Is dit niet een probleem verleggen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Re: Is dit niet een probleem verleggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 06:24

Zoals ik zeg...dat is een andere discussie. Ik stelde dat het paard gezelschap, beweging en zijn natje en droogje krijgt. Dan maakt het voor het paard geen sikkepit uit bij wie het staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 06:45

Ja en? Sommigen van ons vragen zich dus oprecht af of die stelling van jou wel altijd correct is. Dat mag toch? Hoef je de discussie niet om dood te slaan...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 06:51

ohjajoh6 schreef:
Ben ik het dus niet mee eens, dat dit een hele andere discussie is, als je de vele "horror" verhalen hier en op bv fb leest, van paarden en honden die met zgn de beste bedoelingen zijn "weggegeven", aan een fijn nieuw tehuis, om binnen de kortst mogelijke tijd, verkocht, mishandeld of dood zijn...

inderdaad,dat komt redelijk vaak voor.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:05

Ik heb mijn eerste paard tot zijn 30ste bij me mogen hebben. Toen zijn tijd echt daar was heb ik hem op zijn eigen weiland in laten slapen. Al mijn paarden blijven tot hun dood bij me, dat is iets wat voor mij altijd vast heeft gestaan. Rijden is voor mij een van de leuke dingen die ik kan doen met mijn paarden, maar bovenal zijn het gewoon mijn maatjes en gelijk aan mijn andere huisdieren.

Ik heb thuis de ruimte, ja dat is een voordeel. Maar de kosten die ook ik aan mijn oude paard heb gehad zijn enorm geweest en de zorg was heel intensief. Omdat je ze thuis hebt draag je die zorg ook wel helemaal zelf. Toch ben ik enorm blij en dankbaar voor elke dag dat ik nog voor hem heb morgen zorgen. Nu hij er niet meer is vallen de zorgen die ik om hem had weg, maar ik mis hem nog elke dag.

Persoonlijk zou ik er niet aan moeten denken om een paard weg te doen in die laatste periode van hun leven. (en ja, dat kan nog wel 10 jaar duren) Voor mij hoort het echt bij het hebben van een paard, wij blijven samen in goede en slechte tijden. Die voorwaarden heb ik als kind al meegekregen van mijn ouders. Je mag een dier (paard) hebben, maar je zorgt er goed voor de rest van zijn leven. Voor dat ik dier aanschaf denk ik dat ook goed na. Ik weet dat ze tenslotte allemaal oud en/of hulpbehoevend worden.

Ik kan niet oordelen over iemand anders zijn redenen om een oud paard wel weg te doen. Ik snap dat er situaties zijn waarom je daarvoor zou kunnen kiezen, maar voor mij zou dat gewoon nooit goed voelen. Het staat gewoon heel ver van me af. Ik denk dat ik dan eerder zou kiezen voor euthanasie.

Maar nogmaals ik mag niet oordelen om iemand anders zijn redenen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:15

dems75 schreef:
Zoals ik zeg...dat is een andere discussie. Ik stelde dat het paard gezelschap, beweging en zijn natje en droogje krijgt. Dan maakt het voor het paard geen sikkepit uit bij wie het staat.

Dat is dus niet te stellen ........ Er blijkt dat in deze opvattingen zeer veel rek zit . Degene die betaalt die bepaalt .Als jouw dier bij een ander een leven krijgt wat buiten de afspraken valt dan heb jij daar geen invloed op .
Iets wat jezelf niet kan bieden moet je je heel goed afvragen of je dat wel aan een ander gaat vragen .
Per dier is er geen opvatting te maken dat ze het bij iedereen redden ......met alleen voeding ( want oude dieren hebben net zoals oude mensen andere zorg nodig )
Je gevoel jegens je dier is altijd nobel , ook als je de keuze moet maken dat het betekent dat je zijn leven beëindigd En ik kan je zeggen dat de mensen altijd geneigd zijn om daar iets anders van te vinden , en ook daar is een ieder vrij in . _/-\o_

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:16

RaafSmits schreef:
dems75 schreef:
tsja...lastig. Ik zeg nooit nooit. Daarbij is het altijd een nobel streven om te zeggen dat dieren tot hun dood bij je blijven blablabla, want dat geeft ONS een goed gevoel, dan voelen we ons een beter mens. Aan de andere kant....een paard maakt het niet uit waar hij staat of bij wie, zolang hij gezelschap, beweging en zijn natje en droogje krijgt.

Dat laatste is dus ook min of meer de vraag.
Krijgt jou paard dat ook of wordt je dat alleen maar wijs gemaakt???

En uiteraard gaat het dan om cru gezegd om op leeftijd zijnde af lichamelijk afgekeurde paarden.

