hoe leer ik het mezelf af?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:03

Maar waar ook inderdaad over nagedacht moet worden, is dat als jij een paard hebt en jij en je vriend gaan uit elkaar jij moet een eigen woning/kamer gaan bekostigen. Gaat dat samen?

Joysieee

Re: hoe leer ik het mezelf af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:07

Maar ehm, even tussendoor, in je profiel staat die haflinger wel gewoon met tuig op, is er geen mogelijkheid om het rijden leuk te maken voor haar en jou? Als je daar hard mee bezig bent, dan denk ik dat je ook minder behoefte hebt aan een ander paard, en dan ga je denk ik ook minder op sites kijken :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 23:41

De tuigage (zadel) past niet...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 23:48

Joysieee schreef:
Maar ehm, even tussendoor, in je profiel staat die haflinger wel gewoon met tuig op, is er geen mogelijkheid om het rijden leuk te maken voor haar en jou? Als je daar hard mee bezig bent, dan denk ik dat je ook minder behoefte hebt aan een ander paard, en dan ga je denk ik ook minder op sites kijken :)

Zadel past idd niet, boom is te smal.
En de haf wil gewoon niet werken, ook zonder zadel niet dus ga ik geen nieuw zadel aanschaffen als hij toch niet wil. ;(

Batlow schreef:
Maar waar ook inderdaad over nagedacht moet worden, is dat als jij een paard hebt en jij en je vriend gaan uit elkaar jij moet een eigen woning/kamer gaan bekostigen. Gaat dat samen?

Heb ik allemaal a berekend gehad, stalgeld, huur van appartement, etc. en dat zou allemaal makkelijk gaan.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:34

Een paard kost niet alleen het stalgeld hé?

Edit: je bent pas 22, je hebt nog een heel leven voor je waarom zou je nu meteen per see een paard moeten hebben?
Laatst bijgewerkt door jessdaniels op 27-10-14 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 00:34

Altijd leuk als ze de schuld op de paarden steken :n . Die haflinger zal heus wel willen werken, maar als er 2x een verkeerd zadel heeft opgelegen en je er dan gaat opzitten zonder zadel (wat ook enorm pijnlijk kan zijn voor paarden), dan snap ik dat die haflinger begint te bokken en stout gedrag begint te vertonen. ;) En daar moet jij gewoon naar luisteren. Rug controleren, ander zadel kopen en het probleem zal opgelost worden.
Maar uit je topic over de zadels, heb ik opgemaakt dat je niet echt bereid bent om in een goed zadel te investeren, wat ik begrijp aangezien het niet jouw paard is, maar schuif de schuld dan niet op die haflinger.

Maar ben je bereid dit wel te doen voor je eigen, toekomstige paard? Ben je bereid om te investeren in een goed zadel en een goeie zadelmaker?
Daar komt allemaal wat bij kijken en volgens mij besef je dit nog niet echt...

Jij moet ergens een flink spaarpotje hebben staan gok ik, want een paard onderhouden (stalling, DA, hoefsmid enz) en jezelf onderhouden (eten, kleding, huur appartement enz) kan je volgens mij niet betalen met je maandloon, en dan ga ik uit van het maandloon van een gemiddelde Belg, geen idee hoeveel jij verdient natuurlijk... Als je een gezond paard hebt, dan is het mss wel haalbaar, maar wat als je paard begint te sukkelen met van alles (ik heb er hier eentje staan, DA kosten liepen hoog op, dat kan ik je verzekeren :j )? Je moet ook nog van alles kopen voor je paard, dat zijn dan meestal eenmalige spullen zoals een zadel, hoofdstel, verzorgingsspulletjes enz, maar dat kan ook hoog oplopen.
Ik blijf erbij dat je het een beetje te rooskleurig inziet, dit heb ik je ook al verteld op een ander forum. Ik denk niet dat je weet wat er allemaal bij KAN komen kijken...

Cayenne schreef:
Poeh, hoe het ook zit, ik krijg het benauwd van dit topic en wil TS aanraden om hulp te zoeken, ook voor de problemen uit het verleden. Uit haar woorden en voorgaande topics kun je wel een beetje opmaken dat er meer aan de hand is. Sterkte.

