[VOLG] Van boerenpaard naar endurance-sportpaard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:14

Hoe is het nu ?:D

Kirania

Re: [volgtopic] Van boerenpaard naar endurance-sportpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 18:10

Hahaha LadyKim, ik zal dan maar even een update geven! :D

Ik ben terug van grondwerk overgestapt naar het bereden werk sinds een paar dagen en Lana is beter dan ooit. Haar lateral flexion zat in het begin van de training vanaf de grond perfect, ik kon ze op wijsvinger en duim doen inbuigen en haar disengagen was super. Tijdens de pre-flight checks (aka het grondwerken alvorens) was alles in orde en ik kon doorgaan. Ik heb een tijdje moeten werken op de relaxatie, want Lana was nu een beetje te voorwaarts en niet relaxed genoeg, dus zodra ze begon met stappen als ik erop zat en ik het niet vroeg was het inbuigen, soms inbuigen en disengagen als ze precies een beetje vastzat om haar het antwoord beter te kunnen geven. Omdat ik weet dat Lana eerst helemaal voorwaarts moet zijn voor ik haar helemaal relaxed kan krijgen, werkte ik tussenin ook in een goede reactie voor het disengagen. Ik oefende hier (naar gevoel) helemaal zo lang niet op, en een halfuurtje later had ik i.p.v. een paard dat wat stijver in de nek was als ik erop zat en een paard dat sloom reageerde op het achterleggen van mijn been voor het disengagen een paard dat bewoog op de knip van mijn vingers, en kon stilstaan op losse teugel.

Ik mag dan niet lang gereden hebben twee dagen geleden, maar je moet de kleine overwinningen nemen waar ze zijn en afsluiten bij zo'n overwinning. Het heeft geen nut om te blijven doorgaan als alles maar matig is, het heeft nut om te stoppen als je drie fantastische passen hebt gehad. Ik heb maar aan een klein deeltje gewerkt, ja, maar dat klein deeltje is een belangrijk deel van de basis en dat zal zij haar hele leven meenemen. Zalig, die overwinningen!

PS: Ik werd toen ook gewezen op hoe respectvol Lana nu is in vergelijking met vroeger toen ik een appel in haar etensbak kwam leggen (Ze heeft een schuilstal, maar haar etensbak is aan de rand van de weide). Ze deed haar klein brr-hinnikje, kwam in stap de stal uit en stopte een eindje van haar voerbak af. Ze at pas toen ik me omdraaide en wegstapte, en ze deed dat op een kalme manier. Niks gehaast omdat ze nu pas mag eten, niks komen aanhollen omdat er eten wordt gelegd in haar bak. Rustig en geduldig at ze de appel op en maakte ze er appelmoes van terwijl ik op mijn stoeltje bij de chalet zat. Met het nodige gesmos, want netjes eten is voor losers, natuurlijk. :')

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 18:17

Skyefate schreef:
Hahaha LadyKim, ik zal dan maar even een update geven! :D

Ik ben terug van grondwerk overgestapt naar het bereden werk sinds een paar dagen en Lana is beter dan ooit. Haar lateral flexion zat in het begin van de training vanaf de grond perfect, ik kon ze op wijsvinger en duim doen inbuigen en haar disengagen was super. Tijdens de pre-flight checks (aka het grondwerken alvorens) was alles in orde en ik kon doorgaan. Ik heb een tijdje moeten werken op de relaxatie, want Lana was nu een beetje te voorwaarts en niet relaxed genoeg, dus zodra ze begon met stappen als ik erop zat en ik het niet vroeg was het inbuigen, soms inbuigen en disengagen als ze precies een beetje vastzat om haar het antwoord beter te kunnen geven. Omdat ik weet dat Lana eerst helemaal voorwaarts moet zijn voor ik haar helemaal relaxed kan krijgen, werkte ik tussenin ook in een goede reactie voor het disengagen. Ik oefende hier (naar gevoel) helemaal zo lang niet op, en een halfuurtje later had ik i.p.v. een paard dat wat stijver in de nek was als ik erop zat en een paard dat sloom reageerde op het achterleggen van mijn been voor het disengagen een paard dat bewoog op de knip van mijn vingers, en kon stilstaan op losse teugel.

