Onzekere ruiter bij onzeker paard - verkopen of wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:40

Mijn paard was heerlijk om te rijden. Had ik hem maar gehad als 23 jarige ;)
Net als jij ook Z dressuur en springen geweest.
2 paarden elke week mee op concours en nog wat jonge paarden in training.
Mijn leven naast werk was paard.
Slome paarden, ieeh, niets aan. Saai.
Nu: lekker lang teugeltje rond hobbelen. Pik nog wel eens (lees 4 keer per jaar) een proefje mee. Voor de rest veel buiten rijden.

Ik had de prijs aangepast omdat hij al 10 was. Voor jou ligt dat toch anders denk ik.
Er hebben ook handelaren gereageerd maar die heb ik vriendelijk bedankt. Hij moest niet weg, hij mocht weg.
Luxe positie hoor :) Dat heb jij ook.
De mail stond roodgloeiend (kan dat? :P )
En ja ik heb gefilterd. Vooraf al via mail, maar ook per telefoon.
Nu had ik geluk, bij persoon 3 was het al raak die ik heb laten komen.
De 2 personen voor haar zag ik duidelijk dat het paard heel gespannen liep, dus geen match.
Bij het meisje dat hem heeft gekocht liep hij zo geweldig fijn.
Hij schrok een keertje aan de kant, zij zat netjes mee, moest lachen en reed weer verder of er niets gebeurd was. En toen wist ik dat hij wel met haar mee mocht.
Ze is hem nog een paar keer vaker komen rijden en toen kreeg ik al een gevoel van vrede.
Nog wel als een klein kind staan janken toen bij vertrek toen hij de oprit afging.
Maar daarna zo raar, waar ik dacht dat ik hem enorm zou missen heb ik dat totaal niet gehad.
Die rust die enkele andere beschreven viel ook over me heen. Het was echt goed zo.
Hij kwam zo fijn te staan, volle aandacht. Precies wat ik voor hem wilde.
Daarna heeft ze nog wat updates gegeven en het is echt goed. Ben echt zo enorm blij.

siepjes

Re: Onzekere ruiter bij onzeker paard - verkopen of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 06:26

Er is mogelijk een fijne koper- goed adres. Ik vind het zo jammer om dat wat ik opgebouwd heb te moeten loslaten. IN de bak is ze zo fijn. Dan weet ik het gewoon echt nog niet zeker.

Maar gisteren- met al haar fratsen- wel groot gedeelte schrikdraad kapot getrokken (omdat ze zo nodig de hele dag met voorbeen moest slaan naar buurpaard).

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:17

Ik heb een merrie gehad waar ik best gek mee was. Maar door verkeerde instructrice (rijden met gas geven en de rem erop) begon ze op het been te staken. Tot steigeren eraan toe.Er is zelfs een hele tijd geweest dat ze aan de hand liep te steigeren. Kon er ook niet meer normaal mee wandelen. Na veel gejank, en echt 2jr van alles geprobeert, iemand gevonden die veel aan grondwerk doet. Hopen dat ik mijn vertrouwen weer terug kon vinden. Er ging een spannende tijd aankomen. Dit was het erop of eronder moment. Dierenartsen hadden uitgesloten dat ze iets medisch mankeerde, dus ze moest aan het werk. Door het grondwerk kreeg ik idd ietsje meer vertrouwen, maar de spanning bleef. Na een dik jaar kwam er het moment dat ze ook bij mijn lesgeefster onder het zadel begon te steigeren. Ik een hele andere dierenarts laten komen en bleek ze KS te hebben precies onder het zadel. Nu vielen alles stukjes op zijn plaats. Maar moest ik ook de keuze maken wat ik met haar ging doen. Ze was zooo lief, en ik had nu ineens meer begrip voor haar. Maar dat nam ook niet weg dat ik nooit meer op haar zou rijden. Dat durfde ik echt niet. (ben moeder van 2 kindjes). Dus ze zou in de wei komen. Toch maar besloten om haar weg te doen. Je wil niet weten wat ik gejankt heb. Zo erg dat mensen me vroegen waarom ik haar dan weg deed als ze zo lief was. Dat is dus moeilijk uit te leggen. Je houd van haar, maar ben er ook zooo bang van. Niet te bevatten tot je het zelf eens meemaakt. Merrie is gelukkig naar een man gegaan die haar voor de fok van eigen veulen wilde gebruiken. En daarna waarschijnlijk de wei op.

