Achtergelaten pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:19

Amaris schreef:
Citaat:
@ Amaralab: Ik ben weg van kwart over 7 in de ochtend en ben blij als ik dezelfde tijd in de avond weer terugben. Winkels / boerderijen voor hooi e.d. zijn dan dicht. Bovendien is er geen licht, stroom of water op het moment daar, dus echt makkelijk gaat het niet. Het moet ook enigszins praktisch zijn.

Maar... dat kan toch geen excuus zijn om dat diertje dagen zonder eten en drinken te laten staan? Wat is dat nou toch?

En verder... wie moet erachter staan... JIJ toch? En je vriend, maar daar moet toch uit te komen zijn?

Kun jij de kosten zelf dragen?

Ik zou het diertje opvangen en een paar toffe laatste jaren geven. Gelukkig wilt mijn vriend alleen maar dat ik gelukkig ben dus die zou zeggen "meiske, als jij dat beestje wilt houden dan doen we dat toch".

Ho wacht effe. De TS MOET helemaal niets. Ze krijgt een achtergelaten pony in haar mik gedouwd. Die vorige eigenaar, die MOET iets. Kom op zeg, leven we in een omgekeerde wereld?

Dat TS de pony wel WIL opvangen, dat siert haar. Maar ik kan me ook voorstellen dat de mensen om haar heen hier niet blij van worden. Ik wil ook niet opgezadeld worden met de "Rommel" (op welke manier dan ook) van een vorige bewoner. Die had op zijn minst het fatsoen moeten hebben om de nieuwe eigenaren te vragen of ze open staan voor het opvangen van dat diertje.

TS, is de vorige bewoner niet meer te traceren? en is het een optie om die dierenarts (of een andere) te vragen wat de kosten zouden kunnen gaan worden? Dan weet je waar je aan toe bent en kun je altijd een afweging maken of je dat (ervoor over) hebt.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:19

weet je hoe het mij overkomt?

TS heeft huis gekocht van oud manneke, manneke heeft TS ongetwijfeld wel een keer gezien en gesproken voor hij naar verzorgingstehuis is gegaan waar hij wellicht vrij snel heel slecht is geworden, familie kon snel de overige shetjes 'wegwerken' maar dit merrietje is misschien wel de laatste uit een oud stammetje van het oude mannetje en oude mannetje hoopt door haar achter te laten dat TS zorg op zich neemt als rechtgeaard pennymeisje ( :+ ) waardoor merrietje niet op de ouwe dag wordt geslacht maar nog een paar blije jaren krijgt.

ik bedoel...het kan zijn toch?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:20

Oke mensen, Supererg om iemand debiel te noemen, maar ik vind het ook zo wat om het beest maar 'weg te werken'

van het woord wegwerken denk ik niet aan de dierenbescherming bellen hoor. maargoed, misschien vat ik het dan verkeerd op.

Shirley

Re: Achtergelaten pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:24

Wegwerken klinkt mij ook bijzonder onaangenaam in de oren en het verbaast me dan temeer dat zelfs een dierenarts dat durft te zeggen!

Die kwam dus ook nooit meer in de buurt van een dier van mij :n

Verhaal van inkepink klinkt heel aannemelijk, op die manier hebben wij ook eens een pony mogen ontvangen.

Zou er zelf ook alles aan doen om het diertje een fijn leven te geven, hoor ts!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:35

Wegwerken klinkt niet leuk nee maar in deze is het vast bedoeld in de zin: als zij er maar geen last meer van hebben.
Dus dierenbescherming, slacht, ander huis etc eetc

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 12:35

Rocamor schreef:

Ho wacht effe. De TS MOET helemaal niets. Ze krijgt een achtergelaten pony in haar mik gedouwd. Die vorige eigenaar, die MOET iets. Kom op zeg, leven we in een omgekeerde wereld?

Dat TS de pony wel WIL opvangen, dat siert haar. Maar ik kan me ook voorstellen dat de mensen om haar heen hier niet blij van worden. Ik wil ook niet opgezadeld worden met de "Rommel" (op welke manier dan ook) van een vorige bewoner. Die had op zijn minst het fatsoen moeten hebben om de nieuwe eigenaren te vragen of ze open staan voor het opvangen van dat diertje.

