Dit leer je dan op stage... verschrikkelijk!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:38

Gypsy schreef:
Als ik dit soort verhalen lees sta ik de dag erop net iets langer te dromen bij mijn paardebeest. Dan denk ik, wat een bofkont ben je toch.
Als je haar vraagt wat een wedstrijd is zal ze vermoedelijk terug vragen of ze het kan eten.

Paardensport is mooi, tot er geld en competitie bij komt kijken.

En dat is natuurlijk ook weer onzin he :).
Dat snap je zelf denk ik ook wel... :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:40

Er zijn er heel veel die gewoon sportief blijven, ook als ze verliezen.
Maar er zijn er ook, en ondanks dat die groep kleiner is zijn het er teveel, die bepaalde grenzen over gaan om toch bepaalde dingen (sneller) voor elkaar te krijgen.
Elke bokker heeft zulke mensen wel eens gezien, mensen zoals in OP genoemd worden. Wie niet weet waar ik het over heb moet zijn oogkleppen eens af doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:44

Gypsy schreef:
Als ik dit soort verhalen lees sta ik de dag erop net iets langer te dromen bij mijn paardebeest. Dan denk ik, wat een bofkont ben je toch.
Als je haar vraagt wat een wedstrijd is zal ze vermoedelijk terug vragen of ze het kan eten.

als je die van mij vraagt wat een wedstrijd is staat ie me even dom aan te kijken als wanneer ik vraag of ie eten wil...

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:47

Ayasha schreef:
Gypsy schreef:

als je die van mij vraagt wat een wedstrijd is staat ie me even dom aan te kijken als wanneer ik vraag of ie eten wil...

Ik zie het helemaal voor me "En jongen, vertel me nou eens, wat is een wedstrijd? nou? nou? zeg het dan?"

Ik denk eerlijk gezegd dat er meer ongelukkige paarden zitten bij onkundige particulieren dan op bedrijven en dergelijken. Om het nou allemaal over een kam te scheren...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:49

Voel je de nood om een nutteloze off-topic discussie te beginnen? :+

Ik vind wat in de op verteld word best schokkend. Maar tegelijkertijd besef ik ook dat het voor genoeg paarden een dagelijkse werkelijkheid is, dit soort praktijken. De paarden voor wie dat niet geld, mogen zich gelukkig prijzen. Maar de grap is natuurlijk dat die lucky bastards geen idee hebben van hun eigen mazzel. ;)

Oh, ben ik nu opeens een onkundige particulier? :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:48

Gypsy schreef:

En zo zat er een tijdje geleden een erg gezet (lees flink aan de maat) persoon op een te klein paard ook gruwelijk af te geven op al dat achterlijke dressuurvolk dat de paarden mishandelde door ze "rond" (bolmaken bovenlijn) te rijden.

Met een veel te dikke kont + rest van het lichaam, diep en lomp in het zadel hangend, op een paard dat van ellende zijn neus in de lucht douwde om zijn rug te kunnen wegdrukken van ellende. Nee, deze amazone was veeeeel beter voor haar paard, want het hoefde niet "rond" te lopen. Dat we met een heel stel spontaan plaatsvervangend last kregen van onze rug (paard was echt onwijs sneu), dat kon niet, want dat stomme rondrijden is voor paardenmishandelaars die alleen maar aan zichzelf denken. (ten overvloede, dit was jij vast niet en ik zeg ook niet dat jij zo denkt :o )

Paardensport is in mijn ogen mooi, op alle nivo's. Zo lang we allemaal en niemand uitgezonderd blijven nadenken en het welzijn van het paard voorop zetten ipv ons eigenbelang.

saskiakefie

Re: Dit leer je dan op stage... verschrikkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:50

Ik denk dat de wedstrijdsport uiteindelijk vaak toch ook deels ten koste gaat van het paard hoor, en ook al zeg je dat het welzijn van het paard voorop staat als het erop aan komt ga je toch verder door dan je thuis zou doen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:56

