Hoeveel geld 'moet' je uitgeven aan je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:37

Sheran schreef:
Ik heb er laatst een discussie over gehad, en het ging over mijn paard. Mijn paard stond tijdelijk op een stal waar ze niet voldoende hooi kreeg en waar ik dus bij moest voeren. Ik was wel op zoek naar een andere, maar het moest wel binnen budget blijven. Mijn paard is een speciaal verhaal trouwens, ze is niet meer te verkopen wegens allerlei kwaaltjes en ik heb haar teruggekocht van de slacht destijds, maar wil er dus alles aan doen om haar te houden). Maar ze hebben toen tegen mij gezegd dat ik geen paard waard was als ik geen fatsoenlijke stalling kon betalen. Maar ik was dus nog op zoek. En ik heb om financiele redenen ook de hoefsmid een paar keer over laten gaan (was ook niet nodig hoor!) maar daar kreeg ik toen ook commentaar op, omdat er altijd dingen kunnen zijn die je net niet ziet.

En toen dacht ik: in hoeverre is het waar en verdien ik idd geen paard...

Jij verdient op z'n minst een andere stalling want onvoldoende voeren is ALTIJD een geldkwestie (en wel van de stalhouder!)

Sheran

Re: Hoeveel geld 'moet' je uitgeven aan je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 18:40

In dit geval niet, want ik had zelfs aangeboden extra te betalen... het was in dit geval een tunnelvisie van stalhouder in kwestie denk ik. Ben er inmiddels al een tijd weg trouwens.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:47

Sheran schreef:
In dit geval niet, want ik had zelfs aangeboden extra te betalen... het was in dit geval een tunnelvisie van stalhouder in kwestie denk ik. Ben er inmiddels al een tijd weg trouwens.

Je kunt het de naam geven die je wil, te weinig voeren is winstbejag, eventueel aangevuld met wantrouwen.

Dat soort kleinzieligheid moet je boven gaan staan, dat is de enig juiste reactie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:58

Fatsoenlijke stalling? Paard heeft weinig nodig wat dat betreft :+ eten, schuilplek, water en ruimte om de benen te strekken. Ik heb het paard ook eenvoudig staan, zelfs geen kraanwater of stroom :D scheelt enorm in de kosten én paard staat alsnog harstikke goed. Paard mist niets, ik mis alleen voor mijzelf wat luxe maar ja... De portomonnee he?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:02

vuurneon schreef:
Fatsoenlijke stalling? Paard heeft weinig nodig wat dat betreft :+ eten, schuilplek, water en ruimte om de benen te strekken. Ik heb het paard ook eenvoudig staan, zelfs geen kraanwater of stroom :D scheelt enorm in de kosten én paard staat alsnog harstikke goed. Paard mist niets, ik mis alleen voor mijzelf wat luxe maar ja... De portomonnee he?

In 020 betaal je overal de hoofdprijs voor, zelfs voor rommel.........

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:58

Ik ben sinds kort helemaal happy met de nieuwe stalling en we kunnen dadelijk zelfs het shettenveulen houden ;)

Betaal 100 euro voor 2 mega grote stallen incl. heel veel weide, grote buitenpiste, water, voldoende opslag voor hooi/stro/brok, toezicht, speeltuin voor de kids (met vijf ideaal haha), plek om zelf rustig te gaan zitten, zadelkasten, poetsplaats met warm/koud water en toezicht. En een longeerpiste.

