[VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leprycorn

Re: Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:31

Spannend allemaal TS!!
Wat een geren voor je deze dagen :)) Met de deadline zo dichtbij in het vizier. Maar wel allemaal ontzettend gaaf!

Kleding pfoe := lastig! Een galajurk zou er niet bij staan als ik het zo lees :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:57

Ik zou gewoon voor nette werk kleren gaan, niets te sjiek (misstaat toch zo bij paard) maar ook niet je alledaagse paardenkleren zeg maar.

Ach het gaat om wat je te vertellen hebt he ;)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 21:03

Haha, nee een galajurk lijkt me tè. Werkkleding is een mogelijkheid, ware het niet dat ik altijd rokjes en jurkjes draag (soms ook naar het paard trouwens.... I know... Krijg dan meestal de vraag of ik naar de kerk ben geweest, hihi). Denk dat ik maar moet overleggen of dat kàn, want in een broek voel ik me totaal niet mezelf. :Y)

En inderdaad gaat het om wat ik te vertellen heb! In een kloffie op klompen is ook zo out of character alleen. :))

Ach wat me vanavond toch is overkomen...
Als je het druk hebt gebeurt er altijd van alles dat extra tijd kost, waar je geen controle over hebt en je vooral niet kunt gebruiken...
Zo stond ik dus op de terugweg van stal (waar paardlief vooral de clown heeft uitgehangen en ik me af en toe heb kapotgelachen om haar) met oech langs de weg. Uiteraard! Zoiets overkomt mij nooit, behalve als ik een belangrijke afspraak heb of, zoals nu, nog van alles wilde doen vanavond omdat ik daar morgen niet aan toe kom. Ik kan er gelukkig wel om lachen want het is zo typisch iets voor mij. }:0
De vorige keer dat ik bijvoorbeeld een afspraak had met de eindredacteur bleek de sluiproute (short cut) die ik altijd neem afgesloten. Ik dacht nog stug ik kijk wel of het echt is afgesloten en ik er niet toch door kan (ik was op de fiets). Om vervolgens dus vijf kilometer te moeten omfietsen. En ik dacht nog "ik ben ruuuuiiiim op tijd".

In Amsterdam stond ik ook altijd voor een open brug als ik al te laat was. Nooit als ik te vroeg was, nooit als ik op tijd was. :') The story of my life, zullen we maar zeggen.

Oh, en nu nog eten koken. -O-

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 10:08

Vandaag is de eerste draaidag. Ik zeg eerste draaidag want ik ben er gisteravond dus achtergekomen dat ik blijkbaar zo'n prominente rol zal hebben in de docu omdat ze graag zoveel mogelijk diepgang hebben dat er drie volle draaidagen nodig gaan zijn om voldoende materiaal te hebben. Holy... cow. Waarschijnlijk zal er morgen of overmorgen ook even gefilmd worden op de keuring om een opening shot te hebben.

Gisteren heb ik ook paardlief uitgebreid gewassen zodat ik vandaag minder werk aan die kleine smeerkees heb. Haar grootste hobby is immers liggen en dat doet ze net zo goed midden in een dikke modderplas. Na een uur was mevrouw het blijkbaar zó zat dat toen ik de touwen voor haar weghaalde ze me gewoon volgde en toen ik nee zei ze twee stappen braaf terug zette om vervolgens iets te denken in de zin van "stik erin" en ze rechtsomkeert maakte en gewoon van me wegliep de stalgang in. WTF? Dat is iets dat ze echt in geen jaren gedaan heeft want blijf is blijf. De nieuwe pensionklanten zullen wel gedacht hebben "ja, wie laat er dan ook een paard los staan, dat is vragen om problemen." :)) dat terwijl laatst nog een pensionklant volstrekt geschokt tegen de vrouw van de stalhouder verkondigde dat mijn paard gewoon blijft staan. Ik zet haar ergens neer en ze blijft gewoon stáán. Gisteravond dus even niet. Toen moest mevrouw even een statement maken. :') levensgevaarlijk, enzo. Onverantwoordelijk, onvoorstelbaar, ongelooflijk. :j In my defence ik heb geen paard, ik heb een Akhal-Teke. Als je aan AT hebt of het ras kent begrijp je dat dat dus wezenlijk anders is. De stalhouder geloofde daar ook nooit zo in, maar ook die is er met zijn zestig jaar paarenervaring op terug gekomen. Maar goed, een heel goed opgevoed paard dat uit het juiste hout is gesneden snapt het concept "blijf" ook heel goed. Ik dwaal vreselijk af. :Y)

