Pony kopen?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:14

Jamie_xjeee schreef:
Aan de andere kant van de wei staan 2 koeien zou dat ook genoeg kunnen zijn voor 1shetje? /3

Ga er maar vanuit dat iedereen die zegt dat je je nieuwe pony alleen kan houden, of met een geit/schaap/koe/kip etc, dat alleen maar zeggen om hun eigen gedrag goed te praten.
Een paard hoort altijd met een soortgenoot te staan.
Ik hoop dat je dat ook gaat doen.

Die tip om je pony anders met die van je buurmeisje te zetten vond ik ook wel een goed idee! Mits je buurmeisje dat natuurlijk ook wilt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:14

Nee, geen geit, schaap of koe, maar een andere pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:59

sardientje schreef:
leuk hoor, hahaha :( lekker kwetsend

Was niet zo bedoeld. Was een flauw grapje van me. Sorry.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:20

Luister aub niet naar de adviezen over geitjes of schapen erbij of om de pony toch alleen te houden. Tuurlijk gaat een pony daar niet dood van, maar ze zijn echt gelukkiger met een soortgenootje. Koeien zijn daarom ook geen vervanging.

Helaas heeft mijn eigen pony een tijdje alleen moeten staan op een wei of paddock en zag ze alleen anderen vanuit de verte en 's nachts op stal. Dit was te wijten aan het stalbeleid van de pensionstal-houder. Uiteraard was ik het hier niet mee eens en ben ik op zoek gegaan naar een ander plekje!
Aan mijn pony was weinig te merken; dat is namelijk een echte binnenvetter (andere paarden zouden wellicht meer hun ongenoegen tonen). Maar: toen zij op de nieuwe stal kwam, waar zij weer meer contact kon/mocht hebben met soortgenoten; merkte ik opeens ZO'N groot verschil; mijn pony was echt veel gelukkiger! En daar wordt je als baasje ook gelukkig van!!

Jamie_xjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 08:34

Oké bedankt! Dan ga ik kijken naar 2 shetjes *\o/*

melissapupa

Re: Pony kopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:49

als je er een koopt moeten het er twee zijn! shetlanders zijn sterke pony's aan een schuilstal hebben ze genoeg, een mesthoop is wel nodig de wei zal elke dag moeten worden uitgemest. wat wil je met ze gaan doen? longeren, mennen? daar moet ook plek voor zijn. daar moet een apart gedeelte voor zijn (paddock) anders lopen ze de hele weide kapot. je kan het best kleine stukjes afzetten die kaal laten eten en dan een nieuw klein stukje afzetten, die beestjes worden dik van de lucht! het zal passen en meten worden.

Jamie_xjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 13:47

Waar laten jullie de mest? :o

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:41

Ik gooi het op de mesthoop en dezelfde dag wordt het nog op het land gegooid. Maar als jullie dat niet nodig hebben kun je vragen of er mensen in de buurt zijn waar je het heen kan brengen.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:42

even een andere vraag mag je ook van je ouders 2 pony's? weten zij hier wel van?

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:01

renskesanne schreef:
even een andere vraag mag je ook van je ouders 2 pony's? weten zij hier wel van?

Dit inderdaad. Wat denken je ouders erover?

En zet alles wat je nu qua informatie hebt onder elkaar voor jezelf, maak een lijstje, dat is altijd handig.

En bedenk dan ook even: wat wil ik met de shetlander gaan doen? (daarvoor zal je immers ook spullen moeten aanschaffen) En vind ik het over een paar jaar nog steeds leuk?

Jamie_xjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 18:08

mingming schreef:
renskesanne schreef:

En zet alles wat je nu qua informatie hebt onder elkaar voor jezelf, maak een lijstje, dat is altijd handig.

