veulen kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:54

Maar TS wil een Groninger en geen Tinker. Groningers zijn an sich braaf maar toch ook een ander kaliber dan Tinkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:01

Cvsdevries schreef:
Het verhaal heeft vandaag een verrassende wending gekregen.
Ik ben vanmorgen benaderd door een paarden eigenaar die iemand zoekt om haar paard bij te rijden.
Als alles goed gaat dan ga ik haar paard 3 x per week bijrijden.
Dan kan ik mooi ervaring op doen en ik blijf ook bij de manege lessen.
Wel twijfel ik of ik nu evengoed het veulen erbij koop.
Vind moeilijk om de droom los te laten.

Ik zou het niet doen, waarom niet? Ik geef veel les, en ik zie veel mensen die een veulen of groen paard kopen. In de omgang gaat het dan goed, maar odner het zadel zijn ze vaak nog niet bevestigd of gewoon druk en doenig, dan moet je goed in je schoenen staan om daar mee om te kunnen gaan, en vooral, niet bang zijn. Als je er namelijk een paar keer af pleurt is de lol er ook snel vanaf, en ja, dat risico loop je met een jong paard. Ook met een ouder paard, maar de kans met een jonkie is altijd groter.
En over de droom, mijn vriend wil ook een Ferrari kopen, maar weet dat dat gewoon niet handig is :+

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:08

Urielle schreef:
Maar TS wil een Groninger en geen Tinker. Groningers zijn an sich braaf maar toch ook een ander kaliber dan Tinkers.

Ik zie niet in wat dat uitmaakt? het gaat hier niet om een ras maar om de vraag of ze een jong paard zal kopen, ts vraagt advies en ervaringsverhalen.
Het is niet zo dat een tinker altijd heel braaf is, die van mij heeft ook gesteigerd en het touw uit mn handen gesleurd en er in volle galop vandoor gaan enz. Daar heb ik toen hulp bij gekregen om de signalen te leren herkennen en waarom zij zo reageert, wat ik anders moet doen en adequaat te leren handelen enz. Het is niet altijd makkelijk, maar voor mij is het alles wel waard, de band die ik nu al heb met mijn tinker heb ik zo niet met mijn haflinger ervaren, die ik als 4 jarige had gekocht.
Dus ik blijf bij mijn eigen ervaring en dat is dat je met goede hulp een heel eind komt!
En daarbij hoef je het paard ook niet zelf te beleren, ik vraag straks hierin ook hulp en begeleiding en mij bevalt dit heel goed.

Urielle

Re: veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:31

Ras maakt wel degelijk verschil, ik heb paarden zadelmak gemaakt als werk en het ene of het andere ras maakt absoluut verschil.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 11:43

Nou urielle kom dan mijn Tinker maar eens rijden, praten we daarna verder, wat een onzin. Vraag me af hoeveel Tinkers jij daadwerkelijk onder je kont hebt gehad. Het is anders, maar zeker niet makkelijker.

TS. Ik lees tussen alle regels door dat je het eigenlijk wilt doen. Kunnen we lang of kort discusieren, de keuze blijft aan jou. Je zegt dat je het lastig vindt omdat je niet kan zien hoe het karakter is. Maar waar ben jij dan oo gevallen bij dit veulen?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:08

Och, met alleen manege ervaring vind ik het niet eerlijk tegenover het veulen....
Jij moet nog zoveel leren en een jong paard heeft iemand nodig die weet waar hijnof zij mee bezig is.
Het is frustrerend voor een paard wanneer hij zijn baasje niet begrijpt, zeker wanneer hij een leermeester nodig heeft.

En ik heb het vaker fout zien gaan dan goed. En bij degene waar het "goed" bij is gegaan, die hebben ook een langere weg gemaakt - wat ik niet geheel eerlijk vind voor het paard.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 12:22

Ik heb in ieder geval heel veel verschillende ervaringen gelezen en veel meningen gelezen en dat gaat mij zeker helpen met het maken van een beslissing.
Ik heb zeker nog geen beslissing gemaakt ook al kom ik waarschijnlijk heel enthousiast over.
Ik zie de grote DONT ook wel en zeker omdat ik kinderen heb, anders had ik de keuze misschien wel makkelijker gemaakt omdat je dan al je tijd erin kan steken.