Goed, meer dan een statement maken door drie meter te lopen deed ze ook niet en toen kon ik haar gewoon weer terug bonjouren. Grapjas.

De rest van vandaag zal ongetwijfeld weer hectisch worden, want ook gisteren was het een geren en gevlieg tot 1 uur in de nacht. Ik was (ben nog steeds) kapot. Dat betekent dat ik gewoon op de automatische piloot ga, dus we zullen het wel zien.

Wish me luck!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:10

Veel plezier vandaag en de rest van deze week.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:56

Heel veel plezier en succes gewenst!
Klinkt als een pracht van een merrie die daar op stal staat :=

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:25

Succes vandaag! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat :))

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:35

Succes met het vertellen en herhalen van je verhaal haha want volgens ga je vandaag vaak ik herhaling vallen

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 19:24

Dankjulliewel! Het was een enerverende dag, heel vermoeiend ook en idd viel ik heel vaak in herhaling: shot niet goed, dit even korter, oh daar wat over vertellen, loop nog maar eens op en neer., weer even wachten en nog even wachten. Paardlief had er halverwege echt schoon genoeg van, haha. Ik ook, hihi.

Al met al zijn we zeker drie uur bezig geweest met filmen. De filmploeg was pas om 18 uur weg.
En ik? Ik ben vreselijk moe, was de helft vergeten mee te nemen dus moest improviseren en ben vooral heel bang dat ik niet charmant in beeld kom (ik ben niet ijdel). :))

Muzanna heeft zich verder heel braaf gedragen en was erg lief tegen de crew ook al waren het wildvreemden. Ze heeft op het laatst ook nog even met haar Friese vriendinnetje un de bak gelopen terwijl ik wat vertelde over oorlogspaarden en specifiek het Friese paard in de Middeleeuwen. Ben benieuwd hoe ze het gaan knippen en plakken, dat is toch wel best spannend.

Zaterdag wordt er op de keuring ook nog een klein segment gefilmd en dan ben ik er voor een paar weken weer vanaf geloof ik.
Het weer was in elk geval geweldig, dus dat zat iig mee!
Nu wat eten en morgen weer een lange dag.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:50

Wat een gaaf topic! Heb hem gelezen toen je hem net had geopend, maar daarna weer vergeten. Ben zelf liefhebber van het Friese ras, helaas is verzorgmerrie na drie fantastische jaren twee week geleden verkocht... Ik ben ontzéttend benieuwd naar je boek, lijkt me heel erg interessant :)) !

Vanaf nu volg ik dus ook mee :Y)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:15

Zie het helemaal voor me! Heftige filmdag. Succes op de keuring zaterdag!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:18

Ik ken het al dan niet met filmen maar wel met de fotoreportages van de penny even dit even dat kun je het zo doen nee toch even liever zo.
En dan ben je zo 4 uur verder.. vermoeid hahaha
Gelukkig mag mijn pony binnenkort model staan voor de penny dus heb ik dat gezeur niet ;)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 22:22

SergeantRoos: wat verdrietig dat je afscheid hebt moeten nemen van je verzorgpaard. Heb je het wel fijn kunnen afsluiten?

Tjinta: pfoe, ja echt! En dankjewel! Hieronder volgt een verslagje!