TS, is de vorige bewoner niet meer te traceren? en is het een optie om die dierenarts (of een andere) te vragen wat de kosten zouden kunnen gaan worden? Dan weet je waar je aan toe bent en kun je altijd een afweging maken of je dat (ervoor over) hebt.[/quote]

Bedankt Rocamor voor deze aanvulling.

inkepink schreef:
weet je hoe het mij overkomt?

TS heeft huis gekocht van oud manneke, manneke heeft TS ongetwijfeld wel een keer gezien en gesproken voor hij naar verzorgingstehuis is gegaan waar hij wellicht vrij snel heel slecht is geworden, familie kon snel de overige shetjes 'wegwerken' maar dit merrietje is misschien wel de laatste uit een oud stammetje van het oude mannetje en oude mannetje hoopt door haar achter te laten dat TS zorg op zich neemt als rechtgeaard pennymeisje ( :+ ) waardoor merrietje niet op de ouwe dag wordt geslacht maar nog een paar blije jaren krijgt.

ik bedoel...het kan zijn toch?

Dat klinkt heel aannemelijk en misschien zit het ook wel zo. Alleen meneer zit al ruim anderhalf jaar in het verzorgingshuis en wij hebben het pas gekocht. De eigenaar hebben wij dus nooit gezien, het contact gaat via de makelaar die weer contact heeft met de nicht van de eigenaar (hij geeft kinderen/broers/zussen/ouders meer).

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:40

Dus de pony staat daar al anderhalf jaar zonder dat eraar omgekeken wordt?
Schandalig

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:42

Rocamor schreef:

TS, is de vorige bewoner niet meer te traceren? en is het een optie om die dierenarts (of een andere) te vragen wat de kosten zouden kunnen gaan worden? Dan weet je waar je aan toe bent en kun je altijd een afweging maken of je dat (ervoor over) hebt.

Ik zeg nergens dat TS die pony MOET overnemen.

Ik zeg 'er moet toch met vriend uit te komen zijn'. (wat de uitkomst wordt.... tja...)
Dat mag ik toch hopen dat je met je wederhelft ergens uit kunt komen :Y)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:54

femo schreef:
Oke mensen, Supererg om iemand debiel te noemen, maar ik vind het ook zo wat om het beest maar 'weg te werken'

Ik denk dat iedereen hier een ander idee heeft over het woord wegwerken en dat daaruit de discussie is ontstaan..
Ik denk nl. bij het woord wegwerken aan de kroket in :+
Maar nu ik het topic doorgelezen heb, zie ik veel mensen het ook als "ander plekje zoeken/wegwerken" gebruiken, dus dan is het ineens een hele andere betekenis.. ;)
TS: ik zou de dierenbescherming/144 bellen en hen zich erover laten bekommeren; je gaat het de komende tijd hartstikke druk krijgen met klussen, verhuizen, en daar ineens buitenom ook nog een (misschien wel zieke?) pony verzorgen kan je er waarschijnlijk niet echt bij hebben.
Je zegt dat je het erf mag ruimen/klussen, maar het officieel nog niet van jou is; als er iets gebeurd met het beestje, moet je de hele tijd heen en weer, en we krijgen vast niet nóg zo'n zachte winter.. ;)
Bij de dierenbescherming heeft het diertje nog een kans, en zit jij niet met opgedrongen zorg die je er nu niet bij kunt hebben...
Ik heb zelf 8 jaar lang met liefde voor mijn bejaarde shet gezorgd, maar die kocht ik bíj mijn paard, en heb er dus bewust voor gekozen. Ik heb met hem de "mazzel" gehad dat hij (op 1 koliek per 2 jaar) amper wat gehad heeft en met 35 gesneuveld is, maar voor hetzelfde geld gaat deze pony je duizenden euro's kosten :=

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:56

Amaris schreef:
Ik zeg nergens dat TS die pony MOET overnemen.