Heb deze maand alles eens bij elkaar opgeteld wat ik kwijt was aan de pony's (grote d en drachtige shet)
Stal: 100 eur
Brok: 8 euro
Hooi: 24 euro (lees 12 middelgrote balen)
Stro: 20 euro ( lees 13 middelgrote balen)
Wormenkuur shetter: 18 euro
Hoefsmid D pony: 25 euro
Totaal: 195 euro

Tel daar eventjes 43 euro vanaf kom ik op vaste maandelijkse stalkost: 152 euro uit wat ik erg netjes vindt voor 2 paardjes :)

Staleigenaar is zo lief geweest een mega box te maken (lees 8 op 3,5) en een tussendeur te maken die ik volledig open kan zetten. Onze D en shetter staan graag bij elkaar. Hebben nu nog ieder een eigen stal tegenover elkaar met uitkijk naar buiten. Maar krijgen dus deze stal tezamen. Heerlijk! Vloer is gegoten en moet nog even drogen ;)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:08

Je moet niks maar ik vind dat je op het moment dat je een paard aanschaft, je verantwoordelijk bent voor zijn welzijn. Welzijn omvat voor mij niet alleen basisbehoeften zoals voer, water, beweging en sociaal contact maar ook de tandarts en een goed passend zadel. Hoe duur je dat wil maken moet iedereen zelf weten. Zadels heb je van 800 tot 4000,-. Zolang het maar past maakt dat niet uit.

Ik had laatst een dierenartsrekening van bijna 2000,-. Was wel even huilen en stress hoor. Maar een keuze was het niet echt. Was of behandelen of paard onprettig dood laten gaan. Als je een paard koopt weet je dat je het risico loopt op hoge kosten. Ik vind dan ook dat je een flink potje achter de hand moet hebben voor dergelijke kosten. Hoeveel valt echter niet te zeggen. Voor de één is 15000,- een heel redelijk bedrag terwijl de ander met moeite 150,- bij elkaar spaart. Ik denk wel aan minimaal 1000,- reserve omdat je daar met zo'n groot dier toch al snel aan zit. Krijg je dat niet bij elkaar, dan moet je misschien idd beter niet aan een paard beginnen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:19

Het gaat niet alleen om beginnen, maar ook om houden. Paarden worden toch wel 30 jaar en zo ver kan niemand in de toekomst kijken.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:21

En hoe ouder hoe duurder is mijn ervaring.....

De eerste 15 jaar heb ik er amper kosten aan gehad maar dat compenseert ze nu ruimschoots! :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:33

Ik vind dat je zoveel moet uitgeven als noodzakelijk is voor het welzijn van je paard. En dat verschilt weer per paard. Uiteraard kan je niet in de toekomst kijken, het kan altijd mis gaan, baan verliezen ofzo. Maar dan ben ik wel vrij hard: kan je het niet meer betalen en deze situatie heeft nog geen uitzicht op beter en je moet gaan bezuinigen op zn welzijn? Dan meteen verkopen. Kan je dusdanig bezuinigen dat het welzijn niet wordt aangetast? No problemo. Tijdelijke hulp van een bijrijder oid en de situatie heeft dikke kans snel te verbeteren? Helemaal prima, mits je wel actie onderneemt als het tegen gaat vallen.

Ik heb zelf vrij dure grasmaaiers staan. Dure gedraineerde paddock aan moeten leggen want beide hebben het nodig om 24/7 buiten de lopen. De oude fjord om zn spieren en botten soepel te houden en mn andere flipt gewoon op stal, hij wil vrijheid. Is de bodem te slecht, dan heeft de fjord daar last van. Dus in zijn geval is een wat modderig weiland echt een probleem, terwijl dat voor mn andere totaal geen issue zou zijn. Die heeft echter weer zeer gevoelige darmen, waardoor ik zn dieet stabiel moet houden met mooi grof onbeperkt hooi en muesli van de dierenarts. Ga ik besparen door bijv goedkoper hooi te voeren, merk ik dat meteen aan hem. Is dat dan dus een eerlijke bezuiniging? Imo niet. Terwijl dat voor een ander paard weer weinig hoeft uit te maken.
Mn fjord draagt hele goedkope halsters, de ander een zachtleren wegens gevoelige huid. Hij krijgt ook een vliegendeken in de zomer, de fjord boeit het niet dus heeft het niet nodig.
De smid komt elke 6-8 weken, hebben ze beide nodig, beide lastige voetjes. Tandarts is dierenarts, komt sowieso 2x per jaar voor de fjord, de ander wordt jaarlijks gecheckt en gemiddeld om het jaar behandeld.