En hierin ga ik ook mee... Ik denk echt dat het raadzaam is om met een psycholoog te gaan praten, want nu dat ik heel je verhaal lees, denk ik dat het verstandig is om hierover te praten :j
Succes en sterkte :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:18

Maar TS, wat ik niet begrijp, je mag een paard als 1 van je verzorgpaarden dood gaat. Dus het ligt niet aan de financien, maar aan het feit dat je kennissen twee paarden hebben.

Wat is dan het probleem volgens je vriend waarom jij geen paard zou mogen?

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:29

Jeutje, ik krijg het erg benauwd van die vriend van jou. En begrijp eerlijk gezegd ook niet dat je erna luistert.
Kom voor jezelf op meid! Het is jou leven... Hij gaat niet bepalen wat wel en niet mag.
Als jij een paard wil dan koop je die! (Als je het kan betalen natuurlijk)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:38

Meid, kom voor jezelf op!
Het JOUW leven, niet ZIJN leven..

Ik zou ook even goed nadenken over je relatie..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:47

inowa schreef:
orders van je vriend? !
die was er bij mij allang uitgevlogen, als jij alle mogelijkheden hebt en het zelf betaalt dan moet het geen probleem zijn.

haha bij de eerste keer dat het niet mag was ik al ingepakt en weggeweest?

Je laat je toch niet zo commanderen door je vriend BAH... ene je werkt je hebt eigen geld? Dan zorgen voor eigen rekening en regel je eigen financiële zaken. Als het ooit eens misgaat heb je een probleem.

Succes....maar zou mijn spullen pakken...

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:52

Ik wil niet belerend overkomen of anderzinds kwetsend. Maar ik vind de situatie op zijn zachts gezegd erg vreemd. En in jou nadeel, en ook alleen in jou nadeel.
Het komt op mij over of hij jou wil bezitten en je zijn wil opleggen.
Nu begrijp ik je situatie wel, gaat geleidelijk aan en voor je het weet zit je er diep in.
Maar ik zou wel even nadenken of dit echt is wat je wil (qua relatie dan) als ik het zo lees zou een paard geen probleem moeten zijn. Maar bij wat je verteld over je partner gaan mijn haren recht overeind staan.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:56

De eerste stappen tot een ongelijkwaardige relatie zijn al gezet. Je laat je toch niet compleet afhankelijk maken van een vent?? Wil jij een paard en kan jij het betalen? Doe het dan. Zo simpel ligt het. Je leven laten bepalen door een controlefreak gaat nooit goed. Open een eigen rekening en ga je eigen ding doen.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:56

heb niet alles gelezen... maar bij mij zou het zo zijn, als het mijn geld was.... dan bepaal ik wat ik ermee doe... er is geen vent die voor mij gaat beslissen wat ik doe met mijn geld en tijd... dat zou voor mij meteen een EXIT zijn!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:57

MaricoGraphy schreef:
Hey,
Ik zit met een groot probleem.
Mijn liefde voor paarden is groot, zeer groot.
Ik wil al jaren mijn eigen paard, ik heb nu de mogelijkheid maar mag niet van mijn vriend. Ik moet wachten tot 1 van mijn vrienden hun paarde sterft -O- fijn hoor als je weet dat zij 2 sterke rassen hebben die vast nog jaren mee kunnen.

Nu heb ik elke keer ik op internet kom de drang om paardenmarktplaatsen zoals kapaza en boktmarkt af te surfen om te zien of er een leuk paard tussen staat. En ja hoor elke keer een stel paarden binnen mijn budget en die mij aanspreken. Maar als ik dan een week later terugkijk is dat paard er niet meer. Dat heeft mij al enkele keren erg triest gemaakt waardoor ik dan afwezig reageer op mijn vriend.

