Paarden geboren in 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:51

Ik wil me ook melden! Mijn jaarling is van april 2014, ze is een kruising. Volgens de handelaar was volgens de fokker ( :+ ) de moeder een kruising shet (shet x ??) en de vader een shet x fries. Er zitten geen papieren bij, maar wil haar laten keuren en inschrijven bij het NMPRS. Volgend jaar wil ik met haar naar de keuringen, voor nu doet ze nog niks. Eén of twee keer per week neem ik haar uit de wei om te poetsen en een stukje te wandelen. Elke dag wordt ze natuurlijk wel doodgeknuffeld :D

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:52

agerbscheid(wat een naam %) ) wat een schitterend dier <3 :wow:

Hier gaan ze snachts op stal, maar dat is een afdak met muren en de stallen zijn 4 x 4.
Zo kan ik ze apart bijvoeren naar behoefte.
Overdag staan ze in de paddock met zijn drieen en onbeperkt hooi, verder af en toe op de boswei.

Met Tika doe ik wel al wat dingen, muildieren moet je van jongs af aan begeleiden, is mij aangeraden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en toen brak ik mijn been en zat er even de klad in
Afbeelding

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:01

Ik blijf Tika toch leuk vinden, heeft wel wat zo'n muilveulen.

Het valt me trouwens op dat de meeste paarden er hier al best wel 'af' uitzien. De mijne is nu een echte naarling. Zal binnenkort wel recente foto's maken.

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:06

wat leuk zo'n topic met leeftijdsgenoten.. Thuis hebben we 2 merries van 2014.

1e is bij ons geboren(30-04-2014), is een floris(jonge Quality time) x Ovidius. haar naam is Jolo.
2e aangekocht om op te groeien met nr 1(02-02-2014). netto x zucchero. haar naarm is Joice.

in de winter staan ze bij ons thuis, in de wei/stal. zoveel mogelijk buiten maar snachts lekker op stal. in de zomer brengen we ze naar de opfok waar ze 24 uur per dag buiten staan.
momenteel staan ze nog in de opfok maar komen denk over 1 a 2 weken naar huis. zal ze dan eens meten. van nr. 1 is moeder 1.62 en vader 1.69. nr 2 is moeder 1.76 en vader 1.74. toen ze weg gingen was nr 2. ong. 10 cm groter en in juli waren ze bijna even groot. dus ben wel heel benieuwd hoe groot ze zullen zijn.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:42

Sorry spatter voor de naam haha, zal eens nadenken over een naamsverandering. Dank voor het compliment. Zie leuke leeftijdsgenootjes voorbij komen!

timokyana

Re: Paarden geboren in 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:46

Nou tika is al aardig mak zo te zien~!

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:16

Kimley schreef:
Doen jullie al wat met jullie jaarlingen? Denk aan wandelen, vaststaan etc.. of laten jullie ze 3 jaar op de wei en gaan er dan geheel groen mee aan de gang? Ben benieuwd naar de meningen!

Ik laat Lucy aan alles wennen. Halster is geen probleem, ze kent poetsen, voetjes geven, uitkrabben en hoefsmid. Ze loopt heel braaf met me mee en kent ook al wat stemcommando's, zoals stap, Ho en terug. Ook wandelen we en wil ik schriktraining gaan doen.
Nu is ze zo ie zo niet snel onder de indruk haha

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:08

Kimley schreef:
Doen jullie al wat met jullie jaarlingen? Denk aan wandelen, vaststaan etc.. of laten jullie ze 3 jaar op de wei en gaan er dan geheel groen mee aan de gang? Ben benieuwd naar de meningen!