Pinkie87: ja precies, zoiets was het inderdaad. Dan weer dit en dan was het perfect, maar niet goed op film en dan krijg je het nooit meer zo mooi spontaan, enz. En wat leuk! Hopelijk heeft je paard wel engelengeduld. De mijne was het na anderhalf uur toch best wel heel erg zat, hihi. Maar bleef verder wel braaf, alleen stilstaan was ze behoorlijk zat wat resulteerde in draaikonterij die ik totaal niet van haar gewend ben, haha.

Pfoe, pittig weekje achter de rug! Het weekend verliep totaal anders dan ik vooraf in mijn hoofd had. Vrijdag had ik allerlei plannen, maar veel meer dan 's ochtends wat veulens op de keuring fotograferen is er niet van gekomen. Wel heb ik nog even met wat geïnteresseerden gepraat over het Friese paard en over mijn boek. Het was die dag erg rustig op het Fries Paardencentrum, wat in schril contrast zou staan met de dag erna. Alle parkeerplaatsen waren al snel bomvol en ook de grasvelden om het congrescentrum stonden rijendik vol auto's.
Ik merk overigens dat ik steeds meer in het wereldje der Friezen zit want ik werd door diverse mensen aangesproken die dag. Het was de bedoeling dat er halverwege de middag nog even een kort segment zou worden opgenomen voor de docu, maar helaas viel dat in het water omdat alle cameraploegen die dag bezet waren. Het viel me op dat de manier van keuren sterk lijkt op het keuren bij andere stamboeken in Europa, maar ook daarbuiten. Al met al vond ik het alleen al vanuit dat opzicht erg leerzaam. Vond het verder erg interessant dat ik blijkbaar een goede smaak heb wat paarden betreft want ik pikte steevast de beste paarden er zo uit nog voor de jury zich had uitgesproken. Best knap, al zeg ik het zelf.
De zondag stond het CH Drogeham op het programma. Helaas moest ik het door omstandigheden de ochtend en vroege middag laten afweten. Het programma was vanwege het kwetsbare hoofdveld aangepast en ook daarom besloot ik dat het voor mij niet meer van toegevoegde waarde was aanwezig te zijn laat op de middag. Toegegeven, ik was eigenlijk inmiddels ook veel te moe om een camera beet te houden. Dat kwam natuurlijk niet bepaald uit de lucht vallen, want de donderdag, vrijdag en zaterdag waren door mijn vermoeidheid al behoorlijk chaotisch verlopen met alle beschamende gevolgen van dien. :o Voel me toch zo'n ongelooflijk ei soms...

De donderdag was ik van alles en nog wat vergeten mee te nemen. Ik heb doordeweeks niet de beschikking over vervoer, behalve een fiets die uit de sloot lijkt gevist zo stroef is ie. Daardoor kon ik niet meer even op het laatste moment op en neer. Ik was zelfs al zeker een uur later dan ik vooraf in mijn hoofd had en meer dan wat schrobben op de monsterlijke vlekken die paardlief lekker dwars in haar vachtje had gerold zat er ook al niet meer in.
En dus moest ik uiteindelijk met mijn (ongeschoren :o dus niet zo) blote benen voor de camera opdraven of in een spijkerbroek die drie maten te groot is (ik ben 9 kilo afgevallen en heb nog geen nieuwe kleren gekocht... Snugger, ja). Qua weer had ik wat dat betreft geluk maar ik hoop maar dat het qua straf (voor mijn vergeetachtigheid) blijft bij de vele muggen- en dazensteken die ik die middag heb opgelopen op armen en benen. := Look away! It's a monster! (Hoezo, gevoel voor drama?)

De vrijdag was ik heel vroeg in de ochtend al aanwezig bij de veulenkeuring in Drachten bij het hoofdkantoor van het KFPS. Een thuiswedstrijd, so to speak, ware het niet dat ik tussen 10 en 12 in Eernewoude moest zijn. Dat liep helaas anders. Ik meende een short cut te kunnen nemen om vervolgens hopeloos te verdwalen. Friesland is een water provincie en dat heb ik goed gemerkt, zullen we maar zeggen. Vooral het gebrek aan oversteekplaatsen... Grr...

