Ouder manegepaard kopen/overnemen..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 17:23

Heel erg bedankt voor alle leuke reacties, vind het echt leuk om te lezen!

Ik ben er net achter gekomen dat hij op woensdag en vrijdag al weken niet meer rijdt, en afgelopen donderdag, zaterdag en vandaag rijdt hij ook niet. Vriendin die me dat vertelde is vaak daar en is ook bang dst hij plots weg is.

Zwerte schreef:
Wat leuk dat iedereen hier zo positief is! Dit zijn toch zaken waar je normaal veel negatieve reacties op krijgt. Het is en blijft natuurlijk een flink risico wat je loopt, met name financieel, en dat puur om emotionele redenen.
Ik denk echter hetzelfde als vrijwel iedereen hier: heb je de kans? Doen!! Mijn belangrijkste waarschuwing is dat je realistisch moet blijven. Het is best mogelijk dat je dit dier meeneemt, laat onderzoeken en direct mag doorbrengen naar de kliniek/slager omdat ie kapot blijkt te zijn. Maar er is net zo goed kans dat het dier met wat liefde en geduld juist opknapt en dat je er nog jaren van kan genieten. Maar echt, hou in je hoofd dat het dus ook een hele korte periode kan zijn en als je hem overkoopt, is het inslapen ook jouw verantwoording geworden en dat is erg moeilijk.

Ik heb geen manegepaard gekocht, maar een paard van een huifkarverhuur. Ik verzorgde hem al jaren, stond in de winter bij mn verzorgpaarden in mijn beheer. Zijn medische geschiedenis was mij dus bekend, vrijwel elke dierenarts heb ik er zelf bij gehaald, scans zelf betaald etc. Dus in zijn geval wist ik dat hij al goed kapot was. Beste kans die hij had, was een paar weken intensieve revalidatie en daarna volledig pensioen. Iedereen verklaarde me voor gek, want ik heb ook flink voor hem betaald. Hij was verzekerd en zn eigenaren waren dom geweest om hem weg te doen voor slachtprijs, verzekering betaalde meer... Voor die prijs had ik ook eeg gezonde jonge fjord kunnen kopen. Maarja het was mn maatje en ik gunde hem die laatste kans, welke hij bij dat bedrijf niet zou krijgen.

Ik had sterk in mn hoofd dat hij vanaf de revalidatie meteen door kon naar de slacht.... Zn achterbeen is namelijk gewoon slecht, zn pezen zijn slecht waar hij mee door moest lopen, met als gevolg dat ie zn hele kootgewricht op slot had gezet, zat geen beweging meer in. Dankzij de intensieve revalidatie is dat wel weer goed, hij kan zn been gebruiken, alleen weinig gewicht op zetten. Ik heb toen zooooo staan janken! Meneer had een kans gekregen op een pensioen ipv vanuit keihard kapot werken door naar de slager. Al zou het maar 1 zomertje zijn, hij mocht nog even echt genieten van het leven.

En nu? We zijn 4 jaar verder en meneer kost bakken geld (voer, dierenarts, hoefsmid, dekens etc) maar is gelukkiger dan ooit! Elke dag die vrolijke hinnik, blije oortjes en oogjes.... Onvoorstelbaar hoeveel dat met je kan doen! Ik sta nog zeer regelmatig met tranen in mn ogen naar hem te kijken, gewoon uit puur geluk dat hem dit nog gegund is en ik nog van zijn levenslust mag genieten. En ook omdat ik weet dat hij echt nooit meer zo hoeft te lijden! Zodra het leven weer lijden wordt, trek ik de stekker er uit. Dat is nu mijn keus, ik hoef niet meer lijdzaam toe te kijken!

Moraal van het verhaal: als je net zo'n emotioneel mietje bent als ik, is zoiets echt de moeite waard! Ik hoop dat je over een tijdje je net zo kan voelen als ik 4 jaar geleden!

