brief van jouw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:54

Vind het aan de ene kant een mooie manier van schrijven...
Maar aan de andere kant vind ik het ook een passieve manier om toch op een agressieve wijze je mening er door te drukken :oo.

Zag TS net iets zeggen over ijzers en dat we dat nemen omdat het zo mooi klinkt of voor de wedstrijden...
Wat is er mis met ijzers voor de wedstrijden? Ik heb een paard omdat ik het een leuke sport vind... en dus rij ik ook in de sport met hem...
En springen en dan vooral crossen zonder ijzers is nu eenmaal niet zo veilig... Dus waarom zou ik geen ijzers onder zijn voeten laten slaan in het outdoor seizoen? Juist voor zijn eigen veiligheid? Zie niet in wat daar mis mee is...

Zelfde als het stukje in de brief over dekens en een wintervacht...
Jij laat misschien de wintervacht zitten... maar ik train mijn paard in de winter net zo hard als in de zomer... en voor het behoud van zijn spieren heb ik gekozen om hem te scheren... en dus krijgt hij dekens op... met een hals...
En ja... Ik ben wel zo'n gek die 20 dekens heeft voor 1 paard en waarbij als het moet elke dag een andere deken er op gaat :').

Op stal zetten, oh mijn god daar gaan we weer...
Paarden moeten buiten want paarden vinden dat fijn... generaliseren op en top...
Mijn paard komt pas tot rust als hij in zijn eigen stalletje staat en daar in alle rust zijn hooi en zijn brokjes kan eten...
En we hebben juist een maand geleden na 8 jaar een kant van e stal afgesloten zodat hij juist niet meer kan neuzen met zijn weidemaatje...
Mijn paard was namelijk erg jaloers en beet steeds in de trailies als zijn maatje meer aandacht kreeg dan hij... Het dier wordt dit jaar 13 en de ene helft van zijn tanden zijn nu zo afgesleten dat hij als hij zo door ging nooit meer normaal gras zou kunnen eten...

Brokjes... ieder paard kan leven op alleen hooi... maar als er intensief getraind wordt hebben ze toch iets meer nodig dan alleen hooi...

Ik rij met een bit en met een boomzadel, en zelfs met sporen.
Mijn paard loopt het fijnst op een bit. Een boomzadel is het best voor de rug van het dier en de sporen gebruik ik om mijn hulpen te verfijnen zodat het dier beter weet wat ik bedoel en wij geen miscommunicatie krijgen...

Alle keuzes die ik maak worden in het belang van mijn paard gedaan en niet in het belang van mijzelf...
En toch, omdat je andere keuzes maakt dan dat een ander zou doen wordt je afgeschilderd als een onwetende eigenaar... of zelfs als of je dierenmishandeling pleegt...

Oh crap nu ik alles terug lees ben ik echt slecht voor mijn keizerlijke hoogheid :roll:

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:59

Goh, balen mijn paarden even dat ik hun baasje ben geworden. -O-
ze staan toch in de winter zo'n 13 uur binnen en in de zomer zo'n 9 uur.
Mijn paard kost de winter zoveel energie met het aanmaken en verliezen van de wintervacht dat hij erg mager wordt en energieloos. Ik scheer hem (oh foei!) en gooi weliswaar 2 dikke dekens op. Tja, noem me dieronvriendelijk maar toch gek dat m'n beestje vrolijker blijft en dikker blijft.

Als men zo graag het 'oer' gedrag wil zien stop dan ook met het hele rijden en überhaupt het paarden houden. Dat is immers ook niet wat paarden zelf uitgekozen hebben om verzorgt te worden door de mens.

KimD

Re: brief van jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:09

Ik vind het zo'n vreselijk over de top stukje, wordt we gewoon misselijk van. :r

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:13

R12312 schreef:
dnieSz schreef:
Alleen dat gepraat ''mijn paard houd niet van buiten staan'' daar kan ik ook echt niet tegen, mensen leren ze zelf aan om bij het hek te gaan staan omdat ze binnen te eten krijgen, dit weten de paarden maar al te goed,ook als het regent bijv en ze worden dan altijd binnen gehaald weet een paard dat maar al te goed en is het dus gewoon aangeleerd gedrag om voor het hek te gaan staan

Dit is ook onzin, vele paarden staan aan het hek omdat ze er geen zak aan vinden, niet omdat er toevallig eten is. Hier krijgen ze nameljik niet direct te eten als ze binnen staan.
Aangeleerd gedrag kunnen ze ook prettig vinden.

