Paard van 22 jaar overnemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Paard van 22 jaar overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 17:48

Mijn dame was 28 toen ik haar kocht.Ze heeft de kinderen heel veel geleerd.Maar kinderen worden groot en willen meer rijden en bv springen en dat gaat niet meer.Daarom hebben we nu een hele leuke ruin van 20 gekocht waar ze alles mee kunnen doen en is de oude dame met pensioen met 32 jaar.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:03

Ik zou als ik jou was deze laten staan.

Je loopt altijd het risico dat ze eerder overlijden, maar vergeet niet dat ze vaak ook allerlei ouderdoms kwaaltjes krijgen die veel tijd, stress en kosten met zich meebrengen. Denk aan speciaal voer, speciaal beslag, medicijnen, supplementen, etc. Zo kan een gratis paard al snel meer kosten dan eentje waar je wel voor betaald.

Spoiler:
Mijn oudje kost me meer dan $15,000 per jaar!

Ik heb er geen moment spijt van gehad en geniet ontzettend van haar, maar voor een paard waar ik geen band mee heb zou ik het nooit doen ... zeker als je er nog wil mee rijden.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 18:09

Britta31 schreef:
Mijn dame was 28 toen ik haar kocht.Ze heeft de kinderen heel veel geleerd.Maar kinderen worden groot en willen meer rijden en bv springen en dat gaat niet meer.Daarom hebben we nu een hele leuke ruin van 20 gekocht waar ze alles mee kunnen doen en is de oude dame met pensioen met 32 jaar.

Wat leuk om te horen :) hoe groot is de pony van 32 ? want ze zeggen dat kleinere ouder worden

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:19

Guinevere schreef:
Ik zou als ik jou was deze laten staan.

Je loopt altijd het risico dat ze eerder overlijden, maar vergeet niet dat ze vaak ook allerlei ouderdoms kwaaltjes krijgen die veel tijd, stress en kosten met zich meebrengen. Denk aan speciaal voer, speciaal beslag, medicijnen, supplementen, etc. Zo kan een gratis paard al snel meer kosten dan eentje waar je wel voor betaald.

Spoiler:
Mijn oudje kost me meer dan $15,000 per jaar!

Ik heb er geen moment spijt van gehad en geniet ontzettend van haar, maar voor een paard waar ik geen band mee heb zou ik het nooit doen ... zeker als je er nog wil mee rijden.

Ja is helaas de realiteit. Ken zat eigenaren met oude paarden, waar veel zorg en tijd in zitten en helaas ook een hoop geld aan alles wat je hier opnoemde. Ze gingen er bijna persoonlijk aan failliet en waren qua de kosten blij wanneer ze kwamen te overlijden van ouderdom en of ziekte waarbij het niet meer paardwaardig is om ze met van alles in leven te proberen te houden en te rekken.

Maar dat was met liefde hoor en graag gedaan en ze hadden de meeste van deze paarden heel lang gehad en dat doe je niet meer weg maar zorg je voor een zo fijn mogelijke oude dag.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:25

Ze is een d pony,ongeveer 1.48.Ze heeft alleen Cushing gekregen dit jaar en voor de rest is ze gezond.Wel 2 keer koliek gehad.Maar dat kan een jong paard ook krijgen.Britta heeft altijd hard gewerkt op een manege en is nu lekker met pensioen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:16

Safiera schreef:
Als ik voor mezelf een paardje zou zoeken zou het bewust een ouder dier zijn.
Een paard/pony die alles al eens gezien heeft, rustig op zijn 4 benen blijft staan bij grootverkeer, mij vertrouwen kan geven ohz. Bovendien eentje waar je na een week op de wei gewoon op kunt stappen en wegrijden, lekker voor bosritjes en verder niks.

Ook hierin zegt leeftijd niks. Wat jij zegt dat dacht ik ook toen ik onze, toen 19 jarige (nu 22) kocht.

Niks is minder waar, ze is wel verkeersmak, dat wel, maar behoorlijk pittig met rijden en zeker geen mak, doodbraaf paard (onder het zadel). Ook kan ik er niet zo opstappen na een week vakantie bv, ook al staat ze de hele dag in de wei. Ze heeft het echt nodig een paar keer per week te werken.
Bosritjes durf ik (nog steeds niet) met haar omdat ze behoorlijk hyper kan zijn.

Wat jij zegt dat ligt dus meer aan het karakter van het paard dan aan de leeftijd

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:37

Ik heb het een paar jaar geleden wel gedaan, en heb er nooit geen spijt van gehad.
Mijn paard was een beetje in zichzelf geslagen, en we hadden gedacht dat ze een jaar erbij nog niet zou halen. Toch overgenomen om haar toch een leuk einde te geven. Ze knapte bij mij helemaal op en heb nog heel wat jaren van haar mogen genieten. Wat ik alleen altijd lastig vond, is dat het paard in het hoofd nog graag zoveel wou doen, maar het lichaam het niet meer kon opbrengen.