Kortom, ik geef zoveel uit als nodig is voor hun welzijn! En dat verschilt per paard en per situatie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:35

Britta31 schreef:
Ik zou niet 1000 euro aan een operatie uitgeven.Je moet wel realistisch blijven.

1000 al niet? Of bedoel je 10.000?
Voor 1000 euro een paard inslapen is wel erg drastisch. Een doodsimple ongevaarlijke ingreep aan het ooglid na een dom ongelukje kosste namelijk al meer.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:41

Ess_Ramona schreef:
Als je gaat bezuinigen op de moet dingen.
Dus hoefsmid, jaarlijkse spuitje, en evt tandarts als je merkt dat je paard niet meer goed eet.
Een zadel wat niet goed past omdat je er geen geld voor hebt.

Als je minder uitgeeft aan dekjes, setjes en halsters omdat je daar geen geld voor hebt, prima, paarden zien het echt niet, maar de moet dingen mag je van mij niet op bezuinigen.

Doet mij denken aan een dubbeltje op zijn kant of geen cent te makken (1vd2). Vrouw had 2 paarden, maar 1tje had tandproblemen en geen geld voor een tandarts. De paarden moesten dus ook weg. Heel sneu, maar als ik het niet meer zou kunnen betalen gun ik mijn paarden een baasje waar ze die zorg wel kunnen krijgen.

Precies dit.
Ik ben ook student, werk me het licht uit de ogen om mijn paard betaald te krijgen maar het zou nóóit bij me opkomen om te bezuinigen op stalling, hoefsmid, tandarts etc..
Ik bezuinig eerder op mezelf dan op mijn paard. Mijn paard krijgt nieuwe (hoef)schoenen als ze versleten zijn, ik kan nog wel even op mijn kapotte schoenen doorlopen tot ik weer loon heb, mijn paard krijgt een nieuwe deken omdat hij er weer een kapot gemaakt heeft maar mijn lekke winterjas doet het nog wel een seizoenetje.. Zo iets.

Een paard is een verbinding voor het leven. En ik zou het nooit over mijn hart verkrijgen om mezelf boven hem te stellen.
En ja, ook als ik volgende maand een rekening van de dierenarts zou krijgen die ik niet kan betalen zou ik ervoor zórgen dat ik die kan betalen.

Ik zou nooit bezuinigen op het welzijn van mijn paard, die kan er niks aan doen dat ik een keer wat minder werk of zonder werk kom te zitten, dat is niet zijn schuld en hij kan er ook niks aan veranderen.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:49

Niemand kan in de toekomst kijken, ik had laatst een serieuze spaarrekening maar heb die moeten plunderen 1 voor de tandarts voor Lunabelle (wat gelukkig niet de duur was alles was in orde 1 haakje) plus een nieuw hoofdstel en 2 omdat mijn man 3 maanden zonder geld zat.....baas die niet betaalde, ww die zei je bent in dienst en sociale dienst die zei....ja kunnen wij niks aan doen, baas of ww moet maar betalen.....lekker frustrerend allemaal.

Dus nee, ik heb nu momenteel geen spaarpot meer, maar ze komen echt werkelijk niks tekort. Ik heb mijn vorige pony moeten laten opereren 2000 euro, kon dat niet ineens betalen en mocht gewoon in termijnen aflossen. Bij goede afspraken kan een veearts heel veel hebben.

En was de kans 70/30 geweest, nee sorry dan had ik het ook niet gedaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:52

SuperAssie schreef:
Ess_Ramona schreef:
Als je gaat bezuinigen op de moet dingen.
Dus hoefsmid, jaarlijkse spuitje, en evt tandarts als je merkt dat je paard niet meer goed eet.
Een zadel wat niet goed past omdat je er geen geld voor hebt.