Nee want binnen staan vinden ze wel erg leuk _O-

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 16:38

"Aangeleerd gedrag kunnen ze fijn vinden" m.a.w. "zolang ze niet anders weten is het goed", dat moeten we ook even de legbatterij kip wijsmaken :')

Mijn paard is veel liever buiten, is anders echt niet happy, maar moet eerlijk zeggen, het is een mietje die smelt van regen :S Dus daarom wel een dekentje op :)

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:51

Lianne86 schreef:
"Aangeleerd gedrag kunnen ze fijn vinden" m.a.w. "zolang ze niet anders weten is het goed", dat moeten we ook even de legbatterij kip wijsmaken :')

Mijn paard is veel liever buiten, is anders echt niet happy, maar moet eerlijk zeggen, het is een mietje die smelt van regen :S Dus daarom wel een dekentje op :)

:j :')

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:59

Wij mensen kunnen aangeleerd gedrag anders ook fijn vinden dus ik weet niet waarom hier zo flauw over gedaan wordt? Jij vindt het waarschijnlijk ook fijn om op de wc te poepen en in een bed te slapen. Dat is ook aangeleerd gedrag. Dus waarom zou een paard aangeleerd gedrag niet fijn kunnen vinden?.. leg me dat even uit.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:17

Ik moet zeggen dat het mijn pony geen ene reet lijkt uit te maken of hij binnen of buiten staat. En aangezien een paard niet kan praten blijft alles een aanname. Zowel voor binnen als buiten.
dus eigenlijk hebben dit soort stukjes niet veel zin. Mensen hebben allemaal een eigen mening. Dat zal altijd zo blijven. En alle paarden zijn verschillend. Bij een inloopstal zie je ook heel veel verschil.
het ene paard blijft buiten staan in de regen. En andere weten niet hoe snel ze naar binnen moeten gaan.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:41

Het verschilt ook per paard... Maar ik heb bij de mijne wel gezien dat hij er echt niet happy van wordt, stijver etc. omdat ie veel binnen stond. Regen vindt ie dan alleen "ok" met een deken op ;)

Gewenning staat niet meteen aan "goed".... Ik kreeg ook als argument toen ik wegging "maar hij staat altijd bij het hek als we hem binnenhalen" (Hij mocht wel niet meer 's ochtends naar buiten omdat hij zich 's middags niet liet vangen, maar 's avonds (voertijd) wel :')) Voor mij de reden om van stal te verhuizen.

Maar het is meer het idee van "Het is aangeleerd, zo doen we het al jaren, dus we gaan er maar mee door... Er gaat niemand dood van." En ja, er zijn paarden die niet beter weten, zet je die op een wei, dan snappen ze er niets van omdat ze het zo aangeleerd zijn. Maar dat is vooral zielig dat zo'n beest zich liever 23 uur per dag in een stal op laat sluiten omdat ie het gewend is :S Maar als ik naar de paarden kijk die ik heb verzorgd/heb gehad... Veel naar buiten is zo veel fijner.

Heel veel binnenstaan in een stalletje doet heel veel met een paard, dat heb ik iig aan die van mij ondervonden. Misschien uit het bij het ene paard het minder erg als bij het andere. Maar ik zie die van mij dan echt veranderen... En niet alleen humeur/karakter, maar ook qua bespiering, losser etc.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:50

Deze brief slaat de spijker op de kop.
Spijtig dat er zoveel mensen met paarden zijn dit niet willen inzien.
Vroeger bestede wij ook geen aandacht aan wat het paard verteld in de brief maar gelukkig zijn wij mensen tegengekomen die ons de ogen hebben geopend.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:53

MarcR schreef:
Vroeger bestede wij ook geen aandacht aan wat het paard verteld in de brief maar gelukkig zijn wij mensen tegengekomen die ons de ogen hebben geopend.

Spijtig dat niet iedereen in wil zien dat wat er in deze brief staat niet opgaat oor ieder paard.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:53

Vjestagirl schreef:
MarcR schreef:

Spijtig dat niet iedereen in wil zien dat wat er in deze brief staat niet opgaat oor ieder paard.

