paard verkopen of niet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:35

Al vaker gehoord misschien maar ik schrik wel een beetje van de manier waarop hij gestald wordt. Heb je je wel eens verdiept in hoeveel km een paard in het wild afleg en hoeveel uur zij bewegen? En hoeveel tijd hij in het wild aan het eten besteed? Ik zou echt proberen om hem minimaal vier uur naar buiten te laten gaan op zijn minst (Sectorraad Paarden heeft dit nu als richtlijn, kan maar zo dat dat ooit in de toekomst een wet wordt). Hij moet gewoon zijn ei even kwijt kunnen. En voor zijn lijf is het ook beter als dat regelmatig wordt gebruikt/gestrekt. En mais is ongeschikt als voedermiddel voor paarden. Het is moeilijk verteerbaar voor het dier als de korrel nog heel is. En tijdens het verteren komen er stoffen vrij die het verteringsstels lam leggen. Dit kan ongemak geven en ook een veroorzaker van koliek. Zorg dat je paard voldoende ruwvoer krijgt op een dag (minstens 1.5% van zijn lichaamsgewicht aan ruwvoer (hooi of voordroog). Dit is wel een geschikt product voor paarden en het houd hem bezig als hij op stal staat. Daarnaast hoe is zijn gezondheid? Heb je hem laten keuren en is hij goed gekeurd? Past zijn zadel goed? Hoe zit het met zijn gebit? Zorg eerst dat je dat dat allemaal onder controle heb en volg dan lessen met hem of laat iemand die niet bang is voor hem met hem werken. Want zelfs als je hem wilt verkopen moet er wel wat verandering. En als je hem verkoopt zorg dan dat je een GESCHIKT baasje voor hem vind, dus iemand als je instructrice en niet iemand met weinig ervaring of die gauw bang is ofzo. Anders gaat het daar ook weer mis en wordt je paard weer naar een ander huis gesleept

tita

Re: paard verkopen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:38

Jammer dat het nu over het gezeik gaat van stalbeleid....waar men graag over valt want daar zit vast de kern.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:39

Nicky91 schreef:
Ik vind het een beetje sneu dat jullie haar afkappen op het feit dat haar paard (samen met menig ander paard) 23 uur op stal staat. Ik kan je vertellen als jij het niet naar je zin hebt op stal heb je uiteindelijk geen zin meer om te gaan!

Bovendien hebben niet alle mensen de mogelijkheid om naar een stal te gaan waar ze wel vaker buiten komen. (Vervoer, geld etc)

Begrijp dus deze hele commotie niet over het naar buiten gaan. Oordeel niet over iets waar je geen zicht op hebt.

Succes ermee!

Afgezien van het "geen andere optie hebben", is het toch vreselijk logisch een gezond paard zijn energie kwijt moet?
Ik heb 2 schatten van paarden, maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt erop te stappen als ze een paar dagen helemaal niet buiten komen, ben niet levensmoe.
Dat is problemen creëren, wat Bigone ook zegt, je krijgt er brave paarden heel gauw niet braaf mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:56

tita schreef:
Jammer dat het nu over het gezeik gaat van stalbeleid....waar men graag over valt want daar zit vast de kern.

In het begin is ook al aangegeven dat het paard dominant is en gewoon de leiding van haar overneemt. Bij elk braaf paard zal dit gaan gebeuren, een braaf paard is een paard met een duidelijke baas en misschien is dit voor ts nu nog te hoog gegrepen. Naast het volstrekt foutieve stalbeleid is het wachten op ongelukken. Dan kun je de makkelijke weg kiezen en hup, paard weg maar bij een volgend paard komen de problemen ook wel weer.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:26

foutieve stalbeleid...is maar wat jullie onder foutieve stalbeleid verstaan.
Er is meer dan alleen maar je paard op een blub-land gooien of uren in een paddock pleuren....

Niet elk braaf paard zal dominant zijn..dominant en braaf kan gerust samen gaan.
Fijn dat bokt het altijd zo goed kan zien vanuit een pc

Maar laten we eens ophouden of het gezeik hoe je je paard moet huisvestigen want dat slaat compleet de plank mis

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:28

@ Tita wat een wijsheid heb jij en degenen die het met je eens zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:39