Ik zit er tevens ook mee dat ik moet wachten, terwijl ik de paarden van onze vrienden eigenlijk niet meer kan berijden, de fjord is te oud (38j), en de haflinger wil gewoon niet, hij is gewend om weidepaard te zijn. Rijden op hem eindigt altijd in frustratie omdat hij koppig is, wat ik ook doe.

ook mag ik geen paard kopen in de winter omdat het snel donker wordt. Euhm alsof dat veranderd wanneer ik een paard heb. :')

Dus wie snapt mijn probleem? En hoe los ik dit op???

Een andere vriend zoeken *\o/* :')

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:59

Ik vermoed dat TS het op meerdere vlakken niet zo makkelijk heeft, waardoor het lastig is om uit zo'n situatie te komen. Wij kunnen allemaal roepen 'maak het gewoon uit' maar er zijn genoeg mensen (ook in andere situaties) die dat om wat voor reden dan ook niet kunnen.

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:00

renee16 schreef:

Vind ik leuk +1 :+

NicoleD92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:02

inowa schreef:
orders van je vriend? !
die was er bij mij allang uitgevlogen, als jij alle mogelijkheden hebt en het zelf betaalt dan moet het geen probleem zijn.

Dit dus. Maar misschien dat ik ook wel verwend ben met een vriend die altijd de volle 100% achter me staat.

En ja, het is makkelijk praten. Maar je hebt nog een heel leven voor je; en het is jouw leven, niet die van hem.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:05

X_Sam_X schreef:
renee16 schreef:

Vind ik leuk +1 :+

Denk dat dit de meest effectieve manier is, ook die op een gelukkiger leven.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:05

Kirsha schreef:
Ik vermoed dat TS het op meerdere vlakken niet zo makkelijk heeft, waardoor het lastig is om uit zo'n situatie te komen. Wij kunnen allemaal roepen 'maak het gewoon uit' maar er zijn genoeg mensen (ook in andere situaties) die dat om wat voor reden dan ook niet kunnen.

Ik denk niet dat het meteen om " uit " maken zou gaan, maar ik zou als ik haar was toch een aantal dingen radicaal gaan veranderen. Om wat meer onafhankelijk te woden, gaat de vriend hierin mee dan is het toch prima. Gaat hij hierin niet mee...zal ik toch gaan nadenken of het dat is wat TS in een relatie zoekt. En geloof mij maar het is echt heel moelijk om onder emotionele chantage uit te komen en dat kan echt uit de hand gaan lopen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:08

Ik snap je punt en ben het ermee eens, maar het ging me er even om dat ik aardig wat reacties voorbij zie komen met 'zoek een andere vriend' en 'wegwezen' enzo. Ik kan het wel begrijpen, maar ik denk niet dat TS echt iets kan met zulke reacties.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:09

Ik weet niet of het in het topic staat, maar TS mag ik vragen hoe oud je vriend is?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:12

hmmm

Ik denk dat vriendlief misschien wel verstandiger is dan de ts.

TS maak eens je eigen bankzaken in orde, en je leven bouw iets voor jezelf op je eigen vangnet, kapitaal.
Ik vind bepaalde antwoorden van jou zo ondoordachtend...gratis stalling... bij vrienden...geloof je die raak je ooit kwijt.

Zakje voer is niet duur..... kan je vermelden kan super duur zijn. Mijn paard hoeft niet opgesloten zijn... je bent samen met je paard...jij kan wel van alles willen maar niet elk paard kan levenslang in de weide.

Eerder werken eerder stoppen.... eigen paard kost (in mijn geval) heel veel eigen tijd niks uurtje eerder stoppen....in de winter zit je met het daglicht.

Ik vind de ts niet geheel zelfstandig overkomen en ik zou daar eerst eens aan gaan werken.
En heel misschien moet je gewoon accepteren dat het er niet in zit, een eigen paard.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:12

MaricoGraphy: Zie jij je eigen financienen wel? OF ziet alleen jou vriend die? Bedoel hoeveel er in en uit gaat voor jullie beiden? Wat doet jou vriend als hobby? IK krijg het idee dat je er niet veel beter op geworden bent door bij je vriend te gaan wonen. De dienst wordt nog steeds bepaald voor jou. Oke je krijgt geen slaag meer. Maar verder mag je weinig voor jezelf heb ik het idee. Zit dat wel goed? Mag per pb. En als je ergens hulp nodig hebt om eruit te komen pb maar.

