Waar willen jullie nou meer over op film zien?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik wil meer weten over...

Rijtechnische problemen
177 (19%)
Rijtechnische basis
220 (24%)
Grondwerk
146 (16%)
Houding van een persoon naar het paard
182 (20%)
Harnachement
39 (4%)
Vrijheidsdressuur
34 (3%)
Probleempaarden
105 (11%)

Totaal aantal stemmen: 903

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:48

Joolien schreef:
Het scheelt ook in de benadering. Ik bouw rustig op en ik ben van nature heel rustig en kalm. Ik zorg er al voor dat een paard niet snel in de stress hoeft te schieten.

Dat zal zeker een hoop schelen. Maar om het probleem en de oplossing op film duidelijk te maken, zullen de verschillen zichtbaar moeten zijn, juist ook voor mensen die geen ervaring hebben met kleine tekenen van spanning en ontspanning zien. Ik vind het bijvoorbeeld in je tweede filmpje lastig om te zien of je paard nu op het einde van het filmpje geinteresseerd is in de doek of toch nog wat argwanend.
En stel ik probeer dit met mijn eigen paard en ik bouw te snel op (wat denk ik bij iedereen wel een keer gebeurd die hiermee aan de slag gaat), waardoor mijn paard toch in de stress schiet. Wat doe ik dan? Hoe doe ik stappen terug en later weer stappen vooruit?

Niet rottig bedoeld deze kritiek, maar vooral opbouwend. En uiting van wat ik graag in filmpjes zou willen zien.

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:50

Ik vind het ook heel interessant om te zien maar ik zou het leuk vinden als je voor het eerst met het paard aan de slag gaat. Nu lijkt Dantes al te weten wat er van hem verwacht wordt (heb alleen het eerste filmpje gezien)
Ik heb bv. een hyper active jonge ruin die nog geen 2 seconde zijn aandacht erbij kan houden. Hoe zou ik dan het beste kunnen beginnen om zijn aandacht meer bij mij te houden?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:56

LotusT schreef:
Ik vind het ook heel interessant om te zien maar ik zou het leuk vinden als je voor het eerst met het paard aan de slag gaat. Nu lijkt Dantes al te weten wat er van hem verwacht wordt (heb alleen het eerste filmpje gezien)
Ik heb bv. een hyper active jonge ruin die nog geen 2 seconde zijn aandacht erbij kan houden. Hoe zou ik dan het beste kunnen beginnen om zijn aandacht meer bij mij te houden?

Of onze rennerige merrie, dat voor alles wat ze niet kent op de loop gaat?
Hoe zou je dat benaderen?
Alles, wat haar schrik oplevert... is omdraaien en hard weg draven.

:D Het zou ons in ieder geval goed helpen :D

We hebben voor de meeste dingen wel een weg gevonden. Maar voor nog niet alles.

juliedo24

Re: Waar willen jullie nou meer over op film zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:47

Wat superinteressant! Ik zit nu op school dus kan ik de filmpjes niet kijken met geluid maar dat ga ik thuis doen. Helaas woon je best ver weg van hier want mijn onvoorspelbare shetlander is ook een leuk voorbeeld voor het grondwerk :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:10

Leuke filmpjes Jolien! +:)+

Als je Disco eens wilt gebruiken roep je maar, heb een bak en (grote!) longeercirkel tot beschikking. ;)
Wat ik bij Disco altijd zo fijn vind als ik met hem werk is dat je heel goed het verschil kunt zien tussen een actieve achterhand en een achterhand die er maar bij aan loopt. Als je begrijpt wat ik bedoel?

