Paard bezichtigen; tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mala26

Re: Paard bezichtigen; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:31

Wat leuk dat je bij ruitje gaat kijken! Veel plezier daar!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:37

Heb je een paard op het oog om te kopen? Bekijk hem dan niet alleen. Neem je instructeur of een andere deskundige mee. Een instructeur weet goed wat jouw capaciteiten zijn en welk paard bij jou past.

Maak eventueel foto's en filmpjes in verschillende situaties. En zeker van het paard en jou in het zadel.

Bekijk een paard eerst aan de hand. Laat hem even op en neer draven op een harde bodem. Bekijk of hij regelmatig loopt en juist op zijn benen staat. Controleer ook zijn hoeven en zijn mond. Kijk naar het totaalplaatje of het klopt. Een goede gezondheid is de belangrijkste eis waaraan een paard moet voldoen. Let ook goed op het karakter van het paard. Is hij ontspannen of loopt hij continu met de oren in zijn nek? Als je het dier uit de stal/weide pakt hoe reageert het paard. Ook tijdens opzadelen enz.

Laat de eigenaar het paard eerst voorrijden voordat je zelf gaat proefrijden. Je kunt dan goed zien wat het dier kan. Zit hij al aan zijn top? Of heeft hij nog capaciteiten om te groeien?
Doe niet alleen zelf een proefrit op het paard, maar vraag ook je instructeur om het paard ‘aan te voelen’.

Als je ook buiten wil rijden rijdt een stukje over de weg en in het verkeer.

Vraag de eigenaar naar de geschiedenis van het paard en probeer zoveel mogelijk informatie boven tafel te krijgen. Heeft het paard in de zomer bijvoorbeeld last van eczeem? Heeft het paard stalgebreken? Wat is het trailergedrag van het paard? Hoe reageert het paard in het bos, in het verkeer enz? Omgang met het paard.

Vraag welke dierenarts de eigenaar van het paard nu heeft. Handig dat je niet dezelfde kiest als hij heeft voor keuring bij koop.

Check papieren van het paard, chip, paspoort, omschrijving, entingen, medicijn gebruik. Bij Fries kijk ook goed of staart en manen netjes zijn en geen zomerexceem kan zijn en vraag de eigenaar hier naar. En leg dit vast in eventueel koopcontract als het paard het toch heeft hij terug kan binnen een bepaald termijn. Je gaat nu de zomer in en vaak hoogtijd voor exceem.

Welk voer krijgt het paard nu te eten en hoeveel. hoeveel hooi, soort bodembedekking waar het paard op gehouden wordt. Komt het paard buiten en hoeveel en hoe lang? Is het dekens gewend. Kijk goed rond bij de stal in welke omstandigheden het dier nu gehouden wordt en hoe het bij jou kan komen te staan uiteindelijk. Handig om te weten om de overgang naar jou stal/weide goed te laten verlopen. Want verhuizen en nieuwe gewoontes kunnen een paard doen veranderen in gedrag en omgang en geeft altijd tijdelijke stress aan een paard.

Laat het paard keuren door een dierenarts voordat je hem koopt. Maak hier met de eigenaar goede afspraken over. Spreek af wie de keuring betaalt. En of je een klinische keuring wilt en ook een röntgenfoto van het paard. Als je sport wil zeker rontgenfoto maken. Neem foto's van de koop. Zorg dat de dierenarts niet een bekende is van de eigenaar. Vertrouw ook niet op een ouder rapport wat er al is. Want er kan daartussen altijd iets veranderd zijn.

Is er een proeftijd beschikbaar?
En stel een verkoopcontract op voorbeelden genoeg wat er in moet staan op internet, eventuele afspraken over inruiltijd en verborgen gebreken.

Neem dit lijstje mee naar de verkoper zodat je niets vergeet. Maak er desnoods een streeplijstje van met korte steekwoorden waar je ja antwoorden terug ziet nader hand.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:22

Leuk voor je! ik weet ook nog hoe uitbundig ik was toen ik hoorde dat wij er eentje gingen uitzoeken ;). Ik heb maar 1 zoektocht om me op te baseren, maar dat betekent dat ik het van de eerste keer juist gedaan heb zeker :D ?
Ik heb dus uiteindelijk een goede match gevonden, maar ben er eerst een aantal gaan bekijken, de manier waarop je naar de paarden kijkt verandert gaandeweg en dat is nodig (dat is tip 1, zoals reeds vermeld door anderen).