Tita, als je het, net als ons, zo geweldig goed weet en denkt dat wij onze paarden in een blub land of uren op de paddock pleuren. Geef dan eens een zinnig advies ipv alleen maar te zeggen dat we zeuren.
Ik weet je leeftijd niet en ook je ervaring in de paarden niet maar na veertig jaar in de paarden durf ik wel te zeggen dat bijna elke combinatie waarvan de ruiter niet de leider is er vroeger of later grote problemen ontstaan en dat dit zeker versterkt kan worden door een stalbeleid zoals bij het paard van ts.
Je zou het ook om kunnen draaien door tegen ts te zeggen dat dit weer de zoveelste is die een paard in de verkoop pleurt omdat ze denken een mak beest te kopen en er achter komt dat het toch moeilijker is om het beest mak te houden.
Eerst inzicht in eigen gedrag en paardengedrag en wat ze nodig zijn en dan besluiten of een eigen paard een optie is werkt vaak net iets beter.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:44

ts ik wilde mijn paard ook verkopen na drie maanden om dezelfde redenen als jij. Wat vond ik het een rotbeest zeg, ik kon er helemaal niks mee. Ik realiseerde me wel dat ik niet kon verkopen als ik er zelf niet eens op durfde.... Paard twee weken in de wei laten lopen en me beraden. Ik besloot er voor te gaan.

Heb veel grondwerk gedaan, schriktraining en veel gepoetst en getut om een band te krijgen. Rijden deed ik veelal aan de longe, om het vertrouwen te krijgen. Het is een onzeker (maar braaf) paard die gewoon een leider nodig heeft, en in het begin kon ik dit niet zijn, daarom deed ze zo. Inmiddels ben ik de leider en hebben we een hele goede band. Dit kwam na ongeveer een jaar. Heb haar nu 2,5 jaar.

Als je wilt investeren in je paard, doen! Dan komt het echt goed, maar heeft tijd nodig. Als je niet wilt investeren, paard verkopen!
Als je een ander paard koopt loop je altijd het risico om tegen dezelfde problemen aan te lopen, dat wel....

Ben het wel met Bigone eens, gooi paard de hele dag naar buiten om zijn energie kwijt te raken en bekijk het voerbeleid eens, dit kan al een heleboel schelen. Als ik mijn paard 1 dag binnen laat staan is het een bommetje...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:45

Sorry Tita, maar ondanks dat er heus een deel bokkers zijn die geen alternatief hebben voor 24/24 stal kun je toch moeilijk deze manier van paarden houden gaan verdedigen ? TS kan hem niet aan momenteel, maar denk je ook niet dat het paard in kwestie een stuk rustiger kan worden als die een paar uur per dag zijn ei kwijt kan ?
Wat bedoel je met er is meer dan je paard in een blubland gooien of op een paddock pleuren ?
Is in de winter een niet te blubberige weide of paddock met soortgenoten en genoeg ruwvoer dan geen must ?
Snap best dat niet iedereen zijn paard 10 uur per dag buiten krijgt, maar 4 uur vind ik toch wel een minimum. Heb zelf mijn merrie 24/24 op stal gehouden en die sloeg haar kogels dik tegen de wanden. Had 20 minuten nodig eer ze kon onstpannen onder het zadel en had wel eens last van kolieken. Sinds ze op wei+paddock staat met genoeg ruwvoer heb ik hier nooit meer last van gehad. Het blijft er ééntje met karakter, maar ze is toch wel veel veel rustiger als toen.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:49

Ik zal stoppen met al dat krachtvoer, en het paard de hele dag door ruwvoer geven.
Ook beter voor een koliek gevoelig dier.

Verder je paard overdag gewoon buiten zetten, zoals iedereen hier zegt.
4 uur in de zomer vind ik ook echt veel te weinig.
Nee dit zal mijn stalling niet zijn.

Ik hoop dat je snel opzoek gaat naar een geschikte stalling voor je paard:
- minimaal een dagdeel buiten (het liefst gewoon zodra het licht wordt, tot het donker wordt) met andere paarden.
- onbeperkt ruwvoer
- en lessen nemen met dit paard.

Succes TS!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 16:52

Ik ben het ermee eens dat een paard vaker naar buiten moet maar omdat tig keer in allerlei bewoordingen te noemen gaat wat ver. Ik weet uit ervaring dat het super klote is als je het gevoel hebt een verkeerde keuze gemaakt te hebben wb een paard. Ik zou samen met je instructrice een plan maken, wellicht is er iemand op stal die mans genoeg is om jouw paard te rijden en jou te helpen? En die misschien je paard eens extra los kan gooien of longeren? Gewoon voorlopig alles onder begeleiding doen. Les nemen in grondwerk is ook een goed idee. Ik snap heel goed dat je het in dit stadium niet ziet zitten je paard te verhuizen. En nog een tip, overleg met de dierenarts over zijn rantsoen. Op dierenartadvies zal er misschien wat makkelijker iets te regelen zijn met de stalhouder.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:06

Volgens mij is TS afgehaakt :=
Je moet er toch niet aan denken om een paard op die stalling te zijn? Ik hoop dat TS dit ook in zal zien en voor haar paard kiest en haar eigen belang wat naar achter schuift. Zij heeft gekozen voor een paard, nu is het haar verantwoordelijkheid om hem blij en gezond te houden. Maar dat is mijn mening.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:11

Als er geen klik is, is er geen klik
Je kunt wel werken aan een klik...maar als er angst in het spel is, is het vaak te laat.
Je kunt een paard voor het rijden wel longeren maar als de ruiter bang is, zal het paard toch zijn aard tonen.