En ook op zaterdag kwam er nog geen einde aan mijn verstrooidheid. Ik had maar drie batterijen voor mijn flitser in de tas. Zoeken, zoeken, oh, wat heb ik gezocht naar die verrekte vierde batterij. Uiteindelijk naar een tankstation vlakbij het FPC om batterijen te kopen. En toen kocht ik dus AAA-tjes. Waarom? Op één of andere manier was ik er heilig van overtuigd dat er van die kleintjes in moesten. Niet dus. Alsof ik net uit een ei ben gekropen, werkelijk waar. Dus terug om goeie te kopen en vervolgens weer terug om nog wat foto's te maken, waarbij ik de flitser niet eens zo veel heb gebruikt. Echt weer zo typisch iets voor mij, ongelooflijk. Zoals wel in te denken had ik, zoals de Friezen dat zo mooi zeggen, aan het begin van de avond toch echt behoorlijk "myn nocht" (er genoeg van/geen zin meer).

En die avond kreeg ik ook nog even als soort van reminder te horen (eh, laten we zeggen: ik hoorde het voor het eerst) dat ook alle kopij voor mijn wetenschappelijke artikel per 1 oktober binnen moet zijn. Meteen maar even bij de eindredacteur geïnformeerd of dat misschien met een weekje is op te rekken om het teleurstellende antwoord te krijgen dat het begin oktober naar de drukker moet en er dus bepaald niet veel rek in de deadline zit. En zo ging ik in sneltreinvaart van 1 deadline naar drie deadlines. Amerikanen zeggen dat zo lekker overdreven: Oh. My. God.

Ik denk dat ik maar weer even onder mijn steen kruip...
Komt dit wel goed...?

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 06:32

Wat een pech ook zeg eigenlijk! Of het nu eigen verstrooidheid is of niet! Klinkt als een heel leuk maar ontzettend zwaar weekend wat je achter de rug hebt. Met nog eens de schok van je deadline!

Ik wens je heel veel sterkte en "schrijfse" deze komende 2 weken!

Het blijft prachtig om je ervaringen te lezen!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:44

we gaan het zien of mijn kleine smurf geduld heeft :P ik zou zeggen wacht de 3de penny van 2016 af volgens mijn moet ie daar voor op komen te staan :P

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 21:46

Ik lees net je hele topic, en ik ben erg benieuwd naar je resultaten!

Ik vind het tot nu toe ongelofelijk interessant, ook al ben ik zelf vaak te lui om iets zoo uitgebreid te bestuderen :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 06:36

Topic gelezen, heel interessant!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 20:46

Wat leuk dat het topic, ondanks dat ik momenteel onder een steen leef, nog steeds gevonden en gelezen wordt! Mijn leven bestaat momenteel bijna alleen maar uit schrijven, lezen en nog meer schrijven. Pfoe, ik merk dat ik toch behoefte heb aan ontspanning, maar de tijd tikt gewoon door. Ik denk dat ik het voor vandaag weer voor gezien hou wat schrijven betreft, maar wie weet dat ik na een korte pauze toch weer vrolijk (of niet zo vrolijk) door buffel tot diep in de nacht. Vriendlief werkt momenteel op Vlieland dus er is eigenlijk niemand die mij tot de orde kan roepen. Béétje workaholic...

Het is weer een drukke week geweest. Het zijn echt de laatste loodjes. Dinsdag had ik weer een lange dag voor de boeg. In de ochtend had ik de eerste sessie van een workshop voor jonge academici over het aanvragen van onderzoekssubsidies en welke zaken daar allemaal bij komen kijken. Ook het belang van netwerken kwam aan bod. Dat heb ik zelf bij het schrijven van mijn boek ook al gemerkt, want ik kwam via een collega onderzoeker met mijn uitgever in contact, die legde weer contact met de documentairemaker en via hem had ik direct een ingang bij het KFPS. Het nut van een netwerk in een notendop!