Als je minder uitgeeft aan dekjes, setjes en halsters omdat je daar geen geld voor hebt, prima, paarden zien het echt niet, maar de moet dingen mag je van mij niet op bezuinigen.

Doet mij denken aan een dubbeltje op zijn kant of geen cent te makken (1vd2). Vrouw had 2 paarden, maar 1tje had tandproblemen en geen geld voor een tandarts. De paarden moesten dus ook weg. Heel sneu, maar als ik het niet meer zou kunnen betalen gun ik mijn paarden een baasje waar ze die zorg wel kunnen krijgen.

Precies dit.
Ik ben ook student, werk me het licht uit de ogen om mijn paard betaald te krijgen maar het zou nóóit bij me opkomen om te bezuinigen op stalling, hoefsmid, tandarts etc..
Ik bezuinig eerder op mezelf dan op mijn paard. Mijn paard krijgt nieuwe (hoef)schoenen als ze versleten zijn, ik kan nog wel even op mijn kapotte schoenen doorlopen tot ik weer loon heb, mijn paard krijgt een nieuwe deken omdat hij er weer een kapot gemaakt heeft maar mijn lekke winterjas doet het nog wel een seizoenetje.. Zo iets.

Een paard is een verbinding voor het leven. En ik zou het nooit over mijn hart verkrijgen om mezelf boven hem te stellen.
En ja, ook als ik volgende maand een rekening van de dierenarts zou krijgen die ik niet kan betalen zou ik ervoor zórgen dat ik die kan betalen.

Ik zou nooit bezuinigen op het welzijn van mijn paard, die kan er niks aan doen dat ik een keer wat minder werk of zonder werk kom te zitten, dat is niet zijn schuld en hij kan er ook niks aan veranderen.

Dat je voor jezelf dingen laat om je paard te betalen is nog wel OK maar ook daar zit toch echt een ondergrens aan. Als je failliet gaat aan je paard ben je verder van huis dan wanneer je 'm voor die tijd verkoopt.

Lisanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:10

Ik vind het belangrijk dat je de stalling,voer en hoefsmid zo moet kunnen betalen.

Dierenarts.. tja iedereen kan eens een duur grapje hebben en hier moet je wat voor achter de hand hebben.. of dit nu je ouders zijn waar je geld van kan lenen, verzekering of een potje...

Wanneer mijn paarden iets hebben kijk 500 euro kan ik wel ophoesten maar spoedoperatie revalidatie a 2000 is wel even slikken.... gelukkig zijn dierenartsen ook de beroerdste niet en is hier vaak wat voor te regelen (gelukkig zelf nog nooit gehad) .

Wel vind ik dat je alle zorg moet kunnen bieden die nodig is (mijn paarden gaan elk jaar naar de tandarts 3x per jaar naar fysio jaarlijks controle zadel) maar dit is meer omdat ik daar een goed gevoel bij heb en mijn paard daarna gewoon een stuk fijner loopt! Maar dit is voor iedereen om zelf te bepalen

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:02

Dan zijn wij (moeder en ik) vast ook 'slechte' eigenaren hoor TS. Tandarts gebeurt niet jaarlijks tenzij noodzakelijk (wordt soms weleens gecontroleerd als er een ander paardje moet), zadel is nog nooit nagekeken hoewel we dit binnenkort wel een keer willen doen (ik zit er wel goed op, geen gekantel, en osteo vond een paar jaar geleden geen blokkades op deze plek), osteo is in de 8 jaar dat we haar hebben pas 2 keer geweest, inenten zouden we zelf niet per sé doen want het dier komt toch niet van het erf af, alleen wordt dit op stal massaal gedaan 'dus doen we maar gezellig mee' :') Bekappen doen we niet per sé om de x weken maar gewoon wanneer het nodig is. Ze staat op volpension en krijgt momenteel geen extraatjes.