Wat in de brief staat gaat op voor elk gezond paard.
Paarden houden zoals beschreven in de brief is een van de factoren die veel problemen kan voorkomen omdat paarden zich beter in hun vel voelen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 08:59

MarcR schreef:
Vjestagirl schreef:

Wat in de brief staat gaat op voor elk gezond paard.
Paarden houden zoals beschreven in de brief is een van de factoren die veel problemen kan voorkomen omdat paarden zich beter in hun vel voelen.

En dat... is misschien nog wel grotere onzin dan de onzin die in die brief staat...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:51

Onzin. Een paard wat staat te rillen in de kou en de regen omdat ze niet gemaakt zijn voor Nederlands weer is gewoon zielig.
Mijn tinker staat dekenloos, maar de Engelse Volbloed van mijn vriendin zonder deken laten staan kan echt niet.

Nogmaals, paarden houden is maatwerk, niet ik scheer alles over een kam gebeuren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:03

Paarden kunnen niet schrijven dus dit oversentimentele stukje is dikke onzin......

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:13

RivaldoX schreef:
Goh, balen mijn paarden even dat ik hun baasje ben geworden. -O-
ze staan toch in de winter zo'n 13 uur binnen en in de zomer zo'n 9 uur.
Mijn paard kost de winter zoveel energie met het aanmaken en verliezen van de wintervacht dat hij erg mager wordt en energieloos. Ik scheer hem (oh foei!) en gooi weliswaar 2 dikke dekens op. Tja, noem me dieronvriendelijk maar toch gek dat m'n beestje vrolijker blijft en dikker blijft.

Als men zo graag het 'oer' gedrag wil zien stop dan ook met het hele rijden en überhaupt het paarden houden. Dat is immers ook niet wat paarden zelf uitgekozen hebben om verzorgt te worden door de mens.

Juist! Helemaal mee eens.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:23

Ik ben ook voor paarden lekker buiten maar dan wel met schuilstal.Maar hier in de buurt staan 2 shetjes met de regen van de laatste tijd dag en nacht in de regen.Ik denk dat een shetje na 2 dagen regen ook wel lekker binnen wil staan.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:29

xSogno schreef:
Een paard is een individu, dat kost maatwerk.

*\o/* *\o/*

In de natuur verplaatsen paarden zich 30 to 40 km per dag, kiezen ze zelf hun kuddes uit overlijden vaak vroegtijdig aan allerlei ziektes en roofdieren. Bovendien worden ze niet bereden.

Dat zwart wit denken spuug ik op.
Ik kijk naar de behoefte van mijn paard. En niet naar de verwachtingen van doorgedraaide "een paard moet 24/7 buiten no matter what" theorie.

Gelukkig maar voor mijn paard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:30

De jongste liep zonet een beetje te kuchen. Gelukkig was ze wel heel vrolijk en blij. Het is hier ook zo guur. Ik ga er eens een warmere deken op leggen. Dan zet het niet echt door. Zij heeft het altijd heel erg gauw koud en het eerste jaar dacht ik net als TS. Ze is toen veel ziek geweest. Dus nu doen we het anders. NIEt meer natuurlijk maar wel beter voor paardje.
Let wel, in de natuur worden paarden niet heel erg oud hoor! Het leven is veel ruiger voor ze.

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:41

xSogno schreef:
Onzin. Een paard wat staat te rillen in de kou en de regen omdat ze niet gemaakt zijn voor Nederlands weer is gewoon zielig.
Mijn tinker staat dekenloos, maar de Engelse Volbloed van mijn vriendin zonder deken laten staan kan echt niet.

Nogmaals, paarden houden is maatwerk, niet ik scheer alles over een kam gebeuren.

Als de aanpassing of acclimatisering onvoldoende blijkt heeft het paard een heel scala aan "noodvoorzieningen" om snel de lichaamstemperatuur omhoog te krijgen.

Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens.
Countercurrent heat exchange. Normaal gesproken stroomt het bloed vlak onder de huid alvorens naar de longen te gaan. Tijdens koud weer echter worden de bloedvaten vlak onder de huid afgesloten en stroomt het bloed dieper door de huid, de teruggaande bloedstroom wordt bovendien omgeleid en stroomt om de slagaderen heen (waardoor het bloed stroomt dat uit het hart komt). Het gevolg is dat het terugkerende bloed eerst wordt opgewarmd alvorens het terug gaat naar hart en longen.
Pilo-erection. Het paard zet (bijna onzichtbaar) de vachtharen ietwat rechtop, zodat ze meer isolerende lucht omsluiten.

