Ik vind ze leuk om te zien. En qua bouw, voor zover je vanaf foto's kunt beoordelen, helemaal niet verkeerd.
En ja, tuurlijk is het uitgekookt van die oude baas om ze aan jou te geven. Chippen kost minimaal zo'n €25,- (en dat excl. voorrijkosten). En die €25,- is ongeveer gelijk aan de handelsprijs van dat spul. Had hij er via de slacht vanaf gewild, dan had hij wel moeite moeten doen: veearts bellen, veearts laten komen of inladen en daarheen, laten chippen, handelaar laten komen of naar de paardenmarkt etc etc. Nu is hij er dus makkelijk vanaf: hij hoeft geen moeite te doen en er geen geld in te steken
Naar ik me heb laten vertellen, zijn shetten en ander klein spul niet erg populair bij slachthuizen in Nederland, omdat de slacht- en keuringskosten hoger zijn dan wat het oplevert aan vlees. Ook daarom brengen ze hier weinig op. Ze hadden dan dus waarschijnlijk een enkeltje naar het verre buitenland gekregen als jij ze niet genomen had.
Dus ik zou zeggen: die doos sigaren en die fles jenever, om die oude boer te bedanken, kan je gerust achterwege laten.

En nu lekker genieten van die twee knappe mannetjes. Zorg dat ze goed opgevoed worden en wat kunnen. Mennen, kinderrijpony, maakt niet uit. Zelfs voor pony's geldt: een goede opleiding is de beste toekomst die je ze kunt geven!