En bedenk dan ook even: wat wil ik met de shetlander gaan doen? (daarvoor zal je immers ook spullen moeten aanschaffen) En vind ik het over een paar jaar nog steeds leuk?

ja ik heb al een notitieblok met alle info die ik tot nu toe gevonden heb :j
en mijn ouders weten al van de twee pony's <3
ik moet ze ook een groot deel zelf betalen en daarom is het zoiezo nog niet zeker of ik het kwa kosten wel ga halen

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:53

Jamie_xjeee schreef:
mingming schreef:

ik moet ze ook een groot deel zelf betalen en daarom is het zoiezo nog niet zeker of ik het kwa kosten wel ga halen

ik zie ook in je profiel dat je 12 bent op die leeftijd zijn er ook geen bijbaantjes.
maar kan je het stukje grond niet gebruiken voor geiten ofzo minder onderhoud en kan je later wel een pony nemen.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:10

Moet je een deel van de pony's zelf betalen of het onderhoud?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:40

Jamie_xjeee schreef:

Wat goed dat je alles noteert en doorrekent. Ik vind jou ontzettend verstandig en verantwoordelijk voor iemand van 12! +:)+

Ik heb hier door de jaren heen wel eens topics voorbij zien komen van meiden van jouw leeftijd met een zieke pony. En de veearts mocht dan niet komen omdat ouders dat niet konden of wilden betalen. Of dat een pony op een partij slecht hooi moest leven, wat eerst op moest volgens de ouders. En dat die pony dus slecht voer moest eten en er geen nieuw mocht worden gekocht. Of dat de hoefsmid niet mocht komen omdat dat te duur was. Dus ik denk dat je wel aan je ouders duidelijk zult moeten maken dat jij wilt doen wat je kunt, maar dat je het nog niet helemaal alleen kunt betalen zolang je nog op school zit. En dat ze dat goed moeten beseffen en dat de pony's daar niet onder mogen lijden.

Maar je kunt er natuurlijk wel wat tegenover stellen. Ouders worden er vaak blij van als je ze uitlegt dat je met pony's leert verantwoordelijkheid te nemen. En helemaal als je ook nog belooft dat je dan goede cijfers haalt op school. Wat je ook kunt zeggen: dat veel kinderen bij jou op school de hele dag gamen of voor de TV hangen, op hun telefoon zitten of zich op straat lopen te vervelen en dingen doen die niet mogen. En dat jij liever bezig bent met pony's. ;)
En je kunt natuurlijk vertellen dat pony's wel duurder zijn dan een grasmaaier, maar dat het ze wel twee keer per week een paar uur maaien bespaart. En dat ze veel gezelliger zijn dan een grasmaaier. :P

En kan het echt niet uit, dan is dit misschien een plan B: een fokker van shetlanders vragen of hij interesse heeft in een gratis wei voor twee pony's, in ruil voor dat jij ervoor mag zorgen. Voor hem heel makkelijk, want jij zorgt dat ze water en eten krijgen en kunt elke dag controleren of het goed met ze gaat. En voor jou fijn, want de eigenaar betaalt het eventuele extra voer, de hoefsmid en de veearts.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:20

ragus_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:42

hey,
vet cool dat je misschien een setje (of 2 :o ) mag!
Vanaf dat ik een klein kind was hadden mijn ouders een stukje weiland gekocht voor de aller liefste shetje ooit :D. Mijn ouders hadden toen ook een geit genomen als maatje. Helaas is die geit een paar jaar geleden overleden en wat shettie dus alleen. Hij heeft ongeveer 3 maanden lang alleen gestaan tot we een hele leuke Tink hadden gekocht en opgehaald. Shetje was echt ontzettend blij met gezelschap en werd eigenlijk meer paard dan hij zich ooit voordeed, hij ging ook flemen (wat we hem nog nooit hebben zien doen) echt heel schattig! O:)
Ik zeg dus ook neem 2 shetjes. (TWEESPAN!!!!!! :):) :):) :):) )

Jamie_xjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 16:16

Kost een Shetlander kwa onderhoud minder dan een fjord ofzo?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:22

Jamie_xjeee schreef:
Kost een Shetlander kwa onderhoud minder dan een fjord ofzo?