Ben benieuwd naar meer filmpjes.. :)
Zelf was ik met de jonge paarden altijd wel veel bezig met mijn eigen houding t.o.v. het paard, dit kon je vooral goed zien / merken bij jonge paarden die nog niet veel in de hand zijn geweest en nog maar weinig kennen. Die kwamen ook altijd gewoon buiten maar kon je soms slecht te pakken krijgen (vooral omdat ze niet veel kennen nog), meestal zie je dan dat deze paarden in een hoek gedreven worden en dan worden gepakt. Maar het kan ook op een andere manier, gebruik maken van je eigen houding en de nieuwsgierigheid van het paard en geduld. :j Vond dat altijd wel leuk en interessant om mee bezig te zijn, pakte altijd elke kans om dit weer uit te proberen toen ik nog veel paarden zadelmak maakte en we ook regelmatig paarden hadden die zich moeilijk lieten pakken. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt maar misschien dat zo iets ook wel leuk is voor een filmpje? Vooral jonge paarden die nog niet veel kennen laten goed zien hoe een paard reageert op jouw houding etc. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:07

Tot nu toe even wat de ideeën zijn om te filmen:

Rijtechnisch:
Wat zijn actieve gangen?
Hoe rijdt ik een paard juist nageeflijk? (Al is dit lastig want iedereen doet dit anders.)
Wat is goede stelling en buiging?

Op de grond
Meelopen en stilstaan aan de hand
Ontspannen aan de hand met een ander paard.
(Mentale) Houding naar het paard toe, en het verschil daarin.

Zelf kan ik niet alles oplossen, want ik weet simpelweg niet alles :D Dus als er nog bokkers zijn die zich samen met mij geroepen voelen om genoemde problemen op te kunnen lossen en dit duidelijk en leerzaam uit kunnen leggen, dan hoor ik dat heel graag!

Verder bedankt voor de reacties en complimenten, en voor de 60 likes op fb inmiddels *\o/*

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:28

Joolien schreef:
Tot nu toe even wat de ideeën zijn om te filmen:

Rijtechnisch:
Hoe rijdt ik een paard juist nageeflijk? (Al is dit lastig want iedereen doet dit anders.)

Lijkt me leuk om bij verschillende mensen en paarden langs te gaan in dat geval! Met verschillende lichaamsbouw, opleidingsniveau en dergelijke.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:30

Rechtrichten! De helft van de ruiters weet niet wat dat is en de helft van de instructie rept er t.o.v. lessers, prive of op maneges, met geen woord over, terwijl het een onmisbaar onderdeel van de basis is. Daar is nog wel wat winst te behalen in een videootje, denk ik zo....

Vind het een supergoed initiatief en hoop dat jullie er dit jaar echt mee doorgaan.

Alida67

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:10

Rechtrichten met Dantes :D dat zou ik graag willen zien. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:24

Rijtechnisch zou een goede uitleg over de houding en zit van de ruiter ook echt geweldig zijn.
Bijvoorbeeld het verschil tussen 'Doe je tenen naar binnen!', en wat het doet met je houding als je dat probeert/forceert, en als je op de correcte manier je tenen naar voren houd (vanuit heup/bekken).
Of ook een veel genoemde is 'handen laag/handen stil!', waardoor mensen hard worden in de hand, ipv zacht meeverend contact.

In een wat andere hoek, lichtrijden. Hoe voel je of je op het goede been zit? Wat veranderd er in het paard als je op het verkeerde been lichtrijd? Heb je als ruiter een goede balans en kan je ook een ander ritme lichtrijden (zit-sta-sta-zit bijvoorbeeld) zonder dat je paard veranderd van tempo en houding? etc

Dat zijn volgens mij een paar voorbeelden van hele simpele rijtechnische dingen, waar elke ruiter mee te maken krijgt en waarvan maar heel weinig mensen weten hoe en waarom ze werken zoals ze werken.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:46

Wat leuk dat je dit doet.

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 21:18

Blijheid schreef:
Rijtechnisch zou een goede uitleg over de houding en zit van de ruiter ook echt geweldig zijn.
Bijvoorbeeld het verschil tussen 'Doe je tenen naar binnen!', en wat het doet met je houding als je dat probeert/forceert, en als je op de correcte manier je tenen naar voren houd (vanuit heup/bekken).
Of ook een veel genoemde is 'handen laag/handen stil!', waardoor mensen hard worden in de hand, ipv zacht meeverend contact.

In een wat andere hoek, lichtrijden. Hoe voel je of je op het goede been zit? Wat veranderd er in het paard als je op het verkeerde been lichtrijd? Heb je als ruiter een goede balans en kan je ook een ander ritme lichtrijden (zit-sta-sta-zit bijvoorbeeld) zonder dat je paard veranderd van tempo en houding? etc

Dat zijn volgens mij een paar voorbeelden van hele simpele rijtechnische dingen, waar elke ruiter mee te maken krijgt en waarvan maar heel weinig mensen weten hoe en waarom ze werken zoals ze werken.