Krijg namelijk het idee dat het jou vriend erg goed uitkomt dat hij een jonge meid heeft die hij in gedwang kan houden en lekker extra centen heeft voor zichzelf. Toen was dat jou uitweg bij je ouders. OMdat je niet wist waarheen anders. Maar nu lijkt eht nog hetzelfde idee zonder de slaag omdat je zegt dat je vriend zo ver niet gaat. Maar blijkbaar wel andere dingen doet als je zo ove rhem praat. De liefde staat er niet echt meer vanaf jou kant volgens mij. En wordt jij goed gebruikt als slaafje voor hem. Zn gevoel geeft het mij. Grof gezegd en hard gezegd......

Wat als je vriend jou zat is? Hoe gaat het dan verder? Kan je dan wel ergens heen? Kan je op eigen benen staan? Wat krijg jij mee van je verdiende centen? Krijg je zakgeld nu? Dan lijkt het nog steeds alsof je niets te vertellen hebt hier. Als je voor jezelf moet zorgen op eigen benen? Kan je dan nog steeds een paard betalen?

Als ik eerlijk ben als je niet zelf over het geld kan bepalen. Want je mag van je belastinggeld alles doen behalve een paard kopen? Dat is toch nog steeds niet alles wat jij wil kopen? En houdt je rekening met dat als het dier ziek wordt of inderdaad overlijd je ook nog behoorlijk wat moet betalen om af te voeren enz. Jaarlijkse entingen enz moeten ook nog betaald, spullen bij het paardje kopen. Hoefsmid.

En leuk dat je gebruik mag maken van de goedwil van de andere mensen die al paarden hebben staan. Maar...wat als zij straks echt geen paarden meer hebben? Kan je dan op die weide blijven staan en hoe koop je dan in? En kan je dat allemaal opbrengen?

Er komt meer kijken bij een paard dan je denkt! Dan is het misschien nu toch verstandiger handiger goedkoper om op zoek te gaan naar een ander verzorgpaard wat wel gereden kan worden?

Kan je niet afspreken met je vriend dat je een eigen rekening krijgt om te sparen/ Dat je daar maandelijks een bedrag op zet wat je nodig hebt om een paard te onderhouden. Zodat je een mooi spaarpotje hebt om een goed paard te kopen (vraag een ervaren iemand mee zodat je geen miskoop doet. IK ken de sites;) STaan niet altijd goede paarden op;). En 2de handsspullen kun je nu al langzaam verzamelen als je weet wat je wil aan soort paard. Grote paarden eten soms meer dan kleintjes en kan je kiezen om een leuke D pony te kopen meer handzaam. En die spullen kan je alvast verzamelen stukje bij beetje dat et neit ineens grote kosten zijn allemaal. Zadel hoofdstel pas doen als paard er is. Die zou ik zeker goed aflaten passen op het paard.

EN....laat je nu niet op je kop zitten ga een goed gesprek aan met je vriend! Laat je niet tegen houden en praat wat er in je omgaat en waarom. Je leeft maar een keer en dat moet je niet laten leven door andere mensen heel de tijd! Geniet van je leven. Soms kan het korter zijn dan je denkt. Vertel je vriend wat je verwacht en vraag gewoon naar een spaarrekening voor jou. Desnoods laat je die 1 jaar vast zetten. Wel op jou naam en stort je er geld in wat straks als doel heeft aanschaf paard. Beter goed doordacht dan snel gekocht en slecht gaan met een paard.

Leer ook vast alles over paarden verzorgen en zelf houden. Ga eens naar een clinic dag ga eens kijken. Zoek anders voor de tussentijd een verzorgpaard:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:19

Weet je waar ik me over verbaas TS?

Dat je al maanden lang aangeeft 'geen haast te hebben' voor het kopen van een paard, maar ondertussen staat er bovenaan je OP dit:

Citaat:
Ik wil al jaren mijn eigen paard, ik heb nu de mogelijkheid maar mag niet van mijn vriend. Ik moet wachten tot 1 van mijn vrienden hun paarde sterft -O- fijn hoor als je weet dat zij 2 sterke rassen hebben die vast nog jaren mee kunnen.

