Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Britta31 schreef:Mijn dame was 28 toen ik haar kocht.Ze heeft de kinderen heel veel geleerd.Maar kinderen worden groot en willen meer rijden en bv springen en dat gaat niet meer.Daarom hebben we nu een hele leuke ruin van 20 gekocht waar ze alles mee kunnen doen en is de oude dame met pensioen met 32 jaar.
hoe groot is de pony van 32 ? want ze zeggen dat kleinere ouder worden Guinevere schreef:Ik zou als ik jou was deze laten staan.
Je loopt altijd het risico dat ze eerder overlijden, maar vergeet niet dat ze vaak ook allerlei ouderdoms kwaaltjes krijgen die veel tijd, stress en kosten met zich meebrengen. Denk aan speciaal voer, speciaal beslag, medicijnen, supplementen, etc. Zo kan een gratis paard al snel meer kosten dan eentje waar je wel voor betaald.Spoiler:
Mijn oudje kost me meer dan $15,000 per jaar!
Ik heb er geen moment spijt van gehad en geniet ontzettend van haar, maar voor een paard waar ik geen band mee heb zou ik het nooit doen ... zeker als je er nog wil mee rijden.
Safiera schreef:Als ik voor mezelf een paardje zou zoeken zou het bewust een ouder dier zijn.
Een paard/pony die alles al eens gezien heeft, rustig op zijn 4 benen blijft staan bij grootverkeer, mij vertrouwen kan geven ohz. Bovendien eentje waar je na een week op de wei gewoon op kunt stappen en wegrijden, lekker voor bosritjes en verder niks.
.
. Ik doe niks meer met haar, domweg omdat ik me te zwaar voor haar vind, maar af en toe stapt er een meisje van een jaar of 8 op en dan geniet ze, ze draaft als een jonge dame door de bak. Dat is voor mij ook weer genieten.manubres schreef:Een pony van 22 is in mijn ogen iets anders dan een paard van 22. Daarnaast kan een paard van 22 die goed in beweging en bespiering is gehouden best nog wel goed zijn en wat jaartjes meekunnen. Maar juist bij de oudjes die te lang stil hebben gestaan is het vaak moeilijk weer spieren ed op te bouwen. Natuurlijk is elk paard anders, maar het risico dat ze op die leeftijd gezondsheidsproblemen gaan krijgen is groter dan bij een jong paard.

Lowara schreef:Ik heb oa een merrie van 26 jaar oud, en die loopt nog met gemak 10 uur per week![]()
3 uurs ritten, comcplete springparkoursen, ik merk geen verschil met haar vergeleken met mijn 6 jarige merrie qua conditie.
Sterker nog, het is de drukste van het stel hier, en gooit er af en toe door haar drukheid nog weleens per ongeluk een leerling af
Het gaat erbij trouwens wel om een papierloze pony van 1,36 hoog.
Ook verder nog geen extra kosten gehad, merrie is kerngezond en is gewoon perfect op gewicht de winter doorgekomen puur op hooi en een emmertje pulp per dag.
Wel ben ik mij er van bewust dat ze een 'tikkende tijdbom' is, en dan alles zo om kan slaan. Hopelijk huppelt ze straks nog op haar 30ste ook nog rond, en zo niet, dan gaat ze lekker met pensioen.
Maar als het dier waar jij gaat kijken een beetje hetzelfde heeft als mijn merrie, kun je echt nog vollop ervan genieten hoor!