Ik hoop dat ik maandag een goede klik voel met het verzorgpaard en dat ik daar mijn gevoel in kwijt kan hiermee kan ik dan sowieso zien of het wel te combineren is.
Wie weet dat dit veulen nog te koop staat als het wat ouder is.
Of loop ik een ander paard tegen het lijf.
De toekomst zal het uitwijzen maar ik ben in ieder geval door het lezen van de ervaringen een stuk wijzer geworden.
En heb om die reden ook mijn vraag geplaatst dus nogmaals bedankt allemaal! ;)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:31

Hopelijk heb je een goeie klik met het bijrijdpaard. Zo kun je al een beetje ervaren hoe het is om een eigen paard te hebben.

Jetteke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:40

Succes Maandag!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:43

Ondanks dat ik ook wel wat beren op jou veulen-weg zie, zou ik in dit gevalletje gevoel vs. verstand toch voor gevoel gaan.
Als we bij de aanschaf van een paard, of dat nu veulen of volwassen, Tinker of KWPN is altijd van de mogelijke gevaren en risico's uit moeten gaan dan kunnen we beter maar helemaal geen paarden meer kopen. Werken met paarden is altijd risico. Uit je post maak ik op dat je hier goed over nadenkt, daarnaast heb je goede begeleiding tot je beschikking. Als je gevoel voor deze droom, dit veulen, zo overheersend is, zou ik persoonlijk zeggen ga ervoor.
Lees je goed in, informeer bij kundige mensen, bedenk hoe je alles aan zou willen pakken en bespreek dit met de mensen die je willen helpen en begeleiden en kijk met hen of dit alles haalbaar en realistisch is.
Met de aankoop van een volwassen leerpaard kun je ook van een koude kermis thuis komen, volg je eigen gevoel en een gezonde dosis verstand.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:07

Succes maandag!! En vooral veel plezier!

Steef159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:29

De keuze blijft natuurlijk aan jou, maar ik zou het je toch afraden om een veulen te nemen. We hebben een soort gelijke situatie nu (waarschuwing lang verhaal)

3,5 jaar geleden heeft mijn vader een veulentje gekocht voor mij en mijn moeder, we waren allebei gestopt met rijden. mijn pony was al veel te klein en ons andere paard moest helaas door artrose ingeslapen worden. We misten het paardrijden wel en mijn pony stond alleen. toevallig had een kennis van mijn vader een leuk fries veulentje staan en mijn vader dacht die nemen we is trippel ook niet meer alleen in de wei.

In eerste instantie super leuk natuurlijk, maar mijn moeder had toch haar bedenkingen. Ze had toen ik en mijn zusje klein waren wel een haflinger die ze zelf inreed en dit ging eigenlijk super zonder al teveel problemen, maar nu is ze natuurlijk ouder en toch angstiger geworden. Begrijpelijk natuurlijk huis en gezin om voor te zorgen.

(EDIT: we zijn niet pas terug begonnen rijden toen Loucka onder het zadel was toen hadden we ons andere paard al en reden ook op een manege 1 keer in de week)
maargoed Loucka was een braaf veulen hield van aandacht en knuffelen etc. een paar maanden geleden is ze bij een manege zadelmak gemaakt en licht aangereden. Loucka is nu thuis en is nogsteeds braaf maar onder het zadel hebben we er al veel mee afgezien ze is voor ons gewoon te sterk en te pittig. er komt wel iemand helpen die voor haar werk ook paarden zadeldak maakt, maar uiteindelijk moet je het natuurlijk ook zelf kunnen. Waarschijnlijk moeten we loucka verkopen maar je begrijpt vast dat dit echt heel moeilijk voor ons is want we hebben hem natuurlijk wel al die tijd gehad.

Ook heb ik een half jaar geleden nog een paard genomen om op te rijden, deze staat bij mijn ouders thuis en mijn moeder rijd er regelmatig op omdat ik soms geen tijd heb met school en werk erbij. Ferry is 12 jaar maar ik kan hem absoluut geen saai paard noemen, maar wel een stuk stabieler dan onze jonge merrie. en mijn moeder heeft hier ook meer plezier van.

Met Loucka proberen we toch nog een tijdje omdat we haar eigenlijk niet kwijt willen. Je kunt dit vanaf veulen aan natuurlijk niet aan zien komen en Loucka had natuurlijk ook een makkelijk paard kunnen zijn maar dat was ze helaas niet. Bespaar jezelf het verdriet als het niet lukt zoals je hoopte.