Ik zeg 'er moet toch met vriend uit te komen zijn'. (wat de uitkomst wordt.... tja...)
Dat mag ik toch hopen dat je met je wederhelft ergens uit kunt komen :Y)

Dit is wat jij schreef:
Amaris schreef:
Maar... dat kan toch geen excuus zijn om dat diertje dagen zonder eten en drinken te laten staan? Wat is dat nou toch?

En verder... wie moet erachter staan... JIJ toch? En je vriend, maar daar moet toch uit te komen zijn?

Ik zou het diertje opvangen en een paar toffe laatste jaren geven. Gelukkig wilt mijn vriend alleen maar dat ik gelukkig ben dus die zou zeggen "meiske, als jij dat beestje wilt houden dan doen we dat toch".

Daarin geef jij, imo, expliciet weer dat het feit dat TS lange dagen maakt geen excuus is voor het feit dat het dier dagen zonder eten en drinken staat. Dit is NIET aan TS als die pony niet aan haar is overgedragen, dat is aan de eigenaar (of diegenen die hem vertegenwoordigen). En hoezo
Amaris schreef:

ook hier schrijf je dat zij erachter MOET gaan. Dat is niet aan ons, dat is aan TS of ze erachteraan WIL gaan. Ze laat al blijken dat ze dat wel wil, dus dat siert haar. En als ze dat niet wil, kan of whatever, dan is dat haar keuze!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:00

Belangrijk puntje, er staat niet dat zij erachter moet GAAN, maar STAAN.
Houdt dus in dat TS achter haar beslissing moet staan, en niet de rest van de wereld. Behalve haar vriend dan :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:01

PowerReiner schreef:
Belangrijk puntje, er staat niet dat zij erachter moet GAAN, maar STAAN.
Houdt dus in dat TS achter haar beslissing moet staan, en niet de rest van de wereld. Behalve haar vriend dan :)

:+ tijd voor vakantie geloof ik!

excuus, je hebt helemaal gelijk!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:09

Euh Rocamor ik wordt een ietsiepietsie moe van jou.

Ik schrijf niet dat zij erachteraan MOET gaan. Ik schrijf dat zij erachter moet STAAN. En dat doet ze volgens mij al want:

TS opent dit topic en geeft al aan dat zij er achter staat om dat diertje te verzorgen. Ze heeft notabene al advies gevraagd aan een DA.

Dan geeft ze aan dat de rest van de wereld er niet achter staat. De rest van de wereld heeft er ook niet zoveel mee te maken, behalve haar vriend. En die twee MOETEN daar toch uit kunnen komen.

Als in: niet moeten met pistool op hoofd, maar als in moeten gewoon als in spreektaal.

Jeetje zeg.

Maar vooruit, kerstgedachte enzo:
je hebt gelijk. TS moet niks. Het zou alleen wel leuk zijn voor de poown. {:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:17

Als TS dat dier wil gaan verzorgen moet ze het goed doen of niet en 'm laten ophalen door de vorige eigenaren/dierenbescherming.
Dier tot zaterdag laten wachten op voer en water is imo gewoon not done.

Dat "vriend" hem wil "wegwerken".... Dat zou hier geen discussie zijn maar oorlog vrees ik. Zo spreek je niet over een levend wezen.

coiyaes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:23

Je schrijft dat het nog niet van jullie is , misschien in contact komen met vorige eigenaars ????
voordat je wat gaat doen met de pony

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:24

Citaat:
Wij mogen, ondanks dat het nog niet in bezit is, al wel op de locatie komen om het een en ander klaar te maken. Ik wil graag met alle liefde de verzorging van de pony overnemen, mijn hart gaat echt huilen als ik de staat van deze pony zie. Het is een ongelooflijk lief dier, ontzettend aanhankelijk en zal geen vlieg kwaaddoen. Dit maakt het alleen maar moeilijker ;( .