Nu waren we klaar met de warmbloeden. Dus opzoek naar een koudbloed. Kom ik perongeluk op mp een mager tinkertje tegen (wilde een fries ofzo). Wij toch maar gaan kijken. En jawel, helemaal verliefd. Na een paar weken stond Storm thuis op stal. Heel mager en bleek eigenlijk helemaal niets te kennen. Zelfs het borstelen was een ramp. Weer stiekem balen. Ik dacht dat ik een slome tinker had gekocht en nu zat ik weer met een paard waar ik dus echt niks mee kon. Mijn lesgeefster is echt 3x per week komen helpen. Met alles, poestes, voetjes, wassen, ernaast lopen noem maar op. En nu 2 jaar later kan mijn dochtertje van 8 jaar er zo mee wegrijden. Storm is bomproof op buitenrit, dressuurmatig loopt hij een appuyement (nog wel in stap, want ik ben nooit een echte dressuurruiter geweest, dus ik moet ook alles nog leren). Ik heb nu wat ik wil. Rijd ik een week niet, prima. Rijd ik elke dag, ook prima. Willen de kids rijden, prima. Heb ik geen zin in rijden maar in grondwerk, prima. Bakwerk of buitenrit zijn beide geen probleem. Geweldig. Deze klik heb ik nog nooit gehad. Ik geloofde er eigenlijk ook niet zo in. Maar het bestaat echt; Die Klik Met Je Paard.

Nu heb ik voor mijn dochtertje 2 maanden terug ook een tinkertje gekocht. 1.36m Echt een leuk ding, maar ook echt nog niet zo braaf als dat ze zeiden. Woody zit nu super lekker in zijn velletje en dat laat hij ook merken hahaa. Ik ga er nu eerst zelf met veel begeleiding mee aan het werk. Eerst veel grondwerk en dan pas mag ze erop. Ondertussen rijd ze nog wat op de manege en natuurlijk op Storm waar ze gek genoeg ook Die klik mee heeft (hij is alleen wat breed voor haar).

Nu heeft iedereen zoveel lol met de pony's. En wat ben ik blij dat ik ten eerste alles voor die merrie heb gedaan. Zodat ik ook echt kon zeggen dat ik meer niet kon doen, en dat ze dan maar weg mocht. En wat ben ik blij dat ik de uitdaging met Storm aangegaan ben. Als je kijkt wat ik nu heb. Echt waar, dit is echt genieten.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:54

TS: ik hoop dat je je hart navolgt, als dit paard niet meer echt bij je past, is het misschien beter zo. Het blijft lastig om los te laten, maar ik zou ook gewoon aangeven dat je nog een aantal keer wilt komen kijken. Op die manier kan jij jezelf ook verzekeren dat ze op een goede plek terecht is gekomen en op die manier afscheid nemen.

Wat ik me nu echter wel afvraag: als er straks een nieuwe pony is, durf je daar dan wel weer met een gerust hart op te rijden? Of houd de angst dat er iets gebeurd dan aan? Elk paard is een dier en elk dier kan onverwachte dingen doen! Natuurlijk begrijp ik dat dat een verschil zou zijn met dit paard, maar dat is wellicht wel iets om over na te denken?

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:20

Jouw verhaal klinkt wel herkenbaar TS. Ik heb een soortgelijk verhaal met mijn huidige ruin meegemaakt toen hij 6 was.

Wat ik me dan wel afvraagt; stel je kiest ervoor om je paardje te verkopen en er een leuke gezinspony voor in de plaats te nemen, kan jij je angst en onzekerheid dan wel opzij zetten? Zelfs de meest makke pony kan ook wel eens een gekke dag hebben waarin hij/zij alle kanten opvliegt, kijkerig is, schrikt. Ook op straat.
Daarnaast vraag ik me af of je, als je kids wat ouder zijn en je misschien wat meer tijd krijgt, je toch misschien last gaat krijgen van " ambitie kriebels".