Je kunt ook een paard kopen dat al ingereden is of een iets ouder paard. Hopelijk helpt mijn ervaring je met je keuze.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:48

Caily schreef:
Nou urielle kom dan mijn Tinker maar eens rijden, praten we daarna verder, wat een onzin. Vraag me af hoeveel Tinkers jij daadwerkelijk onder je kont hebt gehad. Het is anders, maar zeker niet makkelijker.

TS. Ik lees tussen alle regels door dat je het eigenlijk wilt doen. Kunnen we lang of kort discusieren, de keuze blijft aan jou. Je zegt dat je het lastig vindt omdat je niet kan zien hoe het karakter is. Maar waar ben jij dan oo gevallen bij dit veulen?

Meerdere, we hebben er nota bene zelf een.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:58

groen x groen = niet doen!

een groen paard met een groene ruiter is nooit slim.

het klinkt heel romantisch het 'samen leren' alleen in de praktijk werkt dit niet....

doe jezelf een groot plezier en koop een ervaren paard waarvan jij eerst alles kunt leren.
op de manege rijden is totaal geen vergelijk met een eigen paard hebben.... laat staan een groen paard!!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:44

Cvsdevries schreef:
Ik heb in ieder geval heel veel verschillende ervaringen gelezen en veel meningen gelezen en dat gaat mij zeker helpen met het maken van een beslissing.
Ik heb zeker nog geen beslissing gemaakt ook al kom ik waarschijnlijk heel enthousiast over.
Ik zie de grote DONT ook wel en zeker omdat ik kinderen heb, anders had ik de keuze misschien wel makkelijker gemaakt omdat je dan al je tijd erin kan steken.

Ik hoop dat ik maandag een goede klik voel met het verzorgpaard en dat ik daar mijn gevoel in kwijt kan hiermee kan ik dan sowieso zien of het wel te combineren is.
Wie weet dat dit veulen nog te koop staat als het wat ouder is.
Of loop ik een ander paard tegen het lijf.
De toekomst zal het uitwijzen maar ik ben in ieder geval door het lezen van de ervaringen een stuk wijzer geworden.
En heb om die reden ook mijn vraag geplaatst dus nogmaals bedankt allemaal! ;)

Ik hoop dat je een klik hebt qua rijden met dit bijrijpaard, en ook dit is een extra reden om over drie jaar een goed doorgereden vier of vijf jarige te kopen. Nu beoordeel je een veulen op het leuk zijn, straks kun je rijden en nog beter beoordelen of het iets voor je is, met een veulen is het heel erg afwachten. En Groningers braaf!!! Ze zijn meestal iets gemakkelijker omdat ze minder heet zijn maar dat is ook alles.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:58

Ik heb in jou situatie gezeten 2 jaar terug alweer, bedenk ik me nu!

Kwam een leuk hengstje tegen en kwam in tweestrijd. Zaten in verbouwing dus niet veel tijd. Dit paardje was net ruim 1,5 jaar. Dus twijfelen. Geen ervaring in eigen paarden, laat staan veulen opvoeden. Besloot op zoek te gaan naar een opfok in de buurt en vond deze ook. Toen knoop doorgehakt en hem gekocht.
Op dag van ophalen direct in de opfok afgezet waar hij nog een jaar gestaan heeft. Daarna op mijn werk gestald, waar ik ook hulp zou krijgen met inrijden tegen betaling. Hier was hij gecastreerd en mocht nog even verder genieten. Hij leerde nog meer in de hand te zijn en grond werk. Voor de rest lekker op wei. Helaas werkte dit uiteindelijk niet voor ons door problemen met mijn bazen en een jong paard wat verplicht binnen moest staan en niet fijn in de omgang meer was. Terwijl hij echt een geweldig braaf en lief karakter heeft. Binnen staan is voor geen enkel paard gezond. (Ga niet al te ver hierop in). Dus besloot een andere stal te zoeken, waar ik nu dus sta met hem sinds februari 2015. Ik had geen haast met inrijden, dus heb hem lekker paard laten blijven. Hij kon hier wel fatsoenlijk naar buiten elke dag, en longeren kon weer fatsoenlijk aangeleerd worden. Veel wandelen, lekker relaxt. Hij is nu 3 jaar en bijna 9 maanden oud en sinds mei onder het zadel. Ik heb vanaf dag 1 begeleiding met hem. Mijn lesgeefster ging soms erop, voor de rest ikzelf. Het was even investeren die eerste 2 maanden, maar dubbel en dik waard. Nu rijden we 3 tot 4x per week. 2 dagen intensief in de les, de rest lekker naar buiten of zelf wat trainen in relax modus.

