Én kan hij eventueel besluiten tot lease (dan houdt-ie wel zeggenschap) of verkoop voor een marktconforme prijs. Ipv te denken dat-ie een paard kan weggeven en er tóch zeggenschap over kan houden.