bigone schreef:Dan heb jij een paard wat goed aan de hulpen staat, als jouw paard eens geen zin heeft om te lopen wat doe je dan??
Ik kan inderdaad wel zeggen dat ik een paard heb dat goed aan de hulpen staat. Of in ieder geval, ik heb een heel gevoelig paard wat bij de kleinste hulp al reageert.
Als ze een keer niet direct op mijn beenhulp reageert let ze dus niet op. Ik geef d'r niet nog een trap of tik met de zweep. Ik maak een volte 10 meter, zet schouder binnenwaarts in, of rij d'r juist heel erg terug in tempo. Ik moet de aandacht van mijn paard er echt eerst weer bijhalen door iets anders 'onverwachts' te doen. Daarna reageert ze weer op mn been, let ze weer op en kunnen we vaak vervolgens het hele uur rijden zonder dat ze iet meer reageert. Ik moet mijn paard gewoon echt bezig houden. Als ze niet reageert ligt het 9 vd 10 keer aan mij, omdat ik al te lang hetzelfde doe dan. Beetje duidelijk? 
KoudbloedKim schreef:Als het paard daar niet voldoende op reageert, gebruik je dus bij deze methode het zwiepje.

Ja dat was me inmiddels duidelijk 
Je filmpje verhelderd enorm, dankjewel 
Punz schreef:Mag ik vragen hoe jullie longeren?.
...
Verder is het heel duidelijk dat hier binnen een bepaald systeem, een bepaalde methode gewerkt wordt. En als iets dan eens anders gaat dan bekend is... Probeer dan eens ( zoals sommige reageerders hier ook echt wel doen hoor) je oprecht te verdiepen in het wáárom.... zonder dat er in het wáárom meteen al een oordeel door klinkt.
Ik longeer inderdaad zonder zweep, alles op stemcommando en lichaamstaal 
Dat tweede komt heel aanvallend op mij over. Weet niet of dat je bedoeling was en of het echt op mij gericht was? Maar ik geef mijn mening, of in ieder geval hoe het op mij overkomt, daar is toch niks mis mee? Vervolgens vraag ik om uitleg, hoe het dan wel werkt, is toch ook niks mis mee?
Ik ben juist geïnteresseerd in dit soort "nieuwe" dingen en benieuwd hoe het dan werkt! Maar als ik mijn mening niet geeft en niet vertel waarom het voor mij zo raar lijkt, kan ik toch ook geen duidelijke uitleg terug verwachten? 
Babootje schreef:Het wat naar voren leunen om het paard harder te laten gaan ken ik ook wel uit centered riding. Het is een zithulp en je moet ook niet helemaal naar voren leunen, maar gewoon iets gewicht naar voren verplaatsen.
Vanuit de gedachte dat een paard altijd zijn gewicht onder dat van jou wil brengen is het een logische. Plaats je je gewicht wat naar achteren, komt het paard terug op je zit. Probeer eens in een zijgang je gewicht iets naar de kant te verplaatsen waar je heel wilt en je zult merken dat je paard gemakkelijker opzij gaat. Daarbij is het de bedoeling dat je je zithulpen klein houdt, zodat je je paard niet uit balans brengt.
Misschien een stomme vraag dan, maar gaat je paard dan niet op de voorhand vallen?