sport of fokmerrie kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 16:34

Snorlex schreef:
Bijvoorbeeld:
http://www.sporthorses.nl/advertentie/9 ... a4_AXkw_Vk

http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... a5A43kw_Vk

http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... x?pagenr=2

Overigens voor een sterk achterbeen is een beetje springbloed in de lijn vaak positief, terugkoppelend naar "volledig dressuurgefokt".
Je gehele eisenlijst bij elkaar maakt inderdaad een behoorlijk prijskaartje...
100% betrouwbaar maar wel uit een zeer goede lijn en extra bewegen...

Denk goed na over in hoeverre deze dieren geschikt zijn voor een 14-jarige die van een C-pony afkomt.

Na mijn pony (M2-D) heb ik een tijdje een Z2 merrie gereden. Daarna een eigen paard gekocht.
5-jarige, eerst veulen gehad, fijn lijntje (alleen zelf een beetje het zwarte schaap haha) en zeer correct bewegen.
Vorige instructeur wilde er graag op om haar naar het Z te sturen.
Ik ben maar een "simpele paardenhobbelaar", lekker allround en start weinig dus van het Z is het nog niet gekomen :')
Paard is absoluut geen Ferrari maar een leuk, correct sportpaard en toch heb ik het onderschat.
Pfoe, wat heb daar ik een kluif aan gehad (en toen was ik 18).

over de 3 paarden die je aangeeft, nr 1 vind ik geen sterwaardige merrie , nr 2 super leuk dier maar ook hoog in de prijs en nr 3 is alleen geschikt voor de fok.

praat niet over extra bewegen maar over "genoeg"beweging" want neem maar van mij aan dat bij 85% vd geadverteerde paarden echt te weinig achterbeen inzit.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 16:39

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 16:41

Roodvos schreef:
florentine1 schreef:
geen grillige aftekeningen en geen schimmel en of vos.

Vos, veel wit en grillige aftekening:
http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... benfroh-02
Zoiets zou jij dus laten staan :? .

nee als ik de garantie zou krijgen dat die verder voldoet maar als ik toch nog mag kiezen dan kies ik toch een kleur waar ik meer warm voor loop.

overigens ben ik niet anti vos ga zelfs volgende week naar een koffievos kijken maar een gewone vos vind ik niet zo aantrekkelijk

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:49

Hebben we hier niet gewoon een moeder dat ubertrots is op der kind.
Vindt dat de ts heel hoog van de toren blaast, ik lees alleen maar kan niks vinden onder de 17.500€, en heel veel ja maar.....

Z2 bij ponies, letwel 1 pony noem ik geen ambitie en helemaal geen talent of aankomend talent voor de junioren. En dan nog de vraag wat liep de pony voorheen
Vele junioren hebben zich bewezen in de sport bij ponies of meerdere ponies,paarden voordat ze in het kader komen.

Een 14 jarige met talent kan meerdere "prut" paarden naar de ZZ-licht rijden.
Je kunt echt wel een leuke jong paard kopen en naar de ZZ-licht trainen, verkopen en beter paard aanschaffen.
Bovendien als ze echt talent heeft wordt ze wel gevonden.

Succes

BigOne

Re: sport of fokmerrie kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:53

Hallo, laten we junioren proeven nu niet gaan beschouwen als iets geweldig moeilijks, het is gewoon Z2 dus basissport en iedereen die de leeftijd heeft en een Z2 paard rijd kan daar aan mee doen. Of je scoort is een ander verhaal. Het is het volste recht van ts om hoge eisen te hebben maar ook ik zou een leerpaard, wel ras/afstamming dan ook kopen voor de dochter, waarmee ze leuk de paarden wereld inrolt en daarnaast een veelbelovende jaarling of veulen kopen. Dan ben je ook 17.500 verder.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:30

Ik denk dat je een paar stappen terug moet doen in je plannen. Je weet niet of ze de paardensport leuk gaat blijven vinden en je weet net zo min hoe ze het tussen de paarden gaat doen.

Waarom dan nu investeren in een duur paard? Dan kan je toch veel beter een wat jonger paard met potentie kopen waarmee ze, als ze goed genoeg is, echt wel op alle klasse's mee door is. Vergis je ook niet in de concurrentie bij de dressuur junioren. Die is een stuk heftiger dan bij het springen of de eventing.