En bokt zou bokt niet zijn...over het feit dat een paard veel meer buiten moet komen.
Afgezien dat een standaard paddock op een pension-stal niet mega groot is en paard toch vaak staat te staan.... een paard verliest niet al zijn energie in een paddock.

Jammer dat de ts afgezeken wordt over de stalling persoonlijk vind ik het niet verkeerd als goed is komt paard er elke dag 2 uur uit en als de ts komt nogmaals een keer

Als zij het paard voor het rijden ff losgooit of longeert kom je al gauw op paar uur per dag,....daarbij heeft dit paard wel weidegang in de zomer iig tot oktober
Laten we niet schijnheilig doen maar gros van de paarden komt maar 1x daags uit zijn stal of sterker nog paar keer per week uurtje.
Laatst bijgewerkt door tita op 15-12-14 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:12

Niekje51 schreef:
Je moet er toch niet aan denken om een paard op die stalling te zijn? Ik hoop dat TS dit ook in zal zien en voor haar paard kiest en haar eigen belang wat naar achter schuift. Zij heeft gekozen voor een paard, nu is het haar verantwoordelijkheid om hem blij en gezond te houden. Maar dat is mijn mening.

mee eens, jij kiest voor een paard, het paard kiest niet voor jou.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:15

SanneJas schreef:
Niekje51 schreef:

mee eens, jij kiest voor een paard, het paard kiest niet voor jou.

En paard is nog steeds een gebruikersvoorwerp voor de mens :)
Paard is er om de mens de eigenaar plezier te verschaffen niet andersom.....

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:26

Dan kan TS even goed haar paard eens een goed pak rammel geven voor hem te doen luisteren.
Een boer hier in de buurt doet dat en heeft heel heel brave paarden die in de winter hun stal niet uitkomen en 's zomers onder verdoving het land terug worden opgezet.
Zalig... Man heeft er geen werk aan, want de stallen worden er maar 1X per jaar volledig leeg gehaald. Paarden doen perfect wat hij vraagt na ze eens met een stalen buis bewerkt te hebben en hij moet dit maar 1x doen. Daarna blijven ze braaf echt waar.
Ze worden voor de verenigingslessen gebruikt en iedereen kan er zo mee weg rijden. Prima toch. Paard is zoals je het zegt een gebruiksvoorwerp.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:49

Ze lijkt inderdaad afgehaakt, het ging ook weer niet echt vriendelijk. Valt me op dat als er vragen worden gesteld door minder ervaren mensen er toch vaak banketstaaf gereageerd wordt door sommigen. En er wordt weinig begripvol gereageerd. Toch jammer want dan haken mensen dus af.
En wat dat pak rammel betreft. Misschien is een goede op het juiste moment gegeven knal het enige wat dit paard nodig heeft om zich te gaan gedragen. Old school er een keer onder skuppen. ..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 18:25

betadine schreef:
Dan kan TS even goed haar paard eens een goed pak rammel geven voor hem te doen luisteren.
Een boer hier in de buurt doet dat en heeft heel heel brave paarden die in de winter hun stal niet uitkomen en 's zomers onder verdoving het land terug worden opgezet.
Zalig... Man heeft er geen werk aan, want de stallen worden er maar 1X per jaar volledig leeg gehaald. Paarden doen perfect wat hij vraagt na ze eens met een stalen buis bewerkt te hebben en hij moet dit maar 1x doen. Daarna blijven ze braaf echt waar.
Ze worden voor de verenigingslessen gebruikt en iedereen kan er zo mee weg rijden. Prima toch. Paard is zoals je het zegt een gebruiksvoorwerp.