In alle tumult om de pony: hopelijk ben je je bewust dat zodra jij daar al wat zaken gaat aanpassen, automatisch ook bepaalde plichten naar jou overvloeien? En dat als er dus iets met het huis gebeurt (affikken tot de grond bijv.) dat hele vervelende gevolgen kan hebben met bijv. verzekeringen?

Maar wellicht hebben jullie dat al goed dichtgetimmerd.... Ons werd in ieder geval afgeraden om de tuin van een vorig huis bij te werken, toen de overdracht maar op zich liet wachten.

Wat betreft de verzorging, ik zou niets doen als het niet afgesproken is met vorige eigenaar. Er zijn heus wel mensen die de zaken waarnemen voor de oude man, laat hun de pony ophalen.

Ook hier geldt weer, dat je diep in de problemen kan raken als mensen die zelf te bedonderd zijn om voor een dier te zorgen, kwaad willen.... Ik zou dus een brief doen dat de pony opgehaald dient te worden.

Missschien zijn het hele aardige mensen waar jullie je huis van gekocht hebben. Aan de andere kant: laten aardige mensen een pony aan haar lot over?

Ik zou de dierenpolitie inschakelen, in ieder geval uitleggen dat t jullie dier niet is, wat er verder ook van moge komen. Dan staat t al ergens zwart op wit en de eigenaar ontkomt zij verantwoordelijkheid niet.

Kan je altijd nog beslissen of je die van hem over wilt nemen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:30

Ayasha schreef:
Als TS dat dier wil gaan verzorgen moet ze het goed doen of niet en 'm laten ophalen door de vorige eigenaren/dierenbescherming.
Dier tot zaterdag laten wachten op voer en water is imo gewoon not done.

Dat "vriend" hem wil "wegwerken".... Dat zou hier geen discussie zijn maar oorlog vrees ik. Zo spreek je niet over een levend wezen.

Precies dit dus! :)

Zo praat je gewoon niet over een levend wezen..

cowgirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:31

Mijn advies aan TS is dat ze moet doen wat het beste is voor haar gevoel en verstand. Zij kan niet in alles alleen beslissingen nemen, ze gaat samenwonen en dat betekent dan ook dat je samen beslissingen zal moeten nemen. Beslissingen zijn niet altijd alleen op gevoel te maken en te nemen, maar ook met verstand en wat goed voor jou is. Zo begrijp ik de meningen van de mensen wel die aangeven dat je er niet aan moet beginnen wel (ondanks dat ik zelf een enorme emo muts ben) en ze hebben gelijk als ze zeggen dat je er niet mee verder moet gaan en het over moet laten aan de mensen die er eigenlijk verantwoordelijk voor zijn of het doorgeven aan een opvang, dierenbescherming etc. Maak de keuze niet alleen met je gevoel, maar ook met je verstand en weeg dit allebei goed af in goed overleg met je vriend en eventueel anderen om je heen die je dierbaar zijn. Belangrijk is dat je in ieder geval el een keuze gaat maken waar jullie beiden achter moeten staan, want je moet wel verder met je vriend door een deur kunnen blijven gaan zonder dat dit tussen jullie in zal blijven staan in de toekomst. Emotioneel gezien zou ik ook meteen er voor willen zorgen en alles regelen, maar het moet wel (op alle gebieden) kunnen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:37

Maar ts, ik was wel serieus, als je er niks mee kunt, stuur me een pbtje :)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:40

Ik zou toch wel even achter mijn oren krabben al vorens ik de zorgen over neem,
het is een ouder diertje, volgens schrijven wat mager, dus wie weet wat het gaat kosten om haar op te knappen.
Dan is ze misschien niet eens gechipt, dus kan je dat ook nog laten doen en als ze wel gechipt is kun je dus een heel dure duplicaat aanvragen. (= namelijk verplicht !! )
En dan staat ze dus ook nog eens alleen en wordt je dus verplicht er één min of meer bij te kopen / nemen. Je wordt dus ongevraagd met kosten en zorg opgezadeld, die ook nog eens tijd kosten.
Ik vind niet dat mensen er zo makkelijk mee weg moeten komen, want eigenlijk is dit gewoon dumpen. Ze ontkomen zo de straf, die er op staat om een dier te dumpen of te verwaarlozen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:43