Voor mijn dochter van toen ook 14 (of net 15, weet het even niet meer) hebben we drie jaar geleden een springpaard gekocht die nog vijf moest worden en die eigenlijk verreden was. Toen instructeurs en handelaren dat paard zagen kwamen we er pas achter dat we een wel heel goede koop hadden gedaan.

Mijn dochter is twee jaar geleden van niets begonnen en mag nu Z springen gaan starten en ze zit bij de junioren. Dat komt niet alleen doordat wij haar hebben begeleid maar zeker omdat ze in de vakantie's vrijwillig stage is gaan lopen op een eventingstal waar ze heel veel geleerd heeft en zeker heeft bewezen dat ze er keihard voor wil werken.

Ze waardeert het zelf des te meer omdat ze dit paard helemaal zelf heeft opgeleid. Dat geeft echt veel meer voldoening, zie ik ook bij de andere kaderleden.

Dus mijn advies zou zijn om de fokplannen naar de koelkast te verplaatsen en een jonger paard met potentie voor haar te kopen waarmee ze samen kan groeien.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:49

Als eerste is ET met je eigen draagmerrie niet de meest handige manier .
Je zal een hoop kunstgrepen moeten toepassen om de cyclus van die 2 exact gelijk te krijgen .
En waarom niet die 5 jarige kopen .
Dit jaar gaan rijden ermee , komend jaar keer dekken en dan verder rijden tot ze echt wat gepresteerd heeft en nog eens fokken ...
Ik zou liever in een kwaliteitsmerrie investeren en laten sporten met je dochter ...
En tussendoor keer mee fokken .
Zo,n jonge meid vindt het waarschijnlijk alleen maar heel erg leuk een veulentje bij haar rijpaard

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:03

Als je dochter bij de junioren wil rijden dan zou je een paard moeten kopen wat al wat gelopen heeft of klaar is voor het hogere werk. Ze heeft nog "maar" 4 jaar om bij de junioren te komen, een paard van 3 of 4 heb je niet junioren klaar binnen die tijd. Als je een paard van +/- 10 jaar koopt die M hebben gelopen zijn nog te betalen en daar kan je dochter ook mee groeien. Ze mag toch nog geen Z starten omdat ze Z2 heeft gereden bij de pony's en niet bij de paarden dus heeft ze nog tijd om hem Z klaar te maken met goede begeleiding.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 18:18

tita schreef:
Vindt dat de ts heel hoog van de toren blaast, ik lees alleen maar kan niks vinden onder de 17.500€, en heel veel ja maar.....

Z2 bij ponies, letwel 1 pony noem ik geen ambitie en helemaal geen talent of aankomend talent voor de junioren. En dan nog de vraag wat liep de pony voorheen
Vele junioren hebben zich bewezen in de sport bij ponies of meerdere ponies,paarden voordat ze in het kader komen.

Je kunt echt wel een leuke jong paard kopen en naar de ZZ-licht trainen, verkopen en beter paard aanschaffen.

Succes

Waar haal jij vandaan dat ik zeg dat me dochter talent heeft, ik geef zelfs het tegendeel weer, volgens mij moeten sommige beter alles eerst goed lezen want er worden veel dingen hier helemaal uit zijn verband getrokken.
overigens was haar pony een groene pony die we kochten dus jou zgn. beredenering slaat kant noch wal.
Laatst bijgewerkt door florentine1 op 21-07-15 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 18:20

Amiigo schreef:
Als je dochter bij de junioren wil rijden dan zou je een paard moeten kopen wat al wat gelopen heeft of klaar is voor het hogere werk. Ze heeft nog "maar" 4 jaar om bij de junioren te komen, een paard van 3 of 4 heb je niet junioren klaar binnen die tijd. Als je een paard van +/- 10 jaar koopt die M hebben gelopen zijn nog te betalen en daar kan je dochter ook mee groeien. Ze mag toch nog geen Z starten omdat ze Z2 heeft gereden bij de pony's en niet bij de paarden dus heeft ze nog tijd om hem Z klaar te maken met goede begeleiding.

ze mag wel z starten dat terzijde maar is helemaal geen moet.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:23

De negativiteit in dit topic, ongekend!

