Contact met vorige eigenaar; wat vindt Bokt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:30

Ik heb nog steeds incidenteel contact met de oude eigenaar van mijn paard (inmiddels al 5 jaar). Dat gaat gewoon op een leuke manier hoor, dus ik zie het probleem niet.

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:38

Het hangt inderdaad ontzettend van de mate van het contact af en de hoeveelheid. Het paard van mijn zusje is een aantal jaar geleden verkocht, we dachten aan een leuke geschikte dame. Maar achteraf bleek ze zich heel anders te hebben voor gedaan dan dat ze was. Vooral mijn zusje had hier moeite mee, maar verkocht is verkocht en heb je daar geen invloed meer op. Later begrepen we dat ze als snel was doorverkocht en na wat zoeken en oproepjes op bokt, bleek ze bij een ontzettend leuke dame terecht te zijn gekomen die met met heel veel liefde voor haar zorgt. Regelmatig nog even contact en omdat het een vrij lastige merrie was, worden we soms nog voor wat advies gevraagd, maar verder leuk contact en niks opdringerig.

Niks opdringerig of wat dan ook. Mijn eigen paardjes komen beide van bij de fokker vandaan, maar daar heb ik afgezien van in het begin weinig contact mee gehad.
Als ze nu benieuwd zijn naar hoe het met ze gaat zou ik dat leuk vinden, zo lang ze inderdaad niet opdringerig worden of zich gaan bemoeien met de wijze waarop ik voor ze zorg.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:43

Ik heb met alle eigenaren van mijn oude pony's nog contact.
Gewoon via Facebook. Leuk juist.
Denk dat het ook aan je eigen instelling ligt.
Ik verkoop ze ook niet aan de eerste de beste, dus ze zijn ook niet naar mensen gegaan
waarbij ik de behoefte zou hebben die later nog advies te gaan geven.
Verkocht is inderdaad verkocht en het is aan hun hoe ze er uiteindelijk mee omgaan.
Ik heb een veulen gekocht van bokker Chimello en geloof juist dat ik haar bijna dood gooi met
foto's haha. Zo trots ben ik op hem. Dus dat is eerder andersom :p
Wel heb ik laatst een leuke Haflinger laten staan vanwege de eigenaresse.
Dat is ook een vriendin van mijn zusje dus er was geen ontkomen aan geweest.
Die had zoveel eisen, twijfels en 'goedbedoelde' adviezen op voorhand dat ik dacht ow nee echt niet.
Geval je koopt het paard, krijgt de oude eigenaar gratis. Nee dank.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:43

Ik denk dat het heel erg situatie afhankelijk is.
Mijn paard dat pas overleden is had ik via facebook wel contact met de oude eigenaar. Ze was ook altijd welkom om te komen kijken maar heeft dit zelf eigenlijk nooit gedaan. Toen ik plotseling het paard moest laten inslapen heb ik na het inslapen haar een facebook prive bericht gestuurd. Ik vond het niet zo fraai, maar ik kon haar gewoon niet bellen door de emotie. Toen ze het bericht had gelezen heeft ze mij gebeld en hebben we samen aan de telefoon zitten huilen. Het was tenslotte ook haar eerste paard geweest.

Wel heb ik er voor gekozen om pas het overlijden van het paard bekent te maken op facebook tot ze het bericht gelezen had. Ik wilde haar eerst op de hoogte brengen dan dat ze het via de facebook home moest lezen. Dat vind ik wel het minste wat ik kon doen.

Bij mijn huidige paard ken ik de ex-eigenaren goed. Via hun heb ik ook "contact" met de fokker. Beide heb ik ze ook op facebook en ze "liken"foto's best wel vaak. Oude eigenaar heb ik ook gewoon gezegd dat ze langs mag komen. En ze zijn erg benieuwd hoe het paard het op de wedstrijden gaat doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:46

Ik heb geen contact meer met de vorige eigenaar. Na een maand of 9 zijn ze nog eens langsgekomen en dat ging best raar allemaal. Ik heb ook geen behoefte aan contact met ze.

Wel heb ik een tijdje geleden contact gehad met een (oud-)stalgenoot van de vorige eigenaar. Dat heeft eea aan het licht gebracht := Ook heb ik contact met de fokker :) Ik ben de derde eigenaar van mijn paard.