Dan zou ze eerst zwart op wit moeten hebben van de rechtmatige eigenaar of vertegenwoordiger dat het okee is. Anders is het diefstal. Op die beschuldigingen zit ts ook niet te wachten. Pas alsjeblieft op met wat je doet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:50

Als de vorige eigenaar ( of zijn familie) bekend is ( en nog aanspreekbaar), waarom dan niet met hem/hen overleggen wat er moet gebeuren?
Een oud dier opnemen kan aardig in de papieren lopen - denk maar 's aan Cushing: de medicatie daarvoor is levenslang en erg duur.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:52

Ts, altijd doen waar jij je goed bij voelt, in dit geval zal het wat geld kosten maar je kunt het diertje altijd nog in laten slapen. Misschien heel brutaal maar ik zou via de makelaar vertellen dat je wel voor de shet wil zorgen indien de erfgenamen een donatie doen voor hoefsmid/ontworming en algehele check-up.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:54

TS heeft absoluut niet de verantwoordelijkheid dat ze de zorg van de pony op zich moet nemen. Wel is het een verantwoordelijk om een keuze te maken wat uiteindelijk het beste met het diertje voor heeft. Je laat immers je medemens toch ook niet wegrotten. Deze verantwoordelijkheid wil je zo te lezen wel nemen?

Zorg er in ieder geval dat het diertje over de broodnodige dingen beschikt. Als je de keuze wil nemen om het diertje te 'adopteren' zul je inderdaad op papier iets moeten hebben van de vorige eigenaar. Als familieleden van deze man over een maand de pony besluiten op te halen kunnen zij deze namelijk zo meenemen. Misschien even een document opstellen waarbij wordt aangegeven dat de pony aan jou wordt geschonken.

Wat ik wel dermate tegenstrijdig vindt is dat de kostenpost klaarblijkelijk een puntje is. Desondanks wordt er nu wel al gesproken over een maatje voor de pony. Twee pony's samen kost toch behoorlijk wat. Laat staan als er inderdaad complicaties bij komen kijken wat betreft ziektes. Als je deze kosten post absoluut niet op je kunt nemen zou ik, na overleg of toestemming van eigenaar, trachten om een nieuw huisje te vinden voor de pony. Misschien gunt iemand hem/haar nog wel een oude dag als gezelschapspony. De uitspraak van de dierenarts is niet echt duidelijk onderbouwd. Is deze pony zodanig verwaarloosd dat hij niet meer is op te knappen? Wat wordt er nu bedoeld met het woord 'wegwerken' zoals je hier al een paar keer benoemt?

Bel alvast even met 144 om enkel de situatie uit te leggen. Misschien kunnen zij je wel ondersteunen met het contact met de oude eigenaar. Daarnaast ook als je besluit om de pony niet te houden.

Probeer wel om direct in actie te komen. Of je nu de pony wel of niet besluit te houden, heeft deze pony nu medische zorg nodig of niet? Als je deze nu niet kan bieden dus andere stappen ondernemen.

Wat ik nu ook nog zit te bedenken.. Naar mijn mening mag je best een klacht indienen wat betreft verwaarlozing. Al met al heeft de oude eigenaar of andere betrokkenen een grove fout gemaakt met dit dier.

Imaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:00

Hoi elise,

Ik hoop dat je besloten hebt voor binkie te gaan zorgen. Zou erg fijn voor hem zijn. Ieder levend wezen is opzoek naar wat liefde en zorg. Volgens mij kan jij hem dat bieden.
Mocht je dit niet willen om wat voor reden dan ook is dat ook prima. Hopelijk neem je dan contact op met de twee mensen die al gereageerd hebben om voor binkie te willen zorgen. Hij verdiend het niet om zo aan zijn einde te komen.
Ik geloof niet dat de familie van de eigenaar op binkie zitten te wachten en daarom zou ik daar verder niets mee doen. Ze weten ook wel dat daar nog een pony staat.

Veel succes met je beslissing!