Eufemismen en smoesjes voor paardengedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:44

Oud paard dat te koop staat; heeft artrose maar is nog prima te gebruiken voor rustige buitenritjes.
Paard moet weg want gaat geld kosten, dat mag jij doen dan koop ik wel een nieuwe gezonde.

Esther_r20

Bij het kijken naar een toekomstig paard
" paard heeft veel potentie, wordt gereden door een lichte tour amazone"

Nou de enige potentie doe het paard had was braaf zn rondjes lopen a la manege werk. De amazone zat erop met zweep en sporen en dier ging werkelijk geen.pas harder.

Kuggur

"Ekki fyrir óvana", IJslands voor "niet voor onervaren" (ruiters).
Vrije vertaling, gaat er met je vandoor zodra je je eerste voet in de stijgbeugel hebt gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:46

Esther_r20 schreef:

Nou de enige potentie doe het paard had was braaf zn rondjes lopen a la manege werk. De amazone zat erop met zweep en sporen en dier ging werkelijk geen.pas harder.

Vols mij heb ik laatst die advertentie voorbij zien komen, kan dan dat? :')

'ja hij heeft artrose maar hij heeft geen pijn hoor.' Wie vertelt jou dat, het paard? Zie het zo vaak dat mensen op een artrose-kreupel paard rijden...

Catnip

Re: Eufemismen en smoesjes voor paardengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:48

"Hij is altijd goedgehumeurd en lekker vrolijk."

- als je met hem aan het werk wilt, moet je bereid zijn eerst een kwartier lang de gemeenste bokkensprongen uit te zitten.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:51

Hij is een enorme grapjas, je wilt opstijgen en net als je je been over het zadel wilt zetten sprint hij er vandoor...

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 19:42

Joolien schreef:
Esther_r20 schreef:

Vols mij heb ik laatst die advertentie voorbij zien komen, kan dan dat? :')

'ja hij heeft artrose maar hij heeft geen pijn hoor.' Wie vertelt jou dat, het paard? Zie het zo vaak dat mensen op een artrose-kreupel paard rijden...

Dit was ruim anderhalf jaar geleden, maar ze heeft vaker een paard te koop staan. Kleinschalige handelaar oid ;-)

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:03

Oppassen wanneer je manegepony Summertje aansingeld. ze heeft singelvrees en schopt en bijt dan.
Oftewel: Ze heeft rugproblemen maar is te duur om te behandelen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:05

Ann99 schreef:
Oppassen wanneer je manegepony Summertje aansingeld. ze heeft singelvrees en schopt en bijt dan.
Oftewel: Ze heeft rugproblemen maar is te duur om te behandelen.

Jup...

"Die schimmel moet in stal worden gezadeld!! Anders krijg je de singel niet vast"

Je hoefde je vingers maar over de rug te strijken, je hoefde niet eens druk te zetten, dier zakte prompt door der achterbenen.

Duidelijk....

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:16

Leuk topic! Ik zeg wel eens mijn paard is een echte clown. :D

Oftewel hij kan dingen uithalen die je eigenlijk helemaal niet leuk vind maar er toch helemaal dubbel om licht. :P

Kraantje naast de stal open draaien (met notabene gaas erom zodat de paarden er niet aan konden komen, hij dus wel) of een mobiel uit een jaszak pakken die net toevallig in zijn bereik hing. :+

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:25

Ik kwam laatst een oude advertentie tegen van mijn bijrijdpaard. Daar stond in 'bomproof buiten en klaar om de B in ge gaan'
Toen ik hem begon met rijden kon hij enkel galopperen door er keihard vandoor te gaan, had ik 0,0 aanleuning en vond hij álles eng. In m'n eentje een buitenritje maken was suicide. Zal wel aan interpretatie liggen :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:49

Leuke recreatiepaard... Oftewel, eigenlijk nergens geschikt voor. :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:52

Als het paard niet luistert 'tja, typische merrie hè' ipv toegeven dat ik gewoon aan het prutsen ben :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:16

Margee schreef:
Oud paard dat te koop staat; heeft artrose maar is nog prima te gebruiken voor rustige buitenritjes.
Paard moet weg want gaat geld kosten, dat mag jij doen dan koop ik wel een nieuwe gezonde.