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 12:18

gewoon_sam
Ja die dingen vraag ik me ook af. Ik voel me wel een stuk vrijer met een slagje kleiner. Maar of de ambitie weer komt weet ik niet. Anderen zeggen dan gewoon een nieuwe te kopen. Het leuke is natuurlijk dat ik dit paard alles heb geleerd. En ze is in de regel heel lief. Alleen buiten en op vreemd terrein. Ik zie mezelf hier niet alleen van het terrein af gaan - naar een bak. Ook nier straks met mijn dochter. Dochter is 10 - paard 1.68m en 5 jr. Dus het lijkt me niet echt verantwoord om haar er op te laten - ook niet de komende tijd. Kan wel als ik haar flink gereden heb. Maar komende jaren zelfstandig zie ik dat niet zitten.
Ik heb inderdaad nog niet alles geprobeerd- wel veel - ze is immers hier geboren dus ik heb haar altijd in de hand gehad. Voor tractors is ze panisch. Ik heb helaas te weinig tijd om 5-6 keer per week hiermee aan de slag te gaan. Ik kan wel een instructeur regelen - maar de rest van de week moet ik het toch alleen doen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:21

Wat fijn dat je een goede koper hebt gevonden. Had je al iets van een advertentie geplaatst of gewoon via via?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:37

Een paard dat ik niet vertrouw, blijft niet. Mijn vorig hafje is om die reden verkocht. Tijdens een speelse bui begon hij naast me te steigeren en raakte me op mijn hoofd. Het was van zijn kant absoluut niet met kwade bedoelingen, hij was nog maar 1,5 en net gecastreerd, dus hield ik hem aan. Toen ik een jaar later met hem aan de longe begon, steigerde hij toevallig opnieuw en blijkbaar sprak mijn lichaamstaal boekdelen, want hij bleef het doen telkens ik of iemand anders iets van hem vroeg wat hij niet begreep of niet wou doen. Na lang dubben heb ik hem verkocht en mijn huidig paard gekocht. Mijn huidig paard kan een echte stuiterbal zijn, maar ik ben nog geen enkele keer bang geweest. Ik kan hem wel door wat gezondheidsproblemen niet meer alleen rijden (tis te zeggen, voor hij ziek was, paard staat op rust nu), enkel stappen zou nog lukken. Hij gaat dan ook nooit weg, zeker niet nu hij ziek is, maar er komt gewoon een paardje bij, met voor mij wat meer comfortabele gangen en doodbraaf, waar ik nog wel op kan zonder mijn spieren te hard te belasten.
Succes met je beslissing.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 12:58

Ik had al een adv geplaatst ter testing hoe het zou voelen . Alles in belang - dan kom ik er wel achter wat ik wil. Maar ja dat is dus nog steeds niet zo. Belang is dat ik aan de ene kant een paardje voor mijn dochter wil. En dat kan deze nu onmogelijk zijn. En aan andere kant dat ik toch tegen onzekerheid blijf aanlopen. Eigenlijk - als ik alleen in de bak rij bij mij thuis is er niets aan de hand. Maar van het terrein af is voor mij een probleem- voor anderen wellicht niet.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:01

Tja... er zijn genoeg nuchtere dieren te vinden... die geschikt zijn voor jou en je dochter.
Denk dat je teveel in je gevoel blijft hangen ipv realistisch naar de situatie te kijken.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:50

siepjes schreef:
gewoon_sam
Ja die dingen vraag ik me ook af. Ik voel me wel een stuk vrijer met een slagje kleiner. Maar of de ambitie weer komt weet ik niet. Anderen zeggen dan gewoon een nieuwe te kopen. Het leuke is natuurlijk dat ik dit paard alles heb geleerd. En ze is in de regel heel lief. Alleen buiten en op vreemd terrein. Ik zie mezelf hier niet alleen van het terrein af gaan - naar een bak. Ook nier straks met mijn dochter. Dochter is 10 - paard 1.68m en 5 jr. Dus het lijkt me niet echt verantwoord om haar er op te laten - ook niet de komende tijd. Kan wel als ik haar flink gereden heb. Maar komende jaren zelfstandig zie ik dat niet zitten.
Ik heb inderdaad nog niet alles geprobeerd- wel veel - ze is immers hier geboren dus ik heb haar altijd in de hand gehad. Voor tractors is ze panisch. Ik heb helaas te weinig tijd om 5-6 keer per week hiermee aan de slag te gaan. Ik kan wel een instructeur regelen - maar de rest van de week moet ik het toch alleen doen.