Ik mag dan niet lang gereden hebben twee dagen geleden, maar je moet de kleine overwinningen nemen waar ze zijn en afsluiten bij zo'n overwinning. Het heeft geen nut om te blijven doorgaan als alles maar matig is, het heeft nut om te stoppen als je drie fantastische passen hebt gehad. Ik heb maar aan een klein deeltje gewerkt, ja, maar dat klein deeltje is een belangrijk deel van de basis en dat zal zij haar hele leven meenemen. Zalig, die overwinningen!

PS: Ik werd toen ook gewezen op hoe respectvol Lana nu is in vergelijking met vroeger toen ik een appel in haar etensbak kwam leggen (Ze heeft een schuilstal, maar haar etensbak is aan de rand van de weide). Ze deed haar klein brr-hinnikje, kwam in stap de stal uit en stopte een eindje van haar voerbak af. Ze at pas toen ik me omdraaide en wegstapte, en ze deed dat op een kalme manier. Niks gehaast omdat ze nu pas mag eten, niks komen aanhollen omdat er eten wordt gelegd in haar bak. Rustig en geduldig at ze de appel op en maakte ze er appelmoes van terwijl ik op mijn stoeltje bij de chalet zat. Met het nodige gesmos, want netjes eten is voor losers, natuurlijk. :')

Wat een leuke update zeg ! En goed dat je stopt bij een overwinning .... Het zijn dan misschien kleine stapjes ... Maar in iedere stap zit iets goeds voor de volgende stap !

Erg leuk om te lezen de update ... Ik blijf met veel plezier terug komen naar dit topic , jullie doen het super samen ! Ben benieuwd naar de toekomst !

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:53

Wanneer ga je nog eens een update plaatsen?
Ik be ongeloofelijk beneiuwd hoe het nu is. :D :D

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 08:43

Ik hoop op vandaag, want ik heb eindelijk nieuwe foto's (al is het niet van de training, *grommelgrommel*) En ben ook van plan om de rest erop te zetten. Het was nogal druk de laatste week, en we hebben zadelproblemen (niet de gedragssoort maar het ze-heeft-witte-plekken-op-haar-rug soort :') )

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 18:28

Trainingssessie in FAB - de focus and balance excercise. Ik had een hele tijd problemen met haar lateral flexion (inbuigen) en vond gewoon niet wat nu precies het probleem was. Daaruit volgde dus een kleine filmsessie zodat ik beter kon zien wat ik fout deed en zodat ik hem kon posten om te zien wat anderen ervan dachten, maar er was gewoon haast niets aan de hand. Ja, ze is scheef en is naar links gebogen, maar niet zodanig dat dat een probleem was voor de LF. Wat doen we dan? We zoeken verder. Op mijn video antwoordde iemand met hoe schattig ze Lana wel niet vond, en dat ze ze zo mee zou nemen. Dat deed me denken - wat als ik haar nu gewoon meer knuffelde?

Boem patat, dat was het probleem. Zoals je op het filmpje ziet kent ze haar job perfect en weet ze op voorhand wat ik ga vragen van haar. Dat was het niet. Het was het aaien en knuffelen als beloning. Onnozel, ja, maar ergens ook logisch. Ik zou ook veel enthousiaster zijn als ik een knuffel kreeg iedere keer dat ik het juist deed! Vandaag heb ik dus gewerkt aan de LF, en what do you know, vanaf het moment dat ze doorhad dat ik haar uitbundig tussen haar ogen wreef en aan haar oortjes prutste het moment dat ze boog, dan begon ze, zoals ze bij alles doet, te anticiperen. Na een beetje oefenen moest ik de teugel maar vastnemen of hup, haar hoofdje was al helemaal naar haar buik toegebogen. Alles voor de knuffels! Hieruit leerde ik ook een kostbare les - zoek het niet te ver en overdenk niet alles. Je doet niet alles fout, zoek het eerst simpel op.