Wel moet ik je meegeven dat zo'n ouder paard je best wel wat kosten kan mee brengen.
Dat hoeft persee meteen zo te zijn, maar als het paard bij jou ouder gaat worden wel.

Toch als zo'n beestje oud gaat worden bij je, doe je alles met liefde.
Ik heb toch altijd het idee dat je een andere band schept met zo'n oud paard.

Succes met je keuze TS!

VanBekkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 05:52

Ik heb vroeger ook een paard gehad van 24. Mocht hem overnemen mits hij een goed plaatsje kreeg en toeval had het dat ons eigen paard een oud stalgenoot was.

Nooit geen problemen gehad met zijn gezondheid, zo dartel als een veulen en kon zonder moeite met de andere paarden meekomen. Hij heeft zelfs nog mijn vader eraf weten te gooien tijdens een koppige bui.

Uiteindelijk is hij ruim 30 geworden , voordat hij werd ingeslapen. En dat had er mee te maken dat hij blind was geworden aan 1 kant en aan de andere kant kreeg hij staar. Hij stond toen net 1 jaar op een nieuwe stal en stootte zich overal tegenaan. Ook kon niemand meer bij hem komen, behalve ik.

Als hij niet blind was geworden, had hij zeker nog een poosje mee gekunt, zo gezond was hij. Ook de dierenarts was destijds verbaasd over zijn gezondheid.

Maar, er zit 1 grote maar aan. Het ene paard is niet het ander. Jij zal zelf moeten beoordelen in welke conditie hij is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 07:04

Hier ook een 22 jarige.
Sinds 3 jaar lease ik hem fulltime.
Zijn eigenaresse woont in het buitenland.
Tuurlijk heeft hij mindere dagen daar passen we het werk op aan.
We wisselen het bakwerk af met buitenritjes.
Nog pit zat heeft hij.
Hij heeft artrose maar met supplement doet hij het super.
Ouder paard goed in de gaten houden.
Je kan inderdaad extra kosten krijgen.
Ivm bv artrose of inderdaad cushing.
Je kan al navragen hoeveel de medicijnen maandelijks kosten die hij nu krijgt.
Kan je hem misschien een week bv rijden waar hij nu staat?
Of moet jij alles weer gaan oppakken?
Dan is het natuurlijk nog afwachten hoe zijn lichaam erop reageert.
In beweging houden is altijd erg belangrijk.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 07:33

Soms geven oudjes je de mooiste ervaringen.

Begin 2009 kocht ik een 20 jarige haflingermerrie.
Ik had in die tijd geen vertrouwen meer in paarden en ik was mijn plezier in het paardrijden verloren.
Zij gaf dit alles terug.
En daarbij gaf ze me ook nog eens een heel mooi cadeautje. Ze was drachtig van Billy, mijn pony die dit jaar 6 wordt.

Ze heeft me nog 2 mooie jaren gegeven en al mijn vertrouwen weer terug.
Uiteraard kocht ik haar in de veronderstelling dat ze nog jaren mee zou gaan, maar ook in mijn achterhoofd, dat elke dag met haar een geschenk was en dat het elk moment over zou kunnen zijn.
En dan nog komt het afscheid altijd te snel.

Maar ik heb mensen afscheid zien nemen van 2,3 of 4-jarige paarden. Dat is vreselijk.
Elk afscheid is vreselijk en geen enkele leeftijd is een garantie voor een lang en gelukkig leven.
De laatste jaren van Lenneke waren een geschenk en ja ze ontwikkelde (mede door de dracht en het gebrek aan beweging na de dracht) kissing spines en ik moest haar laten gaan.
Maar er zijn ook jonge paarden met vreselijke gebreken..

Toen Lenneke op mijn pad kwam zei ik: Nee dat is veel te oud (ze zeiden dat ze 19 was, maar de bleek 20 en zelfs bijna 21).
Ze stelde voor dat ik toch gewoon een paar keer kwam kijken.
Ik werd 'verliefd' en ik kon me geen leven meer zonder haar bedenken.

Mijn advies: Ga kijken, ga op je gevoel af. Laat het beestje keuren en als de uitslag zo is dat je er mee kunt leven, dat je het dier nog mooie jaren kunt geven en een mooie tijd samen kunt beleven, dan zou ik zeggen: Doen!