Ook heb ik een gezwelschapssl*tlander. Met de vorige eigenaren heb ik nooit contact gehad, pony is bij mij geplaatst via een bokker. Die bokker geeft af en toe aan één van de vorige eigenaren door hoe het met Pony gaat :)

boeflover

Re: Contact met vorige eigenaar; wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:19

Ik vind het altijd wel leuk als de vorige eigenaar nog interesse toont in de vorm van een mailtje of berichtje, als ze eens langs eillen komen of komen kijken naar een keuring ook prima. Maar idd, hele emo eigenaren, eisen mbt verzorging of omgang of heel vaak langskomen zou ik dan echter wel afkappen.

Zelf vind ik het leuk om op de hoogte te worden gehouden via bv Facebook of mail. Zeker de pony's die ik heb gefokt zou ik het leuk vinden deze een beetje te blijven volgen (mbt wedstrijden e.d.) langsgaan heb ik echter nog zelden gedaan, het idee dat er qua verzorging iets niet gaat zoals ik gewend ben en het opnieuw afscheid moeten nemen staat me tegen dus dit probeer ik te vermijden. Maar mocht er eens eentje op een wedstrijd vlakbij zijn vind ik het wel leuk om te supporteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:24

Eisen is lastig, want die mogen ze imo bij de koop best stellen. Als een eigenaar per se wilt dat een paard 24/7 op een weiland staat met minimaal 5 soortgenoten dan zijn zij nog altijd degene aan wie ze besluiten hem te verkopen. Achteraf eisen (zonder rechtsgeldig koopcontract waar deze eisen in vermeld staan) kunnen ze dan weer niet maken en dat zou ik ook niet pikken. Een vriendin van me heeft ooit een paard gekocht waarvan de oude eigenaar na een tijdje zonder te vragen langskwam terwijl ze aan het rijden was, commentaar ging geven en aangaf dat ze wilde dat dit meisje bij een bepaalde instructrice ging lessen. Aangeven dat je ooit een instructrice had waar het paard erg goed op reageerde en aanbieden om dat nummer door te geven is lief bedoeld, maar eisen dat iemand een bepaalde instructrice neemt terwijl het paard niet mee van jou is... Nope.

Betreffende eigenaresse heeft wel meer rare dingen geflikt. Meisje moest na een tijdje naar een andere stal verhuizen waar weidegang iets minder was dan op haar oude stal. Ze ging nou eenmaal studeren en wou haar paard graag meenemen in plaats van achterlaten bij haar ouders waar ze niet meer zo vaak zou komen. Paard kreeg toen wat minder weidegang. Ik geloof in de winter op z'n minst 6 uur per dag met soortgenoten in een paddock en 's zomers alleen overdag ipv dag en nacht. Verschilde niet eens zo drastisch veel met hoe de weidegang eerst was. Toen heeft de vorige eigenaresse ook 'geëist' dat ze het paard weer terug kwam brengen. Hebben ze uiteindelijk een contactverbod op aangevraagd en gekregen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:27

Mijn pony is ingereden bij een meisje, heeft hem toen verkocht aan een jongen, ik heb mijn pony daarvan weer gekocht. Met die jongen heb ik geen contact met dat meisje wel. Is zelfs een vriendin geworden. Ik stuur haar regelmatig een update met hoe het met hem gaat. Vind ik niks geks aan.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:22

Ik stuur regelmatig foto's etc op naar de oude eigenaren van mijn paard. Vind het zelf leuk en handig om meer van haar verleden te weten en volgens mij vinden zij het ook fijn te horen hoe het gaat.

Van een paard dat ik voorheen gereden heb, heb ik de nieuwe eigenaresse opgespoord, ze heeft me wel laten weten dat het goed gaat met hem maar heeft verder geen behoefte aan contact. Jammer, maar fijn om te weten dat hij goed staat. Ik kan het helaas niet verder pushen als zij dit niet wilt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:31

Hangt helemaal van het contact af, ik heb in het begin nog regelmatig updates gestuurd naar de vorige eigenaar van mijn paard, maar aangezien ik niet bijster veel respons kreeg, ben ik daarmee gestopt. Heb haar onlangs moeten laten inslapen, maar daar heb ik haar ook echt niet over geïnformeerd, had haar er ook niet meer bij willen hebben :n.

