"Verpest" ik een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FlyingHuman

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 08:43

Heel erg bedankt IJentel! :j

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:54

Ben je ook van plan met hem te gaan springen? Want dan kan galop toch wel handig zijn :o. Ik denk sowieso dat het wel fijn is voor jezelf om van je angst af te komen? Veel succes!

FlyingHuman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 10:05

Niet speciaal. Mijn eerste prioriteit is het paard leren kennen en vertrouwen. Eens dat vertrouwen er is met een coach/lesgever van mijn angst af geraken en dan galop stilaan opbouwen. Als ik die angst niet meer heb, zal dat al een grote stap zijn. Dan zie ik wel wat ik doe. Waarschijnlijk zou ik dan misschien een klein sprongetje wagen. Voor mijn angst sprong ik altijd graag dus dat komt misschien wel nog maar ik ga me zeker en vast eerst bezig houden met mijn angst. :j

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:15

Ik heb niet alles gelezen, maar je "verpest" een paard alleen maar als je dingen gaat proberen die je nog niet kunt....Dus door het niet te doen, verpest je het paard echt niet. Mij lijkt het dat je stalgenoten jaloers zijn op je leuke paard en je graag nog onzekerder maken, zodat het je zeker niet gaat lukken. Niet naar luisteren dus en lekker doorgaan. Laat iemand die je vertrouwt je vaker aan de longe nemen, zodat je over je angst heen kunt komen, maar dan wel fijn met je eigen paardje. Succes!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:49

Nou FlyingHuman, als je dan toch een klik hebt met het paard wat staat je dan in de weg? Kijk, de mijne wil en moet af en toe wel kunnen gaan anders heb ik na twee weken een bommetje onder me. Maar dat kun je ook wel op andere manieren oplossen, desnoods laat je een ander af en toe een bosrit inclusief galop mee maken?

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:08

Ik denk dat als jij hem vertrouwd je het gewoon moet doen . Als dat vertrouwen dan is gegroeit dan kun jij weer aan het galloperen werken en komen jullie weer verder !

FlyingHuman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 16:25

Een vriendin van me heeft gezegd dat ze wel af en toe (ze zit namelijk niet op dezelfde manege) met hem door het bos wou galoperen. Dit kan een optie zijn... anders vind ik wel een bijrijder of iets in die aard.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:54

Nou FlyingHuman, super oplossing toch? Als jij en het paard een klik hebben, komen jullie er met de juiste begeleiding echt wel. En anders zijn er genoeg opties om het paard wel de beentjes te laten strekken als hij daar behoefte aan heeft. Veel succes.

FlyingHuman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 10:39

Heel erg bedankt Sees! *\o/*

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:58

Een jaar geleden ongeveer zijn er mensen geweest op de manege waar ik rijd die zeiden dat ik er paarden verpestte. Ik was daar echt niet goed van en dacht er zelfs aan om te stoppen met rijden want 'ik kon het toch niet'. Een vriendin van me heeft toen echt op me ingepraat en dat heeft geholpen. Ik heb toen doorgezet en nu krijg ik zelfs complimenten van men rij instructeur dat ik zeer goed bezig ben.
Hier wil ik mee aantonen dat je nooit iets moet opgeven voor anderen. Vat die commentaar op als iets positief, laat jou dat een boost geven om te laten zien dat je het wel kan! Laat niemand anders je zelfvertrouwen afbreken omdat je iets niet durft. Je komt er wel!

gwn_joliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:22

Nee natuurlijk niet!
Luister alsjeblieft niet naar je (oude) stalgenoten! Als jij niet wilt galopperen dan moet je dat gewoon NIET doen :)
Je moet wel snappen dat je paard af en toe lekker wilt rennen maar dat kan prima aan de longe of je kunt hem even losgooien. Dus denk echt niet dat je hem verpest.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:43

Leuke reacties hier! Kan me er helemaal in vinden. Ik heb ook een tijdje niet gegaloppeerd uit angst. Om die reden haar ook 1 x per week door iemand anders laten doorrijden (instructrice). Toen ik er aan toe was gaan galopperen in 't bos en nu denk ik er over om 't weer in de bak te gaan proberen (daar is 't ooit flink mis gegaan). Laat je leiden door je gevoel, je zelfvertrouwen en door niets anders. Jouw paard heeft in eerste instantie goede zorg nodig, beweging. En wel of niet galopperen, dat maakt echt 't verschil niet. En als 't echt een fijn paard is, laat de kans je niet ontgaan door de flauwe opmerkingen van stalgenoten.

elmootjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:12

ik denk dat het juist goed voor je zal zijn , je kan vertrouwen en een band opbouwen met dat paard. En dan hopelijk ook te durfen galopperen maar dat komt wel op zen tijd. Ik was eerst ook bang toen ik net mijn pony had. Maar na een week durfde ik al weer zoveel meer. En nu gaat het geweldig met hem en mij! We hebben zelfs al aan een paar eventingwedstrijdjes meegedaan. En met succces! Dus geloof me , ik die eerst heel weinig durfde , rijd nu zelfs helemaal tuigloos. Dus geloof in jezelf en doe wat je zelf denkt wat goed is!

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:17

Bij mij op stal zijn verschillende mensen die niet galopperen met hun paard. De band tussen paard en mens is geweldig en het paard heeft er geen last van. Wordt wel los gegaloppeerd in de bak en op de wei en de track doen ze het met z'n allen.
Kan natuurlijk geen kwaad om te kijken of je je onzekerheid/angst kan overwinnen met een goede instrukstrice(teur) in deze gang. succes en wordt heel gelukkig met elkaar <3

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:45

haha zou je zo mijn pony aanbieden....die houdt niet van galop onder de man!
gewoon genieten met je paard en wie weet ooit op een dag....overwin je dit!,maak het niet te groot voor jezelf je galopeerd gewoon niet en dat is het .!

debjehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:20

FlyingHuman schreef:
Hoi bokkers,

Ik opende een aantal weken geleden een topic over het feit dat galop mijn ding echt niet is (na val,etc etc). Stap, draf geen probleem. Galop, enkel als iemand longeerd terwijl ik erop zit. Als ik zelf moet galopperen raak ik in paniek en dat voelt het paard en dan verlies ik mijn evenwicht of dan trek ik op de teugels en loopt het gewoon niet goed af. -O-

Om een lang verhaal kort te houden, heb ik de mogelijkheid om een brave 16-jarige ruin te kopen. Het klikt goed tussen ons. Alleen hebben een aantal mensen op stal gezegd dat ik dat paard verpest en zelfs ongelukkig maak als ik niet wil galopperen... Dat ik dat braaf paard beter overlaat aan een ruiter die wel het niveau heeft... Dit kwetst me wel. Want qua verzorging, in de hand, in stap draf heb ik alle nodige niveau... alleen galop wil ik niet. Verpest ik volgens jullie dat paardje dan?
tuurlijk verpest je je paard niet! Er zijn altijd oplossingen, neem gewoon een paar lesjes of neem eeen bijrijdster. Je kan ook aan de longe laten galopperen, maar beter gaat iemand dr op zitten.. Het liefstt jij dus gallopeeer met stapjes en neem een paar lessn