Het is heel simpel: ze wil Junioren starten dus dan heb je een paard nodig dat makkelijk te rijden is en een mooie aanleuning heeft. Bevestigde wissels zijn een must, omdat je zonder een bevestigde wissel niet mee kunt komen. Bij de Junioren zie je vooral bevestigde paarden met makkelijke wissels. De paarden die flink scoren hebben vaak meer beweging nodig, maar voor scores zo rond de 65%, red je het met een bevestigd paard. Belangrijk is de rijdbaarheid omdat de proeven waarschijnlijk wel een aantal keer gereden gaan worden.

Die zijn te vinden voor 17.500 euro en ook nog wel voor minder. Afhankelijk van de kwaliteit gaat de prijs omhoog. Ik vraag me alleen af of het niet heel ambitieus is om hetzelfde paard een merrie te laten zijn die geschikt is voor de fokkerij. Het zou maar zo kunnen zijn dat je concessies moet doen om het röntgenologische verhaal of geslacht.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 18:24

beste mensen

lijkt alsof iedereen alleen maar junioren ziet staan, als je goed leest is het helemaal niet de bedoeling om nu al junioren te gaan rijden, ook al wil dochter dit graag.

vraag is alleen of fok of sportpaard te kopen vind nu dat iedereen zich nou ineens vastbijt in het junioren rijden maar is helemaal niet aan de orde, ook al heb ik dit een keer vermeld, dit was alleen om aan te geven dat dochter dit wel graag zou willen.

maar dat wil niet zeggen dat wij geen goed paard willen dat misschien wel potentie ervoor heeft maar hoeft niet perse op korte termijn.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:31

Ik zou een jong paard kopen, ik rijd al 5 jaar jonge beesten. Het is een strijd geloof me, maar het is het echt waard! Ik heb nu een jong paard van heartbreaker en een echt heethoofd, met de jongigheid leer je omgaan, is een goede oefening! Ik heb een paar x een "beter" paard onder m'n kont gehad maar vind er gewoonweg niks aan dat ze al wat kunnen..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:34

Dan blijf ik toch echt wel bij het advies wat ik eerder gaf. Jong paard met potentie. Als jij wilt fokken zal dat een merrie moeten zijn.

Ik moet je wel waarschuwen dat rijden bij de junioren heel, heel erg duur is. Bij ons is het zo gekomen maar we moeten financieel alle zeilen bijzetten. Je moet verplichte wedstrijden rijden en verplichte trainingen in Ermelo volgen. Internationaal starten kost handenvol geld. Meer dan 400 euro per start is heel normaal en dan mag je ook nog eens een km. of 1000 rijden als je pech hebt.

Denk dat je dat goed in je achterhoofd moet houden en het junioren verhaal misschien even moet laten voor wat het is en naar het hier en nu moet kijken. Zit het er in voor dan kan ze altijd nog voor de Young riders gaan.
Feit is dat mijn dochter de enige junior is die niet al kader heeft gereden met de pony's en zij is een grote uitzondering.

Niet om vast te hameren op het junioren verhaal maar wel om je mee te geven om te helpen beslissen. Goed bedoeld trouwens en zeker niet aanvallend.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:06

Francieen schreef:
Ik zou een jong paard kopen, ik rijd al 5 jaar jonge beesten. Het is een strijd geloof me, maar het is het echt waard! Ik heb nu een jong paard van heartbreaker en een echt heethoofd, met de jongigheid leer je omgaan, is een goede oefening! Ik heb een paar x een "beter" paard onder m'n kont gehad maar vind er gewoonweg niks aan dat ze al wat kunnen..

Een strijd?
Ik snap dat nooit zo.
Heb ook wat jonge paarden onder mijn kont gehad. Over het algemeen juist wat saai, omdat je ze de tijd moet geven. Je begeleid ze, niet teveel en niet te weinig vragen. Ze leren snel, dus als je veel werk aan jezelf hebt, zal je achter de feiten aan lopen.