We hebben echter, zoals ik al zei, een zadelprobleem. Haar zadel past niet meer, zoals al heel duidelijk is aan het witte haar op haar rug (overal waar het zadel haar rug raakte ziet ze wit, da's geen toeval). Ik heb een lijstje opgemaakt met adressen, prijsgemiddelden, contactinformatie en zadelpasservices en hij heeft het meegenomen, dus op hoop van zege! We neigen meer naar een westernzadel vanwege comfort en de brede maten waarin je ze vindt. Boomloze zadels hebben mij nooit gelegen en ik vind ze over het algemeen ook niet zo mooi. Dan maar een breed, kort westernzadel!

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:34

Skyefate schreef:
[ Video ]

Trainingssessie in FAB - de focus and balance excercise. Ik had een hele tijd problemen met haar lateral flexion (inbuigen) en vond gewoon niet wat nu precies het probleem was. Daaruit volgde dus een kleine filmsessie zodat ik beter kon zien wat ik fout deed en zodat ik hem kon posten om te zien wat anderen ervan dachten, maar er was gewoon haast niets aan de hand. Ja, ze is scheef en is naar links gebogen, maar niet zodanig dat dat een probleem was voor de LF. Wat doen we dan? We zoeken verder. Op mijn video antwoordde iemand met hoe schattig ze Lana wel niet vond, en dat ze ze zo mee zou nemen. Dat deed me denken - wat als ik haar nu gewoon meer knuffelde?

Boem patat, dat was het probleem. Zoals je op het filmpje ziet kent ze haar job perfect en weet ze op voorhand wat ik ga vragen van haar. Dat was het niet. Het was het aaien en knuffelen als beloning. Onnozel, ja, maar ergens ook logisch. Ik zou ook veel enthousiaster zijn als ik een knuffel kreeg iedere keer dat ik het juist deed! Vandaag heb ik dus gewerkt aan de LF, en what do you know, vanaf het moment dat ze doorhad dat ik haar uitbundig tussen haar ogen wreef en aan haar oortjes prutste het moment dat ze boog, dan begon ze, zoals ze bij alles doet, te anticiperen. Na een beetje oefenen moest ik de teugel maar vastnemen of hup, haar hoofdje was al helemaal naar haar buik toegebogen. Alles voor de knuffels! Hieruit leerde ik ook een kostbare les - zoek het niet te ver en overdenk niet alles. Je doet niet alles fout, zoek het eerst simpel op.

We hebben echter, zoals ik al zei, een zadelprobleem. Haar zadel past niet meer, zoals al heel duidelijk is aan het witte haar op haar rug (overal waar het zadel haar rug raakte ziet ze wit, da's geen toeval). Ik heb een lijstje opgemaakt met adressen, prijsgemiddelden, contactinformatie en zadelpasservices en hij heeft het meegenomen, dus op hoop van zege! We neigen meer naar een westernzadel vanwege comfort en de brede maten waarin je ze vindt. Boomloze zadels hebben mij nooit gelegen en ik vind ze over het algemeen ook niet zo mooi. Dan maar een breed, kort westernzadel!

Heel herkenbaar en mooi , zo bijzonder dat het ook zoiets kleins kan zijm *D

Mag ik vragen waarom je geen zadel met boom neemt ? Bijv veelzijdigheidszadel oid ?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:39

Westernzadels hebben toch ook een boom? :P TS, wat dacht je dan van semi-boomloos? Dat is echt niet te vergelijken met boomloos. Voor mij was dat dé gulden middenweg. Bestaan overigens ook enkele westernmodellen. Zo een bokker met een Hidalgo westernzadel die héél tevreden is. Persoonlijk zou ik, als je van plan bent meerdere lange tochten te maken, dus of een goed passend westernzadel kopen of voor een endurance/trekking-achting zadel gaan. Western vond ik persoonlijk wat onhandig ivm het gewicht en het is niet simpel om een goede te vinden voor korte ruggetjes. Vriendin heeft dan ook voor haar Tinker eentje volledige laten maken op maat door Vaquero. Maarja.. dat kost wel wat.