Dit vind ik ook een hele goede insteek! Ook gewoon omdat je op het filmpje verschillen kunt zien. Soms weet je wel dingen, maar het zien helpt toch beter :)

Rechtrichten lijkt me ook zeer interessant :)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:03

Leuk initiatief. Ik volg :)

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:30

Leuk! Ik volg!

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:11

Heb je eerste filmpje gister even toegepast. Had al eerder zulk werk gedaan met mijn paardje maar dan niet onder de noemer 'grondwerk' maar voor het beleren. Ze gaf zich dan ook al snel over aan de druk ;) wel leuk om te zien. Ook al achterwaarts gedaan. En als ik bij haar kont ga staan dat ze dan een rondje om haar achterhand mee gaat draaien. Ik vond het leuker om te doen dan ik had gedacht.

Waar ik nog graag meer over zou willen zien is schriktrainingen. Het tweede filmpje zal ik dan ook uitproberen maar ik weet zeker dat ik een uur bezig kan zijn voordat ik zo'n wapperend doekje in haar buurt kan houden. Als het überhaupt al lukt. Is dit gewoon een kwestie van volhouden en doorgaan? Of zijn er nog andere manieren om een paard dat erg oplettend en gericht op geluidjes is te laten wennen aan zulke zaken?

AnnevM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:15

Ah zo tof! Wilde vandaag verdergaan met filmpje 1 maar ze deed het zo goed dat ik begonnen ben aan 2. Heb de longeerzweep ervoor gebruikt gezien ze dat vreselijk eng vindt.
Eerst gewoon naast d'r gehouden, beetje zwiepen en uiteindelijk zocht ze zelf de ontspanning op en begon ze met het touw aan de zweep te spelen :D Superleuk dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:26

AnnevM schreef:
Ah zo tof! Wilde vandaag verdergaan met filmpje 1 maar ze deed het zo goed dat ik begonnen ben aan 2. Heb de longeerzweep ervoor gebruikt gezien ze dat vreselijk eng vindt.
Eerst gewoon naast d'r gehouden, beetje zwiepen en uiteindelijk zocht ze zelf de ontspanning op en begon ze met het touw aan de zweep te spelen :D Superleuk dus!

Wat leuk om te horen! *\o/* Daarom ben ik zelf zo blij met deze methode. Het is zo'n snel verschil. :)

Ik wil proberen elke week een filmpje te uploaden maar dat is nu met het weer heel lasting. Maar ik heb nog een bonusfilmpje voor deze week, dat gaat over spelen met je paard en je lichaamstaal daarbij. Het was niet de bedoeling dat dit een heel leerzaam filmpje is, maar dat lol met je knol heel eenvoudig en leuk kan zijn :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:42

Leuk,leuk, ik ga al je filmpjes bekijken, en wat er van toepassing zou kunnen zijn uitproberen. De echte basis/grond dingen ga ik op mijn merrietje Khavanna loslaten.

Als je de resultaten van de POLL ziet, zie je wel waar de interesses van het merendeel ligt, dat is sowieso waardevolle informatie, dan weet je gelijk welke kant je op zou kunnen gaan met de filmpjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:53

terpentijn schreef:
Leuk,leuk, ik ga al je filmpjes bekijken, en wat er van toepassing zou kunnen zijn uitproberen. De echte basis/grond dingen ga ik op mijn merrietje Khavanna loslaten.

Als je de resultaten van de POLL ziet, zie je wel waar de interesses van het merendeel ligt, dat is sowieso waardevolle informatie, dan weet je gelijk welke kant je op zou kunnen gaan met de filmpjes!