Zo nu en dan een update sturen of eens een keertje langskomen, geen probleem, maar het moet geen wekelijks of maandelijks ritueel worden, dan had je 'm niet moeten verkopen. Kijk, dat ze je volgen op bokt vind ik prima, maar meer ook niet.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:31

Ik heb nog wat contact via fb,wel leuk om te weten hoe het met ze gaat.
Van mij mogen ze gerust komen kijken,maar niet obsessief.
Zelf heb ik fokkers ook wel eens een bericht gestuurd over de gang van zaken.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:32

Ik heb ook nog contact met de nw eigenaar van mijn vorige paard, hele lieve vrouw die het ook gezellig vind als ik een een berichtje stuur of eens kom kijken ( laatste keer was een jaar geleden ) en heb ook contact met de eigenaar van het half broertje van mijn vorige paard ( uit dezelfde moeder ) die zou eerst van mij worden en heb ik geboren zien worden en voor gezorgd tot hij 1,5 was ... Zij kocht hem met 2,5
Ze was heel blij met het contact .. Omdat ik haar alles kon vertellen over hoe hij als veulen was en had natuurlijk veeeeel foto's ;)

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:36

Zelf zou ik het denk ik niet heel erg vinden om afentoe even een foto te sturen of dat die gene langs komt, maar ik weet het niet heb geen paard...
Ik heb wel mee gemaakt met mijn oude verzorgpony, de mensen zijn 1 x komen kijken en wilde hem eigenlijk meteen mee nemen (dat is niet gebeurd gelukkig..) de dag van de verkoop heeft de man gezegd je mag altijd komen als je wil en we houden contact. Wij hadden het telefoon nummer van zijn dochter gevraagd (achteraf hadden we het beter van hem zelf kunnen doen...). Paar weken/maanden later hebben wij gevraagd hoe het met hem ging enz. totaal geen reactie op.. Toen hebben we haar maar eens gebeld en zij ze, langs komen word erg moeilijk want ik werk fulltime en hij staat niet erg dicht bij huis dus ik weet niet of dat gaat lukken (ik dacht meteen waarom heb je een paard genomen als je er geen tijd voor heb, zo dacht ik denk ik ook omdat ik het er natuurlijk niet mee eens was dat hij verkocht werd...). Weer een paard maanden later gebeld en heeft de oude eigenaresse haar geappt blijk hij verkocht te zijn, aan wie? Weet ze niet meer. In dit geval vind ik het niet erg netjes want de man was erg aardig tegen mij , ik mocht langs komen, hij zei al kom je iedere dag. Nou ik hem hem nooit meer kunnen zien dus..

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:39

Oude eigenaars van mn paarden waren bij mij welkom (paarden zijn overleden, ik heb alleen nog een shet, al 10 jaar en nog altijd contact met de verzorgster die bij zn fokker loopt).
Ik heb mn paard vorig jaar verkocht, waar ik veel verdriet van gehad had. Ik wilde graag contact houden.
Dat is gelukkig gelukt. Ondanks dat paard overleden is, heb ik nogsteeds contact met degene die m kocht.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:40

Ik heb de vorige eigenaar van mijn paard op FB, kan ze regelmatig zien hoe het met hem gaat. Ze reageert af en toe op mijn foto's, maar dat zijn meestal complimentjes over hoe goed het gaat met ons en dat ze echt blij is dat hij bij mij terecht is gekomen. Verder heb ik geen contact met haar. Ze is in de 8 jaar dat ik hem heb één keer langsgekomen om eens te zien hoe het met hem gaat en daar is het ook bij gebleven. Ik vind het niet erg om haar op FB te hebben, ik vind het zelfs fijn dat ze blij is dat het zo goed gaat :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:42

Snollygoster schreef:
Ik heb de vorige eigenaar van mijn paard op FB, kan ze regelmatig zien hoe het met hem gaat. Ze reageert af en toe op mijn foto's, maar dat zijn meestal complimentjes over hoe goed het gaat met ons en dat ze echt blij is dat hij bij mij terecht is gekomen. Verder heb ik geen contact met haar. Ze is in de 8 jaar dat ik hem heb één keer langsgekomen om eens te zien hoe het met hem gaat en daar is het ook bij gebleven. Ik vind het niet erg om haar op FB te hebben, ik vind het zelfs fijn dat ze blij is dat het zo goed gaat :)