Ik heb overigens echt genoten van je filmpje! Wauw! Ik ben nu ook bezig met grondwerk. Maar dan wel heel algemeen, dus niet volgens een bepaalde methode zoals bv. parelli. Ik herken wel enkele oefeningen die je uitvoert. Zo leuk om je paard te zien hupsen op de subtielste lichaamstaal. Echt heerlijk. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:41

wow wat een mooi resultaat al met die pony TS..

men zegt wel eens, te weinig voer is dierenmishandeling..

maar ik vind de pony op de eerste foto stiekem ook wel een gevalletje dierenmishandeling..
wat moet dat dier een last gehad hebben van het gewicht..

ik kom met plezier volgen wat je allemaal gaat beleven..

kimbrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 17:16

Wow goed bezig!

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:10

Jackytje schreef:
Westernzadels hebben toch ook een boom? :P TS, wat dacht je dan van semi-boomloos? Dat is echt niet te vergelijken met boomloos. Voor mij was dat dé gulden middenweg. Bestaan overigens ook enkele westernmodellen. Zo een bokker met een Hidalgo westernzadel die héél tevreden is. Persoonlijk zou ik, als je van plan bent meerdere lange tochten te maken, dus of een goed passend westernzadel kopen of voor een endurance/trekking-achting zadel gaan. Western vond ik persoonlijk wat onhandig ivm het gewicht en het is niet simpel om een goede te vinden voor korte ruggetjes. Vriendin heeft dan ook voor haar Tinker eentje volledige laten maken op maat door Vaquero. Maarja.. dat kost wel wat.

Ik heb overigens echt genoten van je filmpje! Wauw! Ik ben nu ook bezig met grondwerk. Maar dan wel heel algemeen, dus niet volgens een bepaalde methode zoals bv. parelli. Ik herken wel enkele oefeningen die je uitvoert. Zo leuk om je paard te zien hupsen op de subtielste lichaamstaal. Echt heerlijk. :)

Haha ja sorry , niet helemaal goed nagelezen wat ik had geschreven .

Bedoelde meer waarom ze niet een veelzijdigheidszadel wil oid

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:17

Omdat een veelzijdigheidszadel oid niet ideaal is voor meerdere km's. Oké, ik heb ook 110km in 4 dagen op het goedkoopste Wintecje dat er is gedaan, maar ik raad het niemand aan. Dus snap wel dat TS voor de comfort van een westernzadel wil gaan.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 19:42

Een stille meelezer kruipt er even onder dr steen vandaan. Heb jaren geleden ook een klassieke, uiterst dominante maar naar mensen o zo lieve haflinger merrie gereden. Zat een klein percentage arabierenbloed in.
Ging door het vuur voor je liep zich helaas bijna letterlijk dood voor je maar liet dat niet merken.
Geniet van je "stoel". Leg er een zadel op wat voor beiden goed zit hoeft dan ook niet het meest mooie of dure te zijn maar moet gewoon lekker zitten. Maak je kilometers en kletspartijen met dr en geniet, je hebt een prachtknol. En de worst op pootjes? dacht eerst dat het een andere pony was ;)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 23:15

LadyKim schreef:
Heel herkenbaar en mooi , zo bijzonder dat het ook zoiets kleins kan zijm *D

Mag ik vragen waarom je geen zadel met boom neemt ? Bijv veelzijdigheidszadel oid ?

Zoals Jackytje al zei, namelijk dat ik veelzijdigheidszadels bijlange na niet zo comfortabel vind. Haar vorige zadel was een veelzijdheidszadel, en wauw, na daar een week mee op trektocht te zijn geweest (dus +- 6u in het zadel per dag) had ik toch nogal een houten kont. Afstijgen was zeer stijlvol in de avond! Eén been naar de andere kant zwaaien, even als een zielige dooie in je zadel blijven hangen en dan traag van je zadel afschuiven en in mekaar zakken op de grond. Dat was genieten met scoliose :') Het is ook beter voor mijn rug dat ik zo recht mogelijk zit, en in een vzh is dat net wat moeilijker, omdat je benen dan automatisch iets meer naar voren liggen.