Daar staat wel tegenover dat ze tijdens de zomer een operatie van 2000 euro heeft ondergaan, een prijskaartje dat uiteindelijk zelfs tot 4000 euro is opgelopen wegens complicaties. Een behoorlijke aderlating voor ons, voor de meeste mensen denk ik. Wij hebben haar nadien ook voldoende hersteltijd gegeven, niet onbelangrijk :) Daarnaast hebben we altijd goed les genomen en hier nooit op bespaard, hebben we verder passend harnachement e.d. (zadel past in principe op het eerste zicht ook), zorgen we voor dekens omdat mevrouw nu eenmaal een kouwelijk dier is en gaan we binnenkort weer bioglucosamine voeren omdat de gewrichtjes nogal tikken en kraken. Ze mankt niet oid maar loopt er wel beter op.

Het is maar wat je er zelf van wil maken he :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:38

ikke schreef:
SuperAssie schreef:
Precies dit.

Dat je voor jezelf dingen laat om je paard te betalen is nog wel OK maar ook daar zit toch echt een ondergrens aan. Als je failliet gaat aan je paard ben je verder van huis dan wanneer je 'm voor die tijd verkoopt.

Ik ga niet failliet aan mijn paard, ik bedoel alleen te zeggen dat ik nog wel wat langer op mijn schoenen door loop en niet tien paar schoenen heb maar hooguit twee, geen zes verschillende tassen voor verschillende gelegenheden maar 1 etc.
Bovendien woon ik nu nog thuis, dus dat scheelt al een hoop. Kan moeilijk op mezelf gaan wonen als ik net 5,50 verdien per uur...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:43

SuperAssie schreef:
ikke schreef:

Ik ga niet failliet aan mijn paard, ik bedoel alleen te zeggen dat ik nog wel wat langer op mijn schoenen door loop en niet tien paar schoenen heb maar hooguit twee, geen zes verschillende tassen voor verschillende gelegenheden maar 1 etc.
Bovendien woon ik nu nog thuis, dus dat scheelt al een hoop. Kan moeilijk op mezelf gaan wonen als ik net 5,50 verdien per uur...

ik bedoel meer algemeen dat er een ondergrens zit aan het kunnen houden van een paard.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:08

Oh wow, mijn paard krijgt niet eens de basiszorg :') de hoefsmid komt minder dan eens in de 8 weken, de tandarts komt niet voor een controle, de zadelmaker komt niet voor een controle, geen osteo, fysio etc. Dit heeft niets met geld te maken, ik laat pas iemand komen als ik het nodig vind en tot nu toe krijg ik steeds te horen dat het allemaal wel mee valt dus dat geeft ook geen reden om er anders over te denken. Vorig jaar nog een verzameling rekeningen van de DA gehad die ik zonder blikken of blozen betaald heb, dat liep ook wel over de 1000 euro.

Als je een gezond paard hebt die gezond blijft denk ik dat je voor 200 euro wel klaar kunt zijn, maar als je paard toch duur beslag of medicatie nodig gaat hebben kom je al veel duurder uit en dat zou toch altijd iets zijn waar ik rekening mee zou willen houden. Kortom; er is geen concreet antwoord op de vraag. Ik heb wel echt een hekel aan mensen die bijvoorbeeld hun paard zonodig moeten scheren en dan alleen goedkope niet passende oliebol dekens willen betalen, neem dan die vacht voor lief.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 13:02

Op de stal waar ik een tijdje heb gestaan gingen de paarden elke 8 weken naar de hoefsmid, kwam de osteo eens in het half jaar en de tandarts een keer in het jaar. Omdat het geld me niet op de rug groeit en ik geen aanleiding had om mijn paard erheen te sturen, moest ik steeds zeggen 'nee, mijn paard niet.' Ik ben daar destijds wel op aangesproken en ik vond dat best pijnlijk. Ze deden alsof ik dus niet goed voor mijn paard zorgde, omdat ik zelf immers geen tandarts/osteo/hoefsmid was en ik dus ook niet kon zien of mijn paard pijn had.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:06

Sheran schreef:
Op de stal waar ik een tijdje heb gestaan gingen de paarden elke 8 weken naar de hoefsmid, kwam de osteo eens in het half jaar en de tandarts een keer in het jaar. Omdat het geld me niet op de rug groeit en ik geen aanleiding had om mijn paard erheen te sturen, moest ik steeds zeggen 'nee, mijn paard niet.' Ik ben daar destijds wel op aangesproken en ik vond dat best pijnlijk. Ze deden alsof ik dus niet goed voor mijn paard zorgde, omdat ik zelf immers geen tandarts/osteo/hoefsmid was en ik dus ook niet kon zien of mijn paard pijn had.