Ja, dat maakt het nog een stukje lastiger als ze in de omgang zo lief is. Als het nou gewoon een regelrechte draak zou zijn maakt dat de beslissing net iets makkelijker. Maar goed, als jij een stuk vrijer voelt met een kleiner, rustiger paard/pony zal dat je denk ik ook wel helpen om over je onzekerheid heen te komen :)

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 09:23

Evelijn je hebt helemaal gelijk. Een ieder die ik om advies vraag en in mijn omgeving adviseren om te verkopen en een geschikt pony te kopen. Ik blijf te veel in mn gevoel hangen- dat is de spijker op zn kop.

Ik heb de volgende beslissing genomen. Ik ga zoeken voor een passend thuis. Een plek waar ze meer gereden wordt en een paardwaardig leven heeft. Ik moet ook achter de plek staan waar ze naar toe gaat. Dat is de luxe positie.
Ik heb binnenkort een buitenrij training gepland. Dus zolang ze niet weg is ga ik daar mn focus op leggen. Met begeleiding. Als ze verkocht wordt is ook dat een toevoeging.
Ik hou als focus dat ik er straks (al is t over n tijdje) een goed gevoel bij moet hebben als mijn dochter ermee op pad gaat (uiteraard rekening houdend met mijn ongeluk die altijd wel wat zal blijven broeien). Als ik dat niet verwacht ... dan kan ik alsnog mn verkoopplan meer intensiveren.
Ik denk dat dit de oplossing is waar ik me alsnog het best in kan vinden.
Het lijkt me heel leuk om straks weer zorgeloos samen met mijn dochter te gaan rijden. Verheug me erop.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:43

Ts, je hebt geschreven dat je haar wilt verkopen en dat je de stap gaat zetten maar ik lees tussen de regels door écht dat je haar gevoelsmatig niet wilt verkopen.

Toen ik op zoek was naar een paard had ik hele specifieke wensen want ik weet heel goed wat ik wel en niet een paard wil. Ik heb het tegenovergestelde gekocht van wat ik wil en weet dat ik aan het werk moet om te krijgen wat ik wil maar ben me er ook vast bewust dat het een lange tijd duurt voordat het zo ver is.

Wat is jouw wens om met een paard te doen en is dit paard daar geschikt voor? Zoja, houden. Zonee, is dat met de huidige situatie haalbaar? Zoja houden zonee verkopen. Maar zo zie ik het :D

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 20:56

har166- het paard is heel fijn in de bak en met dressuurrijden of een sprongetje. Maar ik wil graag een paard / pony waar ik ook mijn dochter veilig op kan laten rijden. Naast het feit dat mijn dochter nog te jong is- schrikt dit paard behoorlijk zodra ik me van het terrein af begeef. Ze slaat dan op hol en is panisch voor tractors. Hierdoor voel ik me onvoldoende vrij (buiten ) en ben ik gebonden aan mijn eigen rijbak. Ik zal me niet goed voelen als mijn dochter hier straks op gaat rijden.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 22:08

Ik wilde toch even laten weten dat ik een goed thuis heb gevonden. Ik was er toch meer van slag van dan ik had gedacht. Maar eigenlijk heeft het paard het nu beter dan hier. Meer aandacht en zeker net zo veel weidegang. Ik heb er een goed gevoel over en ze berichten me regelmatig- ook leuk om te horen.
Bedankt iig.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:27

Mooi dat je een goede plek hebt gevonden :)
Ben je zelf nu alweer op zoek naar iets wat beter bij je past?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 07:59

Wat fijn Siepjes. Ik weet hoe je je voelt en het gevoel wordt echt beter.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:30

Snap wel hoe je je voelt TS. Heb zelf vorig jaar mn eerste eigen paardje moeten verkopen, een heel leuk en lief arabiertje. Helaas had ik dankzij een val met hem op buitenrit, nogal angst over gehouden om buiten te rijden. En dat was juist wat hij het leukste vond. Heb het een hele lange tijd nog geprobeerd, maar kwam nie van de onzekerheid af en dat kwam het paard niet ten goede. Op mijn andere paard ging en gaat dit wel prima. Dus uiteindelijk gekozen om hem te verkopen.

Heb nog contact met de nieuwe eigenaren en krijg regelmatig foto's en filmpjes. Paardje ziet er super uit en gaat met hen voorbeeldig mee naar buiten. Dus weet dat het goed zit en ik voor hem de beste keuze gemaakt heb. Al is het zeker de eerste tijd heel moeilijk geweest om hem te missen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:01

Fijn dat je een goede plek hebt gevonden.
En heb je nu ook een paard gevonden waar jullie alle twee wat aan hebben?