Ik ben 1 paard tegengekomen waar ik meteen op viel. Het was een prachtig zwart dressuurpaard voor een schappelijke prijs die naar mijn normen in die tijd reeds op redelijk niveau liep (jaja dan zouden de alarmbellen moeten gaan rinkelen). Wat bleek toen we begonnen door te vragen naar de keuring: de vader van de eigenares was toevallig ook de DA die het paard gekeurd had... Het is enkele jaren geleden en ik weet ook niet wat er officieel allemaal mogelijk is op dat vlak, maar goed ik geef het verhaal mee.

Ik wil hiermee niet beweren dat je enorm wantrouwig moet worden, maar een gepaste voorzichtigheid is wat ik je wil meegeven, want ervan houden ga je toch, ook al is er iets aan en dan zit je met de gebakken peren en vooral de lege portemonnee hehe.

Verder wens ik je er enorm veel succes mee! Het klinkt alsof je er wel klaar voor bent. Zorg altijd voor de juiste begeleiding en dan komt dat allemaal goed. Hou ons op de hoogte!

groetjes Sinne

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 14:36

neem iemand mee die er wel verstand van heeft! Ik nam iemand mee die altijd paarden in Ierland koopt. En vooral niet te enthousiast zijn, niet zeggen van ja hij is wel heel leuk hoor, hij is perfect. Gewoon nuchter blijven en eigenlijk niks loslaten. En lekker vaak kijken! Succes

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 15:16

Iemand meenemen met ervaring zit er op het moment niet in. Staleigenaar zit in Turkije, instructrice haar paard in net ingeslapen dat wil ik haar even niet aan doen... Als er een klik is en ik wil nog een keer komen kijken bij een paard neem ik wel een ervaren iemand mee.
Heb er ook erg zin in Mala! :)) Ben benieuwd of de draver dan echt iets voor mij is.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:22

Ben benieuwd wat je ervan vindt ben zelf ook aan het kijken maar lijkt momenteel onmogelijk een goed paard te vinden had een supper leuke welsh cob gevonden van 1,61 maar die is helaas naar iemand anders gegaan maarja waar vindt je ooit nog zo een groote welsh met mijn 1,80 is 1,61 wel echt de min :(

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 15:26

Ik heb zelf de minimale schofthoogte in mijn hoofd van ongeveer 1,48, al vind ik groter wel leuker. Bijv dat arabiertje is 1,48. Nu ben ik zelf 1,70 en groei niet veel meer. Zou ik te groot zijn hiervoor?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:29

guusje_h schreef:
Ik heb zelf de minimale schofthoogte in mijn hoofd van ongeveer 1,48, al vind ik groter wel leuker. Bijv dat arabiertje is 1,48. Nu ben ik zelf 1,70 en groei niet veel meer. Zou ik te groot zijn hiervoor?

Of je er te groot voor bent is ook afhankelijk van de bouw van het paard.
Een smalle zou je al veel eerder niet op passen
Terwijl je met een massale ronde veel kleiner zou kunnen en er nog op past

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:51

Nee dat past wel. Foto's in mijn profiel ben ik 1.73 en die bonte is 1.55 (stiekem maar 1.50 maar dat kan onze ego niet aan).

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 17:39

Tja een arabiertje is over het algemeen wel smal... Denk dat ik dan beter vanaf de 1,50 ongeveer kan gaan zoeken
nou smurffie, ik zou denken dat ze wel een stuk groter zou zijn! Naast die andere op je profiel is ze overdreven gezegd wel een kaboutertje :')

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:46

guusje_h schreef:
Tja een arabiertje is over het algemeen wel smal... Denk dat ik dan beter vanaf de 1,50 ongeveer kan gaan zoeken
nou smurffie, ik zou denken dat ze wel een stuk groter zou zijn! Naast die andere op je profiel is ze overdreven gezegd wel een kaboutertje :')

Vaak zijn arabieren wel rond geribt. Dat maakt ze dan wel weer wat meer geschikt.
Zo lang ben je tenslotte niet.

http://www.everyoneweb.com/WA/DataFiles ... 010043.JPG
Pony is 1,40 amazone 1,74

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 17:49

Ik zie de foto niet helaas, zelf heb ik eerlijk gezegd nog maar 1 arabier gezien heel mijn leven, heb er niet zoveel verstand van :=
Heb wel rijfotos van mij op een pony van 1,37. zag er echt NIET uit -O-

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:51

Ik had hem nu aan gepast kan je hem nu wel zien?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 17:53

Ja, ik kan hem nu zien. Valt inderdaad mee!