Ik voelde me gezegend met zo'n lief oudje!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 07:43

Je moet kijken naar de lichamelijke leeftijd,niet de leeftijd op papier.
Ik heb een 28 jarige KWPNer [1.68m] die nog behoorlijk pittig is in het bos,ze springt en dressuurt nog steeds.

De lichamelijke leeftijd,die telt,niet die cijfertjes op papier.

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 07:50

Ik heb mijn paard ook op 22 jarige leeftijd gekregen. Hij is nu 26 jaar en ook nog behoorlijk pittig. Vierkant hard op de benen, goede hoeven, goed gebit (alle tanden nog).

Zoals Gohya zegt, leeftijd op papier zegt niets. Er zijn zoveel jongere paarden die eerder ingeslapen moeten worden. Leeftijd zegt niet altijd alles. Succes!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 08:33

Das wel leuk en aardig maar de kans dat eeb pittige actieve 24-jarige opeens een oudje wordt van 25 is natuurlijk wel groot.

Als ts dat niet erg vindt zou leeftijd geen belemmering hoeven wezen.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:01

Moeilijke keuze, maar bedenk wel, eenmaal binnen gehaald is er geen weg terug he.
Op zich kan ik het niet verkroppen dat mensen een dier van 22 weg doen, die misschien al jaren ergens op stal staat of aan huis. Dat doe je met je hond ook niet :o .
Maar ik vind het ook mooi dat je hier naar kijkt, je kan zon dier nog zulke mooie jaren geven en als je verwachtingen niet te hoog zijn, samen genieten.

Ik heb zelf een jonge dame die net 29 is geworden, al 25 jaar mogen we van elkaar genieten.
Er staan jongere paarden op stal die stijver uit de stal stappen dan mijn oude dame.
Ze geniet en dan geniet ik mee :D . Ik doe niks meer met haar, domweg omdat ik me te zwaar voor haar vind, maar af en toe stapt er een meisje van een jaar of 8 op en dan geniet ze, ze draaft als een jonge dame door de bak. Dat is voor mij ook weer genieten.

Je kan jaren genieten van een ouder dier maar ook de pech hebben dat hij/ zij wat mankeerde maar dat heb je met een jong dier ook.
Afgezien dat ik 3 zakken senior voer koop per maand, om haar op gewicht te houden is ze kern gezond.
De beste hoeven van stal hoor ik altijd, en de tandarts komt eens per 2 jaar even controleren.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:09

Een pony van 22 is in mijn ogen iets anders dan een paard van 22. Daarnaast kan een paard van 22 die goed in beweging en bespiering is gehouden best nog wel goed zijn en wat jaartjes meekunnen. Maar juist bij de oudjes die te lang stil hebben gestaan is het vaak moeilijk weer spieren ed op te bouwen. Natuurlijk is elk paard anders, maar het risico dat ze op die leeftijd gezondsheidsproblemen gaan krijgen is groter dan bij een jong paard.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:11

Vroeger....was een eerste paard altijd een oudje. Je begon niet met een groen dier zoals tegenwoordig vaak. Voor oudere ervaren dieren moest je nog een aardig bedrag neertellen. Nu zijn ze met 14-15 jaar afgeschreven.

Ik denk maar zo, beter 1 geweldig jaar met een oudje. Veel geleerd en veel lol. Dan 15 jaar ellende met een groen dier omdat je er alle beginnersfouten met hebt gemaakt door onervarenheid.

Spreekt hij je aan, is ie gezien zijn leeftijd in goede gezondheid, geeft je DA het groene licht én je kunt het betalen ( verzorging) ga er voor.

Succes met je beslissing!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:14

manubres schreef:
Een pony van 22 is in mijn ogen iets anders dan een paard van 22. Daarnaast kan een paard van 22 die goed in beweging en bespiering is gehouden best nog wel goed zijn en wat jaartjes meekunnen. Maar juist bij de oudjes die te lang stil hebben gestaan is het vaak moeilijk weer spieren ed op te bouwen. Natuurlijk is elk paard anders, maar het risico dat ze op die leeftijd gezondsheidsproblemen gaan krijgen is groter dan bij een jong paard.

Bij een oud paard ga je geen bespiering meer opbouwen. Je houdt ze in beweging, verder niets.
Hun gestel is niet meer gemaakt om als bodybuilder door het leven te kunnen gaan. Je geeft ze beweging naar hun kunnen niet naar jouw eisen of verwachtingen. Recreatief dus, geen gecross of dressuurkrullen.

Je laat je oma ook niet meer meedoen aan het WK powerliften....