Inmiddels heb ik deel 2 van mijn boek afgerond. Nou ja, net als bij deel 1 moet er ongetwijfeld nog een laatste haal overheen voor de redactie van de uitgeverij het onder ogen krijgt. Proeflezers brengen redding! Hoop ik...
Proeflezen is echt heel belangrijk, zeker omdat het Nederlands niet mijn moedertaal is. Als ik worstel met de inhoud en wat ik nu precies wil zeggen is dat meteen aan de zinsopbouw af te lezen. Vrij frustrerend, maar het hoort erbij.

De afgelopen week heb ik me door ellenlange notulen van bestuursvergaderingen van het stamboek geworsteld, voor zover die openbaar waren. Er kwamen erg interessante zaken voorbij over het inkruisen van volbloeden, het fokken van rijpaarden (zowel dressuur als springen kwam in de jaren 50 en 60 aan bod) en problemen met bijvoorbeeld onvruchtbaarheid en dwergveulens. Enorm interessant, zeker om te zien hoe het beleid zich gaandeweg ontwikkelde.

Het stamboek was er trots op al heel vroeg met KI te beginnen. Vanuit een historisch perspectief is dat "heel vroeg" (we hebben het over begin jaren 70) vooral "heel relatief" want KI bij paarden werd eind negentiende eeuw (!) al in Rusland gepionierd. In 1899 schreef de beroemde (en later ook zeer beruchte... Google en verwondert u...) wetenschapper Ilya Ivanov voor het eerst over de grote voordelen van kunstmatige bevruchting bij paarden. Hij leidde vanuit Sint Petersburg een langdurig onderzoek bij enkele grote Russische staatstoeterijen. Destijds vond bevruchting op een voor ons nogal, tja, aparte manier plaats. Sperma werd met een spons opgevangen en die spons werd in de merrie ingebracht en uitgeknepen. Dat werkte overigens als een tierelier!

Toen Ivanov in 1910 een boek schreef over kunstmatige bevruchting bij huisdieren werd dat boek al snel een regelrechte hit. Twee jaar later volgde een Duitse vertaling en kwam een enorme toestroom van paardenfokkers van over de hele wereld op gang die zich in Sint Petersburg door Ivanov wilden laten informeren over zijn sensationele pionierswerk en de mogelijkheden van KI. Het probleem destijds was vooral hoe het sperma te bewaren. Zelfs nu nog zijn er grote vriescontainers vol loden dozen en buisjes in Rusland die stammen uit de Sovjet periode. Absoluut nog levensvatbaar, maar toch een biijzondere gewaarwording. Zo is er enkele jaren geleden nog een Akhal-Teke veulen geboren uit sperma dat (zo uit mijn hoofd) zeker een jaar of 50 oud was. De opslagmethode voldoet bepaald niet aan de huidige normen dus ik kan niet met mijn hebberige fokkerij ambities wat bestellen voor mijn merrie, helaas. -O- Dat komt Europa echt niet in...

Bij het Friese paard begon het allemaal onder Walter van der Holst die destijds in Utrecht werkzaam was bij de veterinaire faculteit. Jawel, dezelfde Van der Holst als van Holstud. De eerste hengst die op de faculteit werd gestald bleek echter een dikke misser. De tweede had meer succes. In 1975 werd voor het eerst sperma van een Friese hengst naar Amerika verzonden. Nu, veertig jaar later, is dat echt de normaalste zaak van de wereld... Bij veel paardenrassen is natuurlijk dekken zelfs een regelrechte zeldzaamheid geworden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:00

Wow weer wat geleerd. Ik vind dit het meest leerzame topic in jaren op bokt. Heldere taal en feitenkennis. Ik hoop dat het boek op dezelfde manier geschreven is. Daar neem ik dan een vrije dag voor want waarschijnlijk lees ik dat in 1 ruk uit.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:39

Superinteressant topic is het hoor, je hebt een leuke vertelwijze. Ben dol op ATs en ook op de fries, dus machtig interessant.
Ik meen gelezen te hebben dat het Engels eigenlijk van het fries afstamt, van toen Frisia tot aan Denemarken kwam . Klopt dat , heb je daar iets over gevonden¿

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:58

Echt een ontzettend interessant topic dit! Ben onwijs benieuwd naar je boek ook, de Fries blijft toch m'n favoriete ras.