Rocamor, die zijn er ook ja, en aan deze mensen heb ik evengoed een hekel. :j

Gelukkig zijn er ook particulieren wiens paard elk half jaar door de da worden nagekeken, tandjes, ruggetjes, dat soort dingen. En als het dan nodig is komt de manueel therapeut of de tandarts. Of allebei. #) Zadeltje aanpassen, ponietje aan een bijzetje longeren, zandweg kuurtje. Welke particulieren dat doen? Ik zei de gek...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:57

saskiakefie schreef:
Ik denk dat de wedstrijdsport uiteindelijk vaak toch ook deels ten koste gaat van het paard hoor, en ook al zeg je dat het welzijn van het paard voorop staat als het erop aan komt ga je toch verder door dan je thuis zou doen.

Als je het goed doet niet, want dan zou je thuis een stap verder moeten zijn dan op concours. Maar dat geldt toch voor alles dat met paardensport te maken heeft? Zodra het paard en zijn welzijn ondergeschikt zijn aan het doel van de gebruiker, ben je sowieso verkeerd bezig.

Gypsy schreef:
Rocamor, die zijn er ook ja, en aan deze mensen heb ik evengoed een hekel. :j

Gelukkig zijn er ook particulieren wiens paard elk half jaar door de da worden nagekeken, tandjes, ruggetjes, dat soort dingen. En als het dan nodig is komt de manueel therapeut of de tandarts. Of allebei. #) Zadeltje aanpassen, ponietje aan een bijzetje longeren, zandweg kuurtje. Welke particulieren dat doen? Ik zei de gek...

Deze gek gaat achter je staan. Want ik vind dat ik dat verplicht ben naar mijn paard. Ik wil graag dat ie mijn dikke kont kan dragen, dan moet ik ook zorgen dat hij dat op een goede manier kan (geen lichamelijk ongemak dat te voorkomen is) en door gerichte training zodat zijn spieren en zijn lichaam dat kunnen wat ik graag wil (lekker rijden)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:07

*\o/*

En een ieder is dat verplicht naar zijn paard imo.
Maar soms schrik ik van de mensen die bovenstaande allemaal doen, om vervolgens paardlief ongenadig in de krul te trekken omdat hij "er door heen moet" of weet ik het veel. Dat er naar middelen als in de OP gegrepen word. Omdat het geduld op is, omdat iedereen op stal al minstens L start.

loezzzzie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:37

waar we het vast wel over eens zijn: NOOIT TREKKEN?
super slecht voor je paardje.
ik was vandaag een buitenrit maken bij een manege en toen het paard niet luisterde begon de eigenaar zelf te dreigen naar het paard met zijn zweep dat als hij niet opschoot hij een pets op zijn buik zou krijgen.. wtf

ja zegt ie, zo heb ik ze altijd opgevoed... gosh gast... wat sneu dan? xD

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:42

Judass schreef:
Hafje81 schreef:
Het is moeilijk om te oordelen of dit een verkeerde aanpak is. In mijn ogen is het dit niet, maar ik weet niet hoe vaak en hoe streng en wat het paard exact aan het doen was om te spreken van een goede of verkeerde aanpak.. Als een paard gaat "hangen" op het bit om op die manier onder het werk uit te komen, lijkt het me niet verkeerd om met een kort "rukje" op 1 teugel hem terug tot de orde te roepen.. Op voorwaarde dat je daarna direct beloond en de volgende keer met een zachte hand opnieuw vraagt.. Soms mag je gewoon wat strenger zijn om hem iets duidelijk te maken.. Daar mishandel je echt geen paard mee. Grenzen bepalen is ook vertrouwen geven..

Wat is er mis met je paard gewoon naar voren rijden? Geloof me ik ken genoeg 'hangers' en zo'n ruk(je) werkt echt niet op de lange termijn.

Paarden zijn anders ook niet altijd heilig. Voor een snaai naar een groen takje wat we passeren heeft die van mij best een snukje (door zelf tegen het bit aan te stoten) over.....
Daarna is hij zelden mentaal beschadigd.....