Zo doe ik 't ook, iedereen blij. :j

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:08

Ik vind het ontzettend fijn om altijd warm contact te hebben gehad met de vorige eigenaren van mijn paarden. Niet alleen was dit toevallig altijd fijn contact; méér dan eens heeft zulk contact me zelfs geholpen vroegtijdig te signaleren dat ik iets suboptimaal aanpakte bij een pony of dat de pony zelf niet helemaal lekker in zijn vel zat. Iemand die een pony jarenlang heeft verzorgd of die hem zelfs van veulen af aan heeft opgevoed, weet simpelweg ontzettend veel. Ik heb door het contact met vorige eigenaren sterk het idee gehad dat ik niet continu het wiel zelf uit hoefde te vinden. Ik denk achteraf gezien dat dit mij jaren ervaring-opdoen bespaard heeft. Per paard. Ik zeg heus niet dat het altijd zo is, maar in heel veel gevallen weten twee meer dan één.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:01

safina schreef:
Geryon schreef:
Ik snap nooit zo goed wat er vervelend aan is. Het kost weinig moeite iemand op de hoogte te houden en je maakt diegene er hartstikke blij mee! Zelf zou ik het ook fijn vinden nog contact te hebben met de nieuwe eigenaar.

Zelf heb ik de huidige eigenaar van mijn aller eerste pony op facebook, de derde en de vierde. De tweede is terug in mijn bezit. De vorige 'tijdelijke' eigenaar heb ik op facebook. De vorige eigenaar van de vierde had ik ook op facebook. En van de tweede, m'n huidige, heb ik ook een verzorgster van toen hij veulen was op facebook.

Ik vind het allemaal leuk, zowel als op de hoogte gehouden te worden, als anderen op de hoogte houden.

Sterker nog ik ga eens langs met mijn huidige, bij nummer drie en vier. Die zijn bij dezelfde eigenaar, degene die mijn huidige ook tijdelijk heeft gehad :D
En ik denk dat ik ook eens ga vragen of ik bij mijn aller eerste pony langs mag komen.

Ik denk dat veel 'm zit in de manier waarop, Geryon. Ik heb de vorige eigenaren van mijn pony's ook op Facebook. En één daarvan komt af en toe langs, voor de gezelligheid. Eigenlijk niet eens zozeer voor de pony. En de fokker van de andere vraagt af en toe om updates. En dat vind ik ook allemaal prima en leuk. Maar weet je: als ik geen updates meer zou geven, of het contact verwatert, dan is er niks aan de hand. Dan zouden ze dat jammer vinden, maar dan ligt er niemand met een gebroken hart te janken in d'r bedje bij wijze van spreken.

Als jij de indruk zou hebben dat iemand emotioneel nog heel erg met je paard bezig is....? En bijvoorbeeld bij het weerzien niet een bescheiden traantje wegpinkt, maar een heftig potje gaat staan janken? Regelmatig langs wil komen? Steeds weer nieuwe foto's vraagt...? Herhaaldelijk blijft vragen hoe het is als je een poosje niets gepost hebt...? Zou je het dan nog leuk vinden allemaal?

Want die zijn er ook he? Mensen die een paard verkopen maar het emotioneel niet loslaten. Oprechte belangstelling is leuk, maar als je een paard verkoopt en je blijft maar bezig met hoe het gaat met het paard, dan ga je maar naar een psycholoog ofzo. Maar val dan de nieuwe eigenaar er niet mee lastig, denk ik dan. :\ Gezonde belangstelling versus iets niet goed af kunnen sluiten zou voor mij een groot verschil maken in hoe ik het als eigenaar beleef.

Ik begrijp wat je bedoelt. Zou het denk ik zelf niet heel erg vinden.
Ik kon zelf ook de verkoop van mijn tweede niet achter me laten, heb hem na een jaar dan ook weer terug, dus ik weet hoe het voelt aan de andere kant (al was ik niet het stalker type), misschien daarom. Maar echt leuk is het niet natuurlijk en ik begrijp ook dat anderen er geen zin in hebben.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:08

Ik heb een aantal veulens en jonge paarden verkocht. Met sommige mensen heb ik nog contact, met anderen niet.
Ik vind het leuk om te zien dat mensen plezier hebben van mijn fokproducten en heb natuurlijk interesse in hoe ze uitgroeien, nog betere hengstenkeuze maken in de toekomst. Vind het ook leuk om ze weer eens te zien, maar het is voor mij geen must, alleen als de nieuwe eigenaar het leuk vind.
Af en toe informeer ik hoe het gaat, als ik contact heb via facebook of mail.
Soms zie ik ze ook nog terug op de keuring, dat is altijd een mooie gelegenheid.

Een aantal ben ik ook volkomen uit het oog verloren, met name de paarden die naar Duitsland zijn gegaan. Mijn Duits is ook niet super natuurlijk, dus dat maakt contact moeilijker. Omdat ik die paarden als volwassen dieren nog heb gezien en heb ervaren is de drang ook minder groot om te weten hoe ze zijn geworden. (Puur foktechnisch gezien.)

Vroeger hebben wij eens een pony gekocht die schijnbaar met verzorgster kwam. Daar waren wij echt minder blij mee nadat we in de gaten kregen dat zij, als wij niet thuis waren, ook gewoon bij de pony's in de stal kwam e.d.
Laatst bijgewerkt door Jeskim op 25-06-15 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:11

Het hangt er denk ik heel erg van af of het opdringerige mensen zijn, of ze vaak willen komen, of ze aardig zijn, of het ver weg voor ze is etc. Ik zou het geen probleem vinden ze af en toe op de hoogte te houden, dat zou ik zelf ook leuk vinden als het mijn voormalige pony was, maar er zitten zeker wel grenzen aan. Het is niet zo dat ik elke week dan een stuk of acht foto's zal sturen. Maar, de algemene vraag is niet vanuit één geval te bepalen :)

Tessxxxxxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:16

Ik heb mijn paard sinds januari dit jaar en heb nog steeds af en toe contact met de oud-eigenaar. Ik ben zelfs soms de gene die even een foto stuurt. Ik doe dit puur en alleen omdat als ik zelf mijn paard had moeten verkopen, ik het ook echt fijn zou vinden als ze dit bij mij deden. :)

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:35

Ik heb vorig jaar oktober ook mijn paardje helaas moeten verkopen. Maar wat was ik blij toen ik hoorde wie er geïnteresseerd was! Iemand die ik al vaag kende van een buitenrit waar ze ooit was komen kijken en eigenlijk al die tijd al geïnteresseerd in hem was. Toen ik haar verhaal hoorde, gunde ik haar nog meer het paard wat ik te koop had staan en het was ook echt de perfecte match! Het desbetreffende paard heeft haar door een zeer moeilijke tijd heen geholpen en ik ben stiekem best een beetje trots op mn paardje dat hij daar zoveel in heeft kunnen betekenen! Ik heb nog af en toe contact over de app en zie regelmatig enthousiaste berichten met foto's voorbijkomen op Facebook. Eens in de zoveel tijd ga ik een keertje langs en ze is dan altijd zo lief! Ik mag altijd even rijden en hij heeft echt een topplekje bij haar thuis in de kudde! :)
Ik heb daar dus heel erg veel geluk mee gehad en ben haar daar ook erg dankbaar voor!

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:40

Ik heb mijn paarden verkocht in februari en had met de ene contact via de app en de ander via email.
het word steeds minder en ik heb er wel vrede mee. Toevallig gister contact gehad. Was erg benieuwd maae het voelde ook beetje bezwaard hahs. Zou ze graag allebei opzoeken deze zomer maar ik heb er ook alle begrip voor als een eigenaar dat niet wil.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:43

In het begin had ik er helemaal niet zoveel moeite mee, tot ze een keer onverwachts op de stoep stond toen ik net bezig was met paardlief.
Toen ze dacht dat ze zich er wel mee kon bemoeien was ik er snel klaar mee.
Tip geven prima, maar als je me gaat vertellen wanneer, of en hoe ik MIJN paard moet straffen ben je toch echt aan het verkeerde adres.
Helaas heeft ze na die tijd nog een aantal keer onaangekondigd op de stoep gestaan en werd ik tot 3 jaar geleden ook regelmatig bestookt met mails.

Even afkloppen, maar de laatste tijd is het stil. En moet zeggen dat me dat een stuk beter bevalt.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:47

Ooit een pony moeten verkopen in verband met dat het beter voor hem was omdat ik gezondheidsproblemen had. Af en toe kreeg ik een berichtje van de nieuwe eigenaren. Erg leuk, toen werd het stil.. achteraf bleek hij verkocht. Later toen hij te koop kwam bij iemand anders heb ik er niets mee gedaan. En pas jaren later kwam ik hem bij toeval tegen. Contact gezocht en gevraagd of ik eens langs mocht komen. Dat is gewoon bij één keer gebleven. Maar dat was prima.

De fokker van mijn huidige merrie heb ik op Facebook. Op zich is dat wel leuk, zo kan hij zien hoe het met zijn fokproduct gaat zonder dat er iets moet.