My obsession

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:49

wat een gezeur over dat bit! die pony overlijd niet hoor, houd er geen trauma aan over etc etc
zelfs al staat er druk op dmv een halstertouw .
ik ging met mijn twee jarige avs ook naar het bos met de hond wandelen vond hij heerlijk!
maar gewoon met bit en touw en als hij niet luisterde stond er nog druk op ook :j dat paard is een heerlijk eerlijk paard geworden vol vertrouwen in mensen en een fijn mondje .jonge paarden staan open voor leer momentjes , ligt er aan hoe het aangeboden word, ik ben een grote voorstander van om jonge paarden regelmatig uit hun kudde te halen en van die kleine leer momentjes te laten beleven
1x per week bv je hebt dan later een paard wat het aanrijden zonder stress beleefd .
ik zie hier gewoon een blij paardje rennen een kind ga je toch ook opvoeden vanaf baby en niet als hij vier jaar word? gewoon spelerderwijs

Art_Ificious

Re: My obsession

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 18:57

Thnx voor de steun. Dat van García de draver had ik ook mijn bedenkingen bij. Maar dat is eigen bij de drafsport.

Daarnaast kan ik goed aan Harley zien wanneer hij vrolijk is of wanneer hij iets niet fijn vind (water bv vind hij totaal niet leuk)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:58

Ik lees hier toevallig mee dus ik reageer even :o . Iedereen vond het zeker niet normaal dat mijn merrie al getraind word, het verschil is denk ik, dat ik echt uit kan leggen waarom ik iets doe en open sta voor andere berichten.

Ik denk dat niemand in principe tegen een bit inhangen is, maar dat iedereen zo ondertussen al zoveel topics van deze TS heeft zien langs komen dat de combinatie bit en deze TS een trigger is.

Zelfs ik maak mij er in dit geval zorgen om, omdat ik denk dat de TS niet de kunde heeft om het paard te bekijken en daarop aan te passen en daarnaast ook weinig zelfreflectie heeft.

Ik ben niet tegen jong wat met een paard doen, maar wel tegen iets met jonge paarden doen als je er niet zoveel verstand van hebt :) . Denk dat daarom de meeste bokkers zo reageren :)

Edit: Lees nu jouw post, als je wat over mijn manier van trainen wil posten mag dat in mijn topic, laten we het hier lekker over jou houden ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 19:10

het is niet dat ik uren bezig ben met mijn paard. Ik ben max maar 2x per week 15 min met hem bezig.
Is niet overdreven dus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:29

Je hebt al een zadel op dit paard gelegd? Je pony is nog een jaarlinger.. Hoofdstel zie ik het nut ook niet van.

Sorry maar waarom laat je dit paard niet gewoon op de wei staan tot dat hij 3 jaar is? Laat hem gewoon lekker paard zijn. :n

Maar goed, vind je eerste foto heel erg goed gelukt.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 19:45

Al die reacties voor dat half uur per week dat je hem iets meer laat doen dan grasmaaien...
Mijn Forester heeft ook meerdere keren een hoofdstel met bit omgehad rond zijn 2-jarige leeftijd. Die is zelfs al geleerd wat longeren is met z'n 2 jaar, omdat er niks afgezet zou worden bij een jonge paarden fotomeeting. Ik moet mij zeker ook diep schamen, ondanks dat die van mij nu bijna 3,5 jaar is en nog steeds niet bereden wordt?

En die ene keer wandelen met hoofdstel en bit. Was dat niet toen je ergens heen ging waar je nog niet eerder met Harley was geweest of zo en o.a. meer controle wilde houden mocht hij druk worden of iets? Wat achteraf niet nodig bleek te zijn, omdat hij zo braaf bleef?
* even opgezocht *
Was idd met een straat met meer verkeer en voor meer zekerheid touw aan het bit. Daarna werd de tip gegeven een longeerbitstukje er aan te doen, wat jij aangaf nog te hebben liggen en neem aan dat je die in het vervolg gaat gebruiken.
Dat wandelen met bit was 10 dagen voor zijn 2e verjaardag. Het zadel opleggen 8 dagen voor z'n 2e verjaardag. En aangezien hij ouder ingeschat wordt door velen hier, denk ik dat die paar dagen echt niet zo erg zijn om als jaarlinger een bitje in te hebben of eenmalig een zadel om te hebben ;)
Vind ik niks mis mee. Liever dat een jong paard meer druk in zijn mond krijgt als ie eens gek gaat doen, dan dat hij aangereden wordt, omdat een gewoon halster met gewoon touw niet hielp. Op een veilig weitje laten staan en met 3-4 jaar pas kennis laten maken met verkeer vind ik gevaarlijker in veel gevallen ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 20:00