Roepen dat de haflinger 'gewoon niet wil' vind ik ook erg logisch; met alle te krappe, te kleine zadels die jij erop hebt gelegd het afgelopen jaar én het feit dat ie van 'weidepaard' ineens van alles en nog wat moest doen van je, zou ik het als paard zijnde ook vertikken om nog een stap harder te werken voor je. En wanneer je dus niet op je verzorgpaarden kan rijden, zijn ze niet meer leuk en moet er weer een eigen paard komen. Vind je het heel vreemd dat jouw vriend zegt; je wacht maar?

Dat de haflinger zonder zadel ook niet meer wil werken vind ik ook niet heel vreemd; als jij eerst met te krappe schoenen moet lopen of een te strakke broek, loopt het zonder broek ook niet meer lekker. Aangezien je aangeeft dat je 'geen zin hebt om daar een nieuw zadel voor te kopen' zou ik me toch even achter de oren krabben; wat nou als jouw 'nieuwe eigen paard' aangepast voer, zadel, hoefijzers o.i.d. nodig heeft of door onkunde veel last van zijn rug krijgt waardoor hij met zijn oude zadel niet meer gereden kan worden; zeg je dan ook 'ja daag, voor jou ga ik geen nieuw zadel kopen want je werkt toch niet voor me'?

Ik vraag me nog steeds af wat jouw 'rij-ervaring' is.
Citaat:
Ik wil ook bespreken voor manegelessen, maar dat durf ik niet omdat ik niet weet of dat slim is om te vragen.

Ik zou als ik jou was zéker manegelessen gaan volgen, simpelweg omdat je dan in ieder geval bezig bent met de paarden, en er nog wat van leert ook. Maar goed, dat is al in 10 topics tegen je verteld en bijna maandelijks kom je terug met een 'ik wil een paard-topic' dus het is praten tegen een héle flinke muur heb ik het idee. En ik denk dus ook dat je vriend er ook een keer klaar mee zal zijn als je keer op keer blijft herhalen dat je zo graag een eigen paard wil.

Mijn vriend staat ook 100% achter me, maar als je samen woont is het (in mijn ogen) niet meer dan logisch dat je wel sámen de aankopen en terugkerende kosten bespreekt en overlegt. Het gaat niet alleen om jou, het gaat ook om je vriend, en om een levend wezen wat je 'even' aanschaft.

Dat je een rotjeugd hebt gehad is echt heel naar, dat geloof ik echt wel, maar een eigen paard aanschaffen omdat je, even héél bot gezegd, je verzorgpaard niet leuk genoeg vind omdat jij niet wilt investeren in een correct zadel, gaat je jeugd echt niet uitwissen.

Nogmaals, ik denk dat je nog een héle hoop moet leren.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:23

TS ik weet hoe het voelt om heel lang een paard te willen hebben en het om wat voor reden dan ook niet te kunnen. Belangrijk is wel dat je je realiseert hoe duur een paard daadwerkelijk is. Het is namelijk niet alleen maar de kosten van stalling en voer. Wat als er wat gebeurd met je paard (ongeval, koliek, overige medische kosten) dan ga je hopelijk naar de dierenarts, maar heb je voldoende ruimte om deze te betalen.

Ik ben uitgegaan van wat een oude instructrice ooit tegen mij heeft gezegd. Als je een paard wil kunnen onderhouden moet je rekenen op zo'n 500 euro per maand (stal, voer, dierenarts, hoefsmid, nieuwe deken, zadel, peesbeschermer, hoofdstel, bit oid) overal moet je een potje voor achter de hand hebben.

Als jij binnen jou financiele middelen een overzicht kan opstellen over hoe je het gaat betalen en ook je huishouden voor 50% kan onderhouden (boodschappen, huur, e.d.) en je hebt dat netjes op papier staan kun je met je vriend gaan zitten en dit met hem overleggen.