En over dat Engels, het zou me niks verbazen als dat waar is. Bij onze vakantieplek in Spanje hebben we Engelse buren en die kunnen Fries makkelijker verstaan dan Nederlands :=

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:05

rocymax schreef:
Ik meen gelezen te hebben dat het Engels eigenlijk van het fries afstamt, van toen Frisia tot aan Denemarken kwam . Klopt dat , heb je daar iets over gevonden¿

Grappig, ik moest meteen denken aan toen ik in Friesland op school zat dat diegenen die Fries spraken die stukjes oud Engelse literatuur zo konden lezen, terwijl ik, en een enkele andere immigrant, daar toch wat meer moeite mee hadden.

En uiteraard wordt het topic nog gelezen. :D Niet alleen dit stuk over KI maar ook zo alles wat er bij je onderzoek komt kijken vind ik heerlijk interessant.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:11

Zojuist al je posts in 1 ruk gelezen, wat ontzettend boeiend! Ik zal iig een bijdrage leveren aan je royaltyinkomsten :+

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:12

Wauw wat interessant zeg over KI!
Nooit geweten wat voor een achtergrond het had.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 18:34

Anne_GTI: wauw wat een compliment! :o Het boek is natuurlijk iets formeler, maar probeer de dingen toch zo luchtig mogelijk te schrijven want stoffige geschiedenisboeken zijn er al genoeg.

Rocymax: dankjewel. Tja, dingen over de AT sluipen er toch al snel in. De rol van Turkmeense paarden in de geschiedenis is lang onderbelicht gebleven en als vanzelf weet ik wel eea over Russische paardgerelateerde zaken door mijn achtergrond en natuurlijk door mijn eigen paard. Comes with the territory!

Over je vraag, daar kan ik wel iets over vertellen. Mijn echte expertise is het niet, dan moet je bij de collega zijn die ik hier weleens terloops heb genoemd. :)) Wel heb ik inmiddels wat ervaring met Oudfries en spreek ik in de wandelgangen op het werk vaak over taal (ik ben immers een boeiend studieobject haha). In de tijd van Magna Frisia (8e en 9e eeuw) dreven Friezen veel handel en reikte Friesland van Zeeland naar het noorden van Duitsland tot Denemarken (Jutland). In de zesde tot en met achtste eeuw trokken bovendien veel Friezen naar Engeland. Niet alleen Angelen en Saksen trokken dus daarheen, maar ook Vikingen en meer specifiek ook Friezen en Jutten. Dat heeft in de taal sporen nagelaten.
Sla er eens een Engels woordenboek op na (of online) en de Oudfriese vormen en stammen vliegen je om de oren. :Y)

Zelfs in de late Romeinse tijd waren er trouwens al Friezen in Engeland. Zo stonden Friese cavaleristen in dienst van Rome o.a. bij de Muur van Hadrianus gestationeerd.

Ook nu nog is het Fries na het Schots de nauwst aan het Engels verwante taal. In de Middeleeuwen was die invloed zelfs veel duidelijker. Om een voorbeeld te geven dat in de context van dit forum mooi past: het Oudfriese woord voor oorlogspaard is hors. Dat woord ontwikkelde zich vervolgens zo: hors – hros – ros. Dat laatste woord zal sowieso bekend klinken. Omdat de h stil was viel die uiteindelijk weg. In het Engels is die wel gebleven, want het eerste woord zal ook wel bekend in de oren klinken; denk aan het Engelse woord horse.

Dus ja, kort gezegd is het Fries sterk verwant aan het Engels. Er wordt momenteel aan de Fryske Akademy ook onderzoek gedaan naar het taalvermogen van tweetalig opgevoede tieners (Fries-Nederlands) in het leren van Engels versus eentalige (Nederlandstalige) kinderen. Dat is natuurlijk extra interessant vanwege het verwantschap tussen Fries en Engels. Want, is het dan ook makkelijker te leren?