Klopt, basis en grondwerk/houding ga ik ook het meeste doen. Ik ben nog wel heel erg zoekende naar hoe ik het goed kan uitbeelden, en het goed algemeen blijft. Ook is het lastig rekening te houden dat het 'mijn' insteek is en dat het niet voor iedereen zal werken of in hun ogen de correcte basis is.
Daar komt ook een stukje angst bij kijken, want ik vin het wel spannend om me zo imo kwetsbaar op te stellen :)

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:31

Echt leuk dat jullie dit doen!
Misschien is het ook een idee om filmpjes te maken wat je het best (en wat het vriendelijkst is) kunt doen als een paard bijvoorbeeld bang is voor iets in een nieuwe omgeving.
Zie helaas weleens mensen die paarden dan heel hard met de zweep gaan slaan. -O-

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:29

He Joolien, ik vind dat juist een kracht, en een sterkte, hoeveel durven er hier nou helemaal zichzelf te paard op film laten zien (en hebben daarbij dan alleen behoefte aan lovende bewoordingen of voelen zich anders aangevallen of afgezeken), laat staan dat men INSTRUCTIE-videootjes durft te maken en vertonen.

Weet je wel hoe kwetsbaar ik me voelde toen ik na jaren voor het eerst weer LES ging nemen (en wat je daar dan allemaal te horen krijgt, ik voelde meteen een stuk NIKS), maar de enige manier om op wat voor manier dan ook enige zinnige feedback te krijgen is nou juist jezelf open en kwetsbaar opstellen.

Ik vind het super wat je doet, denk dat je aan een behoefte van heel velen voldoet (zoals onder meer blijkt uit de POLL-resultaten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:53

Dank je wel Constantijn :) Uiteindelijk komt het wel goed, maar ik blijf het spannend vinden. Ik ben erg kritisch, op mezelf maar ook naar anderen toe, dus ik wil wel iets goeds laten zien.
Nu nog even sterk worden dat ik dat ook kán laten zien :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:57

Vandaag grondwerk gedaan en dingen uit je eerste filmpje meegenomen :)
Al was het een uitdaging aangezien we op gras stonden :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:46

Als je ooit een heel ingewikkeld paard zoekt om te trailerladen (op eigen risico!) ben je welkom :') Maar dat is denk ik te weinig basis voor wat je hier wilt laten zien :D
Leuk initiatief Joolien!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:14

Heel leuk!
Waar ik met mijn paard tegen aanloop, en ik heel moeilijk vind is hoe mijn paard rustig te krijgen op stal, zonder dat ik lichamelijk invloed op haar kan uitoefenen.

Onze paarden staan 24/7 buiten op paddock/weiland met grote inloopstal. Als het slecht weer is ga ik naar binnen om op te zadelen. Je hebt hier een aanbind plek en twee soort van stallen om je paard neer te kunnen zetten. Ik heb mijn paard nog niet zolang (halfjaar) en in het begin raakte ze helemaal in paniek als ze hier naar binnen moest. Ik denk vooral omdat de andere paarden dan uit zicht waren, en ze een soort verlatingsangst heeft. Als ik haar dan op stel zette, draaide ze alleen maar rondjes (zonder uberhaubt op mij te letten) en was het hinniken en paniek. Ze wilde zelfs haar eten niet. Dit hebben we rustig aangepakt en met verschillende oefeningen (waaronder ook zoals op jouw filmpjes) weet ze nu dat als ik bij haar sta ze rustig op haar plek moet blijven staan en ze durft zich zelfs meer te ontspannen. Het enige probleem is, is dat wanneer ik even het zadel ga halen, ff buiten met iemand sta te kletsen, of haar even met hooi na het rijden wil laten opdrogen en ik even wat ga drinken, ze weer in dezelfde paniek raakt. Ze is van zichzelf gewoon een enorme stresskip, maar ik weet hoe ik met haar moet werken en hoe ik aan de hand/ onder het zadel haar aandacht bij mij kan krijgen en paniek kan voorkomen. Alleen als ik niet bij haar in stal ben, en haar gewoon alleen wil laten staan weet ik niet hoe ik dit moet aanpakken. Haar aandacht geven en terugzetten is belonen, maar wanneer ik niks doe verliest ze zichzelf in paniek. Boos worden helpt echt totaal niet, maar duidelijkheid is wel belangrijk. Ik kan me voorstellen dat het heel lastig is hier een filmpje over te maken, maar mocht je hier een idee van krijgen ben ik heel benieuwd :D