Halster leren ze bij ons in week 1. meelopen in week 2. vaststaan doen we vaak rond de 3 maand. gaan ze vaak al een uurtje van moeder af. ook leren we ze al snel voetjes optillen zodat de smid hier weinig last mee heeft en voetjes afspuiten.
het veulen dat ik aangekocht heb kende al halster en meelopen en was al enkele keer bij de smid geweest. was enkele keren met moeder op de trailer geweest. opgehaald met trailer en had geen moeite met vast staan. in stal vond ze nog beetje spannend maar dit ga ik in de winter weer verder uitbouwen.
Borstelen doen we vaak ook zo snel mogelijk en ervoor zorgen dat je overal aan mag zitten.
ook scheer en knip ik ze bij, niet omdat ze mooi moeten zijn maar om ze eraan te laten wennen. we zetten ze geregeld op trailer zodat dit later geen probleem is.
verder gaan we thuis niks uit te weg. hebben thuis een tractor die geregeld gestart wordt. hebben naast de paardenwei een koeien schapen wei zodat ze die ook leren kennen. bij 2 jaar leer ik ze vaak langzaam een deken. in zomer naar de opfok doen we eigenlijk om ze sociaal op te laten groeien en de winter gebruiken we vaak om ze de basis te leren zoals hier boven.

want vind veulen, jaarling, twenter moet van zijn jeugd kunnen genieten. maar dingen die geen belasting voor het beestje zijn kun je zo makkelijk aanleren zodat je geen stress krijgt met 3 of 4 jaar. ik zou een veulen ect. nooit longeren of los laten springen :o

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:53

Daar ben ik het helemaal mee eens! Ik werd voor gek verklaard dat ik wat met mijn jonkie deed.. Bambi kent poetsen, vasstaan, voetjes geven(smid) en meelopen. Wij hebben een heerlijk bos op 10 min lopen van stal dus wandelen doen we 2a 3 keer per week! Vind ze heerlijk.. helemaal vrolijk word ze daarvan :)

Afbeelding

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:36

Mooie appaloosa op de vorige pagina!

Mijn jaarling is bij mij geboren en behoorlijk veel ingeprent, maar momenteel wordt er weinig mee gedaan. Hij kan meelopen, voetjes geven en is verder keurig opgevoed. Sowieso is hij erg makkelijk van karakter

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:45

Wat leuk, ik heb een zelf gefokte merrie uit 2014.
Sjaan is een Negro uit mijn oude Jazz merrie.
Dit was van de zomer.
Afbeelding

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:54

Prachtig paard hierboven! Maar als ik zo in je profiel kijk, heb je alleen maar schitterende paarden (gehad).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:39

Ik heb Finn afgelopen zomer in opfok gehad met 7 andere hengsten tot 3 jaar.
Morgen gaan we hem verhuizen. Ik ga hem dichterbij huis stallen en ik vond de winterstalling van mijn huidige stalling geen geweldige gelegenheid. Ze staan dan met 5-6 paarden in een vrij klein hok. Weinig buitenlucht, vrij achteraf gelegen, niet lekker doorgelucht ofzo.
Plus het is 35 min rijden.

Nu komt hij in de winterstallign te staan dan dichterbij huis (max 3 paarden). Hier zal ik elke week aanwezig zijn. Paarden gaan niet per 1 october naar binnen maar wordt gekeken hoelang ze lekker buiten kunnen blijven. winterstal bevind zich gewoon tussen de pensionklanten, mooi voorin de stal bij de deur, goede doortocht. Ze gaan iedere dag naar buiten in de paddock.

Zoveel mogelijk buiten is haar insteek. en dat mag ik wel:)

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 19:15

Hier heb ik ook al wat schrik en wandel training. Ook dingen als afspuiten van de benen/ trailer laden enzo gedaan. Daarnaast de gewone basis zoals vast staan, mee lopen, aanraken en voetjes geven.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:20

dit vind ik ook wel leuk :D

Afbeelding
paar uur oud

Afbeelding

Afbeelding
11 maanden

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:05

set wat schattig <3

ook flink gegroeid!

Valt me sowieso op dat een flink aantal al enorm gegroeid zijn in een jaar.
Nu is Tika van 19 juli dus een laat veulen en heel groot wordt ze ook niet maar mijn andere veulens die ik gehad heb werden ook in 1 jaar niet zo enorm groot, dat ging toch geleidelijker.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:30

Geven jullie trouwens jullie jaarlingen iets qua krachtvoer naast het ruwvoer? En wat geven jullie dan? Speciaal veulenbrok of .... en welk merk.