Nu heb ik het geluk dat mijn paard zeer fijn in de omgang is en ook met inrijden en zadelmak maken nergens om gaf. Hij is zeer vriendelijk en niet bang aangelegd. Heeft goed vertrouwen in de persoon naast hem en ook vrij goed als je erop zit. Hij heeft nog geen stap verkeerd gezet. Dat is een beetje geluk wat je moet hebben en niet op voorhand weet altijd. Dus voor mijn eerste jonkie, heb ik heel veel geluk gehad en ook veel geduld. Stap voor stap dingen bekijken en naar handelen.

Zou ik het nog eens zo doen? Geen idee . Alleen als ik garantie zou hebben als het zo zou gaan als met History. En die heb je nooit!
Er gaat veel geld en tijd zitten in het opleiden. Mijn zadel was duurder dan de aanschaf van het paard destijds. Maar de investering ook dubbel waard.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:29

Ik had een veulen toen mijn dochter twee was. Doordat ik voor mijn werk alle dagen beschikbaar moest zijn had ik de mogelijkheid haar op de vrijdagochtend naar de opvang te doen. Dit was ook de ochtend dat ik naar de opfok ging. Haalde mijn veulen uit de groep om te borstelen, en vaak ook een blokje om te lopen. Niet lang / ver maar ver genoeg om al aan van alles in het verkeer en op straat te kunnen wennen. Als driejarige probleemloos kunnen laten beleren en mee op buitenrit.

Rijden is geen must, ik geniet ook van de dagelijkse zorgmomenten en het observeren.

Cvsdevries schreef:
Maar inderdaad alles op een rustig tempo met veel geduld en dat vervloeken zal ook zeker gebeuren. :j
Leuk om jullie verhalen te lezen.

Zijn er ook mensen met kinderen en de combinatie met een jong paard? En dan met name de verdeling qua tijd?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:05

5 jaar geleden heb ik als typisch 20-jarig manegemeisje een twenter gekocht. Iedereen in mijn omgeving schreeuwde moord en brand en ook mijn ouders hadden zo hun bedenkingen, maar ik was niet te stoppen.

Het ging om een IJslander die bij de fokker in de hand geweest was en voor verkeer niet terugschrok, maar verder alles nog moest leren. Heel rustig aan en met behulp van veel lezen en kijken ben ik zelf aan de slag gegaan, met de gedachte dat ik er instructie bij zou halen zodra dat nodig was. In de beginperiode zijn we met een groepje een HK-topic gestart met gelijkgestemden en ook daar hebben we elkaar altijd een heel eind op weg kunnen helpen. Dit topic over jonge paarden (en jonge paarden die na 5 jaar inmiddels volwassen zijn) loopt trouwens nog steeds (zie link in mijn onderschrift).

Na een paar jaar de tijd genomen te hebben om een band op te bouwen en van alles te ontdekken, stelde het inrijden dan ook niets meer voor. Letterlijk, want de eerste ritjes gingen van het weiland naar het erf met een halster. Had iedereen zich daar nou zo druk om gemaakt?

Nu is mijn toenmalige twenter alweer 7 en een zeer betrouwbaar dier waar ik van alles mee kan. Vorig jaar ben ik voor een nieuwe uitdaging gegaan en nu heb ik een tweede twenter in de wei staan, al is die duidelijk een tikkeltje moeilijker en sensitiever dan mijn ruin. Die heb ik al 100 keer gedreigd te verkopen, maar dat hoort er af en toe ook een beetje bij :P

Van de mensen die toen moord en brand schreeuwden hoor ik tegenwoordig trouwens bar weinig meer en ik ben nog steeds heel blij dat ik toen zo eigenwijs was. Het opgroeien met jonge paarden geeft me een gevoel dat ik moeilijk kan omschrijven, maar het is in ieder geval heel bijzonder om toegelaten te worden tot hun vertrouwen en uiteindelijk samen op pad te kunnen.

En qua tijd: ik heb dan wel geen kinderen, maar wel grote 2 honden die de nodige verzorging en aandacht vergen en daarnaast nog een fulltime baan. Het praktische aan een jong dier is dat je het in drukkere periodes zonder problemen kunt laten staan en dat het oefenen enkel een paar minuten kost, aangezien ze toch niet meer kunnen/hoeven hebben. Het risico op vallen met inrijden is misschien groter, maar dat hangt zeker ook af van de voorbereiding. Als je daar 1-2-3 jaar de tijd voor hebt genomen (en dan bedoel ik van aanraken tot grondwerk en gezadeld mee als wandel/handpaard), dan moet het inrijden zelf toch echt niet meer zo veel voorstellen dat daar een paniekreactie van komt.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:25

Ik ben benieuwd naar wat het wordt TS!