Plus ik baalde ervan dat mijn veelzijdigheidszadel geen ringetjes vanachter had. Nogal lastig om dan iets vast te binden! Ik ben dan ook een echte trekruiter en ik ben gek op mijn kilometers, dus dat was noodzaak. Niet dat je dat kan zien aan Lana momenteel, zij is al wat verdikt aangezien ik de laatste tijd maar eens per twee a drie weken reed omdat ik al vermoedde dat haar zadel niet goed zat. Zonde van haar prachtige vacht op haar rug en van haar pijn waar zij me natuurlijk niets van liet weten (waarom heb ik dan ook een paard dat koppig op haar tanden bijt als ze pijn heeft... een bok ging er niet van komen), maar nu is het tenminste absoluut duidelijk voor de eigenaar dat haar zadel gewoonweg niet past. Thank god!

Jackytje schreef:
Westernzadels hebben toch ook een boom? :P TS, wat dacht je dan van semi-boomloos?

Daar dacht ik ook eerst aan, maar er zijn bar weinig semi-boomloze verdelers in de omgeving, en wij zouden graag ook het zadel laten passen om zeker te zijn dat ze deze keer geen last heeft. Als ze dan helemaal uit Nederland moeten komen (waarvan ik Skyriding bv. heb gecontacteerd) dan moeten we nogal een pot bijbetalen. Daar is de service wel geweldig natuurlijk, dat helemaal! Zonde dat dat minder is in deze regio. Ondertussen heb ik mijn zinnen gezet op de Countrystore in Zonhoven, omdat zij zowel zadelpasservice hebben en waarvan ik weet dat ze goed werk leveren en ook graag uitleggen bij vragen. Heel veel positieve feedback daar, dus ik hoop!

elenaMM77 schreef:
wow wat een mooi resultaat al met die pony TS..

men zegt wel eens, te weinig voer is dierenmishandeling..

maar ik vind de pony op de eerste foto stiekem ook wel een gevalletje dierenmishandeling..
wat moet dat dier een last gehad hebben van het gewicht..

ik kom met plezier volgen wat je allemaal gaat beleven..

Hee nieuwe volger! Wees welkom in dit topic, zou ik zeggen.

Ik geef je volkomen gelijk, ik was er zwaar verbaasd over dat ze nog niet hoefbevangen had gestaan toen ik aankwam... Laat ik zeggen dat de eigenaar een supermens is, maar hij is ook nogal een softie. Gaf haar zoveel haver bij tijdens de winter dat ik me echt vragen stelde over het feit dat ze nog niet dood was neergevallen van al dat voer. Ondertussen heb ik wel een milde management-change veroorzaakt en word er zowel door de verzorgster van de ezeltjes en van hem geloofd in mijn zorg voor haar eten. Hij geef haar nog steeds te veel eten bij, maar er is al verbetering en ik heb onlangs suikerarme beloningssnoepjes gekocht voor de ezeltjesverzorgster omdat ook de ezels te dik zijn. Ook zij is nogal een softie, dus ik ben omsingeld! Van de tweede foto vond zij zelfs dat Lana een beetje te mager werd... oh dear, wat gaat dat zijn als zij sportfit is en endurancewedstrijden meedoet?

Morganlefay schreef:
Een stille meelezer kruipt er even onder dr steen vandaan. Heb jaren geleden ook een klassieke, uiterst dominante maar naar mensen o zo lieve haflinger merrie gereden. Zat een klein percentage arabierenbloed in.
Ging door het vuur voor je liep zich helaas bijna letterlijk dood voor je maar liet dat niet merken.
Geniet van je "stoel". Leg er een zadel op wat voor beiden goed zit hoeft dan ook niet het meest mooie of dure te zijn maar moet gewoon lekker zitten. Maak je kilometers en kletspartijen met dr en geniet, je hebt een prachtknol. En de worst op pootjes? dacht eerst dat het een andere pony was ;)