Wel ben ik het met de rest eens. Koop voor je 14 jarige een 13 in dozijn paard - zoals je dat zelf noemt, om verder te leren en daarna pas weer een maatje meer.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:15

florentine1 schreef:
tita schreef:

Succes

Waar haal jij vandaan dat ik zeg dat me dochter talent heeft, ik geef zelfs het tegendeel weer, volgens mij moeten sommige beter alles eerst goed lezen want er worden veel dingen hier helemaal uit zijn verband getrokken.
overigens was haar pony een groene pony die we kochten dus jou zgn. beredenering slaat kant noch wal.

Kun je wel pissig reageren.
Nog maals eenmaal Z2 rijden met 1 pony is geen uitzondering.
Ik vroeg me alleen af wat de pony had gelopen in verleden maar dat was gevoelig puntje.
Jij begint zelf over junioren en wilt geen simpel basispaard.
Je voelt je duidelijk te goed voor een standaard paard, je hebt alleen maar een weerwoord.
Zelf schrijf je over de ambitie van je dochter.

Een leuk goed bewegend paard opleiden is ook een kunst en heel houden en gezond.
Niet elke ruiter kan dat en sommige ouders of mensen kopen dan iid een kant en klaar paard.
Er is niks mis mee om jong paard zelf op te leiden, iets om op te bouwen en investeren in beter paard na de verkoop. Of een naam maken in de sport.

Ik snap zelf niet waarom je junioren erbij haalt daarmee zet je toon neer.
Je blaast hoog van de toren, maar goed ik kwam jaren bij A.d V.alk op stal ik heb zoveel ouders gezien die even een junioren paard kwamen kopen :) en enkeling maakte het waar.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:17

sneeuwpop schreef:
Francieen schreef:

Een strijd?
Ik snap dat nooit zo.
Heb ook wat jonge paarden onder mijn kont gehad. Over het algemeen juist wat saai, omdat je ze de tijd moet geven. Je begeleid ze, niet teveel en niet te weinig vragen. Ze leren snel, dus als je veel werk aan jezelf hebt, zal je achter de feiten aan lopen.

Wel ben ik het met de rest eens. Koop voor je 14 jarige een 13 in dozijn paard - zoals je dat zelf noemt, om verder te leren en daarna pas weer een maatje meer.

Ik bedoel met puberteit, over het algemeen beginnen er een hoop te stunten haha

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:19

Tsja wat is wijsheid.
Mijn dochter heeft 3 ponies naar het Z gereden.
Zowel in de dressuur als springen en eventing.
en nu heeft ze een leuke 4 jarige, een vriendje en het heel druk met school.
joh op die leeftijd kan het nog alle kanten op.
Zelf fokken is gokken maar geeft enorm veel voldoening en je weet de hele geschiedenis.
De 5 jarige lijkt een goede optie. Daar kan ze fijn mee beginnen en jij kan er een veulentje bij fokken als ze in haar eindexamen jaar zit.
Dat hebben wij net achter de rug en er was weinig tijd om te rijden.
Maar goed ook dat is bij iedereen anders.
succes

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:31

Francieen schreef:
sneeuwpop schreef:

Een strijd?
Ik snap dat nooit zo.

Ik bedoel met puberteit, over het algemeen beginnen er een hoop te stunten haha

Ik heb die ervaring niet zo....natuurlijk is niet elk paard gelijk, maar over het algemeen deel ik je mening niet. Ik zeg daarbij wel dat ik geen paarden kies die een maatje te groot zijn, vind dat namelijk niet eerlijk voor beide. Je gebruikt wat je krijgt. Krijg je wat meer, kun je meer vragen... uitdaging geven in het werk zorgt ervoor dat ze geen uitdaging gaan zoeken.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 19:42

[Kun je wel pissig reageren.
Nog maals eenmaal Z2 rijden met 1 pony is geen uitzondering.
Ik vroeg me alleen af wat de pony had gelopen in verleden maar dat was gevoelig puntje.
Jij begint zelf over junioren en wilt geen simpel basispaard.
Je voelt je duidelijk te goed voor een standaard paard, je hebt alleen maar een weerwoord.
Zelf schrijf je over de ambitie van je dochter.