Een veulen kopen is LEUK! Maar het kost veel tijd en veel geld. Ik spreek uit ervaring haha. Ik heb een Gelderse als veulen gekocht.

Vergeet niet dat je de eerste 3,4 jaar heel goed door een deur kan gaan met elkaar. En dan ga je rijden. Dat is het moment dat je het paard 'aan z'n lijf' gaat komen en dan kan een paard heel anders reageren dan het tot noch toe gedaan heeft. Of je dan nog dezelfde klik houdt is echt de vraag.
Het kan natuurlijk wel, maar dan weet je pas écht of je de klik hebt qua matchende karakters.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 06:46

Mijn moed zakte aardig in mijn schoenen maar van het lezen van de laatste ervaringen krijg ik weer hoop ;-)
We zijn zaterdag weer naar de stal geweest waar ik bewust een maand niet was geweest om na te denken en het begon direct weer te kriebelen.
Mijn man is toen stiekem naar de stal eigenaar gegaan en heeft gezegd dat we graag een optie op het veulen nemen omdat ik toch de knoop niet kon doorhakken. Wel mijn onzekerheden besproken die ze aardig bij me weg haalde en dan met name de ondersteuning die je van hun krijgt.
Bij thuiskomst zei mijn man dat ik de dierenarts maar moest bellen en dat hij een optie heeft genomen en ik dus een maand de tijd heb om het eea te regelen. Ik was verrast en bang tegelijk! Afgesproken met mezelf de angst weg te nemen als alles rond is. Dan mag (moet) ik van mezelf genieten en voor het avontuur gaan.
Goede tip om een forum te starten tegen die tijd!
Het verzorgpaard neem ik er voor de eerste jaren bij om alvast te wennen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 06:52

Ik zeg goede keuze TS.
Bij elke paarden aankoop zijn wel beren te vinden op de weg. Als je investeerd in goede begeleiding, goed informeert en inleest en er gewoon veel Tender Love and Care in stopt heb je al de helft gewonnen. Het is een risico, maar hey, is het dat niet altijd? Als het niet klikt, niet werkt, of niet lukt tegen de tijd dat je je jonge dier moet beleren, geloof ik dat je ook dan weer een weloverwogen keuze maakt :)
Veel succes en hou ons op de hoogte! :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 06:57

Inderdaad! En wees welkom bij ons groepje om te zwijmelen/zaniken :D werkt prettig en verhelderend af en toe!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 07:14

Klinkt als een top keuze. Ik heb het ook gedaan, totaal verliefd geraakt op een pasgeboren veulen. Inmiddels is ze 2,5 en staat ze al 2 jaar bij mij. Ik hoorde toch zoveel negatieve verhalen in het begin, maar inmiddels is ze al bijna allesmak op ruitermak na, is ze supermakkelijk met alles en nog steeds mijn allerbeste maatje. Beste keus ooit, ik ben ontzettend blij met haar. Inrijden komt dus nog, maar met zo'n goede vertrouwensband en geschiedenis, plus goede begeleiding, heb ik er alle vertrouwen in.

Iedereen is kritisch, en dat ben ik ook bij mensen die er te makkelijk over denken, want er komt echt heel wat bij kijken. Maar als je echt wil, kan het echt.

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 07:32

Het is altijd moeilijk om in te schatten of je een klik met het paard krijgt als je erop wilt gaan rijden.

Je ziet mensen met een jong paard wat hartstikke lekker gaat en ook mensen die een ouder leerpaard kopen wat uiteindelijk niet lukt.

Volg je hart en je verstand en kom dan tot een beslissing. Achteraf kom je erachter of het wel of niet de goede keuze is geweest. En als je weg van een paard bent kan je meer tegenslagen incasseren.

Succes met je beslissing.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:43

Maar met de ervaring van onze veulens.... Is een volwassen paard veel makkelijker in te schatten.
Een veulen veranderd nog zoveel voor hij of zij 3 jaar is. Vanaf dan is het makkelijker in te schatten of ze nuchter zijn, dapper zijn of juist niet.

Hoe lang je elkaar kent, zorgt niet voor een band, dat gebeurd alleen wanneer je een "klick" hebt.