En precies op die "angst" lopen al die behandelaars binnen.
Er is niks mis met de behandeling op zich, maar alleen als het nodig is.
Als het elk half jaar nodig is, moet je je als paardeneigenaar toch eens heel kritisch afvragen waar je mee bezig bent.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:13

Zoveel als nodig voor de dingen die moeten, regelmatig de smid en verder één keer per jaar osteo en tandarts. En verder zoveel als je uit kan geven aan harnachement. Maar bijvoorbeeld zou ik hier geen koliekoperatie kunnen ophoesten, dan is het gewoon einde verhaal. Wellicht als betalingsregeling, maar dan ook is 800 E/ maand toch echt het maximale wat er in zou kunnen gaan. Dat is inderdaad geen grote pot, maar om daardoor te zeggen dat men daarom maar geen paard moet houden is nonsens.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 14:06

ikke schreef:
Sheran schreef:

Als het elk half jaar nodig is, moet je je als paardeneigenaar toch eens heel kritisch afvragen waar je mee bezig bent.

Ik denk zelf ook dat het een soort 'angst' is, maar ik kan ook niets tegen ze inbrengen, want inderdaad ik ben geen osteo/dierenarts etc. Ik ga zelf niet voor elk wissewasje naar de huisarts, en ik vind dat mijn paard dat ook niet hoeft. Maar wie bepaalt wat je paard nodig heeft? Je paard zelf kan niet praten (tenminste, de mijne niet).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:17

Sheran schreef:
ikke schreef:

Ik denk zelf ook dat het een soort 'angst' is, maar ik kan ook niets tegen ze inbrengen, want inderdaad ik ben geen osteo/dierenarts etc. Ik ga zelf niet voor elk wissewasje naar de huisarts, en ik vind dat mijn paard dat ook niet hoeft. Maar wie bepaalt wat je paard nodig heeft? Je paard zelf kan niet praten (tenminste, de mijne niet).

Heel simpel, zeg de volgende keer: ik wens jouw onkunde niet geprojecteerd te zien op mijn paard.

Nee, maak je geen vrienden mee maar het schept wel duidelijkheid.
Wat jouw paard nodig heeft, bepaal je zelf.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:31

Toydoll schreef:
Ik vind, dat op bokt, soms behoorlijk overdreven wordt met wat een paard moet kosten of hoeveel reserves je moet hebben.

Maar het hangt ook nogal van je verwachtingen af natuurlijk.

Een hoog sport paard heeft net als een menselijk atleet ook gewoon meer zorg nodig en sneller blessures, dat is gewoon zo.

Maar een buiten recreatie paardje; bedoel, dat je die na kreupelheid eerst even 2 weken gewoon met rust laat kijken wat dat doet, ja dat snap ik wel!

nu vind ik dat je deels gelijk hebt, als een paard ziek wordt loopt het snel op en ja dat kan bakken met geld kosten....maar hoever ga je...de breedte van je budget bepaalt dan ook al wil je meer doen.
Als mijn recratiepaardje ziek was ga ik echt geen 2 weken wachten, dat kan net zo fataal zijn als bij een sportpaard!
En in de tijd dat ik wedstrijden reed betekende dat paard echt niet meer voor me als "die" recreatie pony nu, ze hebben een goed paarden bestaan en dat kost voor beiden net zo veel !

Zelf bepaal je die grens en niemand anders, ook de opinie van bokt niet! ;)