Ofwel, een paard kan, mits in goede conditie, zich prima aanpassen aan de omstandigheden.

Ik vind een paard, mits in goede conditie, langer dan 9 uur per dag op stal houden dierenmishandeling.

Degene die het hier niet mee eens zijn zullen toch nog eens naar zich zelf en hun paard moeten kijken

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:47

stvieee schreef:
xSogno schreef:

Als de aanpassing of acclimatisering onvoldoende blijkt heeft het paard een heel scala aan "noodvoorzieningen" om snel de lichaamstemperatuur omhoog te krijgen.

Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens.
Countercurrent heat exchange. Normaal gesproken stroomt het bloed vlak onder de huid alvorens naar de longen te gaan. Tijdens koud weer echter worden de bloedvaten vlak onder de huid afgesloten en stroomt het bloed dieper door de huid, de teruggaande bloedstroom wordt bovendien omgeleid en stroomt om de slagaderen heen (waardoor het bloed stroomt dat uit het hart komt). Het gevolg is dat het terugkerende bloed eerst wordt opgewarmd alvorens het terug gaat naar hart en longen.
Pilo-erection. Het paard zet (bijna onzichtbaar) de vachtharen ietwat rechtop, zodat ze meer isolerende lucht omsluiten.

Ofwel, een paard kan, mits in goede conditie, zich prima aanpassen aan de omstandigheden.

Ik vind een paard, mits in goede conditie, langer dan 9 uur per dag op stal houden dierenmishandeling.

Degene die het hier niet mee eens zijn zullen toch nog eens naar zich zelf en hun paard moeten kijken

zelf vind ik dit eerlijk gezegd een mening, dus dat hoeft niet persé te betekenen dat mensen die paarden hebben die langer dan 9 uur per dag binnen staan, naar zichzelf en hun paard moeten kijken. Zelf vind ik ook dat paarden max. 9 uur op stal mogen staan, liever nog minder. Maar ik ga niet zeggen dat anderen het dan 'fout' doen. ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:48

Goh zeg.. Word ik gisteren nog bijna omver gelopen door 2 paarden
die de zeik regen uit wilden,de stal in.
Gaat mn paard me vandaag zo'n brief schrijven..
Moet ze misschien toch eerst zelf eens bedenken wat ze nou wil :+

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:50

Mijn pown staat nu soms langer binnen dan dat en ik merk geen enkel verschil.
Mijn grote paard stond met een inloop. Die werd gek in een box. Dus er is wel degelijk verschil per paard .

mijn shet kan ook niet op het gras want dan is ie met een week bevangen. En ik zie de meerwaarde niet can 12 uur in een stenen paddock staan. Hij heeft een ruime box altijd wat te zien. Alle aandacht die hij wil. En strootjes om op te kauwen en voldoende beweging. Dus idd dat zwart wit gezeur. Als je goed naar je paard kijkt kan je concluderen dat de huidige paarden niet allemaal meer geschikt zijn voor 24 7 buiten

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:56

Zelfs onze shet wil met slecht weer graag op stal. Die geeft het zelf aan. Bij goed weer doet ze geen moeite om de wei uit te lopen. Met slecht weer loopt ze direct achter de andere paarden aan naar binnen. En dan mag ze heerlijk bij mijn paard in de stal staan. Stal is er groot genoeg voor dus kan makkelijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:56

Aangeleerd gedrag dat ze naar binnen willen.
Voor een gedeelte is dat hier waar.

Met mooi weer staan ze met schemer bij het hek. Ja dat zou aangeleerd kunnen zijn want dan zet ik ze binnen.

Als het vies weer is staan ze om 2 uur aan het hek. Ik zet ze dan nooit binnen want vind dat te vroeg. Toch willen ze dan naar binnen.
Lijkt me dan dat ze binnen niet zo verschrikkelijk vinden.

Daarnaast hebben ze ook het aangeleerde gedrag dat binnen betekend binnen voor de nacht. Als dat niet fijn zou zijn zouden ze dat na de paar keer ervaren te hebben ook nooit meer uit zichzelf komen.