Een leuk goed bewegend paard opleiden is ook een kunst en heel houden en gezond.
Niet elke ruiter kan dat en sommige ouders of mensen kopen dan iid een kant en klaar paard.
Er is niks mis mee om jong paard zelf op te leiden, iets om op te bouwen en investeren in beter paard na de verkoop. Of een naam maken in de sport.

Ik snap zelf niet waarom je junioren erbij haalt daarmee zet je toon neer.
Je blaast hoog van de toren, maar goed ik kwam jaren bij A.d V.alk op stal ik heb zoveel ouders gezien die even een junioren paard kwamen kopen :) en enkeling maakte het waar.
[/quote][/quote]
nergens heb ik hoog van de toren geblazen hoor, dat ik toevallig de ambitie van me dochter aanhaal was alleen maar om aan te geven dat wij daar niet op 1 lijn mee zitten en dat het daarom best lastig is om onze beide wensen in 1 paard te vinden.

En dat ik niet wil investeren in een standaard paard heeft ook mee te maken dat ik liever wat meer uitgeef aan een paard waar ook wat voor de verdere toekomst wat mogelijkheden liggen dan nu al me geld te stoppen in een paard waar je waarschijnlijk alleen maar geld op afschrijft. Verder ga jij weer door ove rdat junioren verhaal man laat het rusten wat wil je ermee bereiken eigenlijk.

overigens ben ik al jaren bekend met diverse betere ruiters ( maar die hebben net weer te dure paarden) en die geven ook aan dat investeren in een paard met potentie vaak bete ris dan in een paard dat je in feite al zijn kunne heeft laten zien. Helaas denken mensen erg vaak dat hun paard veel geld waard is en vaak is de prijs voor wat je krijgt veels te hoog.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 20:05

ben helemaal niet negatief want de goede adviezen neem ik mee en op de adviezen waar ik een reactie nodig vind reageeer ik dan op. Heb meerdere reactie gelezen die wel begrijpen wat ik bedoel maar zoals ik al zeg door bepaalde reacties is het verhaal wel een beetje uit zijn verband getrokken.
Laatst bijgewerkt door Muronia op 23-07-15 06:36, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:07

De kans dat je meer moet afschrijven op een duurder en meer talentvol paard is groter dan bij een meer basispaard.
De val is een stuk groter. Zeker met de ervaring van je dochter....

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:10

Het stoort mij best wel dat iedereen nu doet alsof haar dochter totaal niet kan rijden en geen ervaring heeft.. Dat zij een pony naar het Z gereden heeft wil niet zeggen dat ze barst van talent, maar het wil ook zeker niet zeggen dat ze direct een paard verknoeid .. Niemand hier heeft haar zien rijden volgensmij ? :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:11

Oké, dat is duidelijk. Probeerde echt wel met je mee te denken maar ik denk nog steeds dat je een leuk paard voor je dochter moet gaan zoeken waar jij ook een veulentje uit kan fokken en dan inderdaad het hoog rijden even op een laag pitje moet zetten.

Ze is nog zo jong, ze heeft echt nog alle tijd en je hebt de junioren/young riders niet nodig om hogerop te komen. Natuurlijk is het leuk maar je krijgt ook te maken met heel veel verplichtingen en daar moet je dochter wel tegen kunnen. De weg er naar toe is een pittige weg en je krijgt ook met haat en nijd te maken. Niet tussen de andere junioren/young riders maar wel van de degenen die het niet halen. Ben wat dat betreft blij dat wij onze paarden aan huis hebben.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 20:12

sneeuwpop schreef:
De kans dat je meer moet afschrijven op een duurder en meer talentvol paard is groter dan bij een meer basispaard.
De val is een stuk groter. Zeker met de ervaring van je dochter....

ben ik het niet helemaal mee eens, een leuk jong paard dat correct is kun je altijd verkopen paarden die er in overvloed zijn zijn een stuk lastiger.

Ik zelf wil daarom ook geen duur leerpaard kopen want die zijn vaak erg duur en ook vaak al wat ouder dus daar schrijf je behoorlijk op af maar een jonger dier wat misschien nog niet in sport hoog loopt maar verder wel correct is is vaak best waardevast.