En die gezonde rijd ik binnen een mum ook weer naar de k.l.o.t.e :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:23

Zo hebben wij ooit bij een boertje op stal gestaan, die man had Friezen en altijd wel jong spul rondlopen. Mijn zusje zocht een bijrijdpaard, en hij had nog wel wat staan. Was al goed zadelmak en door gereden. Maar toen mijn zusje met het zadel aankwam reageerde het paard alsof hij nog nooit een zadel had gezien van veraf en dichtbij. Mijn man was al mee gegaan omdat hij het zaakje niet vertrouwde. Nog even aan de longe gehad maar beestje was zo ril dat mijn zusje er niet op is gestapt en voor de eer bedankte. Man had duidelijk een ander beeld van zadelmak en braaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:17

Heerlijk topic dit :')

Mijn merrie had idd ook "een karaktertje". Oftewel: mevrouw prinses diende met een stalen hand aangepakt te worden, maar dan wel met een fluwelen handschoentje er omheen. Het klikte of niet bij mevrouw, en als het een nee was voor haar, dan mocht je blij zijn als ze je niet te grazen nam.

Mijn huidige tinker omschrijf ik steeds als "mijn autistje". Lees: verander het stomste, kleinste detail in zijn dagelijkse leven en routine en hij peert 'm vol gas naar de andere kant van het terrein. "hij schrikt nogal snel" mag je zien als: een bewegende spriet gras is staatsgevaarlijk -> RUN!

Mijn ruin (tot voor kort hengst) heeft humor -> let op dat hij de zweep niet te pakken krijgt, hij zwiept er letterlijk mee om je oren en rent je vrolijk achterna terwijl jij dekking probeert te zoeken.

Voordat bovenstaande grapjas gecastreerd werd had ik 2 hengsten staan: hij en mijn shet (die is nog steeds hengst). Aan mijn weiland had ik een bordje met "opgelet, de hengsten dekken alles behalve schade" :Y)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:23

"Beetje moeilijk te pakken in de box" betekende zoveel als ontwijk de hoeven!!! :')

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:32

Hetgeen waar ik mezelf erg vaak op betrap tijdens het trainen van mn 4 jarige nog vrij onbeleerde jolige merrie:

Ach, ze zal wel hengstig zijn
Lees: Ze let niet op en zit te dromen en vind alles boeiend behalve mij.

Of zoals laatst met oefenen trailerladen:

Ze moet t nog leren
Lees: Ze weet dondersgoed hoe ze naar binnen moet, dat het niet eng is en rent er praktisch in, wetende dat er brokjes/lekkers is en zodra buit binnen is weer als de wiedeweerga die trailer uitspringen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:35

"Hij is heel speels." ---> bijt en trapt van zich af als een ontzettende hufter.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:40

Je moet in het begin even tonen dat je de leider bent...daarna gaat hij voor je door het vuur.

Lees: als je de eerste twee maanden overleeft, kun je de overige tijd besteden aan hem verder beleren.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:50

- 'Nieuwschierig paard' = let voor geen meter op wat jij aan het doen bent, alle andere dingen zijn namelijk interessanter

- lekker snel in de galop = er zit geen rem op

- Een beetje eenkennig = we hebben alleen nog niemand gevonden die ie dan leuk vind

- Heeft liever geen mensen in de box = als je er levend uitkomt is het een prestatie

- heeft aanleg voor springen = houdini weet over de omheining te duiken omdat er beter gras aan de andere kant staat

leuk topic dit :j

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 00:20

"Je moet bij hem wel assertief zijn!" (Je moet met zweep de stal in om hem er überhaupt uit te krijgen)

"Het is een kinderpony, maar hij heeft wel humor!" (Pony rent vrijwel altijd op topsnelheid met kind en al terug naar het gras/de stal/enig andere voedselbron).

"Ze is braaf, maar wel gevoelig!" (Als je de teugels ook maar miniem oppakt of je been ook maar enigszins aanlegt sta of lig je aan de andere kant van de bak).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 00:26

Wat ik wel een mooie vind is `bewezen hengst´.
Oftewel ´heeft nakomelingen´ (niet dat die ook maar van enige kwaliteit zijn maar hij heeft in elk geval bewezen dat hij hengst is).

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 00:29

Geweldig topic dit!
Of advertentie van een hengst : -weet wel dat ie hengst is dus consequent zijn is vereist
oftewel..paard springt op elke merrie of bok die te vinden is :')

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 00:30