Het grappig is dat veel mensen maar denken dat een oud paard wel gewoon de wei op kan met een aantal andere paarden en daar dan gewoon zijn oude dag kan slijten. Maar ouderdom komt met gebreken en al gauw hebben ze meer speciale zorg nodig dat een jong dier.

Uiteraard kun je er dan voor kiezen je paard te laten hemelen, maar als jij hem al weg hebt gegeven of verkocht heb voor die tijd, wie maakt dan die paardwaardige beslissing? Dat is vaak het moment waarop de problemen komen en je van die schrijnende gevallen ziet...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:18

pipo schreef:
Ben het helemaal met je eens elenaMM77.

En dat is nou het hele probleem. (Huis) dieren zijn geen levende wezens maar dingen. Als ie te oud wordt of hij bevalt niet meer, verkoop je hem gewoon, geef je hem weg of gooi je (een léven!) weg door het dood te maken!
En dan koop je een paard om eindelijk op te kunnen rijden? En wat als die na een jaar ook een probleem krijgt/ blijkt te hebben? Maar weer hetzelfde traject?!
Dierenliefhebbers...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:26

Het staat of valt idd allemaal met hoe de eigenaar in het leven staat: ik vermenselijk mijn paarden, of beter gezegd, ik verdierlijk mijzelf tot bijna gelijkwaardig niveau (daar wij toch niets meer zijn als recht opstaande apen, met een nog grotere mond) en beschouw ze als mijn kinderen, waar ik mijn stinkende best voor zal blijven doen, maar uiteindelijk ook zelf die gruwelijk moeilijke beslissing tot beëindigen van leven voor zal maken, om wat voor reden dan ook, omdat ik het de meest laffe daad zou vinden om uiteindelijk juist dat uit handen te geven...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:36

dems75 schreef:
RaafSmits schreef:
Dat laatste is dus ook min of meer de vraag.
Krijgt jou paard dat ook of wordt je dat alleen maar wijs gemaakt???

En uiteraard gaat het dan om cru gezegd om op leeftijd zijnde af lichamelijk afgekeurde paarden.

Dát is weer een heel andere discussie...

Maar wel de basis van deze discussie.
Wat is 'erger': je paard te laten slachten/in te laten slapen, of je paard weg te geven, met het grote risico dat hij (uiteindelijk) verkeerd terecht komt, als je er zelf niet meer voor kunt (en ook wilt) zorgen?

En ik heb makkelijk praten, ik heb ze aan huis met voldoende grond en geld. Maar ik heb nu net een 5-jarige gekocht, en die ook nog eens laten dekken. Die 5-jarige is 26 als ik 75 ben, en dat veulen dan 20. Kan ik daar dan nog voor zorgen, op die leeftijd? Haal ik die leeftijd uberhaupt wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:44

dems75 schreef:

Oh jawel hoor. Hier een paard dat echt slecht loopt als hij van eigenaar veranderd. Het duurt een jaar voor je hem wat fatsoenlijk uit de wei krijgt, 3 jaar voor hij onder het zadel echt gaat mee werken etc etc. Doe ik hem nu weg, dan weet ik dat hij gewoon niet gelukkig gaat zijn, want hij is uiterst gevoelig.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:45

ok prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:46

Wat is jouw mening dan? Ga je er dan ook nog even mee rondzeulen op zijn oude dag?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 07:56

Wie zegt dat ik dat doe?, ik had het in het algemeen over dat als een paard oud is en hij kan ergens heen waar voorzien wordt in zijn basisbehoeften, dat het voor het paard niks uitmaakt. Daarop komen mensen met allemaal uitzonderingssituaties...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:02

Daar zitten twee maren aan:
ten eerste heeft een oud paard vaak meer dan alleen basisbehoeften, en ten tweede is het nou juist de grote vraag of die plek waar dat paard die verzorging kan krijgen nou wel zo makkelijk en betrouwbaar is te vinden, vooral als je daar zelf niet voor kunt of wilt betalen. Je kunt nu eenmaal op je vingers narekenen (en dan heb je ze echt alle 10 niet nodig) dat niemand zo gek is jou jarenlang maandelijks een paar 100 euro kado te doen. Wat dat vraag je aan iemand die je jouw paard met al z'n extra zorg kado doet.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:04

Maar daar wordt weer een andere situatie aangehaald. Wat als, stel dat enz enz...
Maar goed...prima...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:06

dems75 schreef:
Maar daar wordt weer een andere situatie aangehaald. Wat als, stel dat enz enz...
Maar goed...prima...