De Fryske Akademy heeft ook een taaldatabank in ontwikkeling waarin taalvormen makkelijk op te zoeken zijn. Uit eigen ervaring kan ik trouwens ook wel delen dat ik met mijn taalgevoel en een ferme basis Engels (native speaker) mij een basis Oudfries in enkele weken heb eigengemaakt puur en alleen vanuit een brede basis aan talen en het vloeiend beheersen van bijv. Engels en Fries.

Nog een lollig voorbeeld van verwantschap tussen Engels en Fries: as de bargen fleanen (when pigs fly). Deze uitdrukking is in het Nederlands zover ik weet vrijwel onbekend. Zo zijn er meer Friese spreekwoorden die echt 1 op 1 overeenkomen met Engelse uitdrukkingen en in het Nederlands niet (meer?) voorkomen.

En ook huidige woorden en woordvormen vertonen vaak overeenkomsten met het Engels ipv bijv. het Nederlands. Ook de zinsopbouw is van nature anders dan het Nederlands en lijkt meer op het Engels. Dat is ook de reden dat veel mensen zo geschokt reageren dat ik zo goed Fries spreek, want veel Hollanders verdraaien de zinsopbouw. Maar ja, Nederlands is niet mijn moedertaal... En ik ben ook geen Hollander, haha.

Smee: dankje, en inderdaad lijkt voor Engelsen en Schotten het Fries makkelijker te verstaan - weet ik uit ervaring.

Pluizebolpum: dat is dus inderdaad geen toeval dat zij makkelijker uit de voeten konden met die teksten. Taal is toch een interessant fenomeen. Het Fries heeft een boeiende geschiedenis en deels een geheel eigen ontwikkeling doorgemaakt en ik moet altijd een beetje grinniken als mensen het een dialect noemen. Een dialect waarvan? Van het Nederlands? ^)

Ik vind het zelf ook erg spannend, alles wat komt kijken bij het schrijven van een boek. Ik bedoel, schrijven doe ik al jaren maar dit is toch heel anders dan op eigen houtje maar zien waar het schip strandt.

Rofah: dankjewel, wat leuk! :D

Leprycorn: veel mensen weten dit niet, hoor. Er zijn heel veel dingen weggestopt achter een IJzeren Gordijn. Europa is zich na de oorlog heel sterk op Amerika gaan richten, deels natuurlijk vanwege de Marshall-hulp en de grens die letterlijk door Europa werd getrokken tussen oost en west. Mensen kunnen zich er vaak ook weinig bij voorstellen dat er eind negentiende eeuw al op zo'n schaal dit soort experimenten werden uitgevoerd. Dat lijkt allemaal veel te futuristisch voor de negentiende eeuw. :)) Het is in de jaren 70 en 80 pas echt in een stroomversnelling geraakt, dus dat het toen al bijna een eeuw bestond is moeilijk voor te stellen.

Vandaag heb ik weinig op papier gekregen. Gisteren heb ik maar liefst twee hoofdstukken afgerond, waarvan 1 zelfs nog helemaal niet op papier stond (voor het perspectief: mijn boek bestaat uit een 14-15 hoofdstukken). Vandaag heb ik wat geworsteld met het exportverhaal. Veel daarvan komt terloops al ter sprake in het eerste deel over de geschiedenis tot eind negentiende eeuw dus dan is het zoeken om hetzelfde verhaal niet nog een keer te vertellen en ik wil natuurlijk ook niet een samenvatting geven van wat ik al verteld heb. Dat wil niemand lezen. En ik schrijf toch echt geen boek dat vervolgens niemand wil lezen. Dat is iig niet de bedoeling. :+
Dus nu ben ik nog maar halverwege dat hoofdstuk. Niet waar ik wilde zijn, maar de avond is nog jong zullen we maar zeggen. Ik ben in elk geval al voorbij de Tweede Wereldoorlog. Dat vind ik al heel wat. Het einde is nu echt in zicht! En dat mag ook wel want ik heb nog maar een week. :=