POLL: Rij jij met bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rij jij met bit?

Ja
263 (71%)
Ja, Dan loopt ie mooi
9 (2%)
Ja, Dan luistert ie goed
28 (7%)
Nee
25 (6%)
Nee, Dat vind mijn paard niet fijn
14 (3%)
Nee, Ik wil dat mijn paard vriendelijk bereden word
28 (7%)

Totaal aantal stemmen: 367

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:48

Snollygoster schreef:
KoudbloedKim schreef:
Elk paard kan bitloos gereden worden. :j
Niet elk paard kan veilig en verantwoord bitloos gereden worden, hoeveel tijd je er ook in steekt.
Mijn paard reageert simpelweg niet op de druk en heb al tig diverse hoofdstellen uitgeprobeerd.
Je krijgt enkel een zeer kleine reactie als je met 2 handen aan 1 teugel gaat hangen met je hele gewicht.

Ik ga niet mijzelf, mijn paard en mijn omgeving in gevaar brengen door met dat paard bitloos te gaan rijden, omdat een ander zegt dat dat vriendelijker is.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb op mijn paard alle mogelijke bitloze optomingen uitgeprobeerd, maar bij geen één was er ontspanning in te krijgen. Van het moment dat ik iets of wat contact had, zelf heel lichtjes, ging hij hevig met zijn hoofd schudden en alles eraan doen om onder het contact uit te komen. Je hebt nu eenmaal paarden die geen druk rond hun hoofd verdragen. Doe het bit er bij hem weer in en hij is dadelijk ontspannen.

Ze bedoeld ook dat je aan elk paard wel een bitloze optoming kan hangen, maar dat je lang niet altijd het gewenste resultaat zal krijgen. Haar paard kan je ook wel bitloos rijden..... Met gevaar voor eigen leven.
Mijn paard kan je ook wel bitloos rijden, als je zin hebt in een kopstoot en een nek-hernia bij het paard :P .
Je kan er wel bitloos om hangen, maar of het werkt is een tweede.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:49

Bowen schreef:
Zo heb je ook van die showbitten bij western die ongelofelijk scherp zijn(is een naam voor, maar die ben ik vergeten). Dat is echt een kunst om daarmee te rijden, laat zien hoe kundig de ruiter is. Vind ik ook erg knap, maar zou het zelf nooit durven.

Myler hoor ik alleen maar goede dingen over eigenlijk. Op stal hier had iemand wat gedoe met het dubbelgebroken bit, overgegaan op een myler bitje en probleem was opgelost. Was duidelijk dat het paard het prettig vond liggen in de mond.
Zelf heb ik gewoon dubbelgebroken, werkt goed, dus ga ik niet veranderen. Daarnaast rij ik met een zachte sidepull en als ik lui ben soms op een relaxed buitenritje met touwhalster(wel met losse teugel).

Mijn paard loopt ook super op een Myler. Dat dunne is juist prettig voor haar, de meeste andere bitten zijn te dik en die ruimte mist zij.
Voel er ook weinig voor om bitloos te gaan, dit gaat super dus waarom dan veranderen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:53

Snollygoster schreef:
KoudbloedKim schreef:
Elk paard kan bitloos gereden worden. :j
Niet elk paard kan veilig en verantwoord bitloos gereden worden, hoeveel tijd je er ook in steekt.
Mijn paard reageert simpelweg niet op de druk en heb al tig diverse hoofdstellen uitgeprobeerd.
Je krijgt enkel een zeer kleine reactie als je met 2 handen aan 1 teugel gaat hangen met je hele gewicht.

Ik ga niet mijzelf, mijn paard en mijn omgeving in gevaar brengen door met dat paard bitloos te gaan rijden, omdat een ander zegt dat dat vriendelijker is.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb op mijn paard alle mogelijke bitloze optomingen uitgeprobeerd, maar bij geen één was er ontspanning in te krijgen. Van het moment dat ik iets of wat contact had, zelf heel lichtjes, ging hij hevig met zijn hoofd schudden en alles eraan doen om onder het contact uit te komen. Je hebt nu eenmaal paarden die geen druk rond hun hoofd verdragen. Doe het bit er bij hem weer in en hij is dadelijk ontspannen.

Maar wat ze zegt klopt wel, je paard kan wel bitloos worden gereden immers alleen loopt het paard er niet lekker op dus is het onverstandig om bitloos te blijven rijden. Maar het kan wel.
Ik kan ook wel een marathon gaan rennen, of het haalbaar is, is een tweede ;)

Debbie00

Re: POLL: Rij jij met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:12

Ik heb een hele tijd met een sidepull gereden, maar had dan niet altijd wat te vertellen. Vooral met springen. Ook was ze vaak sterker en kon moeilijker ontspannen. Daarom dus weer met bit gaan rijden. Ik rij wel zonder sperriem.

Bagheera05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:14

Ik rijd normaal altijd met bit maar heb vorige week een bitloos hoofdstel aangeschaft
Heb er al een keer een buitenrit mee gereden en dat was geen succes
misschien niet zo slim van me om meteen op buitenrit te gaan
meneer maakte er gebruik van en om de 3 meter dook hij het gras in
reageerde toen ook niet meer op stemhulp/beenhulp of teugelhulp
woensdag heb ik les en gaan we met het bitloze hoofdstel aan de slag, ik ben benieuwd!