Maakt hij ze ook nog op de oude manier zadelmak, zadel erop, halster over het hoofdstel en kort aan de dikste paal knopen die hij kan vinden 8)7 zo gebeurde het vroeger namelijk veel. Dit is gewoon paarden breken en ja, daar krijg je meestal brave paarden van tot je er eentje tegenkomt die zich letterlijk dood vecht. Klinkt erg en dat is het ook, helaas al een keer gezien.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:08

Je kunt het volgens mij op 2 manieren oplossen:
de gemakkelijkste manier is zsm verkopen. Vermoed dat je dan flink wat geld moet inleveren.
de moeilijke en leerzame manier: zorg dat je een goede instructeur vindt, 1 die ook kaas gegeten heeft van de omgang met paarden en zich niet alleen op rijden richt. Je paard en jij moeten wennen aan elkaar en met elkaar groeien. Je blijft dan nog steeds met het probleem zitten van die 23/7 op stal en vol krachtvoer en veel te weinig ruwvoer. Dus bij optie 2 zul je ook moeten uitkijken naar een betere stal. Hier ga je ook weer tegenaan lopen indien je voor optie 1 kiest en een nieuw paard op dezelfde stalling zet.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:11

Ik ken de struggle, mn pony maakt gebruik van mijn onzekerheid. Ik wil er helemaal voor gaan!! Ze is super lief en het is juist een uitdaging om je angst te overwinnen, ze zeggen toch altijd : je moet je angst niet uit de weg gaan, maar in de ogen zien. Ik vind het ook moeilijk om door te gaan, en het zal heus niet altijd goed gaan. Je moet genieten van je paard, mensen accepteren jouw gebreken ook dus probeer die vanje paard ook te accepteren rn vooral rustig te blijven.

Probeer een stal te zoeken met wei en loop als je tijd hebt gewoon even de wei in en probeer het paard jou te laten accepteren. En anders eerst gewoon lekker wandelen als je dat durft, kijk vooral ook naar wat er wel goed gaat rn probeer niet te kijken naar wat er verkeerd gaat. Dit helpt voor je zelfbeeld en om je paardje happy te krijgen :)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:32

Nog even een toevoeging : ik heb op verschillende stallen gewerkt en dat heeft mijn ogen echt geopend . Paarden die er af en toe uitkwamen om te rijden en de rest stonden ze maar te staan en te eten, het lijkt voor de eigenaar als die komt een fijn gezicht je paard die blij is om je te zien ( ja vind je het gek.. Hij mag eindelijk eruit) en hij staat te eten , maar zie je ook de rest van de dag? Een paard dat stil in een hoekje staat te vervelen . En zoveel mensen hadden lastbakken van paarden daar . Mijn paard heeft daar ook gestaan voor de hengstenkeuring en hij was na een maand ook een 'rotbok' eenmaal thuis was die weer de liefste hengst van de wereld. Sindsdien verafschuw ik stallen die dit stalbeleid voeren. Ga een dag bij je paard in stal zitten, hoelang hou je het vol?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:43

Probleem lijkt mij hier erg duidelijk. Paard is gewoon gefrustreerd door te weinig buitenkomen. Daarbij is ie waarschijnlijk ook nog aan het testen. Ik merk het ook aan mijn paard als ie in de winter wat minder buitenkomt dat hij echt chagrijnig is en tijdens het rijden wel eens durft uithalen. Na een dag op de weide is hij terug zijn lieve zelf.

Heb vroeger ook een merrie gereden waarvan de meesten zeiden dat ze gek was in haar hoofd, maar buiten de momenten dat ik erop reed mocht ze niet uit haar stal komen van de staleigenaar omdat hij bang was dat ze zichzelf zou bezeren. Later heeft ze een veulen gehad en heeft hij haar toch de weide op gezet, het was plots een compleet ander paard! Al die gekke kuren waren verleden tijd.

Daarbij gaan mijn tenen echt krullen als mensen zeggen dat er geen klik is, ik vind dat je een paard minstens een jaar de tijd moet geven om hem te leren kennen, en zodat hij jou ook kan leren kennen. Vijf maanden is voor mij persoonlijk nog te vroeg om te beslissen als de klik er is of niet.

Ik denk dat van stalling veranderen waar je paard meer weidegang krijgt voor jou al een heel pak problemen zullen oplossen, succes TS!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:16

Waarom altijd rijden? Daar dient het paard toch niet voor? Gooi het dier gewoon op het land en zie over een paar maanden hoe het gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:21

Ts, ga je nog reageren of is het de bedoeling om de boel te stangen?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:28

Snollygoster schreef:
Daarbij gaan mijn tenen echt krullen als mensen zeggen dat er geen klik is, ik vind dat je een paard minstens een jaar de tijd moet geven om hem te leren kennen, en zodat hij jou ook kan leren kennen. Vijf maanden is voor mij persoonlijk nog te vroeg om te beslissen als de klik er is of niet. !

nou dat vind ik weer zwaar overdreven...
als het paard te moeilijk is voor de ruiter, moet je niet een jaar gaan tobben. Voor de ruiter niet goed en vooral ook niet goed voor het paard!

En wat is een klik.
Heb een paard opgeleid naar de Z dressuur en heb daar toch niet zo'n klik mee gehad als mijn andere paard die moeilijker was met rijden.