Nee, dat is nou net de basis van de hele discussie hier. Zadel je een ander op met jouw probleempaard mét de risico's van dien, of maak je er een einde aan. En die keus mag iedereen voor zich maken, maar ik ben de mening toegedaan dat je een paard beter kunt laten hemelen dan uit handen geven. Ook als dat is omdat de rek uit je portemonnee is. Of misschien wel júist als dat is omdat de rek uit je portemonnee is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:13

Maar dat is toch het probleem Dems75... dat je een oud paard wat niet meer geschikt is voor werk in de ideale wereld prima naar iemand zou kunnen schenken met genoeg land etc. maar dat de realiteit is dat het weggeven van een dergelijk paard ook een triest einde kan betekenen voor dat paard... (namelijk toch nog dingen moeten doen die veel ongemak veroorzaken).... dat je dus als eigenaar van een paard een keuze moet maken wat nog mogelijk is binnen je eigen situatie... en dat de uitspraak"je hoort een 'gezond', 'vrolijk' paard niet in te slapen/slachten" wel eens een beetje gerelativeerd mag worden.

Dat als ik na aantal jaren besluit mijn ouwe paard in te slapen... dat ik dan zeker geen behoefte heb aan de opmerking dat ik geen dierenvriend ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:22

Over dat een paard bij iedereen wel gelukkig kan zijn; dat geloof ik niet!
Die dominante van mij moet je mee om weten gaan, moet je soms de humor van kunnen inzien en meelachen i.p.v afstraffen.
Doe je dat niet, sluit ze zich compleet af en kun je er niks meer mee.
Dat is een paard dat niet zomaar bij iedereen gelukkig kan zijn.

Net als onze Fries, die alle kenmerken heeft van Autisme en 1 persoon (mijn vriend) heeft uitgekozen die alles met d'r mag doen en heel erg op hem gericht is.
Wil een ander daar iets mee doen, zal die daar echt eerst een hele hoop tijd in moeten steken en zeker niet verwachten direct te kunnen rijden.
Die zou ook niet bij iedereen gelukkig zijn.

Onze 3 paarden staan dag en nacht buiten, op 1 na hun hele leven al.
Die zou je doodongelukkig maken door ze op stal te zetten en toch is dat wat veel mensen doen met hun paarden.
Ik weet uit ervaring dat dat niet goed komt.

En bovenal, mijn dieren zijn mijn familie.
Ik behandel ze als dier, maar beschouw ze als 'mens' en daar doen ze zeker niet voor onder.
En mijn vriend ruil ik ook niet in als hij ziek of oud wordt en die is ook niet gratis. :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:25

Een vergelijking met je vriend is natuurlijk flauwekul. Al was het maar omdat hij (hopelijk) AOW krijgt als-ie oud is, en een ziektekostenverzekering heeft. Maw, die brengt geld voor z'n eigen onderhoud en zorg mee. Je paard niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:26

Dat is misschien voor jou flauwekul, voor mij niet, want ook bij mijn vriend gaat het mij niet om het geld.
Al had hij geen rooie cent, hield ik evenveel van hem!

Maar fijn dat je alleen dat stukje eruit haalt. :j

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:27

Ik hoop dat het nog heel lang duurt voordat ik ooit de beslissing moet nemen, maar mocht het zover komen gaan ze enkele reis slager.

Waarom? Omdat ik niemand vertrouw.

Meneer heeft een gebruiksaanwijzing waar je u tegen zegt, en zou echt niet gelukkig worden bij een ander. Mijn merrie zou zich prima aanpassen als ze maar te vreten krijgt, maar ik ben zo egoïstisch dat ik die niet in de handen van een ander kan zien. :+
Ze staan al 8 jaar samen en zowat onafscheidelijk, dus mocht het zover komen mogen ze ook samen hemelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:28

@ Kim: Desalniettemin: het draait om geld. De enige reden dan paarden gratis worden weggegeven is dat de eigenaar er niet meer voor kan en wil betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:30

Maar wat heeft dat met mijn verantwoordelijkheidsgevoel naar mijn paarden, mijn dieren, te maken?
Dat ze geld kosten? Ja, dat weet ik. :j Vind ik geen reden om ze als ze oud of ziek zijn, maar nog wel paardwaardig grasmaaier kunnen zijn, in te laten slapen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:32

Ik ben er gewoon vrij nuchter in.. als mijn kip niet meer legt dan eet ik m op. Zo ook met mn paard. Liever op mn bord dan mezelf afvragen wat er nu van hem geworden is en of hij het goed heeft of waar dat ie is gebleven. Waarom zou dat slecht zijn? En wat maakt een paard anders dan mijn kip? Mijn paard mijn verantwoordelijkheid. Niet die van een ander.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:33

Ibbel schreef:
@ Kim: Desalniettemin: het draait om geld. De enige reden dan paarden gratis worden weggegeven is dat de eigenaar er niet meer voor kan en wil betalen.

vaak is het niet willen....de vakanties gaan meestal gewoon door ;)