Binnenkort komt die van mij richting huis en moet dan ga bepalen of ik hem naast ruwvoer nog iets geef en dan wat....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:41

Die van mij krijgt Pavo Podo Grow.

Mijn paardje is dagelijks in de hand, omdat hij hier thuis gewoon meedraait in het stalritme. Hij wordt net als mijn andere paarden een Parelli paard en ik speel met hem de eerste vier games. Daardoor hebben we een taal samen die we gebruiken in de dagelijkse omgang en handelingen.

Verder doe ik het liefst zo min mogelijk. Meestal ga ik pas wat van mijn paarden vragen op de leeftijd van 4 jaar oud.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 12:10

Mijn paardje krijgt ook de pavo. Ze is rond de 150 denk ik en van mei.

Afbeelding

Alleen zo kon ik even snel een foto maken haha. Anders alleen maar een hoofd in beeld :P

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:17

Leuk, een topic over 2014 paarden! Mijn droomveulen is ook in 2014 geboren!
Ik krijg zo visite, dus later meer. Wilde even een stipje zetten. Hier een foto van toen ik "mijn" cadeautje net had open gemaakt :D

Afbeelding

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 12:19

Ben benieuwd Caily! Zelf gefokt cadeau?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:25

Ik voer op het moment niets bij, ze staan op de weide en zijn rond genoeg.
Als ze weer op stal komen krijgen ze wel wat basisbrok en hooi etc.

Dit zijn de mannen vlak voor dat ze de andere weide op gingen

Jelle
Afbeelding

Afbeelding

Jake

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Seven op 03-10-15 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

bambino_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:26

Stattig <3 /3

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:27

Die van mij is ook van eind augustus spatter

Hij kreeg tot hij acht maanden was cavalor probreed muesli en verder wat de pot maar schafte. en de hele afgelopen zomer kreeg hij geen krachtvoer.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:09

Visite in de file, dus kan wel even voorstellen.

Mijn dametje is Amazing Lady Dolores, maar eigenlijk noemen we haar gewoon Lola. Ze is een eigen fokproductje uit oprecht de mooiste Tinkermerrie die ik ken :o Caily. Caily is nu nog in mijn bezit, maar is helaas te koop. De vader is Collin vd Gorterstraat, een Tinkerhengst die al langer speciaal voor mij is dan ik uberhaupt paarden heb. Hij is inmiddels verkocht naar het buitenland.

Lola is dus een paardje uit een voor mij zeer bijzondere combinatie. En hoe erg heb ik het hele jaar gehoopt dat het een merrieveulen werd zodat ik haar aan kon houden. Caily had tot dan slechts een keer eerder een merrieveulen gegeven, dus de kans was niet groot. Maar toch was het echt zo! En nog een bonte ook. Ben nog elke dag soort van verwonderd dat het echt zo is, mijn mooie bonte dame, een droom die is uitgekomen! Inclusief het karakter wat ik hoopte te krijgen uit een combinatie van deze ouderdieren. Lekker vrolijk en brutaal, van de duivel niet bang maar o zo vreselijk lief en werkwillig. Haar veulen van dit jaar was trouwens weer "gewoon" een hengstje :')

Lola is geboren op 2 juni 2014 en sinds juli 2014 heb ik de paarden bij huis. Ze staat haar leven lang al 24/7 buiten en onbeperkt hooi/gras. Ik voer haar niet consequent bij, enkel als ze uit de wei is geweest voor het eea. Wisselend is dit Pavo Care 4 Life of Subli ponybrok.

Afbeelding

Afbeelding

(met de zelfontspanner spelen)
Afbeelding

Net 1 jaar geworden en nu al grote zus (ze schelen 1j1d)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie al merken heb ik onwijs veel foto's, sorry. Als het teveel wordt gewoon zeggen hoor :D

Zometeen komt een vriendin foto's maken van mijn familietje, aangezien zoon/broer verkocht is en moeder te koop hou ik straks alleen dochter over. Ik ga nu moeder de viespeuk even dr sokken wassen, zal vanavond al jullie verhalen en paardjes bekijken!