Een Shet eet minder en kost in aanschaf minder.
Maar als ze ziek worden, kosten ze beiden evenveel!

Als je niet zo veel ruimte hebt, sowieso niet voor (een) grotere pony('s) gaan! Hoe groter de pony; hoe meer ruimte je nodig hebt.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:26

Nee. Ook een shetje moet naar de smid,DA. Hij zal iets minder eten dan een grotere pony/paard maar dat is het ook. Als je er geen ruitertje op wilt kan je lange lijnen gaan doen of mennen ook dat kost geld ondanks dat het dan geen zadel is. Hij eet alleen wat minder. Dus nee het kost even veel.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:28

Offtopic: waarom ga je niet voor een leuk verzorg pony? Dan kan je er ook nog op rijden. (Niet dat shetjes daarom minder leuk zijn hoor!)

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:38

je hebt erg weinig ruimte 2 shetjes zou nèt kunnen maar groter echt niet.
elke 2 maanden ongeveer 25 euro voor smid apart per pony 2000 apart voor als ze ziek worden ( zoveel? ja zoveel). voer, harnachement ect. denk nog maar eens na. het kost meer wat je denkt

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:42

Ja ik ben het met melissa eens. Het kost meer dan je denkt. Daarom zou ik kieze voor nu een verzorg pony en dan even goed doorsparen. Zo kan je ook rijden. En als je na een tijd nog steeds pony's wilt zou ik kieze voor een pension stalling zodat (als je geluk hebt) zit het voer,binnen/buiten zetten, stal uitmesten bij de prijs inbegrepen. Zo hoef je het niet zelf te kopen. :)

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 17:06

Aah nee joh. Zoveel is het nu echt niet. Ja het kost best wat, maar een pony gaat echt niet elke 2 maanden naar de hoefsmid als hij genoeg over de weg loopt. En ik denk dat je qua ruimte echt genoeg hebt. Shetlanders hebben heel weinig nodig. die van mij staat nu met z'n vriendinnetje op 20 bij 10. Hij krijgt hooi bijgevoerd en kan daar lekker spelen en rennen. En elke maand verwissel ik het stukje weer voor een ander stukje 20 bij 10.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:01

Ik zou het je in de eerste instantie afraden een fjord te kopen als je zelf nog maar 5 jaar paard rijdt, wat waarschijnlijk bestaat uit 1x in de week een uurtje manege rijles.
Fjorden zien er hardstikke leuk en lief uit... Maar zijn niet de gemakkelijkste als je niet weet hoe met een fjord om te gaan. Is eigenlijk wel met elk paard zo. En als ik dit alles zo zo eens teruglees, is het beter als je gewoon een verzorgpony gaat zoeken. Daar doe je jezelf veel meer plezier mee. heb je wel de leuke dingen, alle tijd om ervaring op te doen, en te groeien.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:09

BrechtCarlos schreef:
Aah nee joh. Zoveel is het nu echt niet. Ja het kost best wat, maar een pony gaat echt niet elke 2 maanden naar de hoefsmid als hij genoeg over de weg loopt. En ik denk dat je qua ruimte echt genoeg hebt. Shetlanders hebben heel weinig nodig. die van mij staat nu met z'n vriendinnetje op 20 bij 10. Hij krijgt hooi bijgevoerd en kan daar lekker spelen en rennen. En elke maand verwissel ik het stukje weer voor een ander stukje 20 bij 10.

en de hoefstand dan? een verkeerde hoefstand kan alles kapot maken, pezen, spieren, gewrichten.
als er iets met het beestje aan de hand is en de DA moet komen, wat als het leverbot, een tumor is of je paard heeft een wond door draad? je weet het niet maar over de 2000 ga je dan zoiezo. en dat kan gebeuren je moet er rekening mee houden.