Zij heeft hetzelfde probleem! Ze rust graag uit, maar als ze het voor jou doet, dan doet ze voort tot ze écht niet meer kan. Hetzelfde met wondes... daarom duurde het zo lang om de wondjes op haar rug te ontdekken. Niet alleen heeft zij een of andere cloaking device voor haar wondjes (ik zweer het, ik heb gisteren wat ik dacht een gapende wonde uitgewassen omdat ze zo enorm aan het bloeden was uit een rechte schram, maar toen al dat bloed weg was was het bloeden al gestopt en was er gewoon niks te zien. Pff, ook niet gemakkelijk) maar ze reageert ook voor geen meter op pijn. Ik kan wondjes ontsmetten, ze kan helemaal vast hebben gezeten in haar hek en haar benen staan vol maar er is geen vuiltje aan de lucht. Ook lastig.

Op hoop van zege, ik ga dolblij zijn als ik er zeker van ben dat haar zadel haar goed past! :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 00:27

In verband met de nieuwe afspraken rondom volgtopics op VVDD zal ik dit topic nu verplaatsen naar -> PP

vanspeijk

Re: [VOLG] Van boerenpaard naar endurance-sportpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:46

Stijfheid na een urenlange rit ga je met een westernzadel ook niet voorkomen, dat lukt je alleen als je regelmatig zulke afstanden rijdt en 'zitvlees kweekt', zoals mijn moeder dat zo mooi zegt.

Dat gezegd hebbende zit je er wel steviger in en mocht ze eens wegspringen blijf je een stuk makkelijker zitten. Maar het is inderdaad moeilijk een westernzadel te vinden voor een paard met korte rug, dat probleem had ik met die van mij ook. Zoek eens naar een round skirt, dat kan al een hoop schelen :j

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 17:32

Stijfheid voorkom je voornamelijk door goed te stretchen en zélf uit te stappen net zoals jij dat met je paard doet. Zo 28km gereden, 3km te voet naar huis en de dag erna absoluut niet stijf. :n Dat doen wij zelf ook op trektocht, even naast het paard en de benen strekken. Dat is echt fijn om te doen.

Ik had een roundskirt voor mijn Tinker ruin, was wel zo'n zwaar ding. Merk was EE Western Tack en gekocht bij 2lazy7. Zouden westernzadels zijn speciaal voor Tinkers. Was wel een fijn ding, maar vond het echt te zwaar om op zo'n groot (tja, ik ben gewoon klein :') ) paard te tillen. Zat wel héérlijk. Ohja, de fenders waren voor mij te lang maar ik ben echt een mini-mensje.. :P Helaas lag het wel niet optimaal ook, singel schoot in zijn oksels en zorgde voor wondjes. Met mijn Trekker geen probleem meer *\o/*

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 11:39

Oh, wauw. Het is echt al een hele tijd geleden! Ik zal dan maar even antwoorden en snel een update geven.

Na veel wikken en wegen, te besluiten en dan dat besluit uit het raam te gooien, ga ik haar nieuwe zadel zelf aankopen. Het is een investering op lange termijn, laten we zeggen, en ik heb het besproken met haar eigenaar. Eigenlijk is het bijna raar nu om eigenaar te zeggen, aangezien hij zichzelf ook niet ziet als de eigenaar. Ik denk dat een accuratere benaming "Landbaas" is. :')

Het nieuwe zadel wordt (vanwege kosten drukken en maat vinden) een ghost endurance zadel. Er is een ruiterwinkel dichtbij waar ik al heel goede ervaringen mee heb gehad, en zij passen ook de zadels. Voor rond de 500 euro krijg ik dan een volledig zadel op maat voor Lana en ik. Een super deal, zeker omdat ik dolgraag de endurancesport in wil. In the meantime, terwijl er voor het zadel gespaard wordt (en ik door de eerste maanden van unief raak) heb ik een wolletje aangeschaft voor onder haar zadel van nu, zodat de extra ruimte wat opgevuld wordt en het niet zo belachelijk veel meer schuift. Het schuift nog steeds, maar het is goed verbeterd en ze lijkt er geen last van te hebben.