Jeetje, wat geweldig dat het zo goed is afgelopen! Je paardje is je vast eeuwig dankbaar :) Ben ook zeker een emotioneel mietje, dus als alles volgens plan gaat zie je mij binnen de kortste keren een traantje wegpinken ;)
Vind het trouwens ook heel erg leuk dat iedereen zo positief is, dat had ik van te voren echt niet gedacht!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:29

Maar mijn dame is nog gezond met 32.Wel cuching,maar met haar medicijnen heeft ze nergens last van.Zo kan het ook.Het is toch een gok.

idylle

Re: Ouder manegepaard kopen/overnemen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:57

Succes met het gesprek met je moeder straks TS! Ik duim voor je!

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 21:25

Goed en minder goed nieuws.
Ik ben erover begonnen tegen mijn vader (hij was altijd al het meest tegen een nieuw huisdier)
Het goede is dat hij het echt serieus nam en het ook een schande vond hoe het paard met rugproblemen door werd gereden.
Het slechte is dat hij het gedeelte van 'hem redden' te onrealistisch vindt.. Hij snapt het absoluut, maar denkt dat ik niet weet waar ik aan begin. Dat er zoveel zielige paarden zijn die gered moeten worden..
Hierna dwaalde het gesprek een beetje af, ben dus niet veel verder gekomen..
Wel heeft hij gezegd dat ik er wat van zou moeten zeggen, en dat als ik echt wat wil doen ik met wat mensen moet regelen dat hij ergens anders heen gaat.. Maar dat is het nou juist, ik zou hem dat zo graag zelf bieden! Ben echt gek op het beestje en ben er zeker van dat we nog zoveel leuke dingen zouden kunnen doen!

Ik zal jullie ook zeker op de hoogte houden over het gesprek met mijn moeder.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:33

Is een gesprek met beide ouders geen beter plan dan los van elkaar?

En zet zelf alles op papier zodat je het overzichtelijk hebt naar je ouders

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 21:41

Lotus83 schreef:
Is een gesprek met beide ouders geen beter plan dan los van elkaar?

En zet zelf alles op papier zodat je het overzichtelijk hebt naar je ouders

Dat denk ik inderdaad ook wel, maar mijn moeder is tot heel laat aan het werk..
Bedankt voor de tip! Heb alle voor en nadelen al onder elkaar gezet :)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:44

Niet alleen de voor en nadelen ook wat jij zelf kan bijdrage in de kosten echt een totaalplaatje maken

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 21:46

Lotus83 schreef:
Niet alleen de voor en nadelen ook wat jij zelf kan bijdrage in de kosten echt een totaalplaatje maken

Dat is ook heel slim ja, kan alleen nog niet precies zeggen wat dat bedrag is aangezien ik momenteel nog geen baantje heb, die moet ik dan nog vinden..

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:48

Seizoenswerk is nu wel te vinden denk ik misschien niet het leukste werk maar denk dat je daarin wel wat kan vinden nu

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:48

Wat een mooie verhalen in dit topic! Ik kan je vader wel goed begrijpen TS. En misschien als het niet lukt om hem te overtuigd zijn er indd ook andere mogelijkheden voor het paard om van zijn pensioen te genieten. Ik hoop dat een tweede gesprek meer oplevert, succes!

WithinGirl96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:51

Ik volg graag, wat een mooie verhalen in dit topic.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:01

Je vader is er in elk geval niet op tegen dat hij (hoe heet hij eigenlijk?) geholpen moet worden.
Nu alleen nog even ervan overtuigen dat hij de aangewezen persoon is om de gelukkige hoofdsponsor van deze geweldige reddingsactie te worden *\o/*

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 22:06

Shirley schreef:
Je vader is er in elk geval niet op tegen dat hij (hoe heet hij eigenlijk?) geholpen moet worden.
Nu alleen nog even ervan overtuigen dat hij de aangewezen persoon is om de gelukkige hoofdsponsor van deze geweldige reddingsactie te worden *\o/*

Dat is waar. Dat zeg je heel leuk haha!
Ik wilde in eerste instantie niet bekend maken welk paard van welke manege het was om verschillende redenen, maar ik denk dat het geen kwaad kan. Hij heet Olympus <3

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:11

We weten toch ook niet over welke manege het gaat?