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:19

Ik heb mijn pony ook gekocht toen hij 22 was.. Heb um nu inmiddels 2 jaar en geniet nog elke dsg van hem. Hij heeft soms een mindere dag maar daar hou ik dan rekening mee. Bij. Een ouderpaardkan het zo elk moment gebeurt zijn, ik zelf heb nog geen moment spijt gehad! Hij is bomproef, en heeft me ontzettend vel geleerd en zelfvertrouwen gegeven

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:23

Ik heb er twee ook zo rond die leeftijd overgenomen, eigenlijk allebij super fit. Kan er alles nog mee zonder problemen.
Maar beide paarden kende en reed ik al voordat ze van mij werden. De ene kende ik al drie jaar, en de ander heb ik zelf zadelmak gemaakt (ja op die leeftijd nog).

Een voor mij vreemd paard op die leeftijd zou ik toch wel spannend vinden. Je weet nooit hoe of wat.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:24

Wij hebben op stal een 23 jarige staan. Gaat gewoon nog mee op buitenrit en vind dit geweldig! En hij is nog snel ook! Als je er voor gaat zou ik hem zeker laten keuren. Je kan er idd veel van leren. Ik heb 3 jaar geleden een 10 jarige gekocht. Leer ik ook veel van maar van een oudje nog veel meer! Ik zou er wel voor gaan als ik jou was. Als je hem goee verzorgt (wat je denk ik ook zal gaan doen) dan kan je er nog jaren plezier van hebben.
Veel succes met je keuze!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:26

Een tip die ik wel wil geven, laat de pony, voordat je hem koopt, testen op Cushing. Want als de pony dat heeft, dan ben je veel geld kwijt aan medicijnen en andere onkosten. En dat is gezien de leeftijd niet onaannemelijk

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:29

ariatje schreef:
Vroeger....was een eerste paard altijd een oudje.

Vroegah waren de paarden met 13 jaar al oud ;) Het was niet voor niks dat de stamboeken voor fokmerries van 13 jaar die er nog goed uit zagen vanaf die leeftijd kern konden worden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:29

Ik heb oa een merrie van 26 jaar oud, en die loopt nog met gemak 10 uur per week :j
3 uurs ritten, comcplete springparkoursen, ik merk geen verschil met haar vergeleken met mijn 6 jarige merrie qua conditie.
Sterker nog, het is de drukste van het stel hier, en gooit er af en toe door haar drukheid nog weleens per ongeluk een leerling af :+
Het gaat erbij trouwens wel om een papierloze pony van 1,36 hoog.

Ook verder nog geen extra kosten gehad, merrie is kerngezond en is gewoon perfect op gewicht de winter doorgekomen puur op hooi en een emmertje pulp per dag.

Wel ben ik mij er van bewust dat ze een 'tikkende tijdbom' is, en dan alles zo om kan slaan. Hopelijk huppelt ze straks nog op haar 30ste ook nog rond, en zo niet, dan gaat ze lekker met pensioen.

Maar als het dier waar jij gaat kijken een beetje hetzelfde heeft als mijn merrie, kun je echt nog vollop ervan genieten hoor!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:37

Lowara schreef:
Ik heb oa een merrie van 26 jaar oud, en die loopt nog met gemak 10 uur per week :j
3 uurs ritten, comcplete springparkoursen, ik merk geen verschil met haar vergeleken met mijn 6 jarige merrie qua conditie.
Sterker nog, het is de drukste van het stel hier, en gooit er af en toe door haar drukheid nog weleens per ongeluk een leerling af :+
Het gaat erbij trouwens wel om een papierloze pony van 1,36 hoog.

Ook verder nog geen extra kosten gehad, merrie is kerngezond en is gewoon perfect op gewicht de winter doorgekomen puur op hooi en een emmertje pulp per dag.

Wel ben ik mij er van bewust dat ze een 'tikkende tijdbom' is, en dan alles zo om kan slaan. Hopelijk huppelt ze straks nog op haar 30ste ook nog rond, en zo niet, dan gaat ze lekker met pensioen.

Maar als het dier waar jij gaat kijken een beetje hetzelfde heeft als mijn merrie, kun je echt nog vollop ervan genieten hoor!

Jullie maken allemaal vergelijkingen met oude paarden die gewoon nog fit en regelmatig onder het zadel zijn. Het paard wat TS aangeboden krijgt is nu met pensioen en wil ze weer gaan berijden op 22 jarige leeftijd. Dat vind ik echt een heel ander verhaal. Sowieso vraag ik me af waarom er al die tijd niks meer mee gedaan is als ze inderdaad in goede gezondheid is zoals de huidige eigenaar zegt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 09:41

Nogmaals ik denk niet dat de leeftijd hier van belang is, wel dat ts voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en een paard aanschaft die zeer waarschijnlijk niet gaat kunnen wat zij wil. Ze krijgt het paard gratis dus wat kun je er dan van verwachten?