De laatste tijd ben ik terug begonnen met rijden, de wijde wereld in trekken en haar gewoon maken aan andere paarden en veel volk. Daarom is het ook super dat ik zo kort tegen een manege zit - veel paarden tegelijkertijd, Lana durft er nu netjes langs en veel volk. Dankzij het volk en mijn mond die nooit stilstaat kan ik haar al eens stilzetten om een babbeltje te slaan, wat natuurlijk ook goede oefening is voor haar in die omgeving. Ik ben weer blij dat ik naar buiten kan, haar grondwerk is on point (damn, wat heb ik toch een zalig paard nu) en het volgende objective is haar sturen verfijnen. Haar Lateral Flexion is super, maar er is nog wat werk aan de winkel. Ik heb wel een fantastische open weide gevonden om zowel snelheid als andere oefeningen in te oefenen die veel vlakker is dan de eigen weides, dus daar ga je ons veel vinden. Waarschijnlijk ga ik heel wat ruiters tegen het lijf lopen daar omdat het een relatief gekende plek is voor een goede galop, maar da's alleen maar voordelig. Oefeningskans overal!

Afbeelding
Om er toch een foto bij te zetten - genomen in de ochtend om zeven uur, we hadden net een zeer mistige zonsopkomst-rit achter de rug :p (En ja, dat was om 5u opstaan :'))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:44

Ik zou het nog eens goed overwegen, want op het laatste filmpje vind ik haar nog steeds niet rad, en ik vind haar niet het type voor endurance. Even banketstaaf gezegd, alsof je op een omafiets een tourtocht wil gaan rijden. :P
Waarom vind ik dat? Ze is kort en stijf in haar beweging, en onregelmatig. Dus voordat je een hele investering doet, zou ik nog eens goed kijken of wat jij wilt wel met haar mogelijk is.

Het zou namelijk zonde zijn als je met haar endurance gaat rijden maar niet door de vetcheck komt iedere keer.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:09

Skyefate schreef:
Oh, wauw. Het is echt al een hele tijd geleden! Ik zal dan maar even antwoorden en snel een update geven.

Na veel wikken en wegen, te besluiten en dan dat besluit uit het raam te gooien, ga ik haar nieuwe zadel zelf aankopen. Het is een investering op lange termijn, laten we zeggen, en ik heb het besproken met haar eigenaar. Eigenlijk is het bijna raar nu om eigenaar te zeggen, aangezien hij zichzelf ook niet ziet als de eigenaar. Ik denk dat een accuratere benaming "Landbaas" is. :')

Het nieuwe zadel wordt (vanwege kosten drukken en maat vinden) een ghost endurance zadel. Er is een ruiterwinkel dichtbij waar ik al heel goede ervaringen mee heb gehad, en zij passen ook de zadels. Voor rond de 500 euro krijg ik dan een volledig zadel op maat voor Lana en ik. Een super deal, zeker omdat ik dolgraag de endurancesport in wil. In the meantime, terwijl er voor het zadel gespaard wordt (en ik door de eerste maanden van unief raak) heb ik een wolletje aangeschaft voor onder haar zadel van nu, zodat de extra ruimte wat opgevuld wordt en het niet zo belachelijk veel meer schuift. Het schuift nog steeds, maar het is goed verbeterd en ze lijkt er geen last van te hebben.

De laatste tijd ben ik terug begonnen met rijden, de wijde wereld in trekken en haar gewoon maken aan andere paarden en veel volk. Daarom is het ook super dat ik zo kort tegen een manege zit - veel paarden tegelijkertijd, Lana durft er nu netjes langs en veel volk. Dankzij het volk en mijn mond die nooit stilstaat kan ik haar al eens stilzetten om een babbeltje te slaan, wat natuurlijk ook goede oefening is voor haar in die omgeving. Ik ben weer blij dat ik naar buiten kan, haar grondwerk is on point (damn, wat heb ik toch een zalig paard nu) en het volgende objective is haar sturen verfijnen. Haar Lateral Flexion is super, maar er is nog wat werk aan de winkel. Ik heb wel een fantastische open weide gevonden om zowel snelheid als andere oefeningen in te oefenen die veel vlakker is dan de eigen weides, dus daar ga je ons veel vinden. Waarschijnlijk ga ik heel wat ruiters tegen het lijf lopen daar omdat het een relatief gekende plek is voor een goede galop, maar da's alleen maar voordelig. Oefeningskans overal!

[ Afbeelding ]
Om er toch een foto bij te zetten - genomen in de ochtend om zeven uur, we hadden net een zeer mistige zonsopkomst-rit achter de rug :p (En ja, dat was om 5u opstaan :'))

Jeej update ! En nog een leuke ook . Vind het leuk dat je endurance wil gaan doen , zeker als het er in zit !

Vind het erg interessant hoe je haar traint , ook erg leerzaam .
Blijf jullie volgen <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:13

Erg leuk om een haflinger van het ouderwetse type voorbij te zien komen!
Ik ben het wel met Joolien eens. Ze loopt inderdaad niet rad en loopt kort en stijf. Ik zou haar eerst eens goed door laten lichten voor je verder plannen maakt. Dat lijkt me het eerlijkste voor haar, voor je prestaties van haar gaat verlangen die ze mogelijk niet aan kan.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 13:32

Cayenne, ze loopt goed volgens zowel de hoefsmid als de dierenarts, en hoewel ze kort loopt is dit niet vanwege stijfheid oid - ze loopt zo van nature. Haar gewrichten zijn in orde, haar pezen en spieren zijn in orde. Ooit een shetlander zien draven? Ze draaft als een shetlander, met snelle en korte passen, vanwege haar massa/benen ratio. Ze heeft erg korte benen en is daarbij ook nog eens zwaar. Ze heeft geen grote gang, maar dat zij niet "zweeft" zoals sportpaarden wilt niet zeggen dat zij niet goed in haar vel zit. Noch wil dit zeggen dat zij geen lange afstanden aankan. Ze heeft absoluut geen last, en ik zat met dezelfde zorgen in het begin, dus ik heb het, nogmaals, gechekt.

Ik denk dat het eerder gewoonte is om een dunner of groter paard in beweging te zien, remember - ze zit onder de 1m50 qua schofthoogte! :)

LadyKim, bedankt! :D Ik ben blij dat ik dan nog iets informatiefs lever :p

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:18

Persoonlijk denk ik dat TREC meer iets is voor jullie :j Maar, niemand neemt je dromen weg hé! Ik zou het sowieso eens proberen, en wie weet bewijs je het tegendeel ;)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 17:55

TREC lijkt me inderdaad ook fantastisch wegens het praktische element, maar endurance is een droom en ik ben al een hoop ruiters tegengekomen die zelf endurance doen met hun (ook enorme) haflingers, tinkers en fjorden. Daarbij, ze halen regelmatig boven de 60km, dus het kan, voor alle naysayers out there! :') TREC is jammergenoeg heel verspreid en heel erg zeldzaam hier in vlaanderen... Daarom zou ik het liefste TREC en endurance combineren. :j

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:50

Je zou nog verschieten! In onze club rijden er verschillende TREC. Zo zijn ze op zoek naar nog extra mensen voor TREC Genk, aangezien er een te kort is. Elk jaar is er ook wel eentje in Merelbeke. Verder vind je ze vaak net over de grens. Maar echt, binnen België wordt het steeds populairder. Ik denk zelf persoonlijk dat endurance wedstrijden zeldzamer zijn? Althans, heb nog nooit van een endurance wedstrijd gehoord in België :o Hier geheel onderdeel over TREC op de website van de vlp. http://www.vlp.be/TREC/ Mijn clubgenootjes zijn alleszins fel overtuigd! Wie weet start ik zelf ook ooit nog, maar hier is nog werk aan de winkel ivm controle soms.. :')