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 22:16

Shirley schreef:
We weten toch ook niet over welke manege het gaat?

Nee precies, was iets te voorzichtig :o

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:18

Dat siert je alleen maar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:43

Jip van mij is nu 5,5 jaar met actief pensioen bij mij, nadat hij 18 jaar manegepony was geweest en ik ken hem dus ook al vanaf dat hij als 4jarige slungel op de manege aankwam. Hij had geen erge gebreken toen hij met pensioen mocht, was alleen zeer matig bespierd en heel erg afgestompt en stijf.

Van 23/7 in een hokje van 2,5x3 naar 24/7 buiten met schuilstal en van veel krachtvoer en maar 1x daags ruwvoer naar onbeperkt ruwvoer en alleen krachtvoer bij arbeid is hij zo opgeknapt!

Hij is weer vol bespierd, veel minder stijf en weer vol levenslust. Gisteren nog een heerlijke bosrit van dik 20 km gemaakt met mijn 'gouwe ouwe' en hij gaat nog zo'n 3x per week mee naar het bos (meestal tussen de 8-15 km ritjes, af en toe eens wat verder).

Ik heb echt geluk gehad, heb hem gekregen van de manege, geen aanschafkosten dus.

Inmiddels wel wat kleine gebreken, gebit gaat achteruit en heeft wat artrose.

Maar met het juiste management, geweekte bietenpulp als ruwvoeraanvulling, supplement en aangepast beslag tegen de artrose en dekens om bij koude nachten en/of veel regen zijn spieren warm te houden, doet hij het nog super!

Kosten worden wel ieder jaar hoger, door dus de supplementen, aangepast voer en duurder beslag.

Maar voor mij is hij dat dubbel en dwars waard en ben nog elke dag blij dat zowel Jip als mij deze kans gegund is.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 23:56

Wat fijn dat hij zo is opgeknapt! Stijgende kosten zijn natuurlijk niet altijd makkelijk, maar je kan zelf natuurlijk wel bepalen tot hoever je dat kan en wil laten gaan. Het belangrijkste vind ik dat ik hem een fijn 2e leven kan geven, en zonder een slecht passend zadel, vrijer kunnen bewegen en veel aandacht denk ik dat hij het al een stuk fijner zou hebben dan hij het nu heeft!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:57

Heb je je moeder al gesproken inmiddels?

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 23:59

Ze is nu net thuis, moet even bedenken hoe ik dit (voor de zoveelste keer) ga brengen :P

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 00:00

Misschien niet het juiste moment, ze is vast moe :(:)

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 00:02

Denk ik ook.. Helaas is ze morgen wel weer weg. Ik wacht het nog even af.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 00:03

Verdorie.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 00:14

Ik denk dat het nog even moet wachten, wil voor donderdag nog wel even naar de manege om in ieder geval te kijken hoe het met hem is, misschien even de testjes doen die ik heb gevonden waaruit je kunt halen of rugproblemen in de spieren, de ruggenwervels of op de huid zitten. Misschien is degene aan wie ik het wil vragen er toevallig ook wel, dan kan ik erachter komen wat de plannen met hem zijn..

Ondertussen heb ik even een oude - en slechte - foto gevonden van ons twee een jaar of 1,5 geleden :D

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 00:50

Wat een lieve foto!

Zou inderdaad alvast een balletje opgooien daar, misschien alleen maar gemakkelijker om daarna weer met je ouders rond de tafel te gaan zitten. Dan weet je ook wat ;)