loveskiara schreef:
Al die reacties voor dat half uur per week dat je hem iets meer laat doen dan grasmaaien...
Mijn Forester heeft ook meerdere keren een hoofdstel met bit omgehad rond zijn 2-jarige leeftijd. Die is zelfs al geleerd wat longeren is met z'n 2 jaar, omdat er niks afgezet zou worden bij een jonge paarden fotomeeting. Ik moet mij zeker ook diep schamen, ondanks dat die van mij nu bijna 3,5 jaar is en nog steeds niet bereden wordt?

En die ene keer wandelen met hoofdstel en bit. Was dat niet toen je ergens heen ging waar je nog niet eerder met Harley was geweest of zo en o.a. meer controle wilde houden mocht hij druk worden of iets? Wat achteraf niet nodig bleek te zijn, omdat hij zo braaf bleef?
* even opgezocht *
Was idd met een straat met meer verkeer en voor meer zekerheid touw aan het bit. Daarna werd de tip gegeven een longeerbitstukje er aan te doen, wat jij aangaf nog te hebben liggen en vervolgens te gaan gebruiken.
Vind ik niks mis mee. Liever dat een jong paard meer druk in zijn mond krijgt als ie eens gek gaat doen, dan dat hij aangereden wordt, omdat een gewoon halster met gewoon touw niet hielp. Op een veilig weitje laten staan en met 3-4 jaar pas kennis laten maken met verkeer vind ik gevaarlijker in veel gevallen ;)

Lijkt mij juist een gevaarlijke actie. Beestje kent dus net een hoofdstel en bit zonder druk. Hop de straat op en juist dat bit gebruiken als extra veilige rem? Moet je wel geluk hebben dat hij meteen goed reageert op die druk en er niet van gaat flippen. Want ook dat is goed mogelijk met een jong dier. Druk kan erg spannend zijn, dan zou ik dat dus echt niet willen testen op straat met verkeer!!
Ik heb echt geen problemen met een 2 jarige wat bijbrengen. Heb ik bij de mijne ook gedaan. Verschil was alleen dat ik wist hoe een jong paard kan reageren, zelfverzekerd ben over hoe te handelen en niet tegen problemen aanliep met elk paard waar ik wat mee deed....

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 20:11

Ze kon toch van te voren al 'testen' hoe hij zou reageren op druk, omdat die weg niet direct langs de wei ligt? Ik neem even aan dat als die weg wel direct langs de wei lag, dat het dan niet wat spannender zou zijn dan normale wandelingen aan het halster. Onderweg was ze vast wel wat situaties tegengekomen waarbij ze hem wat druk op het bit gaf, zoals naar gras toe trekken, andere kant op willen lopen, etc. Als dat al niet goed ging en ze was dan nog doorgelopen, dan was ze idd niet verstandig bezig. Dus ik ga er even van uit dat ze van daar uit had bedacht dat ze ook naar die straat kon lopen.
Maar goed, volgens mij was niemand er in levende lijve bij die hier allemaal in dit topic reageren en kunnen we niet anders dan de TS op haar woord geloven dat hij braaf is geweest, ondanks de weinige druk op het bit, de wandeling naar het verkeer toe en het verkeer zelf.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 20:20

Het verkeer vond hij wel spannend, vrachtwagens ook maar hij draaide dan gewoon zijn lichaam een beetje in de richting waar het geluid vandaan kwam, als die dat deed bleef ik ook stilstaan zodat hij tijd kreeg om te kijken. Nu is hij ook wel tractors gewend van op de wei. En een spoorweg die achter de wei loopt met elk half uur een trein. Ik heb voorheen wel met halster over straat gewandeld maar dit waren rustige straatjes met af en toe een auto en af en toe een zot die extra gas bij heeft ipv af te remmen. Hij was dus wel al wat gewend. Tijdens het wandelen trekt hij eigenlijk niet naar gras, wel naar de laaghangende takken van de bomen langs de wei. Maar als ik even met het touweinde of een zweepje/takje voor zijn neus zwier weet hij dat hij dat niet mag.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 22:38

mooi beestje en mooie fotos.is een new forest toch? :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 23:46

ja klopt waarvan 50% zeker is